hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få en hest som drikker lite til å drikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvordan få en hest som drikker lite til å drikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

tebj0

Skrevet - 07/01/2006 :  13:20:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker man helt vanlig eplecidereddik som selges på matbutikkene, eller er det en spesiell sort til hest? Hvor mye skal jeg tilsette i vannet? Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  13:54:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Forsøk å gi hesten vann med salt i etter trening. 1 ss til 2 L vann er helt ok (begynn med litt mindre for å gjøre den vant til det). Tilby hesten disse 2 literene og ikke gi den vanlig vann før den har drukket litt av dette. Etterhvert vil den forhåpentligvis bli vant til å drikke vann med salt i, og når den har drukket dette tilbyr du den rent vann.

vet om folk som har i eplejuice og appelsinjuice i vannet men vet ikke hvor effektivt eller bra det igrunn er. Men kolikk er jo heller ikke bra så det kan jo være en slags siste løsning. jeg ville i tilfelle valgt en sukkerfri variant.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  17:50:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hestene mine er også sånne som drikker alltfor lite... Siden jeg har to ponnier med diare kan ikke jeg gi de melasse, og eplecider edikk for han ene kolikk av... Vet at mange hester reagerer på syren i epler...

Skulle vært laget hestesaft i forkjellige smaker til hest, så man kunne hatt en bøtte med saft i boksen og en med rent vann...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  20:04:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tamme hester kan drikke inntil 40 liter men skjedent i løpet av kun et døgn. Hester i det fri kan gå flere dager uten vann for deretter drikke store mengder når de først er ved et vannhull.

Følg med av vannlatning og slimhinner. Blir det mindre og midre tiss i boksen og hesten blir beige/lys rosa i tannkjøttet så kan en telefon til veterinær være på sin plass.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  01:05:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Vanlig eplecidereddik fra butikken ja:)De fleste hester tåler dette,men man skal jo ikke overdrive.Prøv litt(godt blanda) i en vannbøtte først og se om hesten din liker det.

Vindur har tilgang på 40 liter vann i boksen(1 bøtte med 20 l og 2 med 10 l)
Men han drikker aldri opp allt det!For tiden er vannet på beitet frosset,så da drikker han mer inne.
Pånnier drikker jo selvsagt mindre enn en spranghest i trening;)
Men min drikker faktisk unormalt mye(han har en greie med at han slurper i seg vann imens han spiser høyet...litt som å dyppe skiva i sjokomelk)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:05:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Blir helt skremt jeg når jeg leser her hvor mye hestene deres drikker... Mine drikker max 30 liter hver seg hver dag... Rundt 20 liter omtrent tipper jeg... Shettisen drikker så klart mindre...
Og etter en ridetur går det max med 5 liter og da er det varmt og de er slitne...

Så nå skal jeg prøve å blande ut melasse (til de som tåler det) i en bøtte ved siden av det rene vannet og se om de drikker mer da...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
30 liter om dagen på vinteren er ikke unormalt lite.Er også avhengig av bruk altså hvor mye de svetter.
Kommer også an på hva du forer med.Om de har vanlig tørrhøy vil de drikke mer enn om de har surfor.Da vil de jo få i seg mye væske gjennom foret alt ettersom hvor høy TS det har.

Hester på beitet vil goså drikke mindre,da de får i seg mye vann gjennom gresset.
Islandshestene her hjemme drikker fra 25-35 liter pr døgn.Alt ettersom bruk,utetemperatur,nedbør etc.
Om sommeren går det ca 10 liter mer pr hest.

Har hatt vanlig ridehest som presterte å drikke 74(!!!!) liter om sommeren. Hard trening,varmt vær,vanlig tørt høy...så det kan være store forskjeller.

Om vannet fryser ute ville jeg sett på muligheten for å fylle på med varmt når du slipper ut,evt investere i en sånn "Thermobar"ting som holder det lunkent og frostfritt.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.