hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rygge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Rygge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  13:52:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kan desverre ikke så alt for mye om NH. Lurer på om det er sånn at når man rister med tauet til grimen, betyr det for hesten at han skal rygge? Hvorfor er det sånn, om det er tilfelle? Var det noe med slange å gjøre...?
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  15:58:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan desverre ikke så alt for mye om NH. Lurer på om det er sånn at når man rister med tauet til grimen, betyr det for hesten at han skal rygge? Hvorfor er det sånn, om det er tilfelle? Var det noe med slange å gjøre...?

Opprinnelig postet av Ida&Tornado.

Du begynner med å peke på hesten,å se den i øynene. Så rister du på pekefingren. Derretter rister lett på tauet og rister sterkere til hesten rygger. Hesten vil unngå tauet å derfor rygge. Stopp å riste med en gang du ser hesten så mye som tenker å rygge og gi ros. Hold på med dette en stund å etter vært vil den skjønne hva du mener. Å til slutt vil den ryge bare du peker på han. Gjør det samme hver gang, begynn med å peke.

Tror ikke det har noe med noen slange å gjøre nei;p

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  12:21:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kom så langt som at jeg skulle riste på tauet. Da jeg ristet forsiktig skvatt hesten til --> den er redd for tau som rister. Hva kan jeg gjøre som alternativ? Miss Viola har lært seg denne øvelsen veldig bra nå, hun rygger bare jeg stiller meg foran henne og ser på henne mens jeg peker, men den andre liker ikke ristingen.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  13:32:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kom så langt som at jeg skulle riste på tauet. Da jeg ristet forsiktig skvatt hesten til --> den er redd for tau som rister. Hva kan jeg gjøre som alternativ? Miss Viola har lært seg denne øvelsen veldig bra nå, hun rygger bare jeg stiller meg foran henne og ser på henne mens jeg peker, men den andre liker ikke ristingen.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Så lenge hesten rygger fint ved peking og/eller kroppsspråk, behøver du egentlig ikke riste i tauet. Unghesten jeg rir, ble veldig skeptisk da treneren min ristet i tauet, og vi fant ut at vi skal vente med å trene på dette, og i mellomtiden rygge han på andre måter!

Hege Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  13:32:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rist masse og forsiktig. Er hesten redd før noe, så må den desensitifiseres, og det gjør man ikke ved å gjemme vekk det skumle... Var hesten oppmerksom på deg forresten? Kan være den skvatt fordi den så på noe annet.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  13:40:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Skal prøve igjen senere, og da skal jeg riste lengre og mer forsiktig ;) Mulig hun skvatt fordi hun ikke var oppmerksom nok.

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  13:55:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man er ikke nødt til å riste i leietauet heller. Har man en følsom nok hest trenger man faktisk ikke å røre den i det hele tatt.

Lei hesten inn i en smal passasje (mellom to hindre som du har satt opp f.eks. bredden på passasjen bør være slik at hesten ikke kan snu seg). De eneste veiene ut av denne passasjen er frem, eller tilbake. Frem kan den ikke gå, for der står du. Bruk kroppspråket ditt for å geleide/bevege hesten bakover. Det er ikke sikkert du behøver å ta på den engang (avhenger av hvor tydelig du klarer og uttrykke deg med kroppspråket, og hvor vàr hesten er for signalene dine) Tenk deg hvordan du ville geleidet et menneske bakover. Mange ganger er det å bruke kroppspråk mye mer logisk, og mye enklere enn det virker som.

Når dere får taket på dette (les: Når du og hesten har blitt enige om hvilket signal som betyr "rygg") fjerner du gradvis passasjen.

Redigert av - Skogstroll den 28/12/2005 14:06:18 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  14:08:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Man er ikke nødt til å riste i leietauet heller. Har man en følsom nok hest trenger man faktisk ikke å røre den i det hele tatt.

Lei hesten inn i en smal passasje (mellom to hindre som du har satt opp f.eks. bredden på passasjen bør være slik at hesten ikke kan snu seg). De eneste veiene ut av denne passasjen er frem, eller tilbake. Frem kan den ikke gå, for der står du. Bruk kroppspråket ditt for å geleide/bevege hesten bakover. Det er ikke sikkert du behøver å ta på den engang (avhenger av hvor tydelig du klarer og uttrykke deg med kroppspråket, og hvor vàr hesten er for signalene dine) Tenk deg hvordan du ville geleidet et menneske bakover. Mange ganger er det å bruke kroppspråk mye mer logisk, og mye enklere enn det virker som.

Når dere får taket på dette (les: Når du og hesten har blitt enige om hvilket signal som betyr "rygg") fjerner du gradvis passasjen.

Opprinnelig postet av BabyLunah

Smart!!

Bustetrollet

Skrevet - 28/12/2005 :  16:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Olaf Nyby mener jo at man skal la hesten stå på bås det første året. For da lærer hesten seg og rygge når den skal ut feks.

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  19:40:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stå på bås? Det vil si i spilt? Et føll/åring?
Ærlig talt, det er noe av det dummeste jeg har hørt. For det første trenger en hest(og spesielt en unghest, selv om jeg er av den oppfatningen av at alle, både unge og gamle, har behov for dette) så mye bevegelse som mulig. Å stå bundet opp hemmer dette ganske drastisk, hesten kan ikke en gang snu seg.. I tillegg - å lære en hest å rygge for kommando er ingen kunst, å ty til slike midler for å lære hesten dette på dette grunnlaget sier vel sitt...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/12/2005 :  19:53:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stå på bås? Det vil si i spilt? Et føll/åring?
Opprinnelig postet av Dikselen

Spilt ja. Also, bås.
Skjønner ikke hva som er galt med det. Når hesten er ute og herjer stor del av dagen så har den ikke vondt av og stå iro midt på natta.

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  22:01:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg ikke hva du legger i "herjing store deler av dagen".. Er det 5 timer, 8 timer, 14 timer? Og resten av tiden skal føllet stå i ro?
Du har kanskje ikke lagt merke til at en hest som regel flytter på seg store deler av døgnet - i de timene den ikke sover? Den beveger seg stort sett hele tiden - ene beinet flytter seg, den går litt rundt osv... Hvor er f.eks muligheten til å rulle seg - på en forsvarlig måte for et føll - som faktisk er en naturlig atferd? Du synes at det er helt greit at et føll står oppbundet kanskje 12(hvis ikke mer) timer i døgnet? Må innrømme at jeg blir litt overrasket, lest flere av innleggene dine som er fornuftige - men akkurat her tror jeg du er litt ute på viddene - om man tenker på hestens beste..
Ironisk nok - når argumentet er at hesten da "lærer seg å rygge" - at det er løsningen - hva med det som faktisk kreves for å få en hest til å takle å stå bundet i mange timer i døgnet, innlæringen av det? Så hesten faktisk tolererer det greit, uten fare for å stresse seg opp/sette seg fast? Kreves ikke det en grundig innlæring? Å få hesten til å lære seg å rygge vil jeg tro går mye kortere enn den andre fasen..
Jeg synes i utgangspunktet ikke noe om å sette en hest på spilt - uansett.. Og et føll som skal stå stille i mange timer i strekk, bundet opp - vet du hva, sorry, jeg følger rett og slett ikke tankegangen din der jeg. Synes det blir i drøyeste laget, ville ALDRI ha utsatt et føll for det, selv om det kun var snakk om et døgn eller to.. Jeg går så langt som å si at det er på grensen til dyreplageri... Enten hensikten er å lære hesten å rygge eller ikke(som jo var temaet her)... Men det er min mening da... Rister på hodet jeg
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/12/2005 :  22:11:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare rist på hodet til det faller av du. Ikke jeg som har funnet på det.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/12/2005 :  22:13:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Btw, Dikselen. Jeg skrev at Olaf Nyby mente det, ikke jeg. Så du trenger ikke hakke på meg som en struts for det. Doh.

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  00:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
I mitt første innlegg skrev jeg vel på en generell basis - at jeg syntes hele konseptet var helt riv ruskende galt - og stilte noen spørsmålstegn i forhold til utsagnet.
Da svarte du i neste innlegg:

Kopi av melding:
Spilt ja. Also, bås.
Skjønner ikke hva som er galt med det. Når hesten er ute og herjer stor del av dagen så har den ikke vondt av og stå iro midt på natta.

Jeg tolker det da som at du synes utsagnet har noe for seg - er det så rart?

Kopi av melding:
Btw, Dikselen. Jeg skrev at Olaf Nyby mente det, ikke jeg. Så du trenger ikke hakke på meg som en struts for det. Doh.

Utifra det forrige sitatet sier du jo at hesten ikke har vondt av å stå i ro midt på natta fordi den er ute og herjer hele dagen - i det første innlegget ditt referer du til en metode Olaf Nyby mener i forbindelse med hvordan en hest kan lære å rygge - deretter skriver du at du ikke mener det samme som Olaf Nyby... Skjønner ikke helt hva du mener jeg da.. Hva du vil fram til? Hvor du får det fra at jeg hakker på deg som en struts vet jeg ikke - stiller bare spørmål ved hva du skriver...

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/12/2005 :  00:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dikselen: Jeg mener ikke det samme som han. Er i mot at hester står på spilt jeg. Rosita skulle egentlig gjøre det, men jeg holdt på å klikke på fattern. Men jeg bare skrev det jeg har hørt Nyby har sagt.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.