hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spilt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Spilt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  21:09:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble litt sjokket i dag. Var i en løe hvor det står tre kaldblodser som står på spilt. Rettere sagt "ombygde" kubåser som de har stengt av med paller. Finnes det noe minste-mål på høyde på veggene? Disse "veggene" = paller og kun en meter høye. Litt vel lavt??? I tillegg er spiltet ca 1,5 meter bredet bare, og det VET jeg er for smalt!!! Spiltene er lange da, men hva hjelper det, når de er så smale at hestene ikke kan ligge?

Hva jeg vil med denne debatten? Nei, det var det... Finne en paragraf eller to, slik at jeg har noe å slå i bordet med kanskje? Og så må jeg bare få ut litt "luft"

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  10:03:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding

paragraf 7 omn bygning/rom
Stallen/anlegget skal være utformet og innredet slik at hestene ikke kommer i fare for å påføres eller påfører seg selv skade. Det skal benyttes solide materialer.
(...)
Materialer som brukes i stallen og innredning som hester kommer i kontakt med, skal ikke være skadelige for hestene og skal kunne reingjøres og desinfiseres på en praktisk måte.

Paller er ikke solide materialer...

paragraf 24 om innredning av stall.

(...)Innredning skal være utformet slik at hesten ikke kan sette seg fast i sprinkelverk eller andre åpninger, eller på annen måte lett kan skade seg selv eller andre hester.
(...)
Spiltau skal være langt og bredt nok til at hesten kan ligge flatsides uten å måtte bruke stallgangen. Skilleveggen skal være lang nok til at hestene ikke kan sparke hverandre. I spiltau skal hesten stå oppbundet. Bindsel skal være til minst mulig ulempe for hesten og utformet slik at hesten ikke lett kan sette seg fast eller komme til skade, og slik at den kan legge seg og reise seg uten hindring. Hesten skal lett kunne løses. Det er ikke tillatt å ha flere hester i ett spiltau. Hoppe med føll skal ikke stå på spiltau.

Forskriftene finnes her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20050602-0505.html

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  16:58:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:o)

Mine hester har og bare ombygde ku båser spilt.. men da går veggene opp til taket, og begge hestene kan rulle helt rundt.. Men nå er d ikke ofte de står bundet fast.. bare ved storm og lignende da går på utedrift.. Ville nok ikke hatt mine i de spiltene som Torhild forteller om nei.. og bare paller? de kan jo stikke bena inn i de og sette seg fast? mulig jeg er hønemor(egentlig er jeg vel d.. hehe) men d kan jo faktisk skje
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  17:14:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
liker ikke spilt!! Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  17:24:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
har hatt noen ikke så gode opplevelser med spilt på rideleir. Så spilt og litt småsure hester passer ikke sammen for å si det sånn.

Høres ikke noe særlig ut det som du beskriver Torhild! *Huff*

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  17:17:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
æsj, spilt..
noe hestene mine IKKE skal stå i ja....

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 16/01/2006 :  23:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette blir jo litt OT da, men...

Jeg synes det er positivt at hestene kan læres til å stå på spilt i en periode, MEN DET FORUTSETTER SELVSAGT AT SPILTET ER RIKTIG UTFORMET PÅ ALLE MÅTER.

Jeg foretrekker å ha unghestene på spilt en vinter, de lærer utrolig mye av det synes jeg. Mennesker som kommer inntil fra bak, med for og utstyr.
Bli rensket hos mens den står inne, så man kommer borti bakbeina med greipet.
Godta å være bundet.
Blir gode til å flytte seg litt til siden for å gjøre plass, uten å måtte ta en runde i boksen.
Jeg mener en unghest blir mer "sparketrygg" ved at den venner seg til at alt skjer fra bak.

Og men vet jo aldri, plutselig en dag har man ikke annet alternativ enn å ha hesten på spilt en stund, og da er det greit at hesten har gjort det før.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  00:21:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Alt dette har jeg da lært hesten min uten at den har stått på spilt. Eneste som ikke sitter ennå er å stå bunnet lenge. Han kan bli litt utålmodig hvis han står bunnet på gangen mens jeg møkker f.eks. Men det kommer etter hvert. Jobber med at han skal stå bunnet gradvis lenger og lenger samtidig som han belønnes for å oppføre seg pent. Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  09:01:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Synes også det er bra å lære unghestene å stå på spilt! Så lenge spiltet er i riktig størrelse og hestene har mye utegang, ser jeg det ikke som noen problem!
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  09:27:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Synest spilt er fint for ein unghest ein vinter eg også. Min unghest som nå er 2åring stod litt i spilt tidlegare i høst før eg fekk laget til så hestane kunne gå ut og inn som dei ville heile døgnet. Den tida på spilt har vore veldig positiv for unghesten min. Ho var skeptisk på det meste etter den stygge skaden ho fekk i mai 2005. Brukte utruleg lang tid på å få ho fortruleg med meg igjen etterpå fordi ho forbinda meg med vondt siden eg måtte stelle såret 2-3 ganger om dagen.

Eit par mnd på spilt har gjort underverker med henne.

Redigert av - Lucinda: den 17/01/2006 09:28:04 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  14:09:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke noe i mot spilt så lenge hesten har tilgang på -mye- utegang. Jeg synes ikke spilt er verre enn hester som er sperret inne på boks 20 - 24 timer i døgnet heller. :-) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  14:24:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ikke noe i mot spilt så lenge hesten har tilgang på -mye- utegang. Jeg synes ikke spilt er verre enn hester som er sperret inne på boks 20 - 24 timer i døgnet heller. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

nei det blir jo pest eller kolera?..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  19:56:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, ikke slik ment Lopke. Mange sperrer "gladlig" inne hesten sin på boks mer eller mindre halve dagen, men spilt? Aaaaldri i verden.

Jeg har opplevd staller hvor spilt har fungert over all forventning. Derfor er jeg ikke negativ til det.
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  20:06:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, ikke slik ment Lopke. Mange sperrer "gladlig" inne hesten sin på boks mer eller mindre halve dagen, men spilt? Aaaaldri i verden.

Jeg har opplevd staller hvor spilt har fungert over all forventning. Derfor er jeg ikke negativ til det.

Opprinnelig postet av Formosissima

enig med deg Formosissima, bedre at hesten står på spilt om natta å får mye utegang en at de står inne stort sett hele dagen på en litt romslig boks.

hesten min står på spiltau, og ser ut til å trives med det. men hun går ute ca 15 timer om dagen, inkludert mosjon. noen hester trives på spilt mens andre trives ikke..

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  15:05:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Lengden på spilt skal være mankehøyde på hesten ganger 1.75 bredden skal være 0.1 meter i tilleg til hestens mankehøyde... en hest på 1.60 trenger da et spilt på 2,8 meter langt og 1.7 meter bredt...

det står også at vanlig høyde er minst 1.20m på skilleveggen... som skal være solid... paller ville jeg ikke kalle solid akkurat....

Mine hester har spilt, ikke noe i veien med det... hadde jeg hatt mulighet hadde jeg vel hatt bokser jeg også.. men det har jeg ikke...

er enig med tidligere innlegg her da.. om at det er bedre og tilbringe natta på spilt en hele dagen i stall... mine hester går mye ute... så mye som de kan.... ingen av dem lider nød av og stå på spilt.. de ruller seg og har det fint....

redigert.. igjen... hodet sitter ikke der det skal helt...

mvh Mia.....
Redigert av - Goytil den 25/01/2006 16:50:45 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  21:03:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tror ikke hester har vondt av å stå på spilt. Men det avhenger av hvordan spiltene er da selvfølgelig.
www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 20/01/2006 21:05:01 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.