hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Påbygging; Hest i fjøs?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Påbygging; Hest i fjøs?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 04/01/2006 :  20:55:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, Pappa har tenkt og bygge på fjøset. Så har jeg fått tilbud om og bygge på sånn at det blir plass til et par bokser til hest samtidlig.

Men, er det idielt og ha hest i fjøs?

Det blir jo ikke så hun står inne sammen med kuene. Men det blir en egen port ut, og dør inn til fjøset. Eget kontor, do og sal/fôr kammer med oppholdsrom blir det visst(pappa har litt veldig mye planer hører jeg)
Gjennom der hesten står blir det også sånn at det kjører en liten minilaster igjennom(en slags gang på en måte, der boksene er på siden), av og til som skal kjøre inn fôr til kuene.
det blir sikkert høyt oppunder taket og luftig osv.

Men får hesten nok ro? Med tanke på at kyrene kanskje rauter, roter litt rundt osv.?

Vil gjerne høre fordeler og ulemper rundt dette, som jeg vidre kan servere forran pappa..

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  21:07:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tror faktisk ikke det med minilasteren går pga. de nye HMS-reglene (Helse, Miljø og Sikkerhet). Det skal nemlig være en "sluse" mellom alle rom som inne holder forskjellige dyr, fôrkammer o.l. nå - et rom som det ikke skal være noe som helst i, bare luft.

Vet i allfall at i fjøset her, som har sauer, kennel og utstyrsrom/fôrrom må det være tre slike sluser - en fra utstyrsrommet til kennelen, en fra kennelen til sauene og en fra sauene og ut i "gangen".
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  09:24:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hm, da er det mange fjøs og staller som må bygges om, hvis det skal være sluser mellom alle rom. Vet ikke om noen staller som har sluserom mellom forrom og stallen, og flere som har høns/kaniner i stallen sammen med hestene.

To av stallene jeg har vært på har vært ombygde fjøs, men da har det ikke stått kyr der. Siden hun står i et annet rom enn kyrne tror jeg ikke det burde gå fint å ha henne der, med mindre det blir problemer med det som formosissima snakker om. Kyr som rauter/roter er vel ikke noe verre enn andre hester som roter og vrinsker, med mindre deres kyr er skikkelig party animals om natta :P

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  12:51:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hm, da er det mange fjøs og staller som må bygges om, hvis det skal være sluser mellom alle rom. Vet ikke om noen staller som har sluserom mellom forrom og stallen, og flere som har høns/kaniner i stallen sammen med hestene.

HMS for landbruket er iallfall at en slik "bedrevitermann" drar rundt på gårder og pirker på alt som ikke er gjort i henhold til forskrifter osv. Han var her, og påpekte at alle fjøs skal ha uren-til-ren-sluser, som han visstnok kalte det, dette er da disse rommene som skal være mellom forskjellige avdelinger. (Han påpekte også mye annet søkt, som f.eks. at det må være gjerde på en låvebru (inne i låven) som aldri brukes og hvor døren er låst - fordi det -kan- teoretisk tenkes at en unge klarer å kravle seg inn dit..).

På Odin.no leser jeg at HMS-tjenestens intensitet i oppsøkning varierer etter hvor mye statsstøtte de får, og at de i år 2006 vil få mye mer slik at det intensiveres. Dersom man ikke følger det som blir satt opp av kriterier, kan man vel få bøter, tvangsnedleggelse og slikt.

Masse tullball er det i allfall.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/01/2006 :  16:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mamma jobber jo i LHMS. Og hun har ikke nevnt noe om det. Hm. kanskje det er min tur og pirke for en gangs skyld.
Skal spørre, så kan jeg komme tilbake hit og servere det

Sal/fôr rommet, do og kontoret får egne dører ja, til og med egen gang, egen inngangsdør utenifra og inn i bare fôr rommet og vidre inn. Ok, det var vanskelig og forklare.
Enkelt: Får tilgang til to dører utentifra, inn til Sal/fôr rommet, do og kontoret. Det er i et eget bygg også, som "henger" på resten av fjøset.

Redigert av - Bustetrollet den 05/01/2006 16:37:05 Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  16:37:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Stemmer dette med HMS reglene. Det blir stadig strengere, og hvert år får alle bønder tilsendt ett hefte, hvor det er masse avkrysnings skjemaer, om hvordan sikkerheten er på gården, hva som kan forbedres i kommende år, og hva som hjar blitt forbedret siden forrige gang. Det kommer også ann på størrelsen på gården, om hvor nøye de er med å komme å sjekke dette. Småbruk har sjelden besøk av folk fra HMS organisasjonen.

Ellers tror jeg ikke at det vil bli noe problem med at kyrene lasger for mye bråk for hestene, så tror nok det går greit ellers :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  17:16:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kristine og Rosita: Jeg vet bare hva mannen her sa, og han sa at de måtte ha sluse mellom hvert rom med dyr og mellom hvert rom hvor det er dyr og annet. Som Wenche sier blir det strengere hvert år, og så strengt hadde det visst aldri vært før. Han pirket også på at det var støv inne i kennelen. o_O

Og btw., pirke? Jeg pirket ikke, jeg leverte fakta fra denne gården. Men det telles kanskje ikke? :-)
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  22:07:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
vi har stallen i fjøset. fungerer helt fint, ingen sluse her!
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/01/2006 :  23:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå viser det seg sånn at jeg har missforstått hele tegningen!

Men har laget slik det skal være da, tada
Og det store hvite feltet, er der en minilaster skulle kjøre gjennom.
Regner med det ikke blir noe problem sånn? Eller har noen andre gode løsninger?

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  23:56:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vi har stallen i fjøset. fungerer helt fint, ingen sluse her!

Opprinnelig postet av mariie.

Det er nytt av året eller noe slikt. Det er ingen sluse her heller, men de får smekk om de ikke lager det kjapt.
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 06/01/2006 :  10:41:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke bare sjekke www.mattilsynet.no, og lese på de nye forskriftene som kom i sommer. Der står det om det nye hesteholdet som skal følges om du har 10 hester eller mer, gjelder jo ikke akkurat her da.....men der står det jo om masse andre ting som har med gård, dyr osv osv å gjøre. Der vil du nok finne "lover og regler" for det påbygget deres skal lage.

Men driver dere med kyr så vet sikkert moren eller faren din hvor dere skal lete for å finne ut om hva dere kan gjøre med påbygget for at det skal bli lovlig.

Alt er blitt strengere og det kommer til å komme masse mer pga EU.....

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  22:18:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
På stallen til Miss er det ikke sånn sluse, men de står heller nesten ikke inne. Den stallen/fjøset er bygd for en del år siden den da.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  10:15:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Altså. Denne slusetingen er nytt av året. Det er ingen som har det. Men det finnes de fjøs som må ha det.
Svigers har ingen stall, men de har sauefjøs, kennel, kontor, gang og fôr/utstyrsrom i samme hus, derfor måtte de. Og her var det ikke snakk om et forslag fra HMS-fyrens side ;-)
Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  20:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så flott at det finnes HMS. Det er så mye mangler og feil og det oppstår så mye ulykker i landbruket, så dette synes jeg er positivt Det skal ikke bare sikres for deg og dine, men også for besøkende på gården.

Kristine og Rosita: Vi har nettopp bygget stall i fjøset og det fungerer kjempe fint. Ny fjøset vårt sto ferdig i fjor og på enden av det er det en fôrsentral. Der har vi bygget et rom, med to bokser. Ble kjempe fint om jeg får skryte litt. Hesten stor trives der. Ikke noe problemer med uro el. Det eneste som er litt dumt er at det blir litt fuktig, men vi har planer om å sette opp en vifte + at vi har ordnet med luker i taket. Det er høyt og luftig under taket. Har ikke fått påpek av HMS. Og de var nettopp innom gården vår.
Aina!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/01/2006 :  22:09:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kristine og Rosita: Vi har nettopp bygget stall i fjøset og det fungerer kjempe fint. Ny fjøset vårt sto ferdig i fjor og på enden av det er det en fôrsentral. Der har vi bygget et rom, med to bokser. Ble kjempe fint om jeg får skryte litt. Hesten stor trives der. Ikke noe problemer med uro el. Det eneste som er litt dumt er at det blir litt fuktig, men vi har planer om å sette opp en vifte + at vi har ordnet med luker i taket. Det er høyt og luftig under taket. Har ikke fått påpek av HMS. Og de var nettopp innom gården vår.
Aina!
Opprinnelig postet av linjetrolla

Så fint og høre
Det kommer nok til og ordne seg.
Blir sikkers som den tegningen jeg tegna lenger opp.. Ooh, gleder meg!

Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 14/01/2006 :  21:46:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første jeg tenker på når jeg hører hest i fjøs er temperatur og luftfuktighet.
Vet om mange hester som står i varme, rå fjøs om natten, og går ute i kulden om dagen. Dette kan ikke være sunt.

Men hvis temp. og fukt. er bra er det vel ikke noe problem.

Ps. Hester som står i fjøs har lett for å bli tykke. Merkelig, ingen gir de jo noe ekstra...? Dette problemet forekommer der flere har ansvaret for stellet av kyrne, og synes synd i hesten som "aldri får mat".
Snakker av egen erfaring..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.