hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Soyaolje eller havre,eller begge deler??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Soyaolje eller havre,eller begge deler??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LinnMerethe

Skrevet - 03/01/2006 :  16:00:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min, en tungdøl på 8 år, har begynt å få soyaolje i tillegg til havre siden vi måtte rasjonere på havren fordi den var dårlig.Han får en halv dl med olje og en liter havre til hvert måltid(morgen/kveld),pluss champion gull.I det siste har han blitt så skvetten og grinete,noe han blir når han er for sprek.Tror dere jeg må kutte ut havren helt og gå over til bare olje
Ride with the wind

oleo

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  19:22:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ett spørsmål...: Hvorfor mener du at hesten din trenger soyaolje..?
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  20:21:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ett spørsmål...: Hvorfor mener du at hesten din trenger soyaolje..?

Opprinnelig postet av oleo

Slik jeg har forstått det så er det fordi hun ville erstatte noe av havren (pga muggsoppen)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  21:25:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
finnes andre forsorter som kan erstatte havren også...betfor blant annet...godt for fordøyelsen også...mais er også et slag
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  21:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, det skjønte jeg...men hvorfor gi soya olje når hesten begynner å bli grinette og for sprek? Hesten har jo tydelig fått mere havre tidligere, og nå har hun øket mengden med olje pga rasjoneringen med havre....
Da lurer jeg på hvorfor gi olje? Kan ikke hesten få bare havre? Jeg mener havre og olje er smør på flesk...men vet at det er blitt en greie med det å fore olje, selv til hester som ikke trenger det. Bare nysjerrig?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 03/01/2006 :  22:00:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg(eller vi,familien min) har bestemt for å gå over til olje fordi det sikrkulerer så fryktelig mye dårlig havre her...trodde ikke det skulle være et stort problem å skjønne!!Siden vi har to travere som er noen sarte sjeler så får også tungdølen min olje,likt med dem..Grunnen til at vi gir de begge deler nå er fordi vi fortsatt har igjen litt havre,men kommer til å gå tom,og fordi de ikke skal få for brå overgang.Og iogmed at man pga muggsoppen ikke skal få mer enn 2kg havre om dagen så må man spe opp med olje.You see???
Sorry,rotete innlegg..er fullt klar over det

Ride with the wind Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  22:18:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
kan soyaolje erstatte havre?
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  22:35:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Olje kan erstatte havre ja, er veldig mye energi (fett) i olje. Men jeg ville rensket vekk all havren. Grunnen til at det blir sagt at man kan gi opp til 2 kg havre er fordi havre er hovedkosten til mange løpshester rundt om kring, og det ikke er så lett å erstatte når det blir større mengder. Skadevirkningene er mindre ved mindre mengder, men de er ikke helt borte. Giftig fôr er giftig fôr, jeg hadde aldri turt å gitt hesten min så mye som et korn.

Mais er veldig tungtfordøyelig forresten.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/01/2006 :  10:59:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med min navnesøster jeg.. (Tone Kristin).

Jeg har hvertfall kuttet all havren nå. Gir kun pellets og olje. Gir maisolje jeg da..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 04/01/2006 :  11:53:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet mange travtrenere her i distriktet(sentralt på Østlandet) har gått helt vekk fra havre og bare gir olje..dette er trenere som før gav hestene opp til 7-8 liter havre om dagen(har hørt mer,men de tilhører vel sjeldenheten).Så olje må ha en lik virkning som havren på en måte.Prata med en nå i helga som sa at olje var som krutt!!

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  12:24:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Vil bare få frem at olje er fett mens havre er hovedsakelig stivelse, altså er det to ganske ulike næringskilder så erstatte i den forstand er ikke mulig. Bygg ligger mye nærmere havre enn det olje gjør. Jeg sier dog ikke at ikke hestene kan få olje, man kan utmerket godt lage en forplan med endel olje i også. Husk at olje øker e vitamin behovet for hest. I disse mytoksintider synes jeg man kan titte på bygg også for å se om det kan brukes. Bygg mener jeg at ikke bør gies 7-8 liter av som jeg vet mange gjør med havre. Bygg er tyngre å fordøye enn havre. Derfor man man erstatte havren med f.eks, noe bygg, noe olje og kanskje også noe speedi beet for fiberets del.

Jeg føler det er litt hell i uhell med at havren er så dårlig i år. Det virker som om mange har interessert seg litt mer for fôring og faktisk måttet tenke litt etter hva forplanen består av, og det synes jeg er bra
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  14:22:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg lurer litt på en ting; Spiser hestene deres oljen, når de får 1-2 dl? For det gjør ikke Holter nemlig, hun får det sammen med kraftfor, men spiser ikke det som er smurt i olje (æsjsæj, synes hun), så jeg kan ikke gi mye olje (kun en liten dæsj i kveldsforet, ca 1/2 dl, da spiser hun mesteparten). Jeg forer ikke med havre uansett da, bruker bygg istedet (men liker ikke gi mye pelletert kraftfor, derfor litt olje itillegg siden hun lett blir for tynn).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 04/01/2006 :  14:47:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min får ca.1/2 dl olje til hvert måltid,noe som tydeligvis holder.Og han gjør,som tungdøler flest,spiser det meste!!

Er enig med xxxoooxxx om at folk har blitt mer obs på hva hesten får i seg,nå er det ikke bare komplett og havre lengre,meen det er veldig lett og så seg vill i denne jungelen også.

Lopke

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  14:48:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekk at oljen ikke er harsk. Smak på den, den skal egentlig ikke smake av noe. Når jeg gir Lopke 1 dl i foret (2 l. oppdrett pelletert) blander jeg det godt så alt får samme konstistens. Det hverken drypper eller ligger igjen. Men akkurat nok til at feks hvitløken blir blanda inn i alt foret uden å støve. Hun liker oljen veldig godt. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  17:12:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Holter vil ikke ha olje uansett hun, har t.o.m. prøvd å ha litt olje i cultura også, siden hun elsker cultura, men da skal hun ikke ha det heller (mulig det smaker helt jævlig da). Kjøper olje i literflaske, slik at den brukes opp før den blir harsk.
Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

LivJorunn

Skrevet - 10/01/2006 :  12:07:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når vi no er inne på temaet olje:
Kva type olje gir dokke hestene dokkar? Eg har tidligare gitt hvetekimolje om våren,pga pelsen, men slutta med det fordi det vart så dyrt.
Har prøvd litt soyaolje, for å sjekke om det har same effekta. har også hørt at folk brukar maisolje...
Er det nokre oljetypar som er å anbefale foran andre? Kva fungerer best, med tanke på pels, energi etc?
Hesten min får champion energi, ikkje havre.
Kor mykje må ein gi for å få best mulig effekt? Fins der skadevirkningar?
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.