hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løs hund...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Løs hund...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  14:14:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett hva som skjer er det eieren til hunden som får skyld om det skjer noe. Vet eieren at hunden er aggresiv på andre dyr skal den stå bundet.
Jeg har opplevd akkurat det samme. Jeg pleier å ri en vei der jeg må over et tun (dette er en kommunal vei). Der står det en hund bundet ute ved døren på huset, båndet til hunden er ganske langt så det umulig å ri rundt hunden.
Det var i sommer at jeg kom ridene der å jeg så ingen hund å ante ingen fare, men da jeg passerte huset kom hunden i fult firsprang bak oss hesten reagerte med å løpeut med meg. Jeg fikk samlet hesten å red så til bake for å fortelle eieren at han ikke kunne ha hunden bundet der, for det er andre folk å dyr som går etter denne veien å at hunden virker truende.Da fikk jeg beskjed om å passe mine egne saker å ha en tryggere hest å ri viss ikke skulle han sette opp en bom av alle ting
noe han ikke kan etter som det er en kommunal vei. Jeg har ridd der flere ganger etterpå å da har jeg ikke sett hunden
Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 11/01/2006 :  21:43:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viser til lov om hundehold på denne adressen http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/regelverk/rundskriv/012041-250016/hov003-bn.html
Leste dette i fuglehunden nr 1 2006;
Brudd på hundloven § 28, 2. ledd-bot på 5 000.
I Nedere Telemark tingrett den 21. januar 2005 ble en mann dømt til å betale en bot på kr 5000, saksomkostninger med kr 2000 samt erstatning på kr 1019 for uaktsomt å ha unnlatt å forebygge eller avverge at hunden rettstridig jager, angriper eller skader dyr.
Tiltalte og hans hund (en border collie valp på 8 mnd) var på tur, og møtte et følge med flere mennesker og en hest. Det var uenighet mellom tiltalte og vitner om hendelsesforløpet, men retten la til grunn at hunden sprang mot hestefølget og uroet hesten ved å løpe bak bena på den og glefse etter bakbena. Dette resulterte i at barnet som satt på hesteryggen falt av, og hesten tråkket på jenta som leiet hesten slik at hun pådro seg en skade i leggen. Retten fant at tiltalte uaktsomt unnlot å forebygge angrepet, idet han ikke benytten sjansen han hadde til å sette hunden i bånd når hunden var innom ham.
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  18:15:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja har en "slik en" vi også. Hunden er en irriterende elghund som kommer etter hestene. Heldigvis er ikke hesten mi redd, så jeg snudde henne og kom mot hunde. Da ble det fart i bissevovsen! Hun kom seg unna i en vis fart. Hun springer løs hele tida, det er èn ting med hunder som vet at de ikke skal plage hester, en annen ting med de som bare springer rett inni føttene på dem!
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  11:42:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
æsj, blir så irritert jeg! Jeg og har opplevd akkurat det samme flere ganger. En gang da jeg var på en RIDESKOLE, og eieren av rideskolen har en schæfer. Den kom løpende mot meg og hesten min og bet ham i bakbeina. Heldigvis ble han ikke redd, men sparket etter den. Det burde være litt mer sikkerhet på en rideskole! jeg var der på helgekurs med hesten min og man vet aldri om en hest er redd hunder. Hunden var ung og "leken" den beit meg i armen senere den dagen... synes det er litt ekkelt, iallefall når det er såpass store hunder. Gå til toppen av siden

BETTY00BOOP

Skrevet - 18/02/2006 :  02:19:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
På en av mine ellers så hyggelige turer, må jeg ri forbi et hus, der de har en liten hissig hund som pleier å stå bundet. Denne spesielle dagen, som nå er ganske lenge siden, skjedde i sommer, så var denne hunden løs. Eieren var også ute, men var mer eller mindre opptatt av sitt. Som vanlig er jeg litt nervøs når jeg rir forbi der, pga av denne hunden som hopper opp å bjeffer like ved veien.

Men denne dagen var den altså ikke bundet, og den kom bjeffende mot oss i en rasende fart og rett inn i hestebeina. Ferrari, som ellers aldri er redd hunder, ble jo redd denne aggressive hunden som glefset etter han, og ville komme seg unna. Heldigvis var sønnen til eieren ute, og klarte å dra hunden bort til seg før det skjedde noe mer alvorlig.

Dette har også skjedd tidligere, med andre ekvipasjer som må ri forbi denne hunden, og da har det hendt at hesten/hestene har løpt ut og det kunne gått riktig gale.

Det jeg lurer på, hvor langt kommer man ved å eventuelt anmelde eieren (en godt voksen mann), dersom det skulle skje igjen?

Veien jeg rir på for å komme forbi dette huset er det fullt lovlig å ri på, og siden det er rett ved huset, tar jeg alltid hensyn ved å skritte forbi.

Opprinnelig postet av Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.