hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger vi "hesteførerkort" ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Trenger vi "hesteførerkort" ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 25/06/2003 :  20:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt fakta først:
2 hester - en vallak og en hoppe, begge kbl
2 unge jenter på 14 år. Ei litt mer uerfaren og ei "mer erfaren".

Så i går (og før) har de blitt oppservert uten hjelm. I går et skrekkeksempel. De hadde sittet på kiosken barbak uten hjelm på hestene. Dette ligger like ved et vei kryss og det går mange rånere her (bråkete biler) Ikke nok med at de satt barbak og uten hjelm, jo da, de satt også bakfrem på hestene, mens hun ene (som var i ulykke i dag) hadde en liten unge foran seg igjen (rygg mot rygg). Der satt de å spiste is! At det gikk bra = mirakel!!
Men de er ikke bare observert der, de er også observert i et annet sentrum (et godt stykke unna) hvor de også må gå over en jernbane eller alternativt under en undergang med sterk trafikk. Begge like ille....
Mammaen til vennina mi (som var med hesten etter ulykka) hadde sett de, stoppet og gitt de en liten "oppkvikker". Hun hadde så ringt de som eier hesten (gode venner) og sagt "ærlig talt dette gikk ikke ann bla bla". Dette hadde også disse jentene fått høre da de kom tilbake (omsider) til stallen.

Så, de hadde fått beskjed om at de fikk kun ri mere hvis de tok de forhåndsregler som var og red med utstyr og slikt.
Ut på tur aldri sur i dag igjen...
Med hjelm og sal. Da de kom forbi vårt hus omtrent hadde hjelmen gått...Så red de litt nærmere stranda og da hadde de lagt igjen (!) salene der (dyre westernsaler) før de red videre ned til stranda. Der hadde de badet og slikt før de red igjennom skogen og oppover veien igjen til kirka hvor de skulle møte noen.
En eller annen gang på denne turen etter at de hadde møtt noen så skulle de hjem / ut fra parkeringsplassen. Da er det to muligheter. Veien hvor bilene kjører ut (oversiktelig og bra) og alle med vett i behold bruker den! Den andre er en sti som kommer rett på veien, men denne ligger like ved kirkemuren. Vel der hadde disse ridd ut! Det kan gå bra, hvis du tar et og et skritt og ser deg godt om å står i ro! Det hadde da ikke disse gjort. Rett ut i veien. Veien som kommer der er en liten bakke så du kommer rett opp bak bakketoppen. Kjempeskummelt. Som sjåfør har du ingen sjangse til å se noen som helst ting, motsetning til rytter...

Hesten endte da med hele kroppen og spesielt slagplass i bakparten og jenta med. Jenteungen hadde så "flaks" at bare armen ble brukket. Hesten derimot ble kjørt hjem. (1 km)
Hun som red med henne, tok på seg hjelmen da folk begynte å komme og red hjem (samme stall som vallaken). Der møtte hun de andre som kom kjørende med vallaken.
Tror du hun var ydmyk? Nei!

Veterinæren kom og så på vallaken. Tannkjøttet var nesten hvitt ant.vis av indre blødninger og baken var nesten lam. Sviktet i ene bakbeinet da han gikk. Nødslakten kunne ikke komme før etter 1700 og dermed lot veterinæren han få sjangsen til over natten (med smertestillende selvfølgelig).

Jeg er helt sjokkert over disse jentene.....

Hun som red vallaken er ikke bare en uforsvalig unge i trafikken, men hun jobber også på et av ridesenterene rundt her (for barn og unge) og der har hun hatt instruktørtimer! Sier litt om stedet og hvordan hun som ansvarperson er!
Her skal hun lære andre å ri også oppfører hun seg som hun gjør selv!? *Meg totalt uforståelig*

De som eier hestene har jo selvfølgelig litt skyld de og. Absolutt. Det er unge jenter (14 år ca) og de burde aldri slippe dem alene! Aldri!!
Og ja, selvfølgelig fikk sjåføren all skyld!

Husker for mange år siden at det var noe snakk om "hesteførerkort" og aldersgrense på 16 ved ridning i trafikk. Ja takk sier jeg.
Det med aldersgrense; så er jeg fullstendig klar over at en person på 14 kan være bedre til å ri enn en på 30, men forskjellen her er at en 14åring er ofte mer "korttenkte" og "sjangsespillere" enn en 30 åring!
Nei......førerkort med hest på samme måte som med moped sier jeg....
Det er ikke alltid sjåføren sin skyld nei. "Vi" hestefolk er faen sprette meg så kortenkte noen ganger at jeg blir 'skremt'.....
Og det er dessverre ikke første gangen jeg hører om en slik ulykke.

Jeg er så utrolig forbanna på de små trollungene som har ridd de der. Er de ikke klar over hvor frekt og utrolig hvordan de har oppført seg med å håndtere andres hester på den måten?

Og for "the record" hesten er så snill som et lam!!
Begynner å lure på hva de har gjort med han siden han alltid har vært stresset/redd da vi har sett dem etter veien....

Stakkars stakkars lille gubban...kommer til å savne hans vakre og gode åsyn!

Redigert av Ishwanvile den 25/06/2003 20:09:50

Braga

Norway

Skrevet - 25/06/2003 :  22:47:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er desverre mange uansvarlige ryttere rundt i Norges land. Det hadde ikke vært dumt å hatt et "rideførerkort" for å ri i trafikken, siden en hest faktisk er et kjøretøy som skal oppføre seg slik biler og mopeder gjør. Det er jo ikke alle ryttere som vet hvordan man skal oppføre seg i trafikken. Jeg synes det burde vært et slags teorikurs som man måtte igjennom for å få ri i trafikken, f.eks. et slik som man må ta når man skal ta mopedlappen. Men nok om det..

Jeg har selv møtt ryttere som har oppført seg dårlig i trafikken,(har skrevet et innlegg under "uansvarlige ryttere"), og det gjør meg skikkelig forbanna når jeg møter slike mennesker. I ditt tilfelle er det jo ikke bare rytterene sin skyld i at ting har gått som det har, men også de som eier hestene. De har tross alt et ansvar når de slipper to jenter ut på tur med disse hestene, uten hjelm og sal. Det er leit når noen blir skadet, og at en hest må dø, p.g.a. at folk ikke kan vise ansvar. Men sånt skjer.. desverre..

Braga
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 25/06/2003 :  22:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt ening, der burde være en eller annen form for lisens man må ta for å ri i trafikken, det burde det også være når man rir tur. Det er xtremt mange som ikke vet at de skal skritte forbi andre mennesker/hester de møter.
Det er skummelt å møte en ungeflokk i full galopp, enten du er til hest eller om du bare går deg en tur..
Er ikke helt sikker på aldersgrensen, men det brude være et sted mellom 14 og 16. Synes yngre unger kan ri i traffikken hvis de har med ledsager.
Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 26/06/2003 :  16:08:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De har tross alt et ansvar når de slipper to jenter ut på tur med disse hestene, uten hjelm og sal

Vel, de har jo vært ansvarsbevisste nok med å se de ri ut med hjelm og sal, men de har jo plukket av sal og hjelm på turen. Hva skal man gjøre så? Følge etter dem?? Nei, det er jo nytteløst.
At de red ut er for meg også uforsvalig da de er så unge som de er. Men gjort er gjort og det er veldig lett å være godtroende da de kommer med den uttalelsen om de jobber om medinstruktør på et ridesenter som lærer opp små barn!

Men aldersgrensen burde være MINIMUM 16 år for å ri i trafikken!!

Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 26/06/2003 :  18:02:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trodde de red ut uten jeg c.. liten mistforståelse.. men pytt pytt..

Braga

Redigert av Braga den 26/06/2003 18:03:19
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 26/06/2003 :  22:44:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff! Så fælt å høre!!! "rytterførerkort" hadde kansje ikke vært så dumt, men jeg syns da at de under 16 også skulle få tatt seg en tur! Man kunne jo heller hatt et "førerkort", som man tok etter 1 år med riding!!! Det kunne vært en teori og en praktisk del!!! Ridning kan være en farlig sport/hobby om man ikke tar visse forhåndsregler!
DE SOM RIR UTEN HJELM HAR LITE RESPEKT FOR HESTER OG RIDNING!!!
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2003 :  07:37:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Helt enig! Det burde så absolutt vert et førerkort for hest. Aldersgrensen er jeg ikke helt sikker på men det er nok riktig det du sier at en 14 åring ikke alltid vurderer farene like nøye. Så det er nok ikke for ingenting en må være 16 for både mopedlapp og for å begynne øvelseskjøring. Jeg hadde aldri i livet sluppet mine hester ut med en så uerfaren rytter som ikke kan bruke sunn fornuft og hjelm. Skjer det en ulykke med hest og fotgjenger f.eks er det jo til og med hesteeier som får skylda, selv om du ikke rir selv, så vi har et stort ansvar om hvem vi lar ri hestene våre. Men dette "hesteførerkortet" burde bare gjelde dersom du rir uten en erfaren og "voksen" person. En kan ikke forvente at en 12 åring som har en liten ponni ikke kan ri turer bare fordi hun ikke er gammel nok, det blir litt feil det også. Burde kankje vert flere typer "hesteførerkort"...?

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2003 :  10:26:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia!!
Er jo helt sinnsykt å lese det du forteller!!

Synes også at det burde vert hestefører kort...
Men som så Bitten å betty nevnte,så burde det vert flere typer..
For mange 12/13 åringer kan være flinkere å ri,å oppføre seg mer "normalt" enn 16 åringer f.eks,når det gjelder hest å trafikk!!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.