hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få en hest som drikker lite til å drikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvordan få en hest som drikker lite til å drikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  10:28:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Har dere noen tips til hvordan vi kan få hoppa vår til å drikke mer enn ho gjør. Ho har nettopp hatt kolikk og vetrinær sa det var viktig at ho drakk rikelig. Men hoppa er ikke tørst og viser liten interesse mot vannet. Hva kan vi gjøre annerledes? Vi gir henne lunkent vann og hun har selvfølgelig fri tillgang på dette og vannbøtta er alltid lett tilgjengelig.Vi har også prøvd å tilsette noe melasse i vannet hennes som virket litt bedre, men fortsatt ikke nok. Noen flere tips der ute? Blir jo litt rådløs. Neste skritt blir jo å tvinge det i henne, men det som skjer frivillig er jo alltid best.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  10:49:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Får hun nok salt?Du kan jo også prøve med litt eplecidereddik i vannet...hester liker lukta:)
Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  11:48:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min drikker også litt for lite om dagen.
Er det havsalt man kan gi? Hvor mye skal man gi av det? Gis det i maten?
Han får også lunket vann og har såklart fri tilgang.
Har også fri tilgang til saltstein.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  12:18:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv med litt lunka vann, vil hun ikke ha det heller så kan du tilsette litt melasse. Se an avføring og følg med på formen, melasse kan virke både oppkvikkende og lett laxerende.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  12:38:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan gi havsalt i fôret eller i vannet (For å gjøre vannet mer apetittelig)

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  13:07:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Får hun nok salt?Du kan jo også prøve med litt eplecidereddik i vannet...hester liker lukta:)

Opprinnelig postet av Lise&Vindur;)

Det jeg skulle fåreslå jeg også

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  13:29:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hvis hun får kraftfôr, kan dere jo blande en del vann i kraftfôret? Da får hun ihvertfall i seg en del væske. Ellers som de andre sier her, får hun nok salt..?
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  14:41:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan prøve å gi henne betfor.
Masse fiber og vann.....men du bør nok bruke enten Speedi Beet eller den nye saken til felleskjøpet for å slippe alt sukkeret.

Det er en del hester som reagerer bedre på å få elektrolytter enn salt.Prøv eple "lyttene" til Equine America.De har hatt veldig bra effekt her.
Kan gis både i vannet og i maten.
Ellers eplesidereddik (som tidligere nevnt),melasse hadde du jo prøvd så...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 03/01/2006 :  14:46:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Du kan prøve med ca. en neve med havsalt i kraftforet, men sjekk avføringen....noen reagerer med litt løs mage på saltet, og da må du bare minske mengden litt. vi er jo alle forskjellige i neven, så du må bare prøve deg frem, men det er den letteste måten å få dem tørste på og få hester til å drikke mer vann. Har forsøkt selv og det funker. har drektig hoppe som drikker til tider litt dårlig og da er havsalt i maten tingen. Tomme bøtter dagen etter.
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  18:16:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester som drikke dårlig er ikke noe gøy...jeg vet...har slitt med det på Knekten i fem år...
Noen små tips som pleier fungere kan du få :)

*Eplebiter(halve epler evt delt i fire,ikke mindre) i vannet...hesten får i seg masse drikke mens den prøver ta eple-bitene,samt at det setter smak på vannet.

*Lag grøt av foret til kvelds,da får den i seg ekstra vann.

*Salt i foret,tre ss så er du sikker på hesten får i seg nok(de fleste får ikke i seg nok ved bare saltstein)

*Eplecider-eddik i vannet som nevnt før fungerer bra på noen hester.
Melasse i vannet fungerer også på mange hester,med vær da varsom med å bruke det fast,blir ofte for mye sukker(og sukker er igjen ikke bra for nyrene,som i utgangspunktet har en litt vanskeligere jobb om ikke hesten drikker tillstrekkelig...)

*Lunket vann i bøtten til kvelds,mange hester drikker mer da. Samme med lunket vann etter trening.

*Sørg for at bøtten alltid er rein,og at vannet skiftes helt hver gang du fyller på.
Har hesten drikkekar,så la han få en bøtte inn i tillegg...

*Hester som drikker for lite,for ofte litt små-problemer med nyrene,og det kan slå ut med smerter i bakre del av ryggen. Dersom hesten er øm der,er det viktig at han ikke blir kald og våt på ryggen,spesiellt etter trening når hesten ofte er litt svett og varm. Legg gjerne på et ull-teppe så hesten får tørke. Om den er vant til å bruke dekken er det en fordel at den får det på ved kaldt og vått vær. Om den ikke pleier bruke dekken,skader det jo ikke at den iallefall får et ull-pledd på til den er tørr... ;)

Lykke til!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/01/2006 :  18:23:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har jo fått mange bra tips her som fungerer.
Litt vann i kraftforet og lunkent vann hjelper godt.

I tillegg har jeg fått veldig god erfaring med å dynke høyet i vann.
(Har prøvd meg fram litt da jeg har en letttere astmatisk hest).

Da får de i seg masse væske, (noe jeg forøvrig også merket godt i shettis-boksen når jeg møkket ut.. ) Men det får heller gå..

Det holder å soake høyet i noen få minutter, ikke la alt renne av.
Det gjør ingen ting om du soaker det og det ligger i trillebåra/boksen noen timer heller.
Hestene foretrekker også mer naturlig fuktig stråfor/gress, kontra tørt -ihvertfall mine.

Alternativt kan du også gå over til høysilage for å få mer væske i hesten og en bedre fordøyelse.
En fin tørrsubstans ligger på ca. 55-65%.(Vanlig høy er på 80-90%..)

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 03/01/2006 18:36:53 Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  20:34:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle de gode forslagene. Nå har jeg litt av hvert jeg kan forsøke på hoppa. Salt får hun allerede i foret, pluss at hun har saltstein i tillegg. Å bløtlegge kraftforet funker heller ikke akkurat nå da matlysten hennes fortsatt er på bunn etter kolikk anfallet natt til første nyttårdag. Vi mistenker nå også at hun har vondt i munnen, så vetrinæren skal komme igjen å ta en titt på tenna hennes så snart hun fikk mulighet til det. Det at hun muligens har vanskelig for å tygge pga.vondt i munn kan også ha vært en medvirkende årsak til kolikken ettersom hun da ikke får knust maten skikkelig. Eplecider edikk skal jeg iallfall teste ut så snart jeg har anskaffet meg det. I mellomtiden begynner jeg med å bløtlegge høyet hennes. Takk igjen for alle gode tips. Får krysse fingrene for at de hjelper nå da
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/01/2006 :  21:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mange liter vann er det vanlig at en hest drikker da?

Har selv fundert litt på det, synes Rosita drikker lite av og til..

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  22:13:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
har hørt 40 l i døgnet. og selfølgelig mere hvis den svetter mye.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/01/2006 :  22:22:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har hørt 40 l i døgnet. og selfølgelig mere hvis den svetter mye.

Opprinnelig postet av mariie.

OMG!!!
Rosita drikker ikke mere enn 10-20 liter hun!

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  22:36:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
40 liter er ikke usannsynlig for en stor hest. Lolita kan drikke 30 liter bare etter en ridetur hun.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.