hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan få ponnien heitere??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvordan få ponnien heitere??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  20:47:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Jeg har en New Forest ponni på 14år som jeg vil ha heitere.!.
Jeg rir med pisk og sporer, men får han ikke nok frem..
Han er frisk og alt utstyr passer...
Noen tips??

Chiva bull's Eye.<3

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  20:55:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ta av sporene og ta bort pisken er mitt første tips. Hva slag fôr får han? Kanskje du kan prøve noe annet for, som gir mer energi? Hvordan ser fôrplanen din ut? Du må også tørre å bli litt fysisk sliten selv, ved å legge godt til med sjenkler, og ri godt frem med setet. Ellers har ikke jeg noen spesielle tips, da jeg har en hest som har det stikk motsatte problemet av det hesten din har! Hehe..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  20:58:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Det kommer ofte mye an på hvordan du rir dem.Rir du lange daffe turer får du gjerne en litt bedagelig hest.Om du tar korte turer i høyt tempo ofte,vil de fleste hester bli litt heitere i toppen.Ellers går det jo an å bruke havre...men det er muggsopp i den dette året,så det anbefales ikke.
Hesten min blir veldig sprek om vintern...men det er ikke egentlig noe jeg vil.

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  20:59:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Hei!
champion fullfôr er det jeg bruker. etter spesielle anstrengelser for han et tillegg fom heter Hippo!!
veit ikke hvor mya jeg skal gi han av de forskjellige tingene! skal jeg begynne med havre??
Kleeem!!

Chiva bull's Eye.<3 Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 30/12/2005 :  21:06:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten min er i topp form, altså ganske så løpsklar, blir han heit. han går i hard trening, og har derfor mye overskudd.
min erfaring er at jo mer overskudd, og jo bedre hesten din er iform, jo sprekere blir han.

jeg vil ha en hest som er glad og sprek fordi han er i dorm, og ikke en hest som er sprek og heit fordi han blir drevet frem av sporer og pisk.

ta noen turer med hesten din hvor du galopperer og har det moro! tilatt dere å "herje" litt. å herje betyr IKKE å drive hesten til den stuper eller galoppere på uegnede steder. det betyr å "leke litt indianer" og ta noen korte rideturer med høyt tempo, som lise&vindur foreslo.
Gå til toppen av siden

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  21:10:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Takktakk!!
Men er det ok og galoppere nå, som det har fryst på bakken og det er hardt??
eller går det ann og galppere på jordet?

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  21:21:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Dersom det har snødd og er brøytet, så pleier det å være fint å galoppere, men du må selvsagt se ann underlaget.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  21:26:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Men hva med på jordet der det er 10-15cm snø?

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  21:27:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
men hva med på jordet der det er 10-15cm snø? går det annog sette opp farten litt der?

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  21:44:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ja, det er det ikke noe problem med, men da må du være sikker på at jordet er jevnt, så du slipper å bli overraska over at hesten din tråkker i ett hull og tryner, og du faller av, og hesten skader seg. Husk også på at det er tyngre for en hest å løpe i dyp snø (nå er ikke 10-15 cm så mye, men likevel..), så du passer på å ikke kjøre den for hardt. Du kan også evt. fore hesten din på Champion Energi og bygg f.eks. Gå inn under emnet Fôring, så vil du nok finne mange gode tips der. Vanskelig å si hvor mye du skal gi, når vi ikke vet hvor mye den går, høyde, vekt osv.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  22:40:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
vekk med pisk å sporer, gjør ridningen til noe gøy for ponnien din. få han til og få lyst til og sette opp farta litt. har du noen å ri sammen med? hesten min storkoser seg hvis den får gallopere ved siden av stallkompisen sin på tur. men det avhenger jo av at de er kompiser å ikke løper ut..
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  22:42:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
men det er forskjell på heit og sprek/villig.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  22:47:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Mariie: Jeg har ingen og ri sammen med nå! Det står en hest til her, men den er ikke ridbar...det jeg vil ha er en hest som går lett fram og som setter opp farten mot hinderet!!
Klem..

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  23:04:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg syns det blir litt feil å si at man vil ha en heitere hest, i mitt hode vil heit si at topplokket koker, noe som er stressende for både rytter og hest... om du vil ha en hest som er sprekere så er det en annen sak og jeg skjønner deg bedre... sier som de andre her, bort med sporer og pisk, ikke noe særlig om ponnien din blir sjenkeldød... om ponnien din forbinder ridninga med noe gøy, vill den sikkert også bli litt sprekere... du kan jo tenke deg selv, om du skal ut å ha det gøy med venner, er du ivrigere i kroppen enn om du skal til tannlegen og borre (var sikkert et dårlig eksempel, men)
prøv også å variere ridninga, jobbe med litt andre ting evt løshoppe, longere, tømkjøre... så det ikke blir det sammme hele tiden... og om foret er rett, den får variert og allsidig trening vill jeg også tro du får en mer harmonisk hest som vil trives med å jobbe for deg...
(rett meg om jeg tar feil...)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  01:18:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Nå er jo hester faktisk litt som oss mennesker. Noen trives best i sofaen foran tv'en, mens andre tar seg helst en joggetur uansett vær og føreforhold. Dette er bare noe man må akseptere. Men jeg vil henge meg på de andre her, prøv å gjør ridninga til noe gøy for hesten din. Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  02:02:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Enig med de fleste hær.Lynnet hesten har i utgangspunktet har mye å si!
Men hester kan ries sprekere.Sånn er det bare.Og hester kan ries roligere også.
Leking er jo selvsagt en ting som påvirker dette:)
Jeg og Vindur leker MYE!
Men nå om vinteren er han alikevel mer skvetten/løpete enn ellers(litt slitsomt)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.