hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sko for første gang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Sko for første gang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  15:08:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Når er det vanlig å sko et føll/unghest første gangen? (alder)
www.hestene.no

Tone_

Skrevet - 25/12/2005 :  15:19:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Det varierer, fordi det avhenger veldig av to ting: Hovkvalitet og Bruk.

Det er ønskelig at unghesten skal gå uten sko så lange som mulig! Noen kan gå til de er to-2,5 år uten sko, men de fleste trenger sko i denne alderen, da de blir brukt mer da, og ofte blir litt sårbente da..

Hester som brukes en del i ung alder trenger kanskje sko tidligere. Det er ikke uvanlig at travhester får sko på som ettåringer. Måtte sko min når han var ett pga. sårbent hest. Ikke helt ideelt nei, men jeg måtte ta et valg, å velge det jeg mente var det beste av to onder.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  15:20:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Hmm.. Vi har travhester, og setter vel på skoene rundt 1 1/2 års alderen =)
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com

Redigert av - Leikas den 25/12/2005 15:21:45 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  19:00:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takker!!

Da kan jeg tenke meg at vi kommer til å sette på ved ca. 2 års alder, fordi da skal hestene kjøres litt. Før det er det bare longering, tømmekjøring osv.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/12/2005 :  21:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at det er best og vente lengst mulig, pga. at hesten får sterkere høver.
Rosita hadde for første gang på sko når hun var 3år. Og til gjengjeld har hun sterke høver, så det er ikke noe problem og la henne gå uten sko i noen uker i tilfelle hovslagere er trege osv.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  21:53:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Sonja ble skodd første gang når hun var 8 år, og hun hadde sunne og friske hover hele livet.

Jeg sverger til barfothester jeg da, men spurte fordi veninna mi lurte på det.

Løkki

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  17:46:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Fekk sko på Løkki når ho var 2,5 år, pga at eg da brukte henne ein del, og det blei for glatt å gå på blank is uten broddsko. Før det hadde ho på seg sko til unghestskue når ho var 2 år, men dei blei tatt av igjen med ein gong etterpå.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  20:07:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg mener at hesten aldri bør skos jeg da. Men uansett ville jeg ikke satt en alder men venta til jeg "måtte". Med godt hovstell og fornuftig tillvenning til økt arbeidsmengde mener jeg at hesten aldri kommer til å trenge sko. Har i hvertfall ingen planer om å sko min 1,5 åring så lenge han er i mitt eie. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  20:19:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mener at hesten aldri bør skos jeg da. Men uansett ville jeg ikke satt en alder men venta til jeg "måtte". Med godt hovstell og fornuftig tillvenning til økt arbeidsmengde mener jeg at hesten aldri kommer til å trenge sko. Har i hvertfall ingen planer om å sko min 1,5 åring så lenge han er i mitt eie.

Opprinnelig postet av Fröya

Er helt enig. Min veninne (er hennes hester det gjelder) mener at føllet burde ha fått sko allerede som åring, derfor jeg spurte her. Min eventuelle hest skal ikke ha sko, så sant den takler det. Mine 3 fòrhester er alle barfot.

Fröya

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  23:38:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hva er argumentet hennes for det da? Noen spesiell grunn? Min åring har jo nærmest føllhøver ennå. Har videt seg ut noe i høst, men det er LENGE igjen før de er ferdig utviklet. Å sko en hest gjør etter min mening mye skade. Å sko en hov som ikke er ferdig utviklet er ennda verre. Gjør ubotelig skade. Så mitt råd er å vente lengst mulig. I hvert fall til hesten og høvene er ferdig utvokst. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  01:38:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fröya: hva gjør du med hovsprekker? Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  01:43:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Vi må ha sko på travhestene våre ved 1 1/2 års tiden..
For da tømmekjører vi, og etter en stund setter på vogn..
Det går helt fint, hestene våre har i hvertfall sterke og fine høver..
Kan gå barfot en stund, hvis vi ikke har sko akkurat på det tidspunktet hesten mister en sko/skoene må tas av..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/12/2005 :  09:22:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å sko en hest gjør etter min mening mye skade. Å sko en hov som ikke er ferdig utviklet er ennda verre. Gjør ubotelig skade.

Javel, men det kan også gjøre skade å la være å sko en hest som absoluttt trenger sko pga. avlastning. Dette kan også gi "senfølger": ømme såler, ømme gaffelbånd... Jeg mener at å sko en hest som er i risikokategorien for å få dette er et klokt valg. Spesielt dersom en ikke har anledning til å gi hesten andre former for avlastning. (Mykt underlag for eks.)

Jeg tror alle her inne er enige om at å vente lengst mulig er det ideelle. Ingenting er bedre enn å la dem gå til de er tre før en har skoene på (evt barfot for de som kan gå barfot; har god hovkvalitet og forhold som tillater det.)

MEN jeg mener en må være realister i sitt hestehold. Realiteten er, desverre, ikke alltid slik som idealet. Vi bruker hesten våre, og det krever i alle tilfeller hovpleie, og i mange tilfeller også avlastning. Jeg synes sko er en god løsning på avlastning.

En må ta hensyn til to viktige ting ift tidspunktet en skor en hest for første gang: Hovkvalitet og bruk. Hvordan en bruker hesten har mye å si for valg av tidspunkt ift. skoning. Å satse på barfot om du driver med f.eks travhester kan by på store utfordringer, da det er veldig få hester som blir brukt så mye og så hardt som disse.

Hestens hov er i stadig utvikling, ja. Derfor er det viktig med en god hovslager, som kan sko vidt, og forme skoen perfekt etter hestens hov og ikke motsatt, slik at hesten kan vokse med skoen. Dette vil ikke hindre hestens hov noe særlig i å vokse i vidden eller videreutvikle seg. Skoløse perioder har jeg tro på er bra, særlig for hester som behøvs skos i tidlig alder (1 år).

Redigert for å legge til at jeg håper ikke dette blir en "for/mot barfot" -debatt. Tråden staret med et enkelt spørsmål: "Når er det vanlig å sko for første gang?" Altså, vi snakker om sko her, og hva som er vanlig. Selv om barfot er mer og mer utbredt, mener jeg det fortsatt er å velge sko som er vanligst.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 27/12/2005 09:38:38 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 27/12/2005 :  12:14:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husker da jeg stelte unghest så fikk han sko på 1. gang vinteren som 2-åring. Dette er/var traver

Enig med Tone og Svarten- det er skoen som skal formes etter hoven og ikke omvendt

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  12:17:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Min lille Tora skal gå uten sko så lenge som mulig, håper hun kan forbli barfot (men hun blir nok ikke barfot for enhver pris, må se an høvene hennes)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  12:24:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Min hest på snart 6 år har eg hatt nesten skolaus til den var 4,5 år, men var skodd for utstilling både som 2 og 3 års for å få fram betre bevegelser. Da eg virkelig begynte å trene den for fullt høsten 2004 satt eg på sko for det fungerte ikkje uten.

Har også ein åring dvs snart 2 åring som eg vil la gå uten lengst muleg, men blir muligens skodd for unghestskue til våren for å få fram dei virkelig gode bevegelsane. Det ser eg ann. men det blir i så fall berre for ein kort periode. Ellers håper eg å kunne ha henne skolaus lengst muleg.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.