hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Barring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

heidi2

Skrevet - 06/07/2003 :  23:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sett sprangryttere som bruker barring aktivt. Vet det går masse rykter om dette, men er det andre som har sett det blitt gjort? Og hvor/hvordan isåfall?

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2003 :  22:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, hva er barring for noe. Kan ikke si at jeg har hørt ordet før, ikke som jeg har registrert ihvertfall.

Lill og Ninni

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2003 :  15:08:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samme her,.,,,,
Hva er barring???

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 08/07/2003 :  16:47:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ettersom jeg har forstått det er barring en SLEM metode for å få hestene "bedre" som foreksempel å spikre spikere på hinderet så hesten blir nødt til å hoppe høyere og klarer den ikke det får den jo vondt og vil hoppe bedre neste gang... Barring finnes i "milde metoder" og ille metoder!!! Håper dere forstod det (og at jeg har forstått det =) !) Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/07/2003 :  17:29:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg TROR (er ikke helt sikker egentlig) at barring er at man løfter bommen noen centimeter når hesten hopper for å lære hesten å løfte seg høyere over hindrene. Man prøver på en måte å lære hesten å legge inn en slags "sikkerhetsmargin" slik at den ikke bare hopper _såvidt_ over hinderet, men at den har litt klaring. En variant er å slå bommen mot hestens bein når den hopper for å lære den å respektere bommen. Styggere metoder, som spiker, strøm etc, tror jeg faktisk ikke forekommer i særlig grad i norge. Mulig jeg er naiv, men jeg har ikke hørt særlig seriøse påstander om dette her i landet.

Jeg er ganske sikker på at dette faktisk er forbudt (selv om det er nokså utbredt - tror jeg), men det er jo egentlig ikke det slemmeste man kan gjøre. Hvis man har en hest som hopper hus hvis den gidder, men som ikke har respekt for bommene i det hele tatt hvis den ikke gidder, så er det en måte å lære hesten at bommen faktisk er noe man skal passe seg for.

Bare for å ha sagt det: Jeg er hverken for eller i mot, utover det at jeg mener at man stort sett skal holde seg til det som er lovlig i henhold til loven. Jeg rir så godt som aldri sprang selv, så dette har ikke vært noen problemstilling for meg. På stallen hvor jeg rir, oppfører folk seg skikkelig mot hestene sine alle sammen, både når de hopper og ellers, heldigvis.

Redigert av eligj den 08/07/2003 17:32:29
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 08/07/2003 :  18:13:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Barring er metoder som f.eks og høyne bommen i spranget, henge dekken over hinder, binde fast/holde fast hinderbommen, ha bakbommen på en oxer lavere enn forbommen etc. Dette er ikke tillatt på stevneplasser. Jeg regner med det heller ikke er tillatt på baner/sentre tilknyttet NRF

Endel rir bevisst hesten feil inn på hinderet rett før de går inn på banen på stevner. Slik at hesten skal bli mer oppmerksom inne på banen.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2003 :  19:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg begynt å fatte litt mere av hva det er ;);)

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2003 :  23:25:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, tror jeg skjønte det nå. Takk for svarene...

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  23:02:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
kanskje sent å svare her men. 'Jeg er imot barring... Desuten hvis de skjer på stevner kan de få rødt kort..

Man læerer om sånne ting på krønt kort kurs. Gjorde i allefall vi.

-Milla Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  15:19:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Var en periode en del rundt på sprangstevner. Barring foregår utrolig mye i "mildt" format. På den måten Heidi beskriver, ved å ri an feil så hesten river - eller lander midt i. Vanskelig å bevise. Men så det flere ganger, ekvipasjer som hoppet greit over - for så å gjøre siste sprang før de skulle inn - og da satser de gjerne tett inntil. Det dreier seg ikke akkurat om urutinerte her heller.... gikk også stort sett 0 runder. Og det dreide seg om samme personer. Men har kun sett det skje på erfarne hester.

Vet ikke helt hva jeg mener om den "milde" barringen for hestens del. Det er jo på en måte en slags "vekkelse" for hesten, med beskjed om skjerpings. Det kan være en korrigering av noe "vi" ikke har sett. Omtrent som en dressurrytter som ønsker mer piff, og gir hesten en ekstra smekk med pisk - kom igjen, ta i!

Ang. dekken over hinder... da har vi barret mye. Hoppet hinder med alt mulig over for å trene... men hesten lærte seg å hoppe alt også.

Alt i alt, jeg er ikke for barring i form av å "tukle" med hinderet. Men ser ingen store problemer med slike "vekkelser" så sant man ikke plasserer hesten midt i hinderet. Tenk over det, hvor mange av oss har ikke kommet feil på et hinder. Forskjellen blir at hesten "plasseres" feil. Utfallet for hestens del blir i.o.f.s. ganske likt.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Redigert av - vixi den 05/01/2004 15:21:17 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  16:59:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Siden jeg holdt på med sprang i "gamle dager" har jeg dessverre både sett og hørt ganske mye.
All barring er ulovlig, både i og utenfor en stevnesituasjon, men det er selvsagt svært vanskelig å håndheve en sånn regel.

"Mild" barring - som er beskrevet av andre her i debatten - skader sjelden hesten. Når det bare blir gjort av og til, og av dyktige ryttere, fungerer det nok mest som en liten oppvekker.
Det med å bevisst ride hesten feil til et altfor dypt steg sånn at den enten river eller "våkner" skikkelig er nok fortsatt mye brukt, og det er vanskelig for en steward å bevise at dette er bevisst barring.
På treninger er det nok endel som feks bygger en okser med litt høyere frambom enn bakbom sånn at hesten feilbedømmer avstanden, eller rett og slett at en person på bakken som løfter bommen bittelitt, eller smekker til hestens ben med en pisk, idet den er over hinderet.

"Grov" barring - er ofte mye farligere og vondere for hesten. Hindere som er faste og/eller doktorert (elektrisitet mm) sånn at det gjør vondt å komme borti er en mer enn ille nok.
Men noe som i en periode faktisk var ganske utbredt var å blistre hestens ben (behandle med sterke linementer etc slik at huden ble sår/øm og bena dermed superfølsomme) og/eller legge feks gammeldagse bruskorker (eller enda skarpere gjenstander) mellom bandasjer/belegg og hestens ben sånn at det virkelig gjorde vondt å komme borti noe.

Barring av den grove typen er heldigvis ikke spesielt utbredt fordi det ofte er lett å påvise skader på hestens ben, og "mild" barring må man være forholdsvis flink til å få til for at det skal ha noen effekt.
Og heldigvis er det sånn at de fleste dyktige ryttere og hestefolk vet at en hest som må skremmes til å gjøre en god jobb ikke blir til å stole på. Skal man ha en hest opp i høye klasser må den ville hoppe...

Selv mild barring er ikke noe jeg selv har eller ville gjort, men i de fleste tilfeller er det som sagt mer en "skjerp deg" til hesten heller enn dyremishandling.
Men gjort feil så kan det skremme hesten til en sånn grad at den blir redd eller demotivert - og det er vel bedre å ha en hest som får noen filleriv av og til enn en som stopper seg ut!?!??
Så hvis noen synes at noe over hørtes ut som en god ide for å få hesten til å løfte litt ekstra på bena i neste trening - DON'T!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  17:10:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Den "milde" barringen jeg har sett er stort sett utført av "proffer", bare så det er sagt. I mine øyne kvalifiserer knapt slik "feilplassering" til barring... og hva skal man uansett gjøre med det. Noen hester hopper jo faktisk på en slik måte også. De fleste her vil nok heller neppe reagere om en av våre toppryttere la hesten dypt inntil og sa "ooppsss". Ok, de gjorde en feil - bevisst eller ikke?

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  22:24:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Syns barring er stygt... Men kommer an på hva slags barring! Å gi hesten en liten smekk med pisken på skulderen eller forbeinet i spranget er ikke barring, ei heller å rive med bviten og vilje... men å løfte bommer og spiker, strøm og gud vet hva er stygt, skikkelig stygt... vet om et par plasser der det blir praktisert
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  00:13:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det som er ille er vel at slike ryttere og trenere kommer langt - veldig langt ofte... hva slags lærdom gir det de "unge, håpefulle"? Dette er jo ikke noe som foregår i nattens mulm og mørke akkurat...

Og den ene Stormy sikter til... tror ikke jeg ville utsatt verken meg selv eller hesten for en time med vedkommede...

Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2004 :  16:36:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei,, jeg er avsolutt i mot den grove typen av barring. egentlig så er jeg i mot all barring.
Barring er ulovlig, har i allefall lest om d! Hvis barring foregår (skjer mest på flerdags-stevner) Da er straffen å bli utestengt og det kommer jo i avisa osv.
Men det er greit å henge dekken på hinderet eller legge til ting på det slik at det ser litt spennende ut, det er jo ikke så smart da, å legge til tepper eller dekken 2 ulemper :
1. hvis hesten river kan de skade seg ved å tukle beina inn i det så den faller og blir skadet
2. dekkenet kan bli revnet opp hvis hesten river.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 26/08/2004 :  19:11:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
barring kan ver så mangt både sten i bandasjer, høyne bommene i spranget, ha piggtråd rundt bommene å så heve den i bena på hesten mens di hopper osv... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.