hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rygge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Rygge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

oleo

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  01:56:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dikselen: Jeg mener ikke det samme som han. Er i mot at hester står på spilt jeg. Rosita skulle egentlig gjøre det, men jeg holdt på å klikke på fattern. Men jeg bare skrev det jeg har hørt Nyby har sagt.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Nå sier han ganske mye rart og sært da...godt man har hodet og erfaring nok til å sile ut dårlig forslag...

Over til temaet:

Lære en hest å rygge?? Er det et problem?! Nei, det er overhodet ikke noe problem. Enig med babyluna men må tilføye at det kan gjøres enda enklere. Tren på trykk og ettergift. Er du konsekvent med ettergiften så finner hesten fort ut å flytte seg. Jeg har et litt dobbelsidig syn på dette med å riste på tauet. Feil hest kan bli stjernekikker av dette, men som regel er det hester som det har blitt brukt altfor store signaler til å starte med...

Når jeg er ute på jodet og min lille fole kliiiiker totalt med steil, hopp og sprett og han nærmer seg litt for mye så lager jeg bare mere av meg...mere kroppspråk....ut med armer og går mot han...evt tjooo... til han bremser, evt trekker seg tilbake. Han holder seg på avstand og havner han foran meg så tar vi en liten runde så er jeg foran igjen. Jeg har også fått han til å lystre tauet til en viss grad men føler at grimen jeg bruker forstyrrer en god del, den blir for tung og gir ikke presise signaler. Har enda til gode å finne taugrime som passer rundt mulen til føll.. 6 mnd. Anyone???
Men han rygger og han fokuserer på meg...er lett å roe og kan fint leies pent etter en real omgang med psykotakter.

Syns bokstrikset hørtes lite effektivt ut, kanskje over lang tid men heller til litt konstruktiv trening jeg, hvor du får matet inn at hesten skal flytte seg for små signaler.... Vike for trykk....ettergift/belønning. For så å vifte med fingeren,pisken eller tauet....bruke kroppen sammen med hesten.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  02:38:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dikselen: Jeg mener ikke det samme som han. Er i mot at hester står på spilt jeg. Rosita skulle egentlig gjøre det, men jeg holdt på å klikke på fattern. Men jeg bare skrev det jeg har hørt Nyby har sagt.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Nå sier han ganske mye rart og sært da...godt man har hodet og erfaring nok til å sile ut dårlig forslag...

Over til temaet:

Lære en hest å rygge?? Er det et problem?! Nei, det er overhodet ikke noe problem. Enig med babyluna men må tilføye at det kan gjøres enda enklere. Tren på trykk og ettergift. Er du konsekvent med ettergiften så finner hesten fort ut å flytte seg. Jeg har et litt dobbelsidig syn på dette med å riste på tauet. Feil hest kan bli stjernekikker av dette, men som regel er det hester som det har blitt brukt altfor store signaler til å starte med...

Når jeg er ute på jodet og min lille fole kliiiiker totalt med steil, hopp og sprett og han nærmer seg litt for mye så lager jeg bare mere av meg...mere kroppspråk....ut med armer og går mot han...evt tjooo... til han bremser, evt trekker seg tilbake. Han holder seg på avstand og havner han foran meg så tar vi en liten runde så er jeg foran igjen. Jeg har også fått han til å lystre tauet til en viss grad men føler at grimen jeg bruker forstyrrer en god del, den blir for tung og gir ikke presise signaler. Har enda til gode å finne taugrime som passer rundt mulen til føll.. 6 mnd. Anyone???
Men han rygger og han fokuserer på meg...er lett å roe og kan fint leies pent etter en real omgang med psykotakter.

Syns bokstrikset hørtes lite effektivt ut, kanskje over lang tid men heller til litt konstruktiv trening jeg, hvor du får matet inn at hesten skal flytte seg for små signaler.... Vike for trykk....ettergift/belønning. For så å vifte med fingeren,pisken eller tauet....bruke kroppen sammen med hesten.

Opprinnelig postet av oleo

så enig så enig

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  17:40:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Taugrime til føll: knytte en selv? kjøp tau og se på en taugrime til stor hest. Ganske enkelt, egentlig, og tar ikke så lang tid (vet det nemlig fordi ei jeg kjenner klippet i stykker kjøretømmene til ei annen for å lage taugrime til et føll (hun trodde det bare var et vanlig tau))

Er veldig enig med Oleo; det er ikke noe hokus pokus å lære en hest å rygge. Bare å være konsekvent med ettergift og signaler. Hesten jeg er fôrrytter for nå trengte ei økt med ryggetrening fra min side for å rygge uten at jeg var borti den. Omtrent like lang tid tok det meg å lære hesten at den skal flytte på rompa når jeg peker på den. Nå skal det sies at denne hesten er veldig oppmerksom og lett å jobbe med, men trikset med alle hester er at for å få hestens oppmerksomhet, må du først være oppmerksom på den. Jeg har nettopp blirr fôrrytter for denne hesten, og eieren har nesten nettopp fått den, så det er mulig den er blitt trent med før, det vet jeg ikke...
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 30/12/2005 :  00:30:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten "min" kunne fra begynnelsen, uten å lære det.. Snodig, siden det er kun jeg som har trentog ridd henne inn..
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  14:48:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding

Miss Viola forstod pointet veldig fort hun, og jeg brukte den overnevnte metoden med å peke og riste litt i tauet. Traverhoppa derimot, virker uinteressert, men her om dagen flyttet hun faktisk en fot. En begynnelse det også.

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.