hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri med hund etter seg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ri med hund etter seg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 13/01/2006 :  00:12:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har prøvd det?
Altså, ikke i bånd, selvfølgelig. Men sånn at den tussler bak?

Prøvde det idag. Tøøfft Red bare ned til nabohusene. Og der ba jeg hunden sitte igjen, for jeg skulle ri ned til veien. Og hun satt på akkurat samme plass når jeg kom oppover igjen og.
Fikk plutselig selskap når jeg red igjen:P

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  00:16:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Japp, har prøvd dette med hunden til søsteren min, utrolig herlig å ha noen å ri sammen med ja, og som ikke klager på allt mulig!!

Er en av grunnene til at jeg øsnker meg hund selv.. Også er det litt trist å gå alene frem og tilbake til stallen og gjøre allt alene... Joa, er jo selskap i hesten, men blir liksom noe litt spes med hund synes jeg.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  00:39:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
syns det er helt greit at folk har med seg hund jeg... sålenge man har kontroll... har selv hatt med meg den 16 mnd gamle gordon setteren min på tur, men siden han er litt ukontrollerbar valgte jeg å ri på et jorde der det ikke kjører biler, går folk, og sjelden kommer hester...
han stikker ikke av, og holder seg innen for synsvidde... men han springer stort, fort og er litt overalt... man må også tenke litt over hvor man rir, det er ikke alle som liker hunder, og om man møter en turgåer som er veldig redd hunder, kan vedkommende bli veldig skremt av en hund som går løs, uansett hvor snill hunden er... om man rir i skogen er det viktig å ha en hund man har kontroll over, så ikke hunden plutselig tar ut og stikker av om den plutselig ser noe spennende... hunder på rømmen er ikke gøy... det er viktig med rase i forhold til hvilket terreng du rir i, og hvilken fart... (f.eks, man tar ikke med en chihuahua med på hurtig galopptur i skogen, hopper over bekker og liknende...)
en annen ting som er viktig å huske på er båndtvangen!

er veldig enig at det er koslig å ha med hund på tur:) om man passer på at hunden kan kontrolleres med stemmebruk, eller er med på et avgrenset område, og passer på at den ikke er til sjenanse for andre mennesker/dyr man møter, og at man tilpasser fart og terreng etter hvilken hund som er med...:)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  00:49:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hun som driver stallen jeg står på har en hund, den blir med oss på tur av og til. Vi får den ikke til å gå tilbake til eiern. Men han har det så gøy, løper rundt oss, tar seg en avstikker i skogen og løper tilbake igjen til oss. Greit det egentlig, møter sjeldent på noen andre enn de vi kjenner så =)
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 13/01/2006 :  08:53:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Sikkert koselig å ha med seg hunden sin på tur, så lenge man har kontroll på den, og den ikke skremmer/skader noen.

Men det er ikke koselig å møte løse hunder på ridetur.
Altså hunder som lusker seg innpå hestene for så å sette i å bjeffe å springe mot oss.. ehmja det var litt OT kanskje

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 13/01/2006 :  13:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikkert koselig å ha med hund på ridetur, men regner med dere rir på inngjerede områder da? Det er jo båndtvang her i norge. Mange som er redde for hunder og dei blir nok ikke så glade for å å møte en løs hund på tur.

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  16:28:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Norge er det båndtvang fra 1.april-20.august,innenfor den perioden skal hundene holdes inngjerdet eller i bånd. Kommuner kan også innføre ekstraordinær båndtvang ved behov.
Så det er ikke galt å ha med løs hund i skog og mark så lenge den er under kontroll.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  16:29:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Så lenge man følger båndtvang reglene og har kontroll er det greit.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  16:37:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv 2 stk. fuglehunder som jeg nesten alltid har løse på tur i skogen utenom båndtvang eller om det er mye snø (av hensyn til rådyr). Vi går selvfølgelig ikke der det ferdes mest folk,men vi bor såpass på landet at de kan løpe mye løse.

Jeg tør kun å ha med den ene på tur med hest,det er vanskelig å kontrollere både hund og hest i alle situasjoner. Hunden som får være med er opplært til å gå bak hvis det trengs,og det er veldig nyttig. Den andre veit at jeg ikke får tak i han når jeg sitter på hesten,derfor kan han ta seg friheter han ellers ikke ville ha tatt seg..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  16:42:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jakthunder er det ofte verre å ha med seg, siden de har så sterkt jaktinstinkt. Har selv en gråhund som til og med loser etter små spissmus, så hun er litt vanskelig å ha med seg...

carambee

Skrevet - 13/01/2006 :  17:08:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I Norge er det båndtvang fra 1.april-20.august,innenfor den perioden skal hundene holdes inngjerdet eller i bånd. Kommuner kan også innføre ekstraordinær båndtvang ved behov.
Så det er ikke galt å ha med løs hund i skog og mark så lenge den er under kontroll.

Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Men hvor sikker kan man være på at man har full kontroll?
Har lite peil på hund jeg da.

Jeg bor i Tromsø, som jeg har forstått er det båndtvang hele året (mulig det er kun i bebygde strøk)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 13/01/2006 :  17:12:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trodde også det var båndtvang hele året? Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/01/2006 :  17:23:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hunden vår står aldri i bånd den, bare når vi går tur på traffikert vei.
Synes ikke noe om hunder som må stå i bånd hele dagen.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  17:39:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
På egen eiendom gjelder vel ikke båndtvangen? Eller? Bikkja var står i bånd bare under løpetiden..

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  17:45:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hundene på stallen løper løse rundt hele året, men de løper jo bare rundt i stallen og rundt den. Ikke ut til noen andre ukjente eller fremmede som ikke har noe med stallen og gjøre. Min kan ikke bli med noe særlig da hun er en litt vel vilter og skal bestemme selv :P
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 13/01/2006 :  17:50:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hunden vår går aldri i bånd på egen eiendom.. Ikke på tur heller for den saks skyld. Men vi går som regel enten i skogen eller på noen veier da.(som ligger på vår eiendom.) Går vi langs trafikkert vei går hun selvfølgelig i bånd. Har ikke prøvd å ri med hund ved siden av,rett og slett fordi hunden er redd for hester...Har sett en annen ri på tur med hund bak seg,og det har fungert helt fint. Den hunden er VELDIG lydig da. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.