hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høynett eller høysekk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Høynett eller høysekk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

tebj0

Skrevet - 26/12/2005 :  01:17:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som drar høyet sitt rundt i boksen, og vurderer nå å gi henne i høyet i høynett eller høysekk. Men er litt skeptisk også, med tanke på at hesten kan sette fast bena i høynettet. Noen synspunkter på dette? Er det bedre med høysekk i tilfelle?

(Dette har nok vært diskutert før, men jeg fant ikke noen inlegg om det så jeg laget et nytt)

xxxx

Skrevet - 26/12/2005 :  12:05:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det beste er jo en hay bar så lenge du skal benytte den i boksen.. (se evt. vipn min side. 20 i galleriet, men den er ikke til salgs lenger..)
Da slipper du bekymre deg over noe som helst og hesten får spise i sin naturlige spisestilling.

Her kan du bestille Hay Bar:
http://spillers.no/tekstsider.cfm?text_id=69505

Redigert av - xxxx den 26/12/2005 12:12:07 Gå til toppen av siden

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  12:08:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
egentlig er jeg ikke noe begeistret for noen av delene, hestene spiser ikke naturlig når det henger så høyt, så kan de slite tennene feil. men den ene hesten min må jeg henge opp høynett til, hun griser med høyet å driter og pisser i det om det ligger på gulvet å får bare spist en brøkdel. da syns jeg høynett er greit, du må jo ikke henge det for lavt, da kan hesten sette beina i det å det kan gå veldig galt. Jeg henger opp høynettet med karbinkrok sånn om hesten skal henge foten i det så slipper jeg å stresse med knuter for å få det ned fort. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 26/12/2005 :  12:41:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
egentlig er jeg ikke noe begeistret for noen av delene, hestene spiser ikke naturlig når det henger så høyt, så kan de slite tennene feil. men den ene hesten min må jeg henge opp høynett til, hun griser med høyet å driter og pisser i det om det ligger på gulvet å får bare spist en brøkdel. da syns jeg høynett er greit, du må jo ikke henge det for lavt, da kan hesten sette beina i det å det kan gå veldig galt. Jeg henger opp høynettet med karbinkrok sånn om hesten skal henge foten i det så slipper jeg å stresse med knuter for å få det ned fort.

Opprinnelig postet av kathrineck

Det er nettopp dette som er problemet i mitt tilfelle også. Halvparten av høyet ligger igjen nedgravet i sponen og full i møkk.

Hay bar er også et alternativ, men i første omgang så blir det høynett eller høysekk. Det jeg lurer på er hvilke av disse som er best?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  13:17:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Min oppfattelse er at vanlig høysekk (sånn med kun hull), er mer fordelaktig enn høynett med hensyn på søling av høy. Det blir nok høysøl uannsett, men det minskes litt. Iallfall når høynettet transporteres/flyttes på, før det gis til hesten. Det finnes også høysekker med hull med netting. F.eks. her. En slik høysekk er godt egnet for hester som spiser masse, og så trenger å bruke litt mer tid på maten. En slik sekk er vel mest aktiell på transporten, da du gjerne vil at hesten bruker mye tid, uten at det blir 10 kg høy i løpet av turen Men kan forsåvidt være en ide for hester som kjeder seg innendørs også.

PS: Nettet på denne høysekken med nett i hullet har mindre hull enn vanlig høynett har. Derfor blir det vanskeligere å nappe ut høy enn i et vanlig høynett eller i en vanlig høysekk.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 26/12/2005 13:19:31 Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  15:34:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
egentlig er jeg ikke noe begeistret for noen av delene, hestene spiser ikke naturlig når det henger så høyt, så kan de slite tennene feil. men den ene hesten min må jeg henge opp høynett til, hun griser med høyet å driter og pisser i det om det ligger på gulvet å får bare spist en brøkdel. da syns jeg høynett er greit, du må jo ikke henge det for lavt, da kan hesten sette beina i det å det kan gå veldig galt. Jeg henger opp høynettet med karbinkrok sånn om hesten skal henge foten i det så slipper jeg å stresse med knuter for å få det ned fort.

Vil bare kommentere det med å henge opp karabinkroker i boksen: egentlig så er dette fullstendig uforsvarlig, er flere hester som har fått hektet karabin kroken i over/under leppa, og der har de stått og rivd og slitt for å komme seg løs, med resultat av at leppa har blitt splitta. Bruk panikk kroker istedet, mye tryggere!

Ang om man skal bruke høynett eller høypose. Jeg har vurdert det til min egen hest også, for hun søler ganske mye med høyet sitt til tider, men jeg vil samtidig at høyet skal ligge på gulvet, så egentlig er ingen av disse noe alternativ for meg. Men den hay bar, som nancyville snakker på, syns jeg høres og ser veldig praktisk ut, samtidig som høyet blir liggende lavere, enn med høynett/høypose

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/12/2005 :  16:06:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Vil bare kommentere det med å henge opp karabinkroker i boksen: egentlig så er dette fullstendig uforsvarlig, er flere hester som har fått hektet karabin kroken i over/under leppa, og der har de stått og rivd og slitt for å komme seg løs, med resultat av at leppa har blitt splitta. Bruk panikk kroker istedet, mye tryggere!
Opprinnelig postet av Wenche=)

Hvordan i all hellige juledag klarer en hest og åpne en karabin krok, for så og putte leppa inni?

Har hatt karabinkrok inne i boksen i 3 år, og ingen av hestene som har stått der har aldri rørt den!

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  16:25:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg bruker høysekk med ett hull i i stallen og høynett ute om sommeren.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  16:37:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan i all hellige juledag klarer en hest og åpne en karabin krok, for så og putte leppa inni?

Hester får til ganske mye rart. Å åpne en vanlig. karabinkrok er bare barnemat for "klåfingra" hester ;) Det finnes en del andre kroker som er bedre egnet til å brukes til hester.

Den haybaren så veldig grei ut, syntes også høynett/poser kan være litt skummelt. En hest som roter fælt, kan jeg godt forestille meg kunne finne på å surre seg inn i høynett :P

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/12/2005 :  17:15:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hester får til ganske mye rart. Å åpne en vanlig. karabinkrok er bare barnemat for "klåfingra" hester ;) Det finnes en del andre kroker som er bedre egnet til å brukes til hester.
Opprinnelig postet av MissEva

Ikke jeg får opp en karabinkrok i alle tilfeller. Om det hadde vært en karbinhake hadde jeg skjønnt det bedre..

Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  17:16:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Er ikke noe begeistret for høynett egentlig, men noen hester må jo nesten ha det Du får jo også kjøpt sånn hay bar, som fungerer godt
Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  17:44:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg har den høysekken som spoff referer til.

Han har hittil fått høy på gulvet, men han slukte det og var ferdig leeeeenge før de andre, derfor var jeg nødt til å gjøre noe for han fikk vondt i magen av å spise så mye, så fort. Kjøpte meg det nettet og det fungerer veldig godt. Frokosthøyet (3-4 kg) får han ute i paddocken, middagshøyet (2 kg) får han inne i boksen, mens det er bare kveldshøyet (4 kg) han får i denne sekken. Jeg har også passet på å ikke henge den for lavt (eller for høyt), slik at han ikke blir ståenes i en slitsom stilling, eller skulle få beinet oppi sekken. Nå tar han seg bedre tid, og han er sysselsatt langt utover kvelden med denne sekken. Veldig flott løsning for oss iallefall.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  17:47:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har brukt karbinkrok i mange år, har aldri hatt noe problemer med det. men jeg henger fester kroken så høyt at hesten har problemer med å nå kroken med nesen så tivler på hun kan få opp den selv. men man bør bytte ut krokene etterhvært da de kan bli slakke i "fjerra" da kan jo høynettet dette ned på bakken.... å det er ikke så bra.
men jeg ville bare gi et tips sånn man slipper alt knyttinga. men alt er jo smak og behag om hva man syns er best eller ikke.
men jeg er egentlig ganske fornøyd med bruk av høynett og karbinkrok.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  17:55:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Anbefaler forøvrig også å bruke karabinkrok på høynett fremfor å knyte. Å drive å slite med knuter som er surret inn i hverandre og overalt er noe herk. Men med hester som har en tendens til å pille på alt må man passe godt på at de ikke er noe stallinnredningen de kan skade seg stygt på. Ser man at hesten biter og styrer på karabinkroken eller høynettet bør man heller fjerne det å finne en annen løsning.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  00:01:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Har hatt karabinkrok inne i boksen i 3 år, og ingen av hestene som har stått der har aldri rørt den!

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Snakker vi om samme type karabinkrok nå? Hehe.. Jeg snakker om en slik "lukket" fiskekrok", og den er det da ikke noe problem for en hest å åpne, er jo bare å sette nesa bortpå, så går den opp, og vips, så er den reneste fiskekroken..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/12/2005 :  01:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Snakker vi om samme type karabinkrok nå? Hehe.. Jeg snakker om en slik "lukket" fiskekrok", og den er det da ikke noe problem for en hest å åpne, er jo bare å sette nesa bortpå, så går den opp, og vips, så er den reneste fiskekroken..

Karbinhake heter det da men..

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.