hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - opp med hode
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 opp med hode
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

dragoline

» VIP

Skrevet - 30/01/2006 :  10:49:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan få en hest til å gå avslappet ned med hodet?

Han er gira og vil springe, veldig lett på tøylen og sjenkler.

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  12:58:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
ved å jobbe, jobbe og jobbe! Dersom hesten er veldig lett i munnen og ovenfor sjenkler, ville jeg ha jobbet med div. øvelser som bøyer han, fin måte å lære han å slappe av. Legg inn volter, serpetiner og halvparader(halvparader spiller en stor rolle i å både få hesten til å bøye seg, og ikke minst SLAPPE av!!).

Gi alltid hesten ettergift når den gir etter for tøylen, slik lærer den bedre å slappe av når den gjør noe bra. Fortsett å holde kontakten med munnen, men gi ut så mye på tøylene som mulig, uten at du mister kontakten med munnen.

Det er nok godt mulig at hesten er stiv, og syns det er ubehagelig å gå avslappet med halsen av den grunn.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 30/01/2006 :  14:53:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei og takk for svar.
Nå er ikke jeg noe dressur menneske, eller dvs. jeg kan ikke så mye innen det området. Så om du kan forklare meg litt om halvparrader og div. Hva det er og hvordan jeg gjør det.?

Hesten er blitt prøvt som traver før, men aldri startet.
Ellers er den blitt brukt til tur, noe som jeg vil bruke han til også.

Men hesten er ivrig og elsker å jobbe. Tror han kunne egnet seg både til sprang og dressur etter hvert.

Så er det meg da, som må lære meg litt mye mer.........
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 30/01/2006 :  14:54:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen god ide og bruke strikk på han?
han er 8 år
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 30/01/2006 :  14:58:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal hente han i kveld....han er en liten kaldblods Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  17:02:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ingen god ide og bruke strikk på han?
han er 8 år

Opprinnelig postet av dragoline

Nå er ikke jeg så altfor inne på diverse hjelpemidler innen dressur... Men om du ikke er erfaren innen dette selv,vil jeg ikke anbefale deg å bruke strikk og lignende hjelpe-middler på hesten uten kyndig veiledning...
Du kan risikere å trene hesten din stokk stiv istedet.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  18:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
dersom hesten er gira er ikke innspenning av noe slag noen ide. er veldig enig med anne. og jobb han i rolig tempo
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 30/01/2006 :  23:40:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Øv masse på overganger. Kun skritt trav,skritt holdt i begynnelsen.
Han må lære seg at det ikke handler om fart når du skal ri.

Viktig å gi ettergift på tøylen, og setet som du også bruker til å bremse med.
Hvis han er lite ridd, så er halvparader litt frem i tid. Først må han lære seg helparade, altså å stoppe.

Begynn med skritt holdt, skritt holdt de første gangen du rir.
Når han stopper gi etter på tøylen, sånn at han sjønner at hvis han bremser ned, så slipper han presset fra bittet.

Så kan du begynne med overganger til trav. Hvis han girer seg opp, går du tilbake til skritt holdt overganger.

Samtidig som du lærer han å lyde deg når du vil ha saktere tempo er også mye overganger styrkende, når han blir sterkere vil det også være lettere for han å slappe av i kroppen.

Volter og andre slike øvelser er også bra, ofte lettere å få hesten til å sakke farte på en volte.
Når du synes han begynner å høre etter i overgangene kan du begynne å jobbe med at han skal trave sakte og avslappet. Når han øker tempoet, så holder du han tilbake. Begynn forsiktig å ta i tøylene, og øk helt til han sakker tempoet, så slipper du ut på tøylen igjen. Prøv å være litt før han så han ikke øker for mye før du ber ham sakke tempoet igjen.

Når dette begynner å sitte vil også hodet komme ned fordi han slapper av, og blir mykere i kroppen.
Når du skal stoppe han må du huske å ikke dra jevnt, men ta og gi (ikke rykke) på tøylen, så han ikke spenner seg og tar opp hodet...

Slenger meg med de andre når det gjelder strikk/annen innspenning. Isåfall bør du få hjelp av en som har mye erfaring med slikt...

Har du noen som kan se litt på når du rir? Lettere å gi råd når man ser hest og rytter:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 31/01/2006 :  08:58:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk carambee, dette forsto jeg veldig godt.
Jeg synes det er supert at jeg ikke skal bruke strikk.
liker det best med minst mulig ekstra utstyr.

Jeg hadde en islending tidligere som jeg måtte lære å skritte, så vet hva det går ut på.

takker for hjelpen fra alle. nå kan jeg bare glede meg til å sette i gang.-)

litt interessant å få vite at det antagelivis er fordi han har lite muskler.....
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 31/01/2006 :  18:03:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hvis han er travtrent kan vel komme med en presisering. Han har nok muskler, men dette er "fartmuskler" og kjøremuskler.
Hen hest som er lite ridd har gjerne ikke de riktige "ridemusklene".

Mange hester setter da hodet opp fordi de synes det er mindre slitsomt. Lite vet de at det ikke er bra for ryggen sin...
Når hestene blir sterker i bakparten, og ryggen kan de sette bakbena bedre under seg, og bære seg mer på dem. Da kommer ryggen opp og hodet ned "helt av seg selv"

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  01:42:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom balansen og sitsen din hadde vært 100% kan jeg garantere 100% at hesten ville søkt ned med hodet og slappet mere av

Dette forutsetter så klart at hesten er frisk både mentalt og fysisk...og at utstyret passer.....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  10:51:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.... Ok?

Nå har jeg ikke fått ridd han mer en ¨når vi prøvte han.
Nå står han her hjemme og skal få litt tid på seg.

Han var slik også med tidligere eieren som ridde han først.

Så du mener at hvis jeg slapper helt av, sitter riktig så skal han ikke gå opp med hodet?

Virker som en hest med ganske stort potensiale.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  20:41:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm.... Ok?

Nå har jeg ikke fått ridd han mer en ¨når vi prøvte han.
Nå står han her hjemme og skal få litt tid på seg.

Han var slik også med tidligere eieren som ridde han først.

Så du mener at hvis jeg slapper helt av, sitter riktig så skal han ikke gå opp med hodet?

Virker som en hest med ganske stort potensiale.

Opprinnelig postet av dragoline

Ja, jeg vil tro at det kan hjelpe mye. At det vil løse alle problemer skal jeg ikke si sikkert da jeg ikke vet hvordan hesten er generelt sett, men at han vil slappe av, senke seg og forsøke å samle seg er jeg ganske sikker på. Dette har så ufattelig stor betydning og er i så mange tilfeller hele problemet så jeg ville ofret tid og tålmodighet med nitidig balanse og sits trening så skal du se at etterhvert vil han slappe mere av. Prøv å gjøre så lite som mulig med tøylene....hold de rolige, gi han godt med ettergift og vær så passiv du bare klarer med hendene dine. Konsentrer deg om DEG, sete, lår, blikk, mage og skuldre. Glem hesten en stund...ikke se på han, tenk på deg. Jeg kan anbefale deg på det sterkeste å lese boken til Mary Wanless eller Sally Swift...her vil du få en grundig innføring i hva balanse faktisk innbærer og hvor mye en tror men ikke vet....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  23:04:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er munn, bein og rygg ordentlig sjekket?

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 02/02/2006 :  10:50:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
En hest som går opp med hodet trenger ikke alltid å få rygg bein og munn sjekket.Ingen dum idè altså, men når en hest har vendt seg til å gå sånn blir han gjerne gående sånn helt til han får en grunn til å endre formen.
Enig med oleo at det er alfa omega med en god og følsom sits.. men på en hest som muligens aldri har gått med hodet ned når den blir ridd har jeg vanskelig for å tro at det er bare det som skal til.
Men for all del, slapper du av vil han komme etter.

dragoline

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  19:01:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, alt dette har nok en stor betydning.
Med det og en dose sunn fornuft går det nok fint.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.