hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mangelfullt stell ved utegang??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Mangelfullt stell ved utegang??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 23/12/2005 :  23:23:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Noen bekjente av meg har et par hester som de har på utegang. Jeg stusser litt på noen av tingene som de gjør og lurer på om dette er normalt og akseptabelt.

Hestene har en bygning tilgjengelig og som er åpen hele tiden. Fikk nettopp vite at de ikke har flis eller halm der inne, dvs at hestene kun har frossen bakke der inne (det er ikke gulv). Dette kan vel ikke være greit? Hestene skal jo ha en ordentlig liggeplass, selv om de er utegående.

En annen ting er at de ikke får vann. De skal spise snø for å få i seg væske. Jeg tipper at dette er litt pga latskap. Jeg hadde aldri i livet spist snø selv og derfor skal vel ikke hestene mine gjøre det heller! På sommeren har de tilgang til en vannkilde, men dette er gjerdet inn på vinteren slik at de ikke går over isen.

Syns bare at dette er enormt rart og noe som jeg aldri ville ha gjort. Jeg har også hestene mine på utegang, så det er ikke det jeg reagerer på...

Ellen

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  23:49:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg hadde aldri i livet spist snø selv og derfor skal vel ikke hestene mine gjøre det heller!
Opprinnelig postet av Electra Non-Stop

hestene her spiser ofte snø når de er ute, siden de ikke har fri tilgang på vann ute. (de har det i stallen om natta) hester er jo ikke like renslige som oss, heldighvis

men jeg mener at hestene helt klart burde få vann, ikke bare snø. tror ikke de klarer og få i seg tilstrekkelig med veske bare ved hjelp av snø..(eller, villhestene gjør jo det, men de lever jo et helt annet liv...)

kyra til faren min går på utegang, men de har masse halm å ligge på og får vann hver dag. har hørt om kuer som har frosset fast i bakken om vinteren fordi de ikke har hatt halm å ligge på. regner med det kan skje med hester også..

men det er jo utrolig hvor bra dyr klarer seg når de blir overlatt til seg selv. men når man har hest bør det jo bare være en glede å tilrettelegge ting litt for dem, sånn føler hverfall jeg det. når jeg har måkt, tatt kveldsforing og børstet, da føler jeg meg liksom litt tilfreds når jeg vet at hesten min står i en god varm stall med tilstrekkelig med mat og drikke.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  23:54:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel. Når de spiser snø blir de jo lettere kalde vil jeg tro. Dessuten vil hesten få i seg nok vann bare ved å spise snø? Jeg ville gitt hesten vann i tillegg, trenger kanskje ikke fri tilgang men at de fikk muligheten til å drikke vann i løpet av dagen eller noe ville nok vært bra.
Jeg ville i vært fall ikke gamblet på at snø var nok.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  00:14:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
ville nå passet på at hestene hadde tilgang til vann hele tiden!!!kan jo ikke bare la de stå tørste å vente på at vi skal komme med vann til dem.
fri tilgang på vann er vel en selfølge!eller??

og underlag burde de jo ha,blir vel æsli kaldt viss ikke???hmm

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 24/12/2005 :  00:23:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg har ihvertfall sagflis til hestene mine i "huset" deres. Mens det enda var tørt ute hadde jeg ikke sagflis i huset, men ordnet dette når snøen og frosten kom. Og Electra ble så glad at hun rullet seg i sagflisa. Og hun der er slettes ikke en hest som viser følelser akkurat! Så da var ho kjempeglad.

Jeg bærer lunkent vann til de tre ganger om de dagen, og hver gang kommer de springende for å drikke temperert vann. Mine hester drikker ca 30-50 l vann i døgnet, litt varierende. Så jeg vil nok ikke basere meg på at de skal få den mengden med vann i seg ved å spise snø...

Ellen Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  10:09:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hos Miss går det 3 hester, og de får vann selv om det er snø. Men de spiser mye snø likevel.

Om jeg hadde vært eierne av de hestene du beskriver, ville jeg ha lagt halm\flis i huset deres. Selv om de får ly er det godt med mykt underlag og ikke bare en hard og kald bakke.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  11:44:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er desverre mange som tror at å slippe ut hestene et sted med gjerde rundt er løsdrift.
En god løsdrift krever også stell. Og hestene skal ha tigang til tørr liggehall.
Frossen bakke holder ikke her!
Selvfølgelig skal de ha tilgang på vann!!! Blir ikke mye vann av en bøtte m snø,Det står hvordan løsdrift skal utformes for å være i henhold til norsk lov på http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20050602-0505.html
Skriv ut og putt i postkassen deres...så har de litt å lese på!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  12:10:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Når hester går på utegang, er det vel meningen at de skal klare seg mye selv også. Men synes det du sier, godt kunne vært litt bedre ja. Vann er utrolig viktig, og hvorfor gjøre det vanskligere for hestene å finne? Har man hest, må man gjøre det som trengs. Late mennesker burde ikke ha hest.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  12:36:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Å tro at hestene får i seg nok væske gjennom å spise snø er helt feil. De må ha vann.

Om de ikke har halm, eller annet underlag, i "huset" sitt må det da bli veldig hardt og kaldt? For ikke å snakke om skittent.

Kanskje naboene ikke vet bedre?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  12:50:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når hester går på utegang, er det vel meningen at de skal klare seg mye selv også. Men synes det du sier, godt kunne vært litt bedre ja. Vann er utrolig viktig, og hvorfor gjøre det vanskligere for hestene å finne? Har man hest, må man gjøre det som trengs. Late mennesker burde ikke ha hest.

Opprinnelig postet av Ida&Tornado.

Det er da vel virkelig ikke meningen at hester på utegang skal klare seg selv? Alle hester trenger friskt og rent vann, mat og et sted der det er behagelig å ligge.

Therese
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  13:47:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Selv om en hest går på utegang, SKAL den ha tilgang til vann og skikkelig ly!

Underlaget skal være behagelig for hesten å ligge på, enten halm,spon o.l. Det er ikke godt nok at hestene skal få i seg nok væske i å bare spise snø.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  14:13:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
det er jo nesten en selfølge!
herlighet,skal vi slutte å fore dyra for de skal "klare seg selv"
er jo vi som har tatt på oss ansvaret for de og då syns eg no vi kan passe på at de har det bra!!!!!
altså mat,vann,ly,stell ol

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  14:18:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Ida&Tornado.

Det er da vel virkelig ikke meningen at hester på utegang skal klare seg selv? Alle hester trenger friskt og rent vann, mat og et sted der det er behagelig å ligge.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Så klart ;) Tror ikke du helt forsto akkuratt hva jeg mente... men, ikke lett å skrive hva man mener alltid.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  14:22:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med Brun Best & Eikdokka, hester på utegang skal overhodet ikke "klare seg selv"! Hester i dag er tamdyr som faktisk ikke klarer seg helt fint hvis de blir overlatt til seg selv. Dessuten vil man jo ikke at hesten bare skal så vidt klare overleve, vi vil hesten skal ha det bra, sant? Hesteeier har ansvar for at hesten får tilgang til "tilstrekkelige mengder drikkevann av akseptabel bakteriologisk og kjemisk kvalitet" som det står i forskriftene, og desstuen står det dette om liggeplass til hest: "Hest på utegang skal ha tilgang til liggeplass som gir tilstrekkelig beskyttelse mot vind og nedbør. Minimumskravet for liggeplass er 3 vindtette vegger og tak. Liggeplassen skal være dekket av halm eller lignende materiale som holder underlaget tørt. Liggeplassen skal være drenert, og vann må ikke kunne renne inn fra områdene rundt. Liggeplassen skal være stor nok til at alle hestene kan ligge samtidig og utformet slik at alle hestene får adgang".

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  21:55:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei,hest på utegang bør ha like mye tilsyn som hest på stall...dette skje ulykkeligvis ikke mange plasser.
Vann,mat,rent/tørt sted å ligge er en selvfølge. Like selvfølgelig burde det være med sjekk av ben/kropp etter sår,hevelser,varme minst en gang om dagen.

Om en løsdrift er skikkelig drevet er den også både tids,jobb og kostnadskrevende.
Det har sine fordeler med løsdrift,men å tro at alt går av seg selv og at man bare trenger å kjøre inn en siloball nå og da....
Da har man enten altfor lite kunnskap eller er for lat/har for lite tid til å ha hest i det hele tatt.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 28/12/2005 :  21:33:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet om et eksempel hvor hestene går ute døgnet rundt i all slags vær uten noe form for ly og dekken.I blant har de ikke mat heller,når rundballen er tom kan det gå dager før neste ball er i gjerdet.Vann er sånn ymse,i blant tar eierne i et tak,men det er ofte de ikke har noe.Jeg har såååå lyst å melde til dyrevernet,eller mattilsynet men må de vite hvem som tipser de og er det grunnlag for melding,jeg mener så absolutt det.Ene hesten er kanskje bare brukt 2 ganger siden i sommer.Pleier å kose litt med de når vi kjører forbi,og de er svært oppmerksomhetssyke,jeg ville aldri hatt min hest i slike forhold.Enkelte skulle ikke hatt hest rett og slett!Begger er unghester,rundt 4-5 år og slik har de stått i to år. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.