hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Redd for å hoppe!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Redd for å hoppe!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Jane*

Norway
Innlegg: 73

Skrevet - 03/01/2003 :  17:45:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!!

Jeg er blitt red for å hoppe. Før hoppet jeg 60 cm helt fint, selv om jeg var god til dette av!

Etter at jeg datt av hesten å brakk benet har jeg vært redd for å hoppe. Det høyeste jeg har hoppet etter det er 50 cm, og det var utrolig ekkelt.

Jeg syntes det er morsomt å hoppe, men det er ikke så morsomt når jeg er så redd. det hjelper ikke akkurat at jeg faktisk ikke er så særlig i god i sprang heller!!

Har dere noen tips eller råd som kan hjelpe meg, eller noen som er i samme situsjon??

Venter på svar!

Hilsen meg!



Redigert av mix1 den 19/02/2003 01:43:28

Chaconne

» VIP

Norway
Innlegg: 145

Skrevet - 03/01/2003 :  18:39:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
du kan jo prøve og starte med og låne en hest\ponni som er sikker på hinderne, at den ikke viker unna hinderne lixom! og starte med og trave over bommer og gå høyere etterhvert?? lykke til :D
mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 03/01/2003 :  21:42:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å bli litt redd og usikker etter et fall er helt normalt.

Dersom du rir på en rideskole burde du si i fra til ridelærern din at du er litt redd når hinderne blir høye. Be om å få en hest/ponni du selv stoler på de gangene dere skal hoppe. Synes du at hinderne blir for høye er det ikke verre enn at du sier at du ikke vil hoppe det hinderet. Det viktigste er at du er trygg på deg selv og hesten du rir og har det gøy.

Du kan også foreslå at dere kan trene mer på rideveier. Spørr om dere kan ri kavaletter, og kanskje trene på brudte linjer med lave hindere. Dette er kanskje morsommere for deg, du blir selv bedre til å mestre hesten før og etter hinderet og det vil også være til stor nytte for de andre på ridetimen (mange tror at en er flinkere i sprang jo høyere en kan hoppe, men dette er feil.. Sprang har mye med hvordan du rir hesten før og etter hinderet også. Hvordan du kommer på det osv). Når du etterhvert føler at du mestrer hesten og selv stoler på den vil du nok tørre å hoppe høyere også. Det vil komme etterhvert.. Men ikke tving deg til noe du ikke vil. Det medfører bare at du blir nervøs, og hesten kan bli usikker. Blir hesten usikker går ting gjerne galt, og du vil kunne få skrekken igjen. Ta tida til hjelp, ikke tving deg selv til å hoppe høyere enn du selv vil, gled deg over å hoppe lavt og ri dressur. En dag er nok skrekken kurert! En god sprangrytter bør være god i dressur også, så å ri vanlig dressur vil faktisk være til stor hjelp i sprangen også. Kan du ikke ri forran og etter hinderet, kan du faktisk aldri klare å hoppe høyt heller..

Lykke til!

--
spoff
Gå til toppen av siden

Anette

Norway
Innlegg: 274

Skrevet - 05/01/2003 :  01:16:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Begynn helt på bunn, trav bommer og jobb deg sakte oppover. Ikke gå høyere før du er sikker på høyden. Få hjelp av en erfaren instruktør som kan "backe" deg opp og gi deg gode tips. Det hjelper på selvtilliten. Lykke til!

Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway
Innlegg: 58

Skrevet - 24/04/2003 :  14:05:56  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
heisann.
har det på samme måte som deg Horse_girl.
skulle ri sprangstevne, oxo blei det no feil forann hinderet og hesten snubla i beina sine og gikk overende. hu rulla over skuldra mi og fikk hode undre magen. det var sikkelig ekkelt, men det gikk heldigvis bra. men etter det har jeg vært redd for å hoppe. selv om jeg har hoppet etter det trives jeg ikke helt med det. holder meg heller til dressur og trav... selv om hesten jeg skal hoppe er snill som et lam, så er jeg ikke helt sikker. eneste hesten jeg har følt meg trygg på når det gjelder sprang etter det skjedde er en norlandshest ved navn goline. hu var kos å hoppe. men uten om det føler jeg meg ikke trygg..

dete neste rådet jeg kan gi er akkurat det samme som de andre. bygg det sakte opp igjen. så går det nok over til slutt=)

lykke til!!
koz å klemz
Gå til toppen av siden

horse_lover

Innlegg: 6

Skrevet - 24/04/2003 :  15:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg var også ganske redd for å hoppe før! Jeg gikk på en stall som heter: Damgården! Jeg fikk ikke noe erfaring på noen av hestene! Første gang vi skulle hoppe der fikk jeg et kjokk! Jeg hadde så vitt begynt å galoppere engang! Jeg fikk ikke noe erfaring! Så jeg begynnte på en annen stall! Der har vi en fast hest nesten hele tiden vis den ikke er oppstatt! Da lærer vi å være trygg på en hest i steden for å ikke lære noen ting på ingen av hestene! Du burde forsøke å dra på noen rideleier uannsett om det koster mye! Jeg hadde ikke noe erfaring når jeg kom på Stall-K(rideleiren) Men etter 2-3 dager hadde jeg lært å hoppe ca 60-70 cm! Det var jeg ganske stolt av! Så prøv å få tak i fast hest eller dra på rideleir! Jeg anbefaler deg for rideleirer: Stall-k eller Grorud gård! Der får du erfaring etter noen dager å er IKKE noe redd for å hoppe når du kommer hjem igjen!

Hilsewn Horse-lover!
LYKKE TIL!
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway
Innlegg: 94

Skrevet - 26/04/2003 :  16:17:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei, kjønner at det er vanskelig, men hvis vi skulle ta oss veldig nært på det, da er det nesten ikke noe vits i å ri, har man hest må man regne med å dette av, og brekke noe eller bare slå seg.
hadde jeg blitt nervøs hver gang jeg hadde detti av, da hadde jeg kuttet ut for lenge siden, har blitt sparket i ansiktet av hest, fått hest over meg, har brekt riben, har brekt skulderen på to steder, knakk armen nå sist i oktober, knakk den på to steder også, har fått hjrnerystelese og mye annet, brist i arm og bein, mange ganger.
det høres nesten ut som jeg er en sikkelig ulykksefugl, hehe, er vel kanskje det, men jeg er en sånn type som strekker meg til det hverste, får jeg må alltid prøve noe nytt, og sånn går det da med meg, hehe. har vel ikke akkurat ridd så mange rolige hester da.
men hver gang jeg detter av så prøver jeg automatisk å gi skylden på noe helt annet en hesten, så jeg tenker liksom ikke noe på at det er hesten som har kastet meg av, selom det er stort sett rytteren som gjør noe feil da:=)
men det var en gang jeg hadde litt skrekk for å stte meg på igjen, og det var det siste bruddet jeg hadde i oktober, da løp min fullblods hest ut med meg, løp i full fart i en nedoverbakke og så kom ett KEMBBO bukke sprang ut av han, jeg fløy av, og knakk på to steder.
Etter det, når jeg ble frisk å skulle begynne å ri igjen, hadde ikke noe problem, men galoppen, det nektet jeg, skulle jammen meg ikke galoppere igjen, får jeg var redd for at hesten skulle finne på å stikke ut igjen, så i flere måneder rei jeg i bare skritt å trav ikke noe galopp, men en dag, skulle jeg trave, da han selv fattet galopp, da jeg skulle til å bremse han ned, så kjente jeg den deilige galoppen hans, og da gikk det opp får meg, hvorfor har jeg ikke galoppert føre med han.
Selv om det skjer en stygg skade innimellom, så skal man ikke ta det som en selvfølge at man blir kastet av hver gang, hesten vill da ikke ha av deg hele tiden, hehe, de får bare noen utbrudd innimellom, som oss menneskene får innimellom, nå galopperer vi i full fart på jorder å alt mulig, hopper sparng som bare det.

Husk at det er ikke vane med å dette av en hest, det skjer innimellom, og det må man akseptere, hvis ikke er det ikke noe vits i å ha hest..
Kos
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 26/04/2003 :  17:01:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå synes jeg du er frekk Prospect. En kan ha mye glede av hest selv om man har lært seg å ha litt respekt for enkelte ting. Jeg har selv vært utfor ting som har gjort meg redd en periode, og som jeg stortsett har kommet over etterhvert (noen ting har satt så store spor at jeg ikke har kommet over det 100% ennå heller). Jeg har veldig stort utbytte av å både ri og drive med hest likevel. Som sagt Horse_girl.. Stå på! Ta tiden til hjelp, gled deg over de tingene med hesten som du trives med. En dag er ikke det som var skrekken så skummelt likevel.. Men viktig å ta seg tid, og samtidig verdsette det du liker ved å holde på med hest. Hest er så utrolig mye mer enn å hoppe hinder..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway
Innlegg: 94

Skrevet - 01/05/2003 :  18:57:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Sorry, meg a?
mente aldri å være frekk, trekker tilbake det jeg isåfall sa, som skulle liksom være frekt.
mente aldri ¨hvere frekk her.
det jeg skrev var bare det jeg har opplevd og min mening, selvfølgelig har alle hver sin mening.

Klemz
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 01/05/2003 :  22:40:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til spoff: Jeg skjønner ikke hvorfor/hva du mente var frekt av det Prospect sa? Er det jeg som er dum eller er det du som har misforstått?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 01/05/2003 :  22:49:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til frik
Synes det var litt voldsomt å mene at en burde slutte å ri fordi en har litt skrekken for å hoppe hinder. Hest er liksom så utrolig mye mer enn hinder..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 01/05/2003 :  23:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til spoff: Ja, enig med deg i det, men sa hun det da? At en bare kan slutte å ri hvis en ikke vil hoppe? Det kan nemlig ikke jeg se.. Hun sier i en annen sammenheng at det "nesten ikke er noen vits i å ri", men det er jo Prospect sin mening, og jeg ville ikke akkurat gå så langt at jeg ville kalle en slik uttalelse "frekk". Men det er meg da.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 01/05/2003 :  23:35:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til frik
Mulig jeg tolket feil, men jeg synes hun var litt "frekk". Det er jo "vits" å ri selv om man ikke hopper hinder.. Høres ut som ridning gjeler hinder eller ingen ridning. Og det er jo feil.. Ok?

--
spoff
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway
Innlegg: 221

Skrevet - 02/05/2003 :  00:03:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg er redd for å hoppe selv. Har vært det siden jeg falt av oppå hinderet. Falt med ryggen på hinderet liksom. Det er så lenge siden det skjedde, så jeg husker det nesten ikke. Jeg var 8 eller noe. ca 7 år siden. Har aldri kommet helt fra det. Skal på sprangtime for første gang på leeeeenge.
Nå er det vel mer at jeg ikke stoler på hesten som gjør at jeg er redd. Hesten har falt etter et hinder, og knukket en tann... Han er litt klumstet med hinder. Det skjedde ikke mens jeg eide han da.
En venn av meg hoppet 85 med ham i dag. Det er noe ikke jeg ville ha turt.

tihi
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway
Innlegg: 94

Skrevet - 04/05/2003 :  00:39:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Til Spoff.
jeg mente ikke at man skulle slutte å ri, selv om man ikke tørr å hoppe hinder, mente ikke det i det hele tatt, du må ha tolket noe feil.
Jeg prøvde på ingen måter å være frekt, på noen vis.
sa min mening, sa aldri at man skal stoppe å ri, så langt i fra, men man kan jo alltids tolke det feil.

Men jeg mente ikke å være frekt, på noe vis, så langt i fra, da beklager jeg.
Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Innlegg: 57

Skrevet - 16/05/2003 :  13:53:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg var også redd for å hoppe engang..men jeg kom over det da jeg fikk hoppe mye med en hest jeg var trygg på og fikk møte frykten! Det er bare å stå på..så går det bedre etterhvert Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.