hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drektig hoppe- fòrmengde?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Drektig hoppe- fòrmengde?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:33:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Har ei hoppe som går inn i sin 8`ande drektigheitsmånad no. (ho skal føle i midten av april). Me har gitt ho Champion Oppdrett og Multitilskudd i nokre månadar (får også litt kvitløk), men eg er litt usikker på mengda ho skal ha. Eg gir ho 1dl til frukost og 1dl til kvelds. Er dette høveleg? Har høyrt noko om at dei bør ha 2dl oppdrett.
Er der noko anna eg burde gi ho?

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Lopke

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
1 dl? jeg synes det hørtes lite ut.. hadde nok mer gitt henne minst 5 dl. morgen og kveld pluss masse høy!! rir du henne? er hun tynn ? Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  16:05:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
2dl? Mener du ikke 2l? Jeg ga Holter 4 l oppdrett på slutten, begynte gradvis fra 7 mnd med oppdrett, og fra 9.mnd fikk hun 4 l, ga like mye oppdrett de første mnd etter følling også (for melkeproduksjon). Hun fikk itillegg fri tilgang på grovfor (høy og rundball). Ga kalk (for føllets benbygning, viktig de siste mnd før følling) og vitamintilskudd også, Holter var i svært fint hold både før og etter følling. Viktig å gi hoppa mye mat frem til avvenning, melkeproduksjon tærer på, noe Holter fikk erfare, hun ble svært tynn den siste mnd føllet diet (men gikk heldigvis fort opp i vekt igjen).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  18:53:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Unnskyld, så klart skal der stå 2 L! hehe.. må ha tenkt HEILT feil då eg skreiv. Ho får 2L pr DAG, altså 1L pr måltid.. + så masse høy som eg veit ho greier å ete opp.
Nei, ho er god og rund. Ho blir ridd nokre gongar i veka, men det er ikkje hardt.

Ok, så kalk er å anbefale? Er å få i "mjøl" (f.eks. kveitemjøl-form, pulver) eller stein?

Ja, hadde ei hoppe for 4 år sidan som gjekk med følet nokså lenge, grunnen var plassmangel. Men då dei blei skilde blei ho ganske tynn. Eg fòra ho som berre det, ho fekk alt mogeleg, men blei også bra trent. Då ho kom i perfekt form, var ho perfekt. Alle skraut over kor fin ho var blitt, og den nydelige pelsen ho hadde fått. Pga tran (som me likte å sei det.:P)

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  19:14:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg har kalk i mel form, tror den er kjøpt på felleskjøpet.
Therese
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  20:11:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da hoppa min var drektig i fjor så gikk hun på 2 liter oppdrett de siste måndene. Hun fikk equlibra hele perioden så jeg brukte ikke noe vitaminer. Hun hadde fri tilgang til godt høy og var i fin form da folen kom...
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  23:09:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kalk (Calsium) bør ikke gis uten at du VET at hun ikke får i seg nok gjennom fôret eller passer på å balansere med fosfor og magnesium. Det er viktig for beinbygning at forholdet Calsium, magnesium og fosfor er korrekt. Det skal være 2:1 for både calsium:magnesium og calsium:fosfor. Blir det for mye ca i forhold til mg for eksempel, blokkerer ca for opptak av mg (som også er svært viktig). Jordsmonnet i Norge er generelt fattig på mg. Ta en analyse av høyet og sjekk først. Hos meg f.eks viste analysen at forholdet mellom calsium og fosfor var omtrent 1:2, altså omvendt! Så der er det nødvendig med kalk. Men ufordringen blir da å balansere med mg. Å pøse på med ca kan da bli like feil. Kan anbefale dolomitkalk i stede for vanlig fôrkalk, da det inneholder mg i omtrent riktig balanse 2:1 Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  23:38:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Løkki får 3 l oppdrett, og biotin. Ho har kome ca like langt i drektigheita som Victoria. Er i fint hold no, hadde tendensar til å bli litt tynn ei periode. Ho får også mykje høy, ca 10 kg pr dag. (Ca så mykje som ho vil ha, i det siste har ho lagt igjen litt)

Meinar du skal fôre etter hold, så lenge ho er i fint hold og sunn og frisk er det vel ikkje vits å gi meir. Men siste 3 mnd skal ein jo følge litt ekstra med på hoppa. I og med at føllet veks nesten dobbelt så mykje som det har gjort til no, vil jo hoppa etter kvart trenge meir mat også.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 10/01/2006 :  10:06:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi fikk 3 liter opprdrett morgen og kveld de siste mnd før hun følla..
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  12:33:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er helt på jordet nå, men jeg fikk beskjed om at det ikke er mulig å gi for mye kalk, overskuddet skilles bare ut av kroppen (altså tar opp kun den mengden kroppen trenger), noen som vet?
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  13:16:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Jeg har også lært at man ikke kan gi for mye kalk.

Stina

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  13:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
æ har hørt noe lignende om kalsium, magnesium og fosfor.. så æ tror nok at det stemmer...

om det er noe vits i å gi ekstra kalk, veit æ ikke.. men æ veit at det er like viktig å dekke energi, protein og vitaminbehovet.

og blir ikke disse behovene dekt så vil ikke hestens kropp, klare å ta opp all kalken den trenger..

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 10/01/2006 :  13:57:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Man kan ikke gi for mye kalk i den forstand at det er farlig for hesten, men kalkmengden man gir bør være i balanse med de andre mineralene for at det i det hele tatt skal være vits i å gi det. Mineraler hjelper til med opptak av andre stoffer, og de må være i balanse for at de skal kunne gjøre jobben sin.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  23:11:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Som dere sier, kan man sikkert ikke gi for mye kalk slik at den blir forgiftet eller noe. Men for mye kalk i forhold til f.eks mg, blokkerer for opptaket av mg. som det da blir for lite av. Er jo heller ikke noe poeng å bruke penger på noe som går rett igjennom uten å bli tatt opp. Derfor synes jeg at man ikke bør gi slike tilskudd uten å vite hva man gjør. Uten analyse av grovfor og å se det sammen med all annen mat hesten spiser, blir det jo helt tilfeldig om det er riktig eller galt. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.