hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utstilling for blandede raser???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Utstilling for blandede raser???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

hannev

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  19:29:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Nå blir jeg sikkert hengt og mange har nok sine meninger om dette. Kanskje også et teit spørsmål, men jeg lurer bare på om det finnes en utstilling for feks hoppa mi som er blanding av tinker, knabstruper og pinto, for å få en eksteriørmessig bedømming. Tenker ikke på kåring/ avl selvfølgelig, men som sagt kun en eksteriørmessig bedømmelse fra godkjent dommer. Ja, og hva skal jeg med den? Er rett og slett bare nysgjerrig!
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  19:59:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Uoffisielle utstillinger, uoffisielle unghestskuer.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  20:11:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Finnes det? Hvor finner jeg evt. informasjon? Vet du om noen i min region (Trøndelag/ omegn)?
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  20:15:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vet ikke om noen i farten, men rideklubber osv. pleier ofte å avholde sånne på våren/høsten/sommeren. Godkjente dommere, og alle hester kan delta, både valakker og blandinger og alle andre. Blir noen ganger holdt sammen med brukshestutstilling.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 03/01/2006 :  12:23:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
hannev:

Såvidt jeg vet er slike utstillinger/skuer blitt holdt både på Øysand (Midt-Norsk Hestesportssenter) og Orkdal Travpark de siste åra. Jeg synes det er et kjempefint tilbud for de som (slik som du) for moro skyld vil få hesten sin vurdert eksteriørmessig uavhengig av rase. Dessuten er det moro å se hva som dukker opp også!
Ta kontakt med Trøndelag Hestesportsklubb! De vet nok mer om dette, evt de på Orkdal Travpark, de holder iallfall utstilling hver vår, men om de har slike uoffisielle skuer av blandinger hvert år vet jeg ikke.

Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  12:57:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
I Bergen er det i alle fall en del av slike utstillinger hvor absolutt alle hester kan delta, uansett rase. Men de blir delt opp i grupper. Arabere har en gruppe, fjordinger har en gruppe og shetlandsponnier har en grupper, så tror jeg de har en gruppe for ren rasede andre hester og en for blandings. Om jeg ikke husker veldig feil. Var fòrrytter til en blandings hoppe for lenge siden, og var med på utstilling der
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/01/2006 :  16:46:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke for å være gledesdreper, men.....

Hvorfor stille ut blandinger?
Hvorfor stille ut vallaker?

"For gøy" svarer de fleste av dere. Okei, men det er jo så mye annet gøy en kan gjøre med blandinger og vallaker.. Hva skal dere bruke utstillingsresultat papirene til, ramme inn og henge opp på veggen? Er det "status" å eie en vakker hest?

Hvis dere plent skal på utstilling, hvorfor ikke skaffe dere en renraset hest som er hoppe eller hingst...

Sorry, men jeg skjønner bare ikke poenget med dette...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  20:33:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Det er mye man ikke skjønner poenget med, og slik er det nå bare. Det beste er nok heller å la vær å bry seg - folk har forskjellige syn på ting. Synes nå de som ønsker å stille ut en vallak/blanding, kan få lov til å gjøre det. Jeg hadde antakeligvis gjort det også hadde det ikke vært for at hesten min har feil beinstilling. Grunnen til at jeg jeg ville ha gjort det, var for å få en bedømmelse av hesten min. Synes det er kjekt å ha, og fint å vise til hvis man f. eks skal selge hesten.

En arabervallak jeg trener skal antakeligvis stilles ut til våren igjen, fordi eier av faren ønsker å få en viss pekepinn over hvordan avkommene eksteriørmessig blir - hoppe, vallak eller hingst. Jeg er ikke avler så jeg vet ikke grunnlaget til dette ønsket, men dette er ihvertfall en av grunnene som jeg vet at mange har.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  21:46:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Herregud, sier jeg bare

Det er alltid noen som må komme med sånne dumme kommentarer som" hva er vitsen"
Jeg blir bare så oppgitt jeg
Her er det ei jente på forhånd som vet at det kommer til å dukke opp ei som deg"Tone".
Det får meg til å bli trist og lei på samme tid med sånne uendelige negative holdninger til andre med blandings hester. Hun er antakeligvis utrolig glad av hesten sin og vil kanskje finne ut av om hun kan være stolt over andre ting hos hesten sin som alle andre.
Jeg kunne også tenkt meg å vise frem min hest når den kommer til værden.
Fint at du spurte om dette Hanne, da fikk jeg sammen med mange andre greie på om det finns en sånn utstilling

Heidi

Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  23:09:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Ja, jeg tenkte å svare når jeg så innlegget men ombestemte meg, men nå skriver jeg likevel...! Har merket at samtlige innlegg her på debatten får slike "slebrige" og negative innlegg, derfor tenkte jeg at jeg får på forhånd regne med at dem kommer og legge inn noen smileys og skrive så konkret som mulig så spørsmålet kommer frem.
Det er en åpen debatt og et forum for alle så man får regne med delte meninger og kommentarer, det er OK, men hvorfor må noen alltid komme med en kommentar som ikke hører hjemme noe sted? Synes det er unødvendig og det er svært lite konstruktiv kritikk som gis. Mange av innleggene ender som dette. Hva er poenget? Skal vi ikke lære av hverandre, eller er det om "å være best"? Jeg ser på forumet som en plass å bli klokere, jeg vet ikke alt og spør for å få svar som så mange andre. Vi har mye kunnskap å hente av hverandre men jeg har kanskje misforstått... Det er ihvertfall første og siste gangen jeg legger meg ut på en slik debatt, det er tåpelig!!!

Så Tone; for å svare deg tilbake slik du svarte meg: Jeg har verken sagt at det er gøy eller at jeg skal ramme inn resultatet, jeg er ihvertfall ikke en av mange som du påstår, kanskje jeg er unormal da? Det er ikke sikkert jeg får noen premie heller om jeg stiller henne ut. Uansett bedømmelse synes jeg selvfølgelig at hesten min er vakker, de fleste synes jo det om hesten sin. Men tror du de som stiller ut hesten sin uansett rase(r) gjør det for statusen sin del? Hvor trangsynt går det ann å bli? Jeg har ikke hest for statusen sin del, det er blitt en livsstil, og jeg skryter ikke rundt meg og jeg trenger ikke begrunne for deg hvorfor jeg vil stille henne ut. Spørsmålet var greit; finnes det en utstilling for blandede raser, og se hva vi diskuterer!
Jeg skulle egentlig anskaffe meg kaldblods jeg og, men slik ble det ikke og endte opp med denne hesten, som jeg forøvrig er veldig fornøyd med og kort og greit gjerne vil ha en bedømmelse av.

Tror mange ville møtt seg selv i døra om de møtte hverandre etter slike innlegg som dette, jeg ville ihvertfall vært flau!

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  23:23:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Synest Tone har eit poeng eg, og er mykje enig med henne.

Ein ting å tenke på. Korleis skal man vurdere ein blanding. Kva er rasetypisk for denne. Er det bra att den har kort kryss, eller rundt kryss eller hellande kryss osv osv.

Korleis skal ein blandingshest sjå ut. Kva skal man vurdere??

Slike tanker stiller iallefall eg meg. Når man har med rasehester å gjere så har man ein mal å følge for korleis man vil hesten skal være og bedømmer og vurderer hesten ut i frå dette.

Noko å tenke på kanskje. Men klart man kan jo få ei vurdering av korleis hesten er. Har den hellande kryss, skeive bein osv. men det veit man vel frå før?

Redigert av - Lucinda: den 10/01/2006 23:27:51 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/01/2006 :  00:23:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror mange ville møtt seg selv i døra om de møtte hverandre etter slike innlegg som dette, jeg ville ihvertfall vært flau!

Regner med den der var til meg

Og hva skal jeg være flau for?
Fordi jeg var ærlig og sa meningen min?
Fordi jeg satte spørsmålstegn ved noe jeg aldri har skjønt vitsen med, på et diskusjons forum som nettopp er laget for diskusjoner?

Jeg sa meningen min i et relativt kort innlegg, og har ikke gått til personlig angrep på noen i det hele tatt... Jeg har vært direkte men ikke spydig.. Så hva skulle jeg egentlig være flau for?

Foresten-dere har ikke svart på spørsmålet mitt; hvis det ikke er "for gøy" - hva skal dere bruke utstillings resultatet til..?

Dessuten- godt poeng Lucinda.. Hvordan skal en bedømme en blanding, når det ikke fins standardiserte avlsprogram for blandingshester? Hva skal en f. eks skrive på "rasepreg"..?

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  08:26:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig kan jeg godt skjønne at hannev ønsker en eksteriørmessig bedømmelse på sin blandingshest - for nysgjerrighetens skyld til tross for at det kanskje er et vanskelig om ikke umulig ønske.

Jeg tok selv med meg min varmblodstraver vallak på uoffisiell utstilling for snart to år siden.
Hva jeg fikk ut av det er en annen sak
Forøvrig er han jo varmblodstraver så slik sett var det mulig for dommeren å dømme ut i fra en standard på varmblodstraver.
Klart det var en sosial greie for både ham og meg, men å få en karakter på hans eksteriør osv hadde/ har ingen som helst verdi for hans( eller min) fremtid iom at han ikke skal brukes i avl eller til det formålet han er avlet for.

Selv om jeg godt kan skjønne hannev sin nysgjerrighet så kan jeg også veldig godt skjønne både Tone og Svarten og Lucinda når de ikke helt ser poenget med en slik bedømming.
Og som Lucinda skriver ifht. dette med rasepreg så vil det bli vanskelig for en dommer å gi noen som helst karakter på eksteriøret på en blanding som ikke er en godkjent rase.
Derimot ville kanskje en bedømming av gangartene vært av større interesse når man først har en slik hest man evt. ønsker å bruke til ridning, men da trenger man strengt tatt ikke en utstilling men noen som er god på å bedømme gangarter.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  10:34:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Jeg har deltatt på en uoffisiell utstilling med vallaken min, og det varkjempegøy!

Så Hanne, hvis du kommer over en slik utstilling, vil jeg virkelig anbefale det!

Stina

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/01/2006 :  10:35:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Personlig kan jeg godt skjønne at hannev ønsker en eksteriørmessig bedømmelse på sin blandingshest - for nysgjerrighetens skyld til tross for at det kanskje er et vanskelig om ikke umulig ønske.

Jeg tok selv med meg min varmblodstraver vallak på uoffisiell utstilling for snart to år siden.
Hva jeg fikk ut av det er en annen sak
Forøvrig er han jo varmblodstraver så slik sett var det mulig for dommeren å dømme ut i fra en standard på varmblodstraver.
Klart det var en sosial greie for både ham og meg, men å få en karakter på hans eksteriør osv hadde/ har ingen som helst verdi for hans( eller min) fremtid iom at han ikke skal brukes i avl eller til det formålet han er avlet for.

Selv om jeg godt kan skjønne hannev sin nysgjerrighet så kan jeg også veldig godt skjønne både Tone og Svarten og Lucinda når de ikke helt ser poenget med en slik bedømming.
Og som Lucinda skriver ifht. dette med rasepreg så vil det bli vanskelig for en dommer å gi noen som helst karakter på eksteriøret på en blanding som ikke er en godkjent rase.
Derimot ville kanskje en bedømming av gangartene vært av større interesse når man først har en slik hest man evt. ønsker å bruke til ridning, men da trenger man strengt tatt ikke en utstilling men noen som er god på å bedømme gangarter.

Opprinnelig postet av Renegate

Fint innlegg! Også det å få bedømt eksteriøret opp mot det man skal bruke hesten til er kanskje interessant for mange, i tillegg til gangartene. Det er klart en blandingshest ikke har et spesielt preg å komme nærmest mulig, men å komme så nære som mulig til det man selv vil se på som den optimale ridehest (som jeg har forstått ut ifra andre debatter er det mange ulike syn på hva det er også) er jo noe alle vil, uavhengig av rase eller type hest.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  11:27:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Fordi det er hyggelig kanskje? Moro? Kjekt å møte nye folk?
Det er voldsomt mye som er meningsløst med hest, så hvorfor ikke dette?

Om noen har lyst å bruke tid og penger på å dra på en uoffisiell utstilling med hesten sin så hvorfor ikke, det er vel deres sak. Jeg hadde syntes det vært spennende med en eksteriørbedømning av min hest om jeg hadde hatt en blanding. Altså eksteriør er ikke bare rasebetinget. Dersom hesten stilles ut som "ridehest" så bør den jo ha visse eksteriørmessige rammer. For et evt videre salg ville jeg sett på det som positivt å ha en dommeruttalelse på hesten enten jeg skulle kjøpe eller selge. Eksteriørvurdering er ikke min beste side, og om jeg får svart på hvitt at denne hesten er vurdert av en dommer til å være veldig flott så klart at det teller litt.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.