hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tar personen vare på hesten???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Tar personen vare på hesten???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  21:01:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Vett om ei som jeg mener at ikke tar vare på hesten så vil jeg bare høre om dere andre har samme mening som meg eller om det bare er meg som er gammeldags å legger fortsatt i å ta vare på hesten er å tilbringe tid med den.

Dette er det hun gjør om dagene:

Kommer i stallen, møkker, lager til for og tar inn hesten!!!

THATS IT

ikke noe børsting, ingen kos, ingen rideturer osv.

Hesten har også nå nylig både blitt syk (først problemer med beina så tarmslyng...han ble longert første dagen med tarmslyng etter dette har han bare stått i ro)
Han har blitt sint og galen(angriper folk når de skal ut å hente sine egne hester osv)

Er det bare meg eller er dette helt dagligdags blant hestefolk nå til dags?????????

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes....

Bustetrollet

Skrevet - 27/12/2005 :  21:07:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håper for all del at dette er dagligdags blandt hestefolk altså!

Men ingenting sjokkerer meg, har vært borte i så mye den siste tiden. det er bare og åpne øynene sine, så ser man alt for mye av slikt..

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  21:17:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hester trenger ikke kos fra mennesker for å ha det bra. Hvis hesten får stå ute å kose seg sammen med andre hester hele dagen trives den nok fint selv om ikke eieren steller og koser med hesten. Det er opp til eier selv om hun vil ha et godt forhold til hesten sin eller ikke.

Det som bekymrer meg er om hesten får riktig behandlig hvis den er syk, det er ganske alvorlig. Et annet problem er at siden hesten tydeligvis ikke blir riktig håndtrert av eier har den lagt til seg uvaner som går ut over andre.

Får hesten riktig for i forhold til at den ikke blir brukt? Trives den i hesteflokken? Bruker den dekken ute og inne eller står den helt au naturel siden den ikke blir børstet skikkelig? Har lagt merke til at det er enten de med masse dekken eller de som satser på naturlig hestehold som bruker minst tid på pussing av hest, mens de litt midt i mellom legger mer vekt på dette, uten at det trenger å være positivt eller negativt noen av delene.

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  21:26:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
hun praktiserer verken naturlighestehold elle normal i mine øyne.

Greit en hest trenger ikke kosing og dulling fra oss men det er en del av det å være hesteeier ( i mine øyner vertfall)

Det er snakk om en x-varblodstraver som ikke blir brukt og når den først får seg en tur ut fra stallens område er det som regel tempo og hesten kommer til stallen gjennom våt av svette for å så stå i et par uker igjen.

Han har blitt foret med 2 liter havre og kraftig høyensilage til han fikk problemer med beina... det gikk vel ca 2uker fra hun kuttet ut havren til hun startet med energi( det er snakk om 1 hånd til hvert måltid)

Så fikk han tarmslyng( ca 2 uker siden og lever kun på høy nå)

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  21:33:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
vil bare legge til en ting til..

Hesten bruker dekken, men får ikke lufte på pelsen. Da teppet så å si aldri blir tatt av...

Jeg måtte fikse dekkenet da dette var for stort fremme i bogen slik at det sklei ned med beina og dette presset så voldsomt på manken...

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  13:10:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Greit nok, hesten er ikke avhengig av verken kosing eller børsting. Men dersom en skal få et godt forhold til hesten, er kos og omsorg noe man virkelig tjener på!

Hesten lider nok ikke, men for alle del; med tanke på at dette er en x-traver, har den jo tidligere blitt mye trent, og er derfor vandt til å bevege seg mye. Dette må da være veldig kjedelig for hesten, å plutselig nå ikke få bli brukt som den pleier.

Du skriver noe om at han har problemer med beina, hva er det som er galt med det? Det kan også ha noe med at hesten ikke kan brukes, men den hadde uansett hatt godt av leieturer/rolige skritteturer hvis mulig. Hvis hesten er såpass dårlig i beina, at den ikke kan ris, er det vel kanskje derfor den ikke brukes. Men da håper jeg også at den ikke er så dårlig at den heller hadde det bedre på de grønne marker..

Det høres jo nesten ut som om hun er gått lei av hesten. Selv om som sagt kosing og børsting ikke er nødvendig, MÅ jeg alikvel gjøre det hver dag, det faller naturlig inn for meg, fordi jeg syns det er så herlig å omgås hester, at jeg vil bruke mest mulig tid på dem uansett!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  15:11:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
det at den ble dårlig i beina har havren hun forte med å gjør ( ifølge dyrlegen)

Hesten ble kun fort med havre og kraftig H1 silage!

tror ikke hun er lei av hesten da hun ikke har hatt han så lenge osv tor heller at det er feil hest til henne at hun kanskje er litt redd han.¨

Hesten lider ikke...eller!!!!

Sef. får han det han trenger som mat ,vann og frisk luft.
Men er det i bunn og grunn nok, med tanke på at han var snill som et lam når han kom til stallen fant ikke på noe tull... nå leies han med kjetting over nesen for han bare stikker, snur rompa til og truer med å sparke, biter...
Når vi andre skal hente hestene våres på marka må vi ha longeringspisk med som en falsk tryghet.

Dette er jo et tegn på at noe er som det ikke skal være.

Vertfall min mening!

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  15:24:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Ser at jeg kanskje kunne formulert meg litt anderledes.

Meningen min er ikke å virke som jeg vet best eller noe i den duren
det er heller ikke menst som kritik til hun som eier hesten.

Det er bare det at jeg en stund hadde noe å gjøre med denne hesten( ikke spes. mer enn å ta han inn og møkke) men pga det litle fant han en plass hos meg.

Jeg er kun bekymret for hesten.

Torpedo

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  16:05:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Greit nok, hesten er ikke avhengig av verken kosing eller børsting. Men dersom en skal få et godt forhold til hesten, er kos og omsorg noe man virkelig tjener på!

Hesten lider nok ikke, men for alle del; med tanke på at dette er en x-traver, har den jo tidligere blitt mye trent, og er derfor vandt til å bevege seg mye. Dette må da være veldig kjedelig for hesten, å plutselig nå ikke få bli brukt som den pleier.

Du skriver noe om at han har problemer med beina, hva er det som er galt med det? Det kan også ha noe med at hesten ikke kan brukes, men den hadde uansett hatt godt av leieturer/rolige skritteturer hvis mulig. Hvis hesten er såpass dårlig i beina, at den ikke kan ris, er det vel kanskje derfor den ikke brukes. Men da håper jeg også at den ikke er så dårlig at den heller hadde det bedre på de grønne marker..

Det høres jo nesten ut som om hun er gått lei av hesten. Selv om som sagt kosing og børsting ikke er nødvendig, MÅ jeg alikvel gjøre det hver dag, det faller naturlig inn for meg, fordi jeg syns det er så herlig å omgås hester, at jeg vil bruke mest mulig tid på dem uansett!

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Akkuratt det samme jeg tenkte

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 06/01/2006 :  11:10:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
syntes det høres ut som ei som ikke burde ha haddt hest.greit hesten ikke trenger kos direkte,men det er jo fint og greit for hesten skulle man tro,at den faktisk blir fortrolig og kjent med eieren sin.jeg er veldig opptatt selv av og vinne tilliten til mine hester og liker å bruke tid sammen med di. Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 14/01/2006 :  16:57:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
det du beskriver har skjedd et par ganger på stallen hos oss og... der gikk det i at de var redde for hesten, og dermed ikke hadde noe omgang med han, tok såvidt tid til å møkke og slikt.. et annet tilfelle var vel mer litt latskap, ikke vet jeg...
synes iallefall at om en skal ha hest, så skal en ha litt tid til den og.. greit den ikke trenger kos, men synes jo det er et must om en skal få et forhold til hesten sin..
synes folk som ikke tar skikkelig vare på hesten, kan finne seg en annen hobby som ikke krever så mye, en hest skal tross alt få gjøre litt annet enn å gå ut og inn stallen hver dag.. men det er nå mi mening da..

www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

Lukas&Tora=D

» VIP

Skrevet - 18/01/2006 :  20:48:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten står inne hele dagen får den ikke rullet seg og bevege på seg! (Før den fikk problemer med beina) Da vil ikke blodsirkulasjoenen komme igang og hesten ville blitt avhengig av børsten om ikke helt! Børsting får igang blodsirkulasjonen på hesten! Men... Det høres litt rart ut at verken du, eieren av stallen eller andre besøkende ikke har sagt ifra til en eller annen! Hvis det er et veldig alvorlig tilfelle så burde eieren av stallen kontakte dyrebeskyttelsen! Eller gjøre noe selv! Noe man burde prøve først! Jenta forstår tydeligvis ikke hva og ha hest inngår og forstår ikke at det er ett levende vesen som oss! Men hvis man skal ha ett godt og trygt forhold til hesten synes jeg at det er helt naturlig og komme inn i boksen/spiltet og klø hesten litt eller stryke og godsnakke litt med hesten! Dessuten burde dere kontakte dyrlege før tilfellet blir så alvorlig at hesten må slaktes! (Noe vi ikke ønsker) Men jeg vil gjerne vite hva du mener med at hesten angriper! Biter den? Sparker? Steiler? Eller bare uskyldig napping

Det e rså fælt når folk mishandler hesten sin slik som i dette tilfellet! Av og til må jeg skamem meg over og være av arten MENNESKE!!
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  11:39:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Først vil jeg legg til at både jeg og totre andre har sagt i fra til henne om at hun må skjerpe seg. Men hun har tydelighvis ikke tatt det til seg.

Når jeg sier at han angriper så mener jeg å angripe. Går en forbi boksen han hiver han seg etter deg med tennene først, går en ut for å hente sin egen hest kan man risikere å bli sparket og bitt!( derfor har jeg longeringspisk med ut)

Nå har han blitt flyttet til en mindre paddock slik at eieren skal få fatt i ham når. I den padocken han står, står også hesten til ei i stallen som ikke kan gå helt uten å støtte seg til noe og vi er veldig redde for at han skal finne på å gjøre noe med henne når hun henter inn hesten sin.

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  01:40:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hm... Synes ikke dette så helt bra ut. Rir hun aldri hesten eller?
Ingen andre på stallen som kan ta hånd om dette problemet. For det er tydelig at det holder på å bli et problem.. Lykke til!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Pernille_og_Vige

Skrevet - 19/02/2006 :  12:33:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm, en som hadde hesten sin på stallen jeg var før, var der 2 ganger i mnd.
Det fungerte sånn at de som bodde der, møkket for de som hadde hestene der. Det var inkludert i stall- leia. Dermed _måtte_ man ikke komme dit, i og med at de som dreiv stallen ga hestene mat også.
Det blir vel litt mer gæli. Hesten var sprek så det holdt. Synes så synd på den.
Men nå er den solgt, da.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.