hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Planke knekker...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Planke knekker...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Flira

Skrevet - 28/12/2005 :  22:11:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva i all verden kan en gjøre med en rampete ponni som stadig knekker gjerdeplanker?Det er så frustrerende og de andre stikker av gjennom hullet han har laget.Jeg vet ikke hvordan han gjør det,antar han går ei runde,finner det svakeste punktet og dytter med rumpa.Han er bare 5 år,og lite oppdratt,dvs,han får ikke daglig omsorg og stell og ikke fått det siden han var 2 år.Han biter og skal tygge på alt,setter du han på plass ute snur han rumpa og sparker bakut mens han hviner.Høres ut som en skikkelig trass unge,men cluet er at jeg er møkke lei den gampen og dens oppførsel.Den er fryktelig masete og tygger på jakken eller ryggsekken min straks jeg kommer til stallen.jeg har alltid med meg en sikkerhet når jeg henter min fra gjerdet,og det er en kost.Denne har han fått respekt for,nå trenger han bare se jeg kommer med den før han galopperer som en galning rundt og hviner.Jeg har måtte tuppe han i rumpa med den flere ganger og uten den hadde han nok angrepet meg,så den er kun som en sikkerhet og ikke for å være slem.
Men hva med den plankeknekkingen??Eierne er det håpløst å snakke med,de bryr seg fint lite om den.Snill inne men troll ute.Han er ikke skikkelig innridd engang,ryttervant kanskje.Vil tro oppførselen kommer av den håndteringen han har fått.

EikenesMaja

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  22:46:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEikenesMaja  Send %s1% en ICQ meldingEikenesMaja  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikenesMaja  Svar med kopi av melding
Hvis han knekker plankene, kan du jo bruke strømgjerde, med litt sånn full guffe.Men det at han tygger på alt, vil han sikkert ha oppmerksomhet, siden han ikke har fått så mye omsorg, siden han var 2åring.Er han ofte ute?Virker som om den hesten ikke har det så bra siden eierne bryr seg lite om den.Når du setter hesten ut, så har du leietauet fortsatt på og når du har lukket grinda, knipser du leietauet av. Hvordan ser han ut når han viner rundt og gallopperer?Og hvis den hesten angriper folk, bør eierne iallefall gjøre noe NÅ!
Hest - en venn for livet! <3 Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 29/12/2005 :  19:37:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eierne vil ikke bruke strøm på han,har foreslått det for de og ikke er det strøm i stallen heller.Han er ute nesten dag og natt.Men er veldig rolig inne.Jeg har satt han mer på plass enn eierne har gjort og bruker endel stemme på han,men har alltid den kosten som sikkerhet,hvertfall nå som jeg er gravid,og når han ser den og jeg truer med den,hviner han og sparker bakut.Jeg tør ikke gå ut i gjerdet uten den,vet aldri hva den rakkern finner på ellers.Nå har de flytta på gjerdet slik at hestene går rett ut i gjerdet når de kommer ut i fra stallen,og da henger han alltid i døren etter oppmerksomhet og finner pøbelskap.Han er for lite håndtert ja og tror nok det er oppmerksomhet han søker.

Når han hviner høres det ut som trass,rett og slett.Han er også sjefen i flokken og når han knekker de dømmede plankene følger resten etter,og det er skummelt i dette mørket med hovedvei rett ved siden av.

Jeg skal ha forrytter på hesten min siden jeg plages med ryggen nå,og da er den ponnien et stort problem.Forrytteren er redd hans oppførsel.Han kan finne på å trave etter deg når du går i gjerdet på tur i stallen og stopper ikke når du stopper-ergo løper han deg rett ned.Han angriper hunder som er i gjerdet også.Min er blitt tråkka på endel ganger så den tar jeg ikke med mer.Hun er blitt redd hester og pistrer bare stakkar.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  22:38:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Er paddocken/innhegningen stor? er det mulighet for å dele den av, slik at hesten din får en egen innhegning? Da vil det ihvertfall gjøre det tryggere for både deg og hesten din. Spesielt når du er gravid, er det ikke noe særlig med en småsprø hest som snur seg og sparker bakut for den minste irettesettelse fra mennesker.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

EikenesMaja

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  11:28:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEikenesMaja  Send %s1% en ICQ meldingEikenesMaja  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikenesMaja  Svar med kopi av melding
Hvilket humør er han i når han springer etter deg?
leken?sur?

Det du gjør, får du tilbake...

Hest - en venn for livet! <3
Redigert av - EikenesMaja den 31/12/2005 20:33:31 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  21:23:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Lille frøken Viola gjorde akkurat det samme en stund, men da satte vi på et skikkelig strømgjerde, og det var nok å ha det på en dag, så kunne vi ta det ned igjen. Hun satte rompa rett inn i gjerdet, og nærmest hoppet flere meter bortover med et hvin da hun fikk strøm. Siden det har Miss ikke ødelagt gjerder.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  11:49:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Vet hvor stress det der kan være! Hadde ei hoppe på helfòr sammen med hesten min en stund. Hun knakk mange stoler. Det er sikkert ikke så mange som har mulighet til dette; vi har jo egen gård der hestene var, og hadde mange fler beiteplasser, så vi gjærdte bare inn ett annet område med elektrisitet gjærde...
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 04/01/2006 :  00:06:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har ikke strøm i stallen til å bruke noe strømgjerdet,og tror ikke noen har batteri.Jeg har bare strømgjerdetråd og det er nok til å skremme min unna,men det må nok mer til for å skremme han her.
Denne rampen er sjeldent sur,når man kommer til stallen kommer han alltid først og får han ikke noe godt eller særlig med oppmerksomhet jager han alle andre hester vekk,for da skal i allefall ikke de heller få noe og irettesetter du han kan du vente deg respons på det.Han legger på ørene når han sparker bakut og hviner,men noe sur og grinete hest er han ikke generelt.Bare når han ikke får det som han vil.Når han traver etter,er han oppmerksom egentlig,følger etter deg med ørene spisset,men stopper altså ikke før man vifter med ryggsekken i det han løper deg ned.Da blir han hvinete igjen.

Men denne hesten blir jo ikke brukt,han får stell par ganger i måneden,mens jeg bruker 3 timer i stallen bare på stell og pusle rundt bruker de like lang tid på nesten en måned,og slik har denne unghesten hatt det årevis.Han er vanvittig kosesyk og snill når man tar seg og HAR tid å kose og snakke med han,men han er utrolig slitsom i lengden,og når jeg ser han ved gjerdet hver dag kjenner jeg det koke i topplokket,for da er det på an igjen-hver dag.
Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 08/06/2006 :  14:01:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lenge siden jeg la ut denne tråden,men han er en evig plage fortsatt.Nå er flokken splittet og min og par andre er på sommerbeite,men denne ponnien driver og herper gjerdet våres til stadighet.Han skal egentlig stå i paddocken ved stallen men bryter seg ut.Har blitt foreslått strømpistol,rett og slett..Vi har ikke strøm på beitegjerdet våres.Min hest holder seg inni med taugjerdet ,og det gjør de to andre også.Men er det en ide å skyte han med den pistolen,da han smetter under tauet og river tykke trestolper opp fra jorda.hvor mye strøm tåler en hest å få i seg?Har tatt opp dette med hesteeier hundrevis av ganger og vi er flere som irriterer oss over denne gampen.Hun vil ikke at han skal strømmes,men VI vil ikke reparere gjerder flere gang daglig.Hun tar jo ingen ansvar.. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  14:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Strømpistol vil vel ikke ha noen hensikt iom at da må det være noen der for å gi han støt og det skjønner han fort.
Han kan også bli menneskesky om han blir lite håndtert og den kontakt han får er via strømpistol, nei fysj!!
I tillegg er jeg slett ikke sikker på om det er lov?!
Det er ingen problem å få tak i et gammelt bilbatteri og koble på et 12v apparat. Jeg har heller ikke strøm i stallen men bruker dette på gjerdene.
For lys inne har jeg et diselagregat.
Har dere strøm på gjerdet velger jo ponnien selv om han vil få strøm i seg eller ikke...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  20:16:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i å bruke strøm på gjerdet og da med bilbatteri siden det ikke er strøm i stallen.

Syns dere skal sette hardt mot hardt til eieren av denne rampen! Ordner dere gjerdet hver dag den ødelegger så får den stå inne til eieren ordner opp i gjerdet enten ved å reparere HVER gang el ordne med strøm Det finnes ikke noe mer frustrerende en utbryter konger

Har selv en som bryter seg ut av og til(perioder) og jeg har sagt at hvis noen vil og gidder så sett strøm i han men JEG gjør det ikke og dette skjønner de andre heste eierne

Nei stå på kravene deres Lykke til

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  23:42:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Av og til kan man lure på hvorfor enkelte mennester har hest i det hele tatt!

Er det stall-eieren som har dette dyret? For hvis det ikke hadde vært det, kunne man jo "forlange" at hesten flyttes.
Eller dere kan se dere om etter en annen stall, så eier taper penger på å ha dette dyret.

Og JA - strømgjerde er tingen, og et bilbatteri holder lenge før det må lades.

For de aller fleste hester holder det med en eneste saftlig "karramell", så får de respekt for alt som ligner på strømtråd.

Kanskje dere kan få låne/leie et mobilt strømgjerde med batteri, hvis dere undersøker litt.... Evt. regning sendes til eier av krapylet.

He he - eller dere kan ta timebetaling for reparasjon av gjerder - OG sende regningen til rette vedkommende....

Og for å være riktig kynisk, her jeg sitter og irriterer meg over hvor hensynsløs og ansvarsløs denne heste-eieren er - forlang at vedkommende rett og slett kvitter seg med hele hesten... Grrrrr
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.