hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - what too doo
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 what too doo
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

zecita

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  22:29:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey sann.. jeg har verdens nydeligste hest(11år gammel tung døl) kjempe lydig, lett og ha med og gjøre.. i d hele tatt

men jeg har ett stort problem..

han takkler ikke å være bindt fast.. eller.. når han står på stall gangen går det greit.. og når han er bindt i boksen går det greit.. men når jeg skal f.eks binde han ute(for å få spyle han, sele på vogn..osv..) har jeg ett meeegaaa.. problem.. han NEEEEKTER og så mye som å rikke seg bort til den.. uan sett hva jeg gjør(rir bort, lokker han med namenam, leiger han bestemt.. osv.) har klart og binde han der en gang.. da gikk det maks ett sekund før han stod på to bein... grime og hele skiten røk til helvete..etter det er d ikke snakk om å nærme seg..det var ingentig som skremte han eller noe sånnt.. men han har alltid vært sånn(kjøpte han for 1\2år siden, og eieren har sagt at han aldri har likt å stå bindt) jeg har jobbet veldig med han..før kunne han ikke stå bindt med ett leigetau en gang.. men no er d bare når han står bindt til noe forran seg(vist dere skjønner, f.eks tre, og sånne ting) allie sier han har kommt seg uutrolig.. men still a long whay too go.. noen som har noen tips, vært borti noe sånnt selv?? tar i mot alle råd med åpne armer..

og en ting til.. det kan komme 5stooore trailere\busser osv klistret oppi han..og han rikker ikke på ørene en gang.. men sånne vann dingser av metal i veiene.. er ett heelvete å få han over.. vi har f.eks en bro rett neden for stallen med to sånne på.. rir jeg ALEINE og UT på tur.. kan jeg stå i en halv time og krangle med han for å få han over(jeg er sta..og går ikke av for å leie han over, for da mener jeg at han får en sånn.. hehe her kan jeg tulle meg og mor går av innstilling).. men hjem igjen bryyyyr han seg ikke.. og vist jeg rir med andre ut på tur.. bryr han seg heller ikke.. er så irriterende.. for vi har d så utrolig gøy sammen.. så snill og grei..

ble litt langt dette.. men men

håper på noen gode råd

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  23:23:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Prøv å få tak i leietau/tau med strikk i. Da kan du dra dette ganske langt, for å få kneppet han fast. Han vil da som vanlig prøve å gjøre motstand, men strikken vil mest sannslynligvis ikke ryke. Han skjønner da at det hjelper ikke uansett hvor mye han kaster seg rundt, steiler og bukker, så kommer han ikke løs. Deretter vil han roe seg ned. Gjør gjerne dette på ett inngjerdet område i første omgang, slik at han kan få stå alene når han driver på som verst. Da vil han roe seg etterhvert :) Har funka på mange hester.

De "vanngreiene" ved veien, mener du kumlokk?

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

zecita

» VIP

Skrevet - 04/01/2006 :  17:43:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
ahhh.. leigetau med strikk.. ikke dumt skal sannelig prøve det men får litt vondt av han når jeg prøver og "tvinge" han bort der.. ser liksom panikken i øynene hans

nei ikke kommlokk.. du vet sånne lange som går rett over veien som vanne skal renne vekk fra.. rister på en måte.....
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  21:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det FE-RIST du mener?
Dersom det er en ferist, er det ikke rart hesten din protesterer. Det viser bare at den er klok!
Hesten kan skade seg alvorlig på en slik, det er en grunn til at ferister blir lagt ut: dyra går ikke over!

Dersom hesten din får panikk av å stå bindt, syns jeg ikke du skal binde den før du får hjelp til dette problemet. Det krever spesielt utstyr. Strikken som er nevnt over må ALDRI kunne ryke - for hesten lærer fort, samt at du bør ha en spesiell sele i tillegg, slik at hesten ikke ødelegger nakken sin. Det hjelper selvsagt heller ikke å binde han i låveveggen, for en hest er sterk nok til å røske ned både oppbindingsringer og hele veggen om han vil. (Hvis den er av tre da selvsagt)

Jeg har sett bilder og forklaring på dette et annet sted på nett, og jeg anbefaler deg å søke profesjonell hjelp.
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  21:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er kjempeflott om du lager litt forklarende overskrifter. Feks kunne du skrevet: "Hesten vil ikke stå bindt" eller lignende.

Når du først skal skrive engelsk er det jo fint om det er korrekt skrevet ....
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  17:37:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men sånne vann dingser av metal i veiene.. er ett heelvete å få han over.. vi har f.eks en bro rett neden for stallen med to sånne på.. rir jeg ALEINE og UT på tur.. kan jeg stå i en halv time og krangle med han for å få han over(jeg er sta..og går ikke av for å leie han over, for da mener jeg at han får en sånn.. hehe her kan jeg tulle meg og mor går av innstilling).. men hjem igjen bryyyyr han seg ikke.. og vist jeg rir med andre ut på tur.. bryr han seg heller ikke.. er så irriterende.. for vi har d så utrolig gøy sammen.. så snill og grei..

Opprinnelig postet av zecita

Det er ikke alltid hesten tenker og nå kan jeg tulle siden hun gikk av... Jeg er faktisk mer sjef over hestene mine på bakken enn jeg er på hesteryggen siden jeg alltid har vært litt "pysete" når det gjelder selve ridningen... Og er de redd noe synes de det er tryggere om jeg går av å leier de forbi og viser vei, enn å krangle med de...

Og er det tull de driver med ser jeg det veldig lett for da viker de unna... Så om det er bare fjoll og fanteri så må mine hester bort å snuse på tingen om de vil eller ikke!!
Er de redde så er det en helt annen sak, da vil jeg også gjerne at de får komme bort å se hva det er om det lar seg gjøre, men da er det jo snakk om å være forstiktig og vise at ting ikke er farlig.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

zecita

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  19:24:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det FE-RIST du mener?
Dersom det er en ferist, er det ikke rart hesten din protesterer. Det viser bare at den er klok!
Hesten kan skade seg alvorlig på en slik, det er en grunn til at ferister blir lagt ut: dyra går ikke over!

hehe nei det er ikke fe rist.. hade aldri tving eller villet latt han gå over der.. huff nei stakker.. det er på en måte ett langt smalt kommlokk.. hesten kan ikke skade seg der.. i d hele tatt.. men han syntes bare det sikkelig skummelt.. sånn noen dager når d passer han... i går red jeg med min kusine(har hest i samme stall) så skulle jeg ri først over.. bom stopp.. dette var farlig.. så red hun sagte forbi meg.. og ta diltet han etter hun og plasserte beina nøyaktig samme stedene som hesten til min kusine.. han er jo nesten bare litt nusselig når han styre på men hjemmover.. da red jeg først.. gikk rett over uten og se ned i det hele tatt

Dersom hesten din får panikk av å stå bindt, syns jeg ikke du skal binde den før du får hjelp til dette problemet. Det krever spesielt utstyr. Strikken som er nevnt over må ALDRI kunne ryke - for hesten lærer fort, samt at du bør ha en spesiell sele i tillegg, slik at hesten ikke ødelegger nakken sin. Det hjelper selvsagt heller ikke å binde han i låveveggen, for en hest er sterk nok til å røske ned både oppbindingsringer og hele veggen om han vil. (Hvis den er av tre da selvsagt)

oki.. tror jeg får bare godta at jeg ikke får bindt han ute når jeg skal spyle han og slikt.. bare vente med sånne ting til det er en snill sjel i stallen som kan hjelpe meg med å holde han i leigetaue...

Jeg har sett bilder og forklaring på dette et annet sted på nett, og jeg anbefaler deg å søke profesjonell hjelp.

Opprinnelig postet av Marianne S

Gå til toppen av siden

zecita

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  19:36:39  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det er ikke alltid hesten tenker og nå kan jeg tulle siden hun gikk av... Jeg er faktisk mer sjef over hestene mine på bakken enn jeg er på hesteryggen siden jeg alltid har vært litt "pysete" når det gjelder selve ridningen... Og er de redd noe synes de det er tryggere om jeg går av å leier de forbi og viser vei, enn å krangle med de...

Og er det tull de driver med ser jeg det veldig lett for da viker de unna... Så om det er bare fjoll og fanteri så må mine hester bort å snuse på tingen om de vil eller ikke!!
Er de redde så er det en helt annen sak, da vil jeg også gjerne at de får komme bort å se hva det er om det lar seg gjøre, men da er det jo snakk om å være forstiktig og vise at ting ikke er farlig.

Opprinnelig postet av Roxira

[/quote]

ja jeg vil jo vise han at de tingene som han syntes er farlig ikke er det... det er derfor jeg f.eks.. ofte før eller etter jeg har ridd.. går av han og sitter meg en meter eller to fra bomen han ikke vil bort til(stå bindt i) og bare sitte på bakken.. med tømmene foriktig i henndene... å latt han komme bort selv.. utforske liksom.. og det hender jeg går av der med den broen.. men da går jeg av FØR jeg merker at han begynner og protestere.. og leier han rolig forbi.,. vist jeg bestemmer meg for å "ta opp kampen" sitter jeg ikke å "krangler" med han.. jeg smatter sjenkler og gir han besjed på en rolig bestemt måte.. latt han snuse og ta seg tid... men det hører vel med at før jeg fikk han, har han stått på fjellet hele sitt liv.. unna all trafikk..andre hester og alt(kunn stått på beite med en hest, og aldri stått i stall).. no er han ellve år.. hun som hadde han før meg hadde han i 5måneder..(før hun var han på fjellet) så bare det at han ikke rikker på ørene når det kjører 5busser/trailere forbi er jo egentlig ganske bra.. og han er en av de snilleste på stallen(jeg er den første som har hatt han i stall med andre hester..).. så er ganske stolt av gulle.. kommet langt med han på den lille tiden jeg har hatt han.. gøy å ha noe å jobbe med
Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  02:10:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men siden han responderer såpass bra på andre "skumle ting" som tung trafikk osv... Så kanskje han prøver å fortelle deg noe? At han ikke gjør det fordi han er trassig og vanskelig - men fordi i visse settinger blir han usikker, han reagerer på noen ting som han synes er skummelt? Tror du gjør klokt i å faktisk høre på han, ha nok tid til å venne han til de forskjellige elementene.
Men tren med han på de tingene når du har tid - "skynde seg langsomt" - ikke ri/lei over den broa om du vet han vil stoppe og du har dårlig tid...
Fordi han er så grei ellers tror jeg det bunner i at han ikke er trygg i situasjonen, ikke fordi han prøver å være vanskelig. Bruk den tiden det tar å gjøre han trygg - først fra bakken, deretter når du rir! Tror du vil vinne mye på det på alle måter. Spesielt fordi du faktisk tar han på alvor og gir han det spillerommet han trenger - han vil stole mer på deg, ha tillit til at dine valg er riktige og ikke farlige!
Gå til toppen av siden

zecita

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  17:54:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror du har ett kjempe poeng der:) jeg vet han prøver å si noe til meg..men det er bare ka.. og korfor han er så utrolig redd sånne små ting.. mens mer normale ting å være redd bryr han seg ikke om... han stod like i nærheten på beite før jeg fikk han..så kan jo ha skjedd noe akkuratt der.. nei jeg rir aldri over der vist jeg har dårlig tid.. jeg latt han få god tid på seg.. vil ikke presse han heller..:) tror keg får ta tiden til hjelp.. så plutselig en dag løser det seg:)

p.s tusen takk for alle kjempe bra svar:D
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 10/01/2006 :  20:25:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville begynt i det små. Lei han bort mot stedet han skal bindes opp, men snu han før han begynner å tenke på å stoppe, og lei han litt tilbake. Fortsett med samme prosedyre. Lei han mot oppbindingsstedet, og snu før han begynner å protestere. Prøv å gå et skritt nærmere for kvar gang, og med tålmodighet så vil du få han bort der til slutt. Når du har kommet helt frem, så snur du og tar en liten runde før du går bort dit igjen. Ikke gå for fort frem, del utfordringene hans opp i så små biter at han klarer å henge med. Når du kan leie han bort til oppbindingsstedet uten problemer, så kan du stoppe han opp litt der, uten å binde han, og klø han litt og kose med han så han finner ut at det er egentlig ikke så fælt å være her. Tar han det helt rolig, så kan du feste leietauet et par sekunder og så ta det av igjen. Lei han runde til og fortsett. La han stå bundet, mens du er der og klør/koser med han, lenger og lenger for kvar gang. Når han kan stå oppbundet helt rolig, uten at du står der sammen med han hele tiden, først da ville jeg begynt med spylingen/vaskingen. Du trenger heller ikke gjøre alt på en gang. Del det utfordringene hans opp i små biter og bruk gjerne et par dager på å få han skikkelig trygg på å bli bundet opp.

Kanskje litt rotete forklart, har det helt klart oppi hodet mitt hvordan jeg ville gjort det, men når man skal skrive det ned så blir det ikke alltid like bra Lykke til
Gå til toppen av siden

zecita

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  21:17:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
heysan:) det hørst ikke dumt ut.. skal prøve(har på en måte prøvd det og...) men det er liksom det at med en gang han merker han e bindt..ser du sikkelig panikk i øynene hans.. som om at han får klaustrofobi... men som sagt.. jeg får ta bitte små baby steg om gangen og prøve meg frem Gå til toppen av siden

Tania
» VIP

Skrevet - 03/02/2006 :  23:02:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere som skriver at det bør brukes tau med strikk... og at det må være så sterkt at det ikke ryker osv...

Tenker dere på at en hest faktisk har et skelett og ligamenter og sånn i nakken som kan få alvorlige skader når dere binder hestene slik???????

Et skikkelig nykk i grimen av den som leier er faktisk nok til å lage store skader... tenk dere da en stor døl som sitter fast og har full panikk... se for dere muskelfibre som ryker feks...
ikke "lurt" i det hele tatt.
Er nok av hester som går rundt m konstant hodepine etter slike hendelser feks. De kan være veldig tunge i hånden den ene eller andre veien når en rir. Plutselig begynne å "løpe" igjennom øvelser. Eller plutselig ha lite fremdrift. Headshaking kan komme av en slik skade osv.

Nei, prøv heller å lære hestene at det er trygt får dere det ikke til, så bør dere heller få noen til å hjelpe dere å gå igjennom problemet for å finne en løsning

Denne hesten har vel mest sannsynlig sittet fast i en situasjon/ et "bilde" som ligner, og er derfor redd. Så lenge han er snill og god, og lydig i nesten alle andre tenkelige "skumle" situasjoner, så er det klart at han er redd og prøver å si deg noe Man skal ikke tvinge en redd hest uansett hva det gjelder syns nå jeg da but that`s me
Gå til toppen av siden

zecita

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  18:39:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey sann:) ja jeg fant og ut at strikk ikke var noe for meg(eller for noen til d jeg nevnte her..når jeg fikk tenkt meg litt om...).. har hatt kjempe framgang med han i d siste:) har jobbet masse.. vær gang jeg tar han inn fra luftegården har jeg noen saftige gullerotbiter med meg.. og no får jeg han helt bort til bommen når jeg leier han.. og står der leeeenge å koser med han, mens jeg gir han gulleroter/godbiter..og når jeg rir forbi.. rir jeg så nærmt jeg kan uten at han protesterer:)(da vil han ikke så nærmt.. men men.. d kommer nok d og..) det går i alle fall rette veien:) sakte men sikkert:) Gå til toppen av siden

Tania
» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  21:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så flott da stå på, dere finner nok ut av det til slutt. Men hadde vært flott viss de bare kunne prate litt, alt mye lettere da Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  22:01:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
lærte på skolen om det der! :)

prøv å jobb med hesten på bakken,i grime og tau. stopp hesten,og gå frem. så ber du den om å komme til deg. bare stram tauet. når hesten gir etter,og kommer til deg,så slakker du tauet. gjenta noen ganger.

har liten erfaring med dette,men gamlehesten min hadde noen sånne tendenser..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.