hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - GULERØTTER!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 GULERØTTER!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Supermaja

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  12:04:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal høre mye før øra detter a!

Forrige dagen hørte jeg av ei som driver med ridehest, og vi snakket om foring. Hun kunne fortelle at topphester i statene blant annet foret med kilosvis med gulerøtter om dagen i stede for kraftforblandinger...
Jaha? Hørtes jo litt gedigent ut, men sunt tenkte jeg.

Og så i dag får jeg høre av en som nylig har vært på et kurs om foring her i Norge at hester ikke skal ha hverken gulerøtter eller epler. For de inneholder stoffer som hesten bruker unormalt mye energi for å bryte ned å få nytte av. De hestene som får gulerøtter/epler i forrasjonen burde sjekkes om de "tåler" det først, mente kursholderen.....

Ok, hva skjer a? Trodde gulerøtter og epler var sunt jeg...... Enkelt og greit. Alt i moderate mengder da selvsagt...
Men.....

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  12:23:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest på stallen vår fikk en veldig allergisk reaksjon, og det første dyrlegen spurte om var: Har han fått mye gulerøtter i det siste?

En og to til dagen er iallefall sunt, men en pose (eller flere kilo) er nok litt mye.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/01/2006 :  12:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt riktig Torhild.
Veterinærene anbefaler max 1-3 gulrøtter om dagen fordi gulrøtter har en avførende effekt. De kan altså bli litt løse i magen sin.
(Det er også derfor man gir det i etterkant av kolikk/forstoppelse).

Epler anbefales å gi kun ett av daglig pga. den sterke syren.

Hester er ikke som mennesker.
Fordøyelsen fungerer best på en nokså ensformig kost (i forhold til oss) som for det meste består av stråfor.
Altså,ikke no "dill dall" er nødvendig.

Redigert av - xxxx den 07/01/2006 12:39:49 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  13:44:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
alt med måte, så også grønnsaker

Vil bare legge til at gulerøtter på ingen måte kan erstatte kraftfôrblandinger.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  15:09:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jøss... her hjemme pleier vi å hente kassevis med vrakgulrøtter! Naboen min heller hele kasser på beitet, og jeg har aldri hørt at hestene hans har blitt dårlige av det.
Jeg pleier å gi mine hester en 20 liters bøtte morgen og middag, når jeg har tilgang til det. De elsker jo gulrøtter... og så lenge de ikke får problemer med det, kan det vel ikke være farlig?
Epler er jeg mer forsiktig med, pga gjæringen...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 07/01/2006 :  15:34:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den ene traveren vår har slitt med krysslammelse etter en periode med absolutt kjøreforbud. Nå få han bare gulerøtter som "kraftfor", og dette på anmodning fra vetrinær inne på Bjerke Dyrehospital.Vi har ikke merket noe på avføringen hans og han er i godt hold.Han får dette fordi vanlig pellets vil gjøre så det samler seg for mye "energi" i bakparten hans slik at han får krysslammelse.Det må jo taes med at han ikke blir trent noe særlig ennå,og at han må nok få mer pellets/musli når han kommer i full trening igjen.
Ride with the wind Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/01/2006 :  16:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo et litt spesielt tilfelle du har der da.
Det som menes er under vanlige og normale omstendigheter.

Jeg og har blitt anbefalt å gi litt gulrøtter om hesten ikke skal ha kraftfor av en eller annen grunn.
Det er bla. for å unngå at de blir stående uten mat når andre får, og at det ikke blir forstoppelse i tarmsystemet.

Dette gjelder jo i sykdomstilfeller som oftest og da gulrøtter ikke gir energi anbefales det fremfor å gi hesten feks. melasse.
Syke hester blir som oftest stående mye i forhold til når de var friske.Derfor vil man helst ikke tilføre noe energi og risikere noe.

Så for å sette det litt på spissen i litt spesielle sykdomstilfeller, er det bedre om de blir litt løse i magen kontra få kolikk/tarmslyng osv. You see?

Shettisen min som ikke er i bruk trenger ikke kraftfor.
Derfor prøvde jeg å gi den gulrøtter i stedet.
Fikk den 4-5 stk. til hvert måltid, ble den for løs i magen.
Så jeg ihvertfall støtter meg til hva veterinærene sier om overdreven bruk av det.
"Pånnis" er jo et levende bevis på det, selv om det alltid finnes unntak selvfølgelig.

Redigert av - xxxx den 07/01/2006 16:43:02 Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  02:06:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Hm...rart,men faktisk en veldig nyttig tråd!
Jeg har alltid lært at det er greit å gi mye gullrot.Det er det beste Vindur hvet...og har han en dag uten blir litt deppa,hehehe:)
Men jeg ender ofte opp med å gi en pose(75 gram,nesten 1kg)pr dag...og nå skal jeg slutte med det:)
Offa,allt det man tror er bra for hesten men som ikke er det:S
Burde vært et eget hesteierkurs!Hvor man måtte ha en prøve og eksamen før man fikk eie hest!!!
Lærer nye ting hele tiden jeg...og vil bare at pånnin min skal ha det bra.

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  09:24:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hestene på stallen får gulrøtter daglig,min får vel i underkant av 1 kg daglig. Han ble løs i magen i starten,men det stabiliserte seg raskt.
Han får også betfôr,tror nok jeg kunne ha kuttet ut det når han får et annet saftfôr,men det er er ikke snakk om store mengder.
Jeg tror det er greit at de får i seg noe annet enn tørt høy og kraftfôr,om ikke annet så for trivselen.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.