hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finsk Universalhest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Finsk Universalhest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  20:18:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Er det noen som har hørt om denne rasen før
Finsk Universalhest/finish universal horse. Er på leting etter en, men vet ikke hvor man kan få tak i dem... Er det noen som har peiling, eller vet om en side, så hadde jeg blitt veldig glad om dere skrev det opp

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

carambee

Skrevet - 03/01/2006 :  09:20:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
en finsk hest finner du vel hos en oppdretter i finnland. akkurat som du finner en norsk varmblods hos en oppdretter i norge
universalhest er nok ikke en rase. betyr kanskje bare at den kan brukes til det meste

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  12:49:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man kan da finne norske/svenske/finske/engelske/hva nå enn slags hester over alt, og ikke kun i landet de opprinnelig kommer fra. Jmf. døleoppdrett i USA, fjordingoppdrett i Brasil osv. Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  15:51:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
I et Wendy blad sto det om denne rasen, så det er en rase, men finner ikke noen steder de selger dem :(
-
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 05/01/2006 :  08:06:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Man kan da finne norske/svenske/finske/engelske/hva nå enn slags hester over alt, og ikke kun i landet de opprinnelig kommer fra. Jmf. døleoppdrett i USA, fjordingoppdrett i Brasil osv.

Opprinnelig postet av Formosissima

Det var ikke helt det jeg mente..
Tenkte på varmblods ridehest. Som vel egentlig er en type hest, ikke en rase. Det var dette jeg tippet at overnevnte rasekunne være.

Og selvfølgelig kan du finne fx en svensk halvblod her i norge... men er den da født i norge?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  12:53:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vil nå si at en svensk halvblods krysset med en svensk halvblods i Norge, fortsatt er en svensk halvblods, jeg da. :-) Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 05/01/2006 :  17:44:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
En svensk halvblods krysset med en annen svensk halvblods vil registreres som Norsk Varmblods ridehest:). Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  21:48:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er godt mulig, men -jeg- kaller det fortsatt svensk halvblods ;-) Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/01/2006 :  08:51:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En svensk halvblods krysset med en annen svensk halvblods vil registreres som Norsk Varmblods ridehest:).

Opprinnelig postet av VerIng

Takk Begynte å lure på om jeg var helt på jordet.
Har lett for å begynne å tvile på det jeg sier hvis noen sier imot, iallefall når det kommer til raser

Hva man kaller dem var vel noe annet Formosissima
Rir selv en hest vi kaller anglo-araber (halvt fullblod halvt araber)
Men hun er registrert som Norsk Varmblod Ridehest. Hvis hun var født i araber land, kanskje hun da hadde vært en muslimsk ridehest..?
Nei, nå ble jeg litt useriøs

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 18/01/2006 17:48:03 Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 18/01/2006 :  14:47:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Finsk hest/finsk universalhest er vel mer type kaldblodstraver enn halvblods, hvertfall utseendemessig, om jeg ikke husker helt feil, og er en egne rase. Hvor man kan finne dem.. Søkt på forskjellige steder, som kvasir, google, passagen (sverige) og greier? Universalbetegnelsen brukes vel på den lette typen, siden det finnes to typer - lett og tung - eller er universal en tredje?

Her står det hvertfall om finsk hest, og de kan kanskje hjelpe deg med å finne oppdrettere/hester til salgs om du mailer dem:
http://www.suomenratsut.fi/page.php?lan=2

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  16:35:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Rasen ser nesten ut som en blanding av haflinger og kaldblods. Men de er forferdelige dyre fant vi ut etter å ha sett en, så vi holder oss til den norske kaldblodsen ;)
-
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/01/2006 :  17:50:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Viri, som er i mange lyngs-/nordlandshesters stamtavle, var en finsk hest.
Dette er av noe samme type som lyngshester. Men litt større type tror jeg.
Kan det være denne rasen?

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 18/01/2006 :  20:11:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Det er samme rasen, Carambee, men det er den tunge typen, som var mye vanligere før. Det er først nå i det siste som den lette/universaltypen har tatt over. Da du sier det, så har jeg lest før at en av de godt brukte hingstene innen nordlandshest var finsk hest
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 19/01/2006 :  17:34:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
De har nok foredlet sin gamle rase ja. Gøy at de utvikler en ridehesttype av sin "egen" rase...

Jepp, Viri blei tatt inn i Lyngshestavlen fordi den var nesten utdøende, og det var så få linjer. Nå er jo Viri overrepresentert innen lyngshester da, men vet ikke om det er for mye av han i linjene. Har lite peil på sånt. Monark som er en mye brukt hingst er etter Viri.
Spesielt i nordnorge er det mange hester med Viri i stamtavlen.
uffda, OT igjen...

Flira

Skrevet - 19/01/2006 :  22:29:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hevosmaailma.net/finn_pics.shtml
Link til bilder av finske hesten i ulike bruksområder.Har selv falt for rasen,og skal ha en selv en dag når jeg er blitt mer etablert.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  23:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er forskjellen på denne finske hesten og den norske lyngshesten? eller dølen?

(Marianne har nemli ikke peiling på norske raser)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.