hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et spørsmål alle undres over...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Et spørsmål alle undres over...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Hanne & Reggie

Skrevet - 03/01/2006 :  18:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal det være så dyrt å ha hest?
Greit, kjøpsprisen er jo forståelig på noen... men alt dette andre!
Spesiellt dette med utstyr ALT er så himla dyrt... tilogmed børstene er dyre!

Man må jo nesten være millionær eller bo på gård som har allt for å kunne ha råd til det...

HVORFOR skal det være slikt?
Syns det skulle vært billigere syns jeg ass!!

Torpedo

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  19:09:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Utstyret koster ofte en del å lage, og selges derfor dyrt. Skal man ha bra høy, må man nok ut med minst 3.50 pr kg. Men det er faktisk ikke så veldig dyrt med hest som mange tror. Greit nok, det er dyrt, men kanskje ikke så dyrt som du egentlig tror.

Synes nesten det bare er bra det er dyrt. Hadde det vært billig, hadde nok flere, uansvarlige folk kjøpt seg hest også, folk som ikke har peiling, folk som kjøper fordi "det ser gøy ut å ri", "siden det er så billig".

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 03/01/2006 19:10:57 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  19:30:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
litt enig i det Ida sier til slutt der.

det er jo ikke dyrt bare for moroskyld! det er jo dyre matrialer, som feks saler å hodelag lages i lær, lær er dyrt og det koster og produsere slike ting. du får jo også hesteutstyr til lave priser, men da er kvaliteten der etter. jeg syns det er helt greit å betale litt mere for kvalitetsting en å betale en tier for ting som ikke holder.

man trenger ikke være millionær for og ha hest, men man må ofre litt. foreldrene mine er LANGT fra milionærer, men i steden for og ha markedets nyeste bil, nyoppusset hus hvert år, sydenferier i hytt å pine osv, så lar de meg få ha hest. noe jeg er evig takknemlig for.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  19:37:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg bor verken på gård eller er millionær.

Forresten Ida, jeg betaler 2.50 pr kg høy :)

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  19:51:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
litt upassende tittel på forumtråden, jeg har faktisk aldri hvert borti noen som undres på det samme..
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  19:51:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Så dyrt er det nok ikkje å ha hest. Det koster å produsere grovfor og kraftfor, og man kan prøve å finne løysinger som ikkje er så dyre. Det har eg gjort.

Ein liten samanlikning:

Eg bruker ca 1500 pr mnd på å ha to hester. Veit ikkje kva det koster med røyk (siden eg ikkje røyker sjølv) men vil tru att ein person som røyker ein 20 pakning pr dag vil komme opp i omtrent det samme??

Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  20:04:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av lino

oi, trodde ikke det var billigere enn sånn rundt 3.50. Hvem kjøper du hos da? (Er kanskje ikke lov å skrive det ut her?)

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  20:12:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Det blir jo litt til hva du selv gjør det til også. Det finnes mange gode, billige ting ute på markedet også, bare man gidder og lete litt. Hvis man ikke er opptatt av å ha alt utstyret i kjente merker, men tør å prøve noen nye, mer ukjente merker, så tror jeg det er en del å spare på det. Man kan også kjøpe brukt, men det følger alltids med en liten risiko ved å kjøpe brukt utstyr, spesielt over nettet. Hvis man håndterer utstyret sitt forsiktig, og er nøye med å vedlikeholde det, trenger man ikke å kjøpe nytt utstyr så ofte. Hvis man også klarer å begrense seg litt, og ikke må ha alt som er å få tak i, kan man fint klare å holde en hest med utstyr, selv om man er student og har litt dårlig råd.

Fôr er som noen andre her har sagt, relativt dyrt å produsere og pakke, så derfor er det dyrt. Man kan også få tak i billigere fôr. Også her blir det til hva man selv gjør det til. Hvor mye er du villig til å betale for at hesten din skal få godt og riktig fôr, tilpasset bruk og hvert individ av en hest.

Ormekurer og medisinering (spesielt penicilin osv) kan være himla dyrt. Men dette inneholder også stoffer som er relativt dyre, det er dyrt ¨å produsere, og det kreves mye kunnskaper. Til slutt sitter man igjen med ett produkt som er ganske dyrt å kjøpe.

Alle som produserer noe, enten det er til dyr, eller mennesker, må jo kunne sitte igjen med ett overskudd ved årets slutt, og derfor må de sette opp prisen på varene.

I utgangspunktet er det ikke så veldig dyrt å ha hest, men som jeg har sat flere ganger, det er du selv som hesteeier som legger lista for hvor mye du er villig til å bruke på hesten din.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  21:37:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er snakk om prioriteringer...du velger ikke hest om du skal drive med alt annet som koster penger...jeg er heller ingen millionær, og jeg betaler alt selv, unntatt forsikringen på 1300 kr som mamma betaler siden hu skyldte meg penger før...

er jo som heter at pris er lik kvalitet, og det er sant...
det koster faktisk noe å lage alt...

hest er jo sagt å være en luksus hobby,sant nok, men hest som hobby krever mer enn hva håndball muligens gjør...
snakker om hobbynivå, ikke noe proff spilling for det blir noe annet..
hest blir mer som en livsstil, og vil man holde på med det må du være innstilt på det faktisk koster penger, og man er nødt til å velge hva man egentlig vil...

er i grunn enig med ida...tenk om det skulle vært veldig billig å ha hest, hvor mange hadde ikke kjøpt seg hest, uten noe som helst erfaring...dog det finnes da folk med penger uten erfaring og vett til å ha hest også...hest er ikke noe du bare kan kaste eller bare la det ligge...

nok fra denne kanten for øyeblikket

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  21:56:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med flere her - det handler om prioritering. Selvfølgelig kan det være leit å ikke ha råd til hest, men da er det bedre å spare og vente til man har råd.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  22:42:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av lino

oi, trodde ikke det var billigere enn sånn rundt 3.50. Hvem kjøper du hos da? (Er kanskje ikke lov å skrive det ut her?)

Opprinnelig postet av Ida&Tornado.

Jeg kjøpte høy i sommer(årets første slott) til 2 kr kg... Beste høyet jeg noen gang har vært borti =)

Også til spørsmålet. Det er dyrt å ha hest, men det trenger ikke å være kjempedyrt. det kommer ann på hva du gjør det til det. Må du ha det nyeste og flotteste utstyret på markedet? Må hesten stå på den flotteste og mest luksuriøse stallen i området? Må du ha kjempemange børster?

Hvis ikke, er det overkommelig å ha hest. Sånn som jeg som går på skole og kun jobber noen helger har ikke råd til alt det nyeste utstyret og ikke til å stå på den flotteste stallen. Men jeg har kjøpt dekken på tilbud mange ganger, kjøpte brukt sal og prøver å ikke kjøpe masse unødvendige ting(selv om jeg av og til ender opp med ting jeg strengt tatt ikke trenger, hehe). Da blir det faktisk ikke så mange tusen kroner i måneden.

Også handler det jo også mye om prioritering.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  23:55:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg syns faktisk at hesteholdet mitt ble billigere enn forventet.... Men det var jo fordi jeg tok høyde for at høy og for skulle være dyrere enn det er. Syns ikke at det er ille å betale 350 for en rundball som varer i en uke i kulden og fire uker ellers for to hester. Og fire kr kiloen for høy er piece of cake. Og foret er billigere (på Felleskjøpet), men jeg forer ikke fullt med kraftfor. Og sagflisen er jo rimelig...

Men sånn er jeg... tar høyde for det verste!

Ellen Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  00:15:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Det høres faktisk ut som alle dere som svarer her bor på landet og har egen stall og kan kjøpe for rett fra grossist, for å sette det på spissen. I byene ER det dyrt å ha hest, det går faktisk ikke an å si at det er noe for alle. Jeg vet jeg har flere med meg, men jeg har personlig pr i dag ikke råd til hest med de prisene som rår rundt her. Å kjøpe den ja; å holde den? Det måtte såfall blitt på en stall langtbortinatta uten ridehus og / eller tilgang på dette i rimelig nærhet, samt tilgang på jevnlig trening osv. For mange er ikke dette noe "must" men pga interesssefeltet mitt er dette en nødvendighet for meg. Jeg har regnet og regner på det, om og om igjen. Og med veterinær (ikke noe utenom det vanlige), skoing, for, flis, stalleie, treninger, stevner, utstyr osv blir det faktisk en anseerlig sum hver måned. Og kan jeg ikke ha råd til å delta på dette, ja da syntes jeg for min egen del at jeg ikke kan ha hest heller.

Billig stalleie heromkring ligger på 2500, og da er det ofte ikke tilgang på ridebane / ridehus i nærheten. Skal man ha tilgang på hall stiger prisen betraktelig, 4000 er ikke uvanlig. Og så er det jo alt det andre i tillegg. Så ikke si at hest ikke er dyrt, for det er det. Og det argumentet om at folk som ikke burde hatt hest ikke kjøper det pga prisen; er ikke det noe naivt? Det finnes nok av folk som har penger i lomma, men ikke vett når det gjelder å stelle dyr, samt en del av oss som så inderlig skulle ønske oss en hest, men som nok ikke kommer til å få råd i overskuelig fremtid.
Et lite hjertesukk fra forverten Christine

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 04/01/2006 00:18:06 Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  04:55:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Enig med Christine!

Syns ikke penger er det som burde sortert ut hva som er gode hesteeiere!Mange rike med fine hester som aldri egentlig er glad i dem.Og som blir slakta når det ikke er bruk for dem innen starting mer.
Syns faktisk alle som virkelig ønsket det burde hatt en hest;)
Er drittlei av at det kun er de"borgerlige/middel/overklasse"som har denne prioriteringen.
Nå skal det nevnes at jeg snakker "storby"pris!Holdet selv til i oslo,betaler masse for ikkeno!
Skulle gjerne hatt hesten min billigere på fx løsdrift,men han har sommereksem...så dette blir aldri et alternativ.

Vil helst flytte til eget lite småbruk med tia:)Store drømmen er jo å ha hestene rett utenfor døra:D

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  09:24:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Christine jeg og.

Det virker som om det er veldig mange som har hestene hjemme her?

-Madeira- Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  10:32:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke hesten min hjemme, bare i sommerferien Faktisk, det er mer stress å ha hest hjemme, du må stå for alle fòringene osv.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.