hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilken gren skal jeg velge??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvilken gren skal jeg velge??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 31/05/2003 :  08:11:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hei! Naa har jeg endelig faatt traveren min i form. Han er kjempe flink og det er paa tide aa tanke paa hva vi skal gjoore videre. Eneste er at jeg ikke helt klarer aa velge:

En paa stallen vil trene han i sprang og starte denne stevnesesongen med han i sprang. Han satser paa rundt 1-1.20m. Ulempen: er at jeg ikke har hoppet mye med han, og jeg er redd skjokket blir for stort for han(han maa gaa ganske fort fram for aa bli klar i tide), og jeg er redd han skader seg eller blir redd og mister selv tilitten(han har hatt en daarlig opplevelse foor, og jeg er redd det samme kan skje igjen). Fordelen: er at da blir han trent gratis for meg, og etter sommeren har jeg (forhaapentligvis) en hest som hopper 1.20+ baner.

En annen paa stallen foreslo at jeg deltar i dressur stevnet om 2maaneder der jeg konkurerer mot "proffene". Hesten min har veldig fine steg og samler seg flott. Han er ogsaa veldig laerevillig. Fordelen: Jeg har trent han mest dressur, saa det blir lettere aa faa han klar. Ulempen: Hva om ett problem oppstaar? Han har ikke startet dressur foor... og kan bli nervoos...

En annen paa stallen mener jeg boor ta det veldig rolig, og fortsette med omskoleringen helt til hesten er perfekt. Fordelen: Forhaapentligvis faar jeg en feilfri hest... Ulempen: Det blir vel litt kjedelig i lengden...

En annen mener jeg boor ri han masse paa tur(han er litt skvetten der), og konsentrere meg med bare turproblemene hans helt til de forsvinner. Fordelen: Det blir fint aa ha en hest som gaar rolig og avslappet paa tur. Ulempen: Det kan hende jeg "mister" alt det andre jeg har faatt til om jeg bare rir paa tur, dessuten blir ogsaa dette kjedelig i lengden...

Akkurat NAA rir jeg litt for instruksjon og litt for meg selv, med litt variert lett trening.

Hesten trives paa sprangbanen, liker aa laere nye ting i dressur, og liker aa gaa paa tur(naar det ikke er noe skummelt der). Han er ganske klumsete av seg, og om noe gaar feil faar han en veldig negativ "vil ikke" holdning, som jeg har jobbet med aa faa bort i ett aar... Jeg tror han kjeder seg litt med det vi gjoor naa, og det gjoor i grunn jeg og...

Hva skal jeg velge: Fysisk hard, moro sprang trening, mentalt krevende, hjelpende dressur trening, lang kjedelig, viktig grunn trening, eller nervevrakende, etterhvert avslappende turridning??? Eller kanskje noen form for kombinasjon?

Vanskelig dette... trenger virkelig aa hoore andres meninger...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2003 :  12:31:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Går det ikke ann å velge en kombinasjon hvor du ikke går for fort fram, og rir både sprang og dressur? Siden hesten fremdeles er i omskoleringsfasen ville jeg heller valgt å satse en ting når han er mer klar for det. Å starte litt forskjellig gjør at ting blir mer variert. Dessuten er ikke poenget å starte høyest mulig. Godt mulig hesten fint kan hoppe 1-1.20 hjemme på trening, og gå dressur sånn at han knuser "proffene". Men er han ikke stevnevant blir det gjerne noe helt annet på stevneplassen (du nevner jo at han er våken for nye ting). Så å reise litt rundt, gjøre han stevnevant, starte klasser i sprang og dressur som han takler slik at både han og du får selvtillit om at dette klarer dere tror jeg ikke er dumt (det er viktig at hesten får en positiv opplevelse av å dra på stevner). Selvfølgelig ikke starte i klasser dere er helt overkvalifiserte for, men i sprang er ofte ikke det samme problem. I dressur jobber du jo fremdeles med en galopp som ikke alltid er like bra (antar at ikke problemet er løst på 1-2-3), og da er det igrunn begrenset for hvor overkvalifiserte dere kan være hvis hesten også er redd nye ting (vil nok være tittete på konkurransebanen da).

Å dra rundt på stevner hit og dit er dessuten en veldig bra trening for en hest som er litt redd for nye tin på f.eks. tur. Nye ting dukker jo opp på stevneplassen også.

Å ri endel på tur bør du jo gjøre uannsett hva du satset på, så denne biten unngår du liksom ikke.

Neste sesong er det kanskje tid for å satse mer? Er hesten fin i både sprang og dressur, og blir bedre på tur kan jo feltritt kanskje være noe som passer den. Og selv om hesten etterhvert utvikler seg til å være mer spranghest eller mer dressurhest så er det ingenting i veien med å starte den andre grenen likevel. Man starter jo den klassen hesten passer til.. Om det er LD eller LA eller høyere liksom..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2003 :  12:35:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville kombinert det litt..
Få hesten fin å bøyelig på bakken,før du begynner å starte høye klasser sprang,,,
Ta høydene etter hvert i sprangen,og ikke ha noe hastverk!
Da går det som regel fint med alt!!

Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 25/06/2003 :  23:34:50  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
heisann
jeg er helt enig med spoff og sweety_90.
prøv å kombiner litt. gjør litt forskjellig. det lærer både du og hesten av og det blir ikke like kjedlig som å holde på med en ting hele tiden.
lykke til
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.