hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil ikke ha kraftfor
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Vil ikke ha kraftfor
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  18:35:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Har altså en fjording, på 8 år, som går lett/middels trening. Er ikke lenge siden jeg hadde veterinær på ham, og han sa at alt var bra. Pelsen er veldig fin og skinnende. Har ikke hatt noen store overganger verken i for eller trening i det siste. Avføringen er helt normal, men mengden er litt mindre enn vanlig. Han spiser høyet sitt, men vil ikke ha kraftforet. Verken i går eller i dag. Fikk i ham rundt en liter i går, puttet litt brød og gulrøtter oppi, og da spiste han til slutt. Spiste litt i dag også, med litt brød i, men ikke alt.

Hva kan det være?
Han spiser jo, det meste utenom kraftforet. Hvorfor vil han ikke ha det?

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Lopke

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  18:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva forer du med? Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  19:18:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Havre og byggpellets.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  19:53:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Sikker på at maten er helt bra? at det ikke har kommet noe i det som gjør at han ikke vil ha det? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  20:18:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du ikke prøve å gi han noe annet? f.eks en ferdig blandig på pose (Champion)
Det er vel ikke muggsopp havre du har?
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  20:22:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sikker på at maten er helt bra? at det ikke har kommet noe i det som gjør at han ikke vil ha det?

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Så vidt jeg vet er maten helt bra. Alle de andre 25 hestene på stallen spiser opp alt de får.

Hva skulle det være som han reagerer på?

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  20:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
du har vel hørt om muggsopp i havren dette året?? Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  20:28:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan du ikke prøve å gi han noe annet? f.eks en ferdig blandig på pose (Champion)
Det er vel ikke muggsopp havre du har?

Opprinnelig postet av Lopke

Kan jo prøve å gi noe annet. Hva er å anbefale?

Nei, er nok ikke muggsopp havre. Alle hestene på stallen er friske, og har tidligere sett et tilfelle hvor en hest mest sansynlig ble syk av muggsopp, og denne hesten fikk kolikk, noe hesten min ikke viser noe tegn til.

Det kan jo selvfølgelig være noe med havren som jeg ikke er klar over, men han har ikke noe særlig ømfintlig mage, så hvorfor skulle han reagere uten at noen av de andre hestene gjør det?
Vet om hester på stallen som er mye mer ømfintlig enn ham.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  20:29:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
du har vel hørt om muggsopp i havren dette året??

Opprinnelig postet av Lopke

Jada er klar over det.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  20:47:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvis du skal bytte til et komplett fòr kan jeg anbefale Gull.
Har god erfaring med bruk av Gull på fjordinger selv, og diverse andre kaldblods/ponnier.

Kan han ha blitt lei av fòret? Har han sluttet helt plutselig eller har interessen minket litt etter litt..?
Får han noe annet sammen med kraftfòret?

Du kan jo også prøve å gi litt opphakket gulrot e.l. sammen med kraftfòret, eller bløte det hvis du ikke pleier det eller motsatt.

Therese
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  21:23:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, er nok ikke muggsopp havre. Alle hestene på stallen er friske, og har tidligere sett et tilfelle hvor en hest mest sansynlig ble syk av muggsopp, og denne hesten fikk kolikk, noe hesten min ikke viser noe tegn til.

Man kan ikke se om det er muggsopp, og hestene trenger ikke bli umiddelbart syke heller så det er ingen garanti for at den er bra. Jeg sier ikke at det er det som er galt altså.

Drikker hesten tilstrekkelig?
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  23:36:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du skal bytte til et komplett fòr kan jeg anbefale Gull.
Har god erfaring med bruk av Gull på fjordinger selv, og diverse andre kaldblods/ponnier.

Kan han ha blitt lei av fòret? Har han sluttet helt plutselig eller har interessen minket litt etter litt..?
Får han noe annet sammen med kraftfòret?

Du kan jo også prøve å gi litt opphakket gulrot e.l. sammen med kraftfòret, eller bløte det hvis du ikke pleier det eller motsatt.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Kan prøve med litt gull. Vet at en annen hest på stallen fikk det i en periode hun ikke hadde spesielt matlyst, og det virket.

Han kan vel ha blitt lei foret, ja, han fikk vitamintilskudd, og jeg tror etterhvert han ble lei det. Ville ikke ha mer. Er det normalt hos hester? At de blir lei maten?

Han har ganske lenge vært mer opptatt av høy enn kraftfor, og gjerne spist opp høyet først, og tatt kraftforet etterpå. Men ha spiste i hvertfall opp...

Kommer veterinær til stallen snart, skal få han til å se over hesten for sikkerhets skyld.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  23:40:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Drikker hesten tilstrekkelig?

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Det er mye mindre vått i boksen hans nå, enn det var for en stund siden. Så vil tro han drikker litt mindre nå(vet ikke hva det kommer av...), men han har alltid tilgang på vann.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

badminton
» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  23:46:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
akkurat dette problemet har jeg med min ponni.. han spiser IKKE kraft fore sitt. men alt annet..

jeg har fåt beskjed om å ikke gi han noe somhelst kraftfor i TO hele dager, å bruke han som vanlig.
dette funket faktisk, når han sjønte at han ikke fikk mat hvis han ikke spiste, så tror jeg han sjønner at han må spise,, for nå spiser han opp ver minste smule...

Le godt så lenge du lever, for du lever godt så lenge du ler... Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  23:53:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Hvor mye hestene drikker er en god indikasjon på almenntilstanden. Har du tatt temperaturen på hesten? Hører du tarmlyder? Har hesten tilgang på saltstein? Får den noe mer salt i maten? Det er kjempeviktig at hestene får i seg nok vann, og jeg ville vært mye mer bekymret for det enn at hesten ikke spiser kraften sin. Det kan jo ofte ha med stress å gjøre også. Noen hester er så ekstreme at de ikke spiser skikkelig med en gang de får en ny nabo. Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  00:11:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du tatt temperaturen på hesten?

Tok ikke i dag, men i går hadde han 37.48, og på onsdag hadde han rundt 38.

Kopi av melding:
Hører du tarmlyder?

Ja.

Kopi av melding:
Har hesten tilgang på saltstein?

Ja.

Kopi av melding:
Får den noe mer salt i maten? Det er kjempeviktig at hestene får i seg nok vann, og jeg ville vært mye mer bekymret for det enn at hesten ikke spiser kraften sin. Det kan jo ofte ha med stress å gjøre også. Noen hester er så ekstreme at de ikke spiser skikkelig med en gang de får en ny nabo.

Nei, han får ikke ekstra salt i maten. Prøvde det en stund, men det ble for mye salt, så han ville ikke spise kraftfor da heller. Tok bort saltet, og han spiste. Kan prøve med litt mindre salt i maten, evt litt melasse i vannet.

Stress er det ikke. Han er helt avslappet. Nesten litt mye...

Ny nabo fikk han for to mnd siden eller noe rundt der, og de er gode venner.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.