hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avhengig av de andre hestene?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Avhengig av de andre hestene?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  12:33:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Huff, nå tror jeg at jeg har fått ett lite problem, som kan være vanskelig å løse!

Hesten min sto alene her de første 6 mnd jeg hadde henne. Da var hun veldig rolig på tur, rolig i stallen, rolig når vi red sprang/dressur, altså, alltid rolig. Klart hun kunne gire seg opp hvis hun fikk gjøre noe hun syns var gøy, men aldri bukking/steiling/snurring osv. Det gjør hun nå.

Jeg rir ut på tur, de første 50 meterene er hun helt grei. Skritter litt fort, men ellers avslappa. Så begynner det. Hun stresser seg VELDIG opp, småtripper, og det er umulig å få henne til å gå rolig. Så prøver vi å trave litt, klarer fint å holde henne i vanlig temop, men plutselig kommer hun med de utroligste krumspringene, før hun avslutter hele seansen med å reise seg litt på bakbeina. Vel, hittil har det gått bra, jeg har klart å holde meg på, men jeg tror nok jeg kommer til å tryne av en dag snart, for det blir bare verre og verre. Dette skjer altså når vi er på tur alene, eller på tur med nye hester hun ikke er vant til. Jeg testet det ut i går, rei en liten tur, og hun tok helt av (verste turen jeg har hatt med henne på de 8 mnd jeg har hatt henne..). Så tok jeg henne med på jordet ved siden av paddocken, hvor de andre hestene på stallen sto, og da roet hun seg, hun var NYDELIG å ri, ikke tegn til stress eller spenning, bukking eller steiling, eller andre akrobatiske øvelser. å det jeg lurer på, kan hun rett og slett ha blitt "avhengig av å ha de andre hestene ved seg? For da jeg red på tur med en av de hestene, så var hun også veldig rolig, tilogmed opp en bakke hvor hun alltid vil løpe.. Jeg kunne godt ha ridd på tur med de andre hestene hver dag, problemet er bare det at de andre hestene aldri blir ridd.
Jeg vil veldig gjerne finne ut av dette problemet, for det er utrolig slitsomt, og farlig, det hun driver med, og jeg mister også lysten til å ri når hun oppfører seg slik. Har vurdert å bare trene henne fra bakken ei tid framover, og venne henne til alt helt på nytt, men vet ikke om det vil ha noe for seg? Håper på nyttige svar her, for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..

Wenche & Amber

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  15:04:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
vis at du er sjefen. når hun bukker/steiler osv, ikke snu å ri hjem, eller gå av. men driv henne frem. vis henne at hun ikke kommer unna ved å tulle. ikke la hesten vinne. hoppa mi var også sånn en periode, så fort vi kom et stykke ble det bare tull, men jeg drev henne frem å lot hun skjønne at det ikke hjalp med tull. nå er hun like rolig uansett om vi er alene eller sammen med andre hester.

hvis det er sånn at hesten er nervøs og utrygg, så bør du ikke presse henne slik jeg beskrev over. da bør du heller ta det gradvis og kanskje begynne med å leie. snu før hun begynner og tulle til og begynne med. gå litt og litt lengre for hver dag.

tror det viktigste er å få hesten til og forstå at det ikke hjelper å oppføre seg på den måten, uansett om den er redd eller vrang.

en viktig ting er jo også å sjekke om hesten har vondt noe sted, det kan også forårsake problemene...

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 23/12/2005 :  15:07:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok ha tatt dette helt tilbake til det grunnleggende; å begynne å forsiktig å leie henne på tur alene. Begynn med korte turer, kanskje slik at hun enda kan se stallen i starten. Poenget er at du må snu FØR hun blir nervøs. Ellers kan hun tro at hun får komme tilbake til stallen om hun begynner å tøve.

Det at du sitter på ryggen hennes, gir en ekstra belastning for henne, spesielt når hun er nervøs. Jeg merker at hoppen min kanskje ikke er vant til å ri i bygdemiljø med litt hus og folk, så jeg leier henne til hun blir vant. Eller at noen leier føllet foran henne mens jeg rir (føllet er slettes ikke bekymret for nye miljøer eller påvirkninger) .

Jeg holder på å avvenne føllet og hoppa fra hverandre. Så jeg begynte med å skille de med et gjerde og gradvis økte avstanden mellom dem. Nå går det greit med storeavstander, sålenge de kan se hverandre. Så nå har jeg gradvis begynt å skille de med en bygning mellom seg. Hvis en av de (ved et uhell pga feilberegning fra min side) skulle begynne å vrinske, så går jeg ikke tilbake før det er stille.

Man må ha tålmodighet og bruke god tid. Det viktigste er vel at man ikke skal skynde seg for mye i en slik situasjon.

Ellen Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  20:18:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vis at du er sjefen. når hun bukker/steiler osv, ikke snu å ri hjem, eller gå av. men driv henne frem. vis henne at hun ikke kommer unna ved å tulle. ikke la hesten vinne. hoppa mi var også sånn en periode, så fort vi kom et stykke ble det bare tull, men jeg drev henne frem å lot hun skjønne at det ikke hjalp med tull. nå er hun like rolig uansett om vi er alene eller sammen med andre hester.

hvis det er sånn at hesten er nervøs og utrygg, så bør du ikke presse henne slik jeg beskrev over. da bør du heller ta det gradvis og kanskje begynne med å leie. snu før hun begynner og tulle til og begynne med. gå litt og litt lengre for hver dag.

tror det viktigste er å få hesten til og forstå at det ikke hjelper å oppføre seg på den måten, uansett om den er redd eller vrang.

en viktig ting er jo også å sjekke om hesten har vondt noe sted, det kan også forårsake problemene...

Opprinnelig postet av mariie.

Ja, jeg fortsetter å drive henne fremover selv om hun begynner å tulle, og har hittil ikke gått av, eller snudd og gått tilbake til stallen selv om hun har begynt å tulle. Slik som i går, da hun begynte å tulle, fortsatte jeg å ri. Rei litt på jordet til hun ble rolig der, og red henne til jordet ved siden av hestene, så jobbet vi litt der, for jeg ville ikke la henne få komme tilbake til de andre før hun gav seg. Da gikk hun rolig, og jeg sluttet av, og satte henne ut til de andre hestene igjen.

Jeg har vært ute og longert henne nå, og ble igrunnen ganske overrasket over det jeg så, hun tok helt av de første rundene, før jeg hadde gitt henne beskjed om noe som helst, hun gallopperte ganske så lenge, mens jeg sto i midten og prøvde å roe henne ned. Jeg Har blitt flink til å ikke stresse meg opp og bli sint, selv om hun begynner å tulle, og klarer å beholde roen, så da hun fikk løpt fra seg, sparka litt bakut, og bukka litt, ble hun rolig etterpå, tipper at det var fordi hun ble sliten.. MEN, en annen ting jeg la merke til, er at hun er brunstig! Hun stilte seg opp, heeeelt våken, spissa ører, vrengte halen bakover, og sto å blåste no sinnsykt i nesa! Dette er da vel overhodet ikke vanlig på denne årstida?

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  23:05:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
tror du er på god veg hvis du fortsetter med å presse henne litt videre når hun tuller, å ikke snu før hun går pent.

når du merker at hun begynner og gire seg, kanskje du kan prøve å gi henne noen lette oppgaver, som krever litt konsentrasjon. holt, rygging, flytting av frampart/bakpart, overgang til trav/gallopp, volter osv?

håper det blir bedre etterhvert. =)

en ide er jo kanskje å gjøre henne litt sliten først, sånn at hun ike har masse energi. longer eller noe først..?

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  10:33:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Takk for svar, styrker mine teorier :) Har tenkt på mye av det, men er greit å få bekreftelse fra andre på at det er ting som kan fungere. Jeg tenkte på å longere henne først, før jeg rir, men det kan jo slå andre veien også? At hun girer seg enda mer, og når jeg da setter meg opp, så tar a av med en gang? Vel, er jo igrunnen bare en måte å finne ut det på, og det er å teste det ut ;)

Har nå også gått ned på kraft fôr mengden, hun fikk jo bare 1 1/2 liter komplett fra før, men nå får hun kun 1 liter om dagen, kan hende et hjelper på litt også.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  12:48:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
På noen hester fungerer det bedre å ta alt helt rolig og ikke presse dem noe.
Eikdokka trenger noen ganger litt tid for å gå vekk fra de andre hestene på tur, men så lenge jeg ikke stresser/presser henne går hun sakte men sikkert videre. Mitt eneste krav er at hun går i den retningen jeg vil, og ikke fortere enn skritt.

Hvis jeg presser henne blir hun fortere stresset og "hissig".
Har du prøvd å la henne finne ut av dette selv? Altså i hennes tempo..

Bare et lite tips

Therese
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  13:00:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd å holde henne i skritt når hun har gira seg opp, men syns ikke det har fungert særlig bra. Jeg er bestemt på at hun kun får lov til å løpe når jeg gir henne beskjed om det.. Men hun var jo ikke slik før, så skjønner egentlig ikke hvorfor hun har begynt slik nå.. Har prøvd å bruke flere forskjellige bitt, og skal nå prøve en annen sal, for det KAN jo være at det er utstyret som er årsaken, men jeg tviler egentlig på dette også, for salen hennes ligger veldig bra, og presser ikke på noen steder. Skal sjekke om stoppen i salputene har blitt kulete e.l.

Tusen takk for svar enda en gang:)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  13:04:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Sånn var hesten min før også. Tok helt av når vi gikk fra den andre... Jeg begynte helt på nytt. Gikk korte turer mens den andre hesten sto i paddocken, og stoppet ved den andre hesten noen ganger, før vi gikk en liten runde til. Du kan tenke på det som om du skal venne et føll fra moren... du må venne hesten din til å gå alene. Når du har leid hesten en stund og den er rolig, kan du begynne å ri korte turer alene. Kanskje du også har mulighet til å la hesten stå i en paddock alene litt vekk fra de andre hestene? Bare i korte perioder...mens du måker f.eks.

Jeg tror også som eikdokka at det er lurere å ta det rolig enn å presse hesten fram. Få hesten til å skjønne at det ikke er farlig å gå alene, og at den kommer hjem til de andre snart.
Det er også viktig at hesten stoler på deg...at den ser på deg som noe trygt :) Lykke til!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  13:38:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
jeg mener heller ikke at man skal presse hesten hvis den er redd og nervøs. men hvis den bare prøver deg ut, så skal man presse den.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  14:55:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka er heller ikke redd eller nervøs, men vil bare ikke på tur vekk fra de andre. Noe som er helt naturlig for en hest. Når vi først er kommet over et punkt går hun som bare det og koser seg på turen, og hjemover går hun kun på slakke tøyler og det går saaakte fremover. Og da mener jeg så sakte at jeg kan krype ved siden av. Men det er bare en bra ting, liker ikke hester som stresser.

Men ser ikke vitsen å presse en hest, det blir som regel ikke bedre i allefall. Og hesten vil mest sannsynlig forbinde å gå tur alene med ubehag.

Therese
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  15:20:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men ser ikke vitsen å presse en hest, det blir som regel ikke bedre i allefall. Og hesten vil mest sannsynlig forbinde å gå tur alene med ubehag.

Opprinnelig postet av Eikdokka

vet ikke hva du legger i å presse hesten. men jeg mener ikke piske og slå. jeg mener bare at hesten trenger å bli presset litt for ikke å velge letteste utveg.

f.eks: hver gang jeg å hesten min er ute på tur, så stopper hun etter 100 meter. hun nekter å gå videre. skal jeg snu å ri hjem sånn at jeg ikke gjør turen til noe negativt for henne? eller skal jeg presse henne litt videre så hun forstår at hun ikke kommer seg unna med å stoppe å nekte å gå hele tiden? (dette er ikke tilfelle bare et eksempel)

hvis jeg aldri hadde lagt press på fjordingen min men bare latt hun slippe unna med enkleste utveg hadde hun hatt uttallige uvaner. hun hadde nektet å gå av gården uten en annen hest med, hun hadde nektet å gallopere hvis nesen ikke var vendt hjem, hun hadde rullet seg med rytter på ryggen osv osv.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:44:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
Søstra mi sin hest var også slik i begynnelsen..hun ville IKKE gå på tur alene, men dette var kun stahet, hun var ikke redd og usikker. Etter ca 100 meter stoppet hun og nektet plent å gå videre. Når jeg ser tilbake på dette så tror jeg nok det var et respektproblem, og at hun testet grensene.
Vi løste dette problemet med å ikke la henne snu, og vi satt og ventet helt til hun gikk i den retningen vi ønsket. Men så var jo dette et litt annet problem enn det du har med din hest.

En hest som ser på rytteren sin som leder tuller ikke på tur (eller i andre situasjoner), og er ikke usikker sammen med lederen (rytteren).
Hvis hesten din ser på deg som lederen skal det ikke være noe problem å ta henne med vekk fra de andre flokkmedlemmene. Men husk at en hest alltid vil prøve å stige i rang så fort de ser muligheten til det.

Jeg tror nok jeg ville jobbet mye med henne på bakken først, og opparbeide tillit og respekt, for som du selv sier så er det hun driver med farlig. Selvfølgelig ville jeg først fått sjekket at alt er i orden fysisk, og at utstyret passer.

Ellers er jeg enig med det de andre sier, begynn i det små og ta lengre og lengre turer etterhvert, og snu FØR hun begynner å tulle.

Lykke til
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  18:01:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det er forskjell på å ikke presse en hest til noe og la hesten få viljen sin.

Selvfølgelig skal du ikke snu når hesten vil, det vil bare føre til uvaner som du selv sier.
Men nå tenker jeg på å presse en hest som lett stresser seg opp og er vanskelig å roe ned.
Hvis man da er uheldig og det blir for mye press på hesten vil det ha motsatt effekt av det vi ønsker, det jeg ønsker i allefall. Jeg vil ha en hest som er rolig, liker å gå på tur og stoler på meg.

Jeg vil heller oppmuntre hesten vidre, ikke presse den. Men det beste er jo om man har diskutert dette ferdig med hesten på forhånd og slipper å presse hesten for at den skal gjøre som man ber om. Men hvis en hest "tuller" er det nok ikke for å være vanskelig, hesten er som oftes redd, nervøs eller stressa. Og når en hest først er stressa eller redd hjelper det lite å presse hesten enda mer, og igjen, å ikke presse hesten er ikke det samme som du gir opp. Man kan distrahere hesten, få den til å tenke på andre ting feks. Tror du også hadde nevnt det i et innlegg her oppe. Og nei, presse hesten er ikke det samme som å slå eller piske. For noen hester kan det bli for mye press hvis man bare klemmer helt forsiktig og rolig med skjenklene når hesten er redd noe eller stressa.

Tror nok det beste for Wenche og hesten hennes at de starter på nytt med å gå på tur alene. Veldig sakte og ført i form av leiing. Men det vil nok være umulig å si uten å se henne og hesten selv.

Men tror vi snakker litt rundt hverandre Marie, tror vi egentlig er enig
Kopi av melding:

Therese
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  18:03:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Takk for svar, får mange nye ideer ut av dette :) Jeg tenkte litt på; Hva om jeg rir ut, og etter ett stykke (før hun begynner å tulle), går av henne, gir henne noen gulrotbiter, koser litt med henne og rir videre? Og gjentar dette flere ganger i løpet av turen? Da vil hun jo også forbinde turen med noe positivt. I dag har jeg jobbet litt fra bakken, tok henne i grime og longeringstau (festet longerings delta på grima, hehe..), og leide henne en tur. Ga henne oppgaver på turen, som å stoppe, holde samme tempo som meg, uansett om det var fort eller sakte, rygge bakover og gi fot. Hun tok det veldig fint, og vi tok turen opp til der bestemor bor. Bestemor kom ut med brød til henne, noe hun likte veldig godt;) Så jeg kommer til å arbeide mye fra bakken fremover, og da spesielt slik som jeg gjorde i dag. Longere henne litt annenhver dag for at hun ikke skal miste muskler og kondis. Tenkte jeg skulle lese litt om Pat Parelli og/eller NH, og litt monty Roberts, og se om jeg finner diverse øvelser som kan være til hjelp for oss. Kanskje noen har noen tips om øvelser de liker spesielt godt, eller som kan være til ekstra hjelp for meg? :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  13:48:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men tror vi snakker litt rundt hverandre Marie, tror vi egentlig er enig
.

jeg er i hvertfall veldig enig i det du skriver i det siste innelegget ditt.

jeg vet ikke hvordan forhold wenche har til hesten sin, men jeg tror første bud er at hesten stoler 100% på en, og respekt og tillitt er gjensidig fra begge parter. kanskje er det lurt å terpe litt på det en stund? jobbe med å leie, pakke inn hesten i presening, la den skritte over den og andre forskjellige øvelser som gjør at hesten lærer og stole på deg og føle seg trygg sammen med deg.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.