hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når hesten ikke vil ha salt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Når hesten ikke vil ha salt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

rapplilja

Skrevet - 08/02/2006 :  12:44:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er ikke interessert i saltsteinen sin. Tyder dette på at hun har det hun trenger, eller bør jeg gi salt i foret?

Hun er 8mnd, så hun er ikke brukt, slik at hun skulle trenge mye salt pga svetting.

Er skeptisk til å gi salt i foret, da hesten ikke får mulighet til å regulere selv om den ikke skulle ha behov for det.

Hva tror dere, lar hun være å spise på saltsteinen fordi hun ikke trenger det?
(Får fri tilgang på høy og rundball, 2l. oppdrett, olje og eddik)

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  12:56:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Så lenge du har sjekket at hesten din ikke er uttørket så er vel alt greit. Hestene er flinke til å regulere saltmengden selv hvis de har behov for det.. Så lenge hesten har tilgang på salt stei burde dette holde...
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  13:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville gitt elektrolytter (eller salt) i maten. Jeg har pleid å gi 1 neve om dagen, og det er bedre å ha "kontroll" på saltmengden, en at de får i seg for lite.
Hege Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 08/02/2006 :  15:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir også en neve havsalt i foret til hoppa mi. Har litt problemer nå på vinteren, med at hun ikke drikker nok. Har du prøvd å fukt saltsteinene litt til henne? Er ikke alle hester som forstår at den faktisk kan slikkes på Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  16:29:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
De anbefaler jo til og med å gi salt i foret istedetfor saltsten da hestene ellers gjerne får i deg for lite.
(Om det ikke er en av de som bruker det som sukkertøy da)

Hadde nok gitt litt i foret ja. 20-30 g.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 08/02/2006 :  16:55:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar, er fortsatt i tvil...

Kan vel ikke være bra om hun får for mye heller, og hvordan vet man at det ikke blir for mye når man gir det i foret?

Synes det høres fælt ut å få for mye salt hvis man egentlig ikke har behov for det..

Noen som vet hva anbefalt mengde salt til en åring er?

Hun drikker bra med vann, spiser bra, og er frisk og fin ellers.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  17:13:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes ikke farlig å gi salt i foret, og da vet man jo hvor mye salt den får i seg! En 20-30 g som Kurre sier er helt ufarlig.
Hege Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  17:16:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Til min hest som slikker på salsten gir jeg i tilegg en neve havsalt om dagen. Ikke noe problem for han...
Til åringen vi har på stallen gir vi en klype salt i tilegg til saltsten..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

ulldotten

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  19:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal ikke gi mer en en "tiøring" med havsalt et par ganger i uken...
www.ylli.piczo.com |
ulle kan tulle :P
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  20:01:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke?

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  20:06:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg har klistret det inn før,men skitt au.
Her er saltanbefalinger fra J A Næsset (foreksperten på Hest.no.)

Salt er helt nødvendig for hesten, det regulerer væskebalansen og har mange viktige funksjoner for at kroppen skal fungere som den skal. Hvorvidt det er tilsrekkelig med saltstein kommer ann på bruken av hesten, men det er altid enklere å gi riktig saltmengde dersom man tilsetter det i fôret istedtet for saltstein.

Nå på vinteren kan du tilsette omkring 30 gram salt om dagen. Til sommeren bør du øke til 50 gram, kanskje 75 ved varmt vær og hard trening.

Elektrolytter til hest
hei! lurte på om hester i normal trening og som er med 1-2 stevner i månden trenger elektrolytter som tilleg i foret sitt? Vet at hsten produserer noe av behovet selv, men trenger den mer?? hilsen Silje
Jon Anders Næsset svarer :
Hei Silje

Du vil nok ikke behøve å kjøpe elektrolytter til hesten din, men den produserer ikke salter selv, så du bør gi den litt vanlig salt i tilegg. 50-100 gram (avhengig av treningsmengde) vil dekke behovet i sommerhalvåret.

Det kan ofte være et problem å få hestene til å spise salt, prøv å bland det godt med fôret, men hvis det ikke helper kan du forsøke å blande det i vannet. Gi f.eks 10 liter vann etter trening med 50 gram salt, da har du oppnådd mye. Du kan ikke stole på at hestene får i seg nok salt fra saltsteiner.

Sånn,litt kloke ord fra den herren igjen.
Om du lurer mer så er det sikkert flere svar om salt der,eller snakk m veterinær.
Men sånn enkelt og greit kan man trygt summere opp: Ja,hesten din trenger salt.
Det er mulig den da vil drikke litt mer,dette gjør ikke noe.
Så lenge du holder deg til 20-30 g om dagen (om vinteren) er det ikke mulig å gjøre noe galt.

Lykke til.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  20:12:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kva slags type saltstein bruker du? Min toårshoppe er litt vrien med det med salt. havsaltet ligger igjen hos henne, men ho slikker av den røde saltsteinen. Vil ikkje ha kvit saltstein.

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  21:38:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hvit salt stein er til sauer så ikke rart hesten ikke vil ha den..
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  22:18:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvit salt stein er til sauer så ikke rart hesten ikke vil ha den..

Opprinnelig postet av Lene23

Hesten kan spise den kvite saltsteinen like godt som sauen. Så den der må du nok dra lenger ut på landet med altså.

Den er berekna både til hest, ku og sau og andre drøvtyggere.

Og dei andre hestane mine har alltid slikka kvit saltstein også. Det er berre toåringen som ikkje vil ha den.

Den einaste forskjellen på kvit og rød saltslikkstein i innhold er att den røde inneheld kopper. Derfor er den kvite steinen spesielt berkna på sau (som ikkje skal ha for store mengder med kopper), men det utelukker ikkje att hest og andre dyr kan benytte den kvite saltsteinen. Og i tillegg inneheld den kvite ørlite gran mindre natrium. (minimalt)

Redigert av - Lucinda: den 08/02/2006 22:27:47 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 09/02/2006 :  01:22:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Lucinda; hun kan ikke mangle jod eller noe da? Siden hun vil ha den røde liksom. Vet at mange gir tangmel til saltsteinsgnagere fordi det ikke er saltet de "higer" etter, men andre stoffer som finnes i steinen. Mener Are Thoresen har skrevet ett eller annet om det med saltstein også... kan lete etter det om du vil? Jeg er ikke helt oppdatert på hva jeg har lest hvor....
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  01:33:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kajsa:

Etter mine forplanberekninger så får ho meir enn nok jod i forplanen sin. Ingen ting det skal være underskudd av etter det eg har rekna ut. Men nå er det ikkje sånn veldig appetitt på den røde steinen heller. men ho slikker no på den. Og skal eg få i henne havsalt må eg vete foret i allefall, ellers ligger det igjen i krybba.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.