hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et spørsmål alle undres over...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Et spørsmål alle undres over...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  10:52:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hestehold er dyrt, det er greit nok. Men det er mye som er unødvendig dyrt. Som du sier, en enkel børste eller liten duppeditt kan være rådyrt. Og flis er ihvertfall unødvendig dyrt. Før kunne man bare gå på sagbruk å hente flis gratis, de ville jo bare ha hevet det ellers. Men nå har de funnet ut at de kan kreve latterlige priser på det. 50kr er greit nok for en stor tettpakka sekk, men nå for tiden er det ofte det dobbelte.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/01/2006 :  11:38:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med de som sier det er en prioriteringssak å ha hest.

Når folk kommer og spør "Ååå at du har råd til å ha hest!" tenker jeg hehe at du har råd å gå så mye på byen, at du har råd til å reise så mye, at du har råd til alle disse nye klærne, den nye bilen...

Det koster litt å ha hest ja, men det er som Lucinda sa, mulig å finne billige alternaltiver.

Folk som på død og liv må ha hesten oppstalla på et ridesenter med alle mulige slags faciliteter, ha det dyreste utstyret, de beste trenerne, osv... Og pga dette sier at de ikke har råd til hest, de mener jeg ikke har lyst på hest "nok".

Egentlig mener jeg at alle har råd til hest, hvis de virkelig virkelig ønsker det. (Dersom an har inntekter vel og merke). For det er snakk om å legge ned lista litt, og å nedprioritere en del andre ting.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  11:58:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Folk som på død og liv må ha hesten oppstalla på et ridesenter med alle mulige slags faciliteter, ha det dyreste utstyret, de beste trenerne, osv... Og pga dette sier at de ikke har råd til hest, de mener jeg ikke har lyst på hest "nok".

Egentlig mener jeg at alle har råd til hest, hvis de virkelig virkelig ønsker det. (Dersom an har inntekter vel og merke). For det er snakk om å legge ned lista litt, og å nedprioritere en del andre ting.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Dette syntes jeg er en ganske merkelig holdning. For en må jo ta i betraktning hva man ønsker å bruke hesten til? Hadde jeg bare vært interessert i å ri på tur, samt undervisning et par ganger i halvåret, ja da kunne jeg fint ha hatt hest på en av småstallene i området og "kommet unna" med 3000 pr mnd. Men når hovedinteressen min er dressurridning, ja da ønsker jeg faktisk å ha hesten min et sted der det kan tilrettelegges for dette og ha faciliteter som hall og tilgang på gode trenere. Prisen blir deretter. Vet du, en kan faktisk nesten betjene et lån på 1.000.000 kroner for det det koster å ha hest i måneden her omkring. Det er noe å tenke på, og det står hvertfall ikke i samsvar til så mange andre fritidsinteresser jeg vet om. Når det gjelder utstyr er det klart at hvis jeg vil ha hest så vil jeg gjerne ha bra utstyr, hvertfall slikt en bruker til daglig som sal og hodelag. Dette koster. Det handler ikke om snobberi, men om å gjøre det mest mulig komfortabelt (og riktig jfr skadeforebygging) for hesten som mulig. Til slutt vil jeg si at det ikke er alle som har råd til hest, selv med en ok inntekt. For hvor mange er det egentlig som har 2-5.000 igjen på konto når alt er betalt? Det er ikke mange som kan unne seg det.
Det er helt klart at man må nedprioritere andre ting skal man ha råd til hest; der er vi enige. Men jeg tror nok du ikke helt skjønner realiteten når du sier at "alle" har råd. Det er bare tøys.

Til slutt vil jeg si at jeg virkelig har lyst på hest; men bl. a økonomiske aspekter ved det gjør at jeg pr. i dag vil vente noen år. Det betyr ikke at jeg ikke "virkelig vil" ha hest for det. Det handler bare om at det er andre ting i llivet som må gå foran nå, og forhåpentligvis vil det endre seg i fremtiden.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 04/01/2006 :  14:39:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg bor omtrendt "midt i Bergen" og har i hvert fall ikke hesten hjemme, bruker vel ca en time til stallen hver vei med buss.
Jeg velger å spare penger ved å ikke ha dekken i hundre forskjellige farger og en million salunderlag. Hesten min har det han trenger og ikke noe mer. Det han har ekstra har jeg fått i gave.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 04/01/2006 :  20:11:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns faktisk at hesteholdet mitt ble billigere enn forventet.... Men det var jo fordi jeg tok høyde for at høy og for skulle være dyrere enn det er. Syns ikke at det er ille å betale 350 for en rundball som varer i en uke i kulden og fire uker ellers for to hester. Og fire kr kiloen for høy er piece of cake. Og foret er billigere (på Felleskjøpet), men jeg forer ikke fullt med kraftfor. Og sagflisen er jo rimelig...

Men sånn er jeg... tar høyde for det verste!

Opprinnelig postet av Electra Non-Stop

OT: Trodde en rundballe ble dårlig etter 3-4 dager jeg? Har ikke fort med rundballe selv så jeg vet ikke om det stemmer, men er hvertfall det jeg er blitt fortalt.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  20:32:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg syns faktisk at hesteholdet mitt ble billigere enn forventet.... Men det var jo fordi jeg tok høyde for at høy og for skulle være dyrere enn det er. Syns ikke at det er ille å betale 350 for en rundball som varer i en uke i kulden og fire uker ellers for to hester. Og fire kr kiloen for høy er piece of cake. Og foret er billigere (på Felleskjøpet), men jeg forer ikke fullt med kraftfor. Og sagflisen er jo rimelig...

OT: Trodde en rundballe ble dårlig etter 3-4 dager jeg? Har ikke fort med rundballe selv så jeg vet ikke om det stemmer, men er hvertfall det jeg er blitt fortalt.

Opprinnelig postet av tebj0

Nei att ein rundballe ikkje varer meir enn 3-4 dager er berre tull. Eg bruker rundball (stor) til å fore to hester med. Eg bruker den opp på 3 veker og det går heilt fint. Den er like god når det er gått 3 veker. (har faktiskhatt rundball i 6 veker også uten problem) Vel og merke når det ikkje er for varmt i været. Rundt + 10-15 til - 5 er det beste. Det går ikkje å gjøre slik i slutten av april mnd f.eks. Og har vel kanskje litt å sei att rundballen er ensilert (dvs brukt ensileringsveske) for da holder den seg betre enn ein som ikkje er ensilert.

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 04/01/2006 :  20:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av tebj0

Nei att ein rundballe ikkje varer meir enn 3-4 dager er berre tull. Eg bruker rundball (stor) til å fore to hester med. Eg bruker den opp på 3 veker og det går heilt fint. Den er like god når det er gått 3 veker. (har faktiskhatt rundball i 6 veker også uten problem) Vel og merke når det ikkje er for varmt i været. Rundt + 10-15 til - 5 er det beste. Det går ikkje å gjøre slik i slutten av april mnd f.eks. Og har vel kanskje litt å sei att rundballen er ensilert (dvs brukt ensileringsveske) for da holder den seg betre enn ein som ikkje er ensilert.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Da har jeg lært noe nytt i dag også
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  20:58:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg har ikke hesten min hjemme men på et ridesenter....dog jeg jobber der og da blir det billigere..sant det er dyrt med hest i de store byene, men man trenger vel ikke alt nytt ytstyr som er på markedet?
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  21:22:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hm... Jeg har hesten min hjemme men synes ikke det er FOR dyrt. (Selv om foreldrene mine ikke er enige men..)
Altså, det koster jo, men det gjør det jo med omtrent alt annet også.

Regnet ut kostnadene på fôret (inkl. kraftfôr) og kom fram til 350 kr per månede. Og så er det hovslager ca. annenhver månede (500 kr), utstyr, regner vel 2000 per halvår (ca), osv. Trenger ikke å betale stall-leie jeg da... men koselig med hest da.. <3

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  22:29:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg har jo hest på et relativt dyrt sted. Antar de fleste synes 3700 er dyrt. Likevell er det billigere enn de andre stallene som tilbyr ridebane og ridehall. En stall i her borte tar jo rundt 4200 eller noe i måneden.
Ønsker jo selvfølgelig å komme meg opp og frem og valgte derfor denne typen stall. Kjøper også dyrt utstyr men min erfaring er at det ofte er bedre kvalitet og holder lengre. Bruker en dyr hovslager men han er den eneste som holder mål synes jeg.
Hest er dyrt, dessverre.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  17:14:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hest er jo ikke kalt luksus hobby for ingenting...
det er dyrt ja,men jeg syns det er verd pengene...ville ikke ha byttet hesten mot noe annet...
før var jo ridning noe for kun de rike,og ikke for allmenheten, men nå er det tilgjenglig for alle, og takk for det ;)

Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  22:59:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ikke hesten min hjemme, bare i sommerferien Faktisk, det er mer stress å ha hest hjemme, du må stå for alle fòringene osv.

Opprinnelig postet av Ida&Tornado.

Ja, det er nok en del mer stress å ha hesten hjemme men det er iallefall billigere!

Jeg har nå fått stallplass til 2500,- mnd, men jeg holdt nesten på å ta en annen stall fordi det ikke var ledig noen andre steder. Og der kostet det (hold dere fast) 5500,- mnd!

-Madeira- Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/01/2006 :  23:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
christine26: Hvor er det du bor hen, som det koster 3000 å ha hest på "småstallene"?
Du skriver at jeg har en merkelig holdning, kanskje du har en litt storkrevende holdning....?
En trenger ikke ha "tur-hest" for å stå på en liten stall. Du vil trene dressur-, jeg mener det går fint ann å ha være interessert i dressur, og ha hesten oppstallet på en av "småstallene". En del av "småstallene" har også ridebaner, om de ikke har oppvarmet ridehall. Dessuten kjenner jeg flere på "småstaller" som har avtaler med ridesentre eller større staller i nærheten om avtale om lån av bane.

Selv har jeg travhest, men her i nærheten er det hverken løyper eller bra tilrettelagt for oss. Mye av treningen vi gir hestene våre foregår i en ca 200meter lang bakke, med ridning fram og tilbake, i skritt... For å si det sånn: jeg har nedprioritert bra treningsforhold til fordel for billig stall.

Du sier jeg ikke skjønner realiteten når jeg sier at "alle" har råd til hest. Jo, jeg synes faktisk jeg tenker veldig realistisk. Er man voksen, og har man faste inntekter, er det ikke umulig å ha hest dersom en virkelig går inn for det. Jeg har hatt hest i 9 år, og faktisk gått på skole/vært student i ca 6-7 av dem. Jeg må si det har ikke vært gratis nei, med å betale husleie, strøm, mat, bil, samt å holde hest. Hadde faktisk 3 hester en periode også. Jeg klarte det fordi jeg hele tiden har jobbet, og i tillegg kan jeg si at "ALLE" pengene mine har gått i hest. Jeg er faktisk av typen som kan leve på suppe, bare jeg får ha hesten min. Jeg har så og si ikke reist på en eneste ferie disse 9 årene, jeg har (ned-)prioritert å bo billig, og jeg har aldri vært typen som går ut på byen i helgene og fester og slikt. Her tror jeg at jeg har spart inn en del penger. I tillegg har jeg hesten min på en såkalt "liten" stall, der det koster 500 kr mnd, og vi holder eget for selv (finner billige løsninger, forer bla.a på rundball, kjøper felles spøne, osv..)

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 05/01/2006 23:45:28 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  00:06:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
christine26: Hvor er det du bor hen, som det koster 3000 å ha hest på "småstallene"?

Jeg sier ikke at det koster 3000,- å ha hest på småstallene, men alt inkludert med sko, for, veterinær osv tror jeg ikke det er urealistisk å anta 3000 som noe av det billigste her omkring. Jeg bor i Trondheim, om du vil vite det.

Kopi av melding:
Du skriver at jeg har en merkelig holdning, kanskje du har en litt storkrevende holdning....?
En trenger ikke ha "tur-hest" for å stå på en liten stall. Du vil trene dressur-, jeg mener det går fint ann å ha være interessert i dressur, og ha hesten oppstallet på en av "småstallene". En del av "småstallene" har også ridebaner, om de ikke har oppvarmet ridehall. Dessuten kjenner jeg flere på "småstaller" som har avtaler med ridesentre eller større staller i nærheten om avtale om lån av bane.

Jeg kan være enig i at det er storforlangende å kreve at det er oppvarmet ridehall på stallen; men jeg kunne ikke tenke meg å ha hest et sted der det store deler av året ikke går an å trene på bane. Og dette koster da som regel litt ekstra. Ridevei til hall er helt ok for meg; har hatt hest selv tidligere hvor denne løsningen fungerte svært godt.

Egentlig er ikke dette en stor kjepphest for meg, og jeg kan være enig i at mitt utspill kanskje fortonet seg noe "snobbete". Men poenget mitt var vel egentlig det at det faktisk koster å holde på med denne idretten, noe som bringer meg til det siste punktet. For vi er begge enige i at det koster å ha hest, og at en må forsake en del ting for å få det til å gå rundt. Men jeg mener fremdeles at det ikke er alle forundt å ha råd til egen hest i dag. 3000 kroner for meg er ikke det samme som 3000 kroner for naboen. Jeg vet om flere som så gjerne ville hatt egen hest men som må finne seg å se langt etter den drømmen. Jeg sier ikke at jeg er en av dem; jeg vet godt at jeg kunne fått det til å gå rundt om jeg nedprioriterte andre deler av livet mitt. Men akkurat nå kjenner jeg ikke at det er noe jeg ønsker, da jeg får ri omtrent så mye jeg vil nå for en billig penge. Men den store forskjellen er der alikevel; hesten er jo ikke min.
Noe av det som provoserte meg litt i debatten her var utspillet om at "alle kan ha råd til å ha hest, hvis de virkelig vil det. Og DET er kanskje et enda større utrykk for snobberi mener jeg. For da tenker man ikke på alle de som ønsker det, men som ikke fåt det til økonomisk.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 06/01/2006 :  11:01:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er det billigere å ha hest "hjemme". Har selv mine på en gård rett nedenfor er jeg bor med en stall leie på kr. 500,- i mnd...men jeg står for alt foret selv og flis og all jobben. Men det syntes jeg er en del av det å ha hest. Har hatt en hest på stall hvor det sto mange hester og der betalte jeg like mye i stall leie for en hest som selvfølgelig inkl. all jobb med måking, for og foring som jeg nå betaler for mine 4 på gård på landet.....så det sier jo seg selv at utenfor byen er det billigere.

Høypriser varierer etter som sommeren har vært. Et år billig med tilgang på MASSE høy, mens nå med litt dårlig sommer er prisene høyere og det er vanskeligere å få tak i nok høy.

Utstyr koster, men man må jo ikke bare gå for store kjente dyre merker.....dessuten kan du ha "is" i magen og vente på salg så får du gode kjøp på den måten og da også kanskje flottere merker og.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.