hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utegang hele året?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Utegang hele året?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

knights_kind
» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2003 :  18:56:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en avdanka varmblods traver som jeg har satt føll på nå. Men har vurdert å la henne gå ute hele året, hva synes du/dere? Hun står ute hele døgnet nå på våren/sommere, pleier å gjøre det på vår/sommer. Men er liksom litt i tvil, hvis det blir for kaldt på og + at hun er drektig. Håper på svar

Braga

Norway

Skrevet - 24/06/2003 :  21:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en varmblodstraver som gikk på utegang på stallen min. Han klarte seg fint igjennom hele vinteren, og han hadde bare på seg et regndekken, slik at han ikke ble for kald. Gikk ute i 30 minus grader uten at han "frøs ihjel". Men det lønner seg at hesten har mat hele tiden, slik at den spiser seg varm. Rundballer med surfõr er veldig bra, for så lenge hesten har mat, så fryser den ikke.
Selv om ho er drektig så tror jeg ikke det er farlig for ho å gå ute. Kaldblodsene jeg har på fôr gikk jo drektig på utegang, og begge har fått friske og fine føll, så jeg vil ikke si at drektighet er noen hindring for å gå på utegang. Tvert imot.
La hesten din gå ute i vinter du, det tror jeg hoppa bare vil ha godt av.

Braga
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2003 :  07:03:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Angående dekken... Hvis det er kaldt, og ikke blåser og regner, så er det varmere for en hest i vinterpels å gå uten dekken enn med et tynt regndekken. Når det er kaldt vil hårene reise seg og gi hesten meget god isolasjon. Et dekken hindrer dette. Men det skal mye til for at en hest virkelig fryser uansett. Det er de gangene det er iskald, sterk vind kombinert med regn/sludd, da vil nok hesten sette pris på å kunne finne ly. Om ikke en stall, så hvertfall en vegg eller et le-skur. Godt å høre at ikke alle behandler varmblodsene som om de ikke tåler noen verdens ting, for det gjør de faktisk! Mye sunnere for dem å få lov til å gå ute enn å stå inne nesten hele døgnet

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2003 :  09:40:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia!!!
Har du mulighet til å gjøre det,så bare la hun gå ute hele året!!
Er bare godt for hun, spesielt hvis hun er drektig...
Men pass på å fore hun godt,siden hun er drektig!!

Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2003 :  21:13:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
hvordan trur du hestene klarte seg i den ville naturen i altslags
vær? hesten er ifra naturen, og de fleste hestene er lagt for å klare seg selv( utenom fullblodsen) jeg kommer til å ha hesten min lengst mulig ute, drektig eller ei... for det trives hun best med.
varmblodsen er ikke en big pyse selv om den ser sånn ut... den skal tåle såpass... berre du holder dekken på selvsagt, når det tyr til det værste...
at hesten får gå ut å inn av en stall er oxo et stort pluss, så den kan søke dekning når den vil. min hest har tilgang til ågå inn i stallennår hun vil, men det jg har sett er at hun står ute tilogmed i lyn å torden... for hun vil det... hm skvetten hest....not

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2003 :  23:58:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!n du kan sikkert ha henne ute gående hele vinteren, men jeg ville ha hatt utedekken/termodekken på henne når det er vått og kald. her er d noen som hjar percheron hester på utegang, og på rekke og rad nå i 3 år har alle hoppene (det er 2-3 stykk) mista føllene sine! dette er jo litt rart, og hestene står ute hele vinteren gjenom uten skjul... jeg tror ikke det er bra for hesten, når den står der og skjelver av kulde... men det kan jo hende at det går bra =) det må du vurdere selv =)

-sPikE-
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/04/2004 :  08:45:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Du kan fint ha hesten din på utegang. Jeg kjenner flere varmblods og fullblods avlshopper som går ute hele året, uten dekken. Det går helt fint. Men de MÅ ha tilgang til leskur. Dessuten bør de ha fri tilgang til godt grovfôr. Vi har selv ei ung varmblodshoppe og ei drektig kaldblodshoppe i løsdriften vår. Har stått uten dekken i hele vinter. Men blir hesten tynn, ville jeg ha lagt på et dekken på de værste dagene, slik at de slipper å bruke så mye energi på å holde varmen.

Gå til toppen av siden

celine

» VIP

Skrevet - 11/05/2004 :  14:58:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
det er sikkert ikke farlig å la hesten din gå ute hele året ,men personlig er jeg ikke noe for utegang.hestene mine står ute fra 7 -ca 18-19 hele året å jeg synes det er nok i massevis. jeg ville iallefall ikke hatt en drektig hoppe ute hele året. du må jo selfølgelig ta din avgjørelse selv ,. lykke til
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.