hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er "godkjent poengsum"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hva er "godkjent poengsum"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2003 :  02:21:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har egentlig alltid gått i tankene med at "å ri godkjent" er "å ri til godkjent poengsum". Og siden karakteren 5 regnes for "godkjent" så er et program med prosentandel 50% eller bedre godkjent.

Men er det egentlig det? Etter å ha lest litt rundt dette på det svenske diskusjonsforumet Bukefalos.com har jeg igrunn blitt itvil. Riktignok er det slik i Norge at du må oppnå f.eks. 55% eller høyere i samme klasse eller høyere klasse som NM går i for å kvalifisere seg til NM (på D-stevne eller høyere). Er 55% da godkjent, eller er 55% heller "en krav prosentandel"?

Eller er "godkjent poengsum" mer noe som defineres fra hode til hode utifra hva hver hode mener er en bra prosentandel som en med sin hest og sitt utgangspunkt bør se seg fornøyd med? Jeg kan jo forsåvidt være enig i at karakteren 5 ikke nødvendigvis er så veldig bra. Det er ok med noen 5'ere, men rent over kun 5'ere er jevnt program, men ikke noe "wow". Alle ekvipasjer har noen gode øvelser, som en gjerne bør få 7 på. Kanskje ennå bedre.. Og mindre gode øvelser bør jo utføres riktig, selv om de ikke er så utrolig bra, og da skal jo disse øvelsene bedømmes til 5 (godkjent).

Min definisjon har i alle år vært prosentandel på 50%, men er i seg selv bare en definisjon. Synes man skal ri bedre enn til 50% i de klassene man starter (uannsett om det er en god eller dårlig dag). Selvfølgelig er det ikke tabu å ri dårligere (har gjort det også jeg;), men da er det igrunn ikke spesielt bra heller.. Iallfall ikke sett i mine øyne (skal selvfølgelig sammenlikne dette med ditt utgangspunkt sett utifra deg og din hest. Da jeg var mindre var den magiske 50%-grensa målet, fordi det var rett og slett ikke alltid jeg nådde den. Så jeg prøver ikke å si at under 50% betyr at du ikke har noe på konkurransebanen å gjøre. Men at mine mål nå er mer at det er selvsagt at man skal ha over 50%. Og man ser jo.. Øvelse gjør mester, og man lærer utrolig mye av å ri dressurprogrammer selv om man oppnår dårlig poengsum. Så jeg prøver ikke å si at man skal la være. Sånn for at dette ikke misforstås).

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2003 :  13:52:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Godkjent poengsum er teknisk sett 50%.

Personlig vil jeg vurdere hva som er godkjent etter hva slags hest jeg rir, og hvordan dagsformen er.

Med den første hesten min f.eks. ville jeg ikke vært fornøyd med 50% i klassene jeg startet. Den kunne bedre. Nå var dette en "lærehest" som mer eller mindre transporterte meg rundt. Og han kunne det meste når han ville.

Med min forrige derimot var jeg sjeleglad om den gikk til 50%. Hesten hadde forutsetninger i og med at den kunne øvelsene og hadde i og for seg veldig gode gangarter. Men hodet sa "klikk" når den kom på fremmede steder. Den "boblet" over. Fri skritt ble en oppvisning i tripping, traven ble spent og stiv - mens galoppen fungerte forholdsvis ok. Hesten hadde "hjelp, spøkelser" skrevet over hele seg.

Det er vanskelig å sette en prosentmessig grense på hva som er bra. Enkelte deler av programmet kan være helt topp, mens andre kan være regelrett dårlig. Men skal jeg være "helfornøyd" ville jeg nok anslått at man bør være nær 60% - helst høyere.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 19/07/2003 :  10:49:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Godkjent poengsum er 50%

For å kunne ri enkelte stevner, klasser og mesterskap - må man kvalifisere seg. Grensen for kvalifisering bestemmes fra år til år, og publiseres i gren-reglementet til NRYF, gjennom hestesport, og stevnearrangør kan også sette en 'kvalifiserende' grense i proposisjonen for et stevne.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.