hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utegang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Utegang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ellbell

Norway

Skrevet - 17/04/2004 :  22:48:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Jeg vurderer å flytte hesten min hjem til høsten og lurer da på en del ting angående utegang. Så jeg bare fyrer løs jeg

Vi har låve på gården, men den ligger på andre siden av veien enn beitet, så det fungerer ikke med et slikt "gå ut og inn selv system". Beitet er ganske tett skog, visse steder veldig tett med, er det ly nok?

Hesten min er ei Islandshoppe, så hun klarer helt fint å stå ute, men den andre hesten er en 1 1/2 år gammel Islandshest?Vil den få tilstrekkelig med pels?

Blir det aldri FOR kaldt?Her på østlandet blir det jo gjerne rundt -30 grader i den kaldeste perioden. Kan de fremdeles stå ute uten dekken eller ville det være ok med et bobledekken?

Hvordan løser mann vannproblemet?Vannet fryser jo til...

Noen som can gi meg caprisen på en rundballe med silo, høy pr mnd for disse to hestene og prisen på havre også?

Takk for alle svar!
Ellbell&þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day!

nina74

» VIP

Skrevet - 19/04/2004 :  23:22:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann:)
For å ha en hest på utegang, er det påbudt med passende oppholdsrom, som skal bestå av 3 hele vegger samt tak. (F.eks som et buss-skur, bare større). Det skal også være stor nok plass til at begge hestene kan oppholde seg der, uten at det blir trangt. Er ikke helt sikker på målene, men de skal tilsvare ca en boksstr pr hest. Det har blitt laget et utkast som er sendt inn til høring ang. lover og regler for utegang for en tid tilbake, men jeg har ikke hørt noe mer om de har blitt vedtatt eller enda er til høring.

Ellers går det an å søke om dispensasjon til å ikke ha oppholdsrom, men det er litt forskjellig fra den ene distriktsveterinæren til den andre om hva de godtar. En tett skog som din kreves ihvertfall. Det enkleste er å ta kontakt med dist.veten 'din', og spør hva som kreves hos deg. Det er en fordel å samarbeide med dist.vetten og dyrevernet, siden de da kan gå god for utegangen din hvis noen skulle finne på å anmelde deg. Det er nemlig ikke 'alment godkjent' overalt for å ha hestene på utegang! Eller om noen skulle konfrontere deg med utegangen din til deg personlig, er det jo greit å kunne fortelle at den faktisk er godkjent at dyrevernet også! Litt sånn føre var-holdning

Hester generelt er utrustet til å takle sterk kulde, og den unge vil nok klare seg like bra som den eldre islandshesten din. Da er det værre med regn, vind og gradestokk rundt null! Det kan få noen og enhver til å fryse.. vet ikke om du er plaget med slike vintre, det er vi i hvertfall her på vestlandet
Hvis hestene dine mot formodning skulle fryse likevel, ville jeg tatt på et dekken eller tatt dem inn. Men husk at det da bør være vanntett, et bobledekken blir både tungt og kaldt når det blir vått.
Det er ikke behagelig for oss heller å bli så kalde at vi skjelver, så jeg synes ikke at hestene skal utsettes for det heller. Men jeg tror at det er lite sannsynlig at du vil få det problemet. Har hørt om flere i vinter som hadde ned i -30 grader og mer, og hestene stortrivdes Men det kreves at hestene har fri tilgang på grovfôr, så det koster endel mer i fôr enn om de står inne.

Jeg kan ikke gi deg noen ca-pris, for det kommer an på hvor mye du må betale for grovfôret, hvor mye de spiser osv. Men som en liten sammenligning fôret jeg 1 varmblodshest (500 kg og vanskelig å holde i godt hold), 1 araber (400 kg og lettfôret) 1 shettishoppe og hennes føll med ca 3 høyballer i vinter pr døgn, hvorav varmbl. spiste 1,5 balle, og de andre resten. Det gikk mer høy når det var ruskevær og rundt null, mindre når det ble kaldere og oppholdsvær. Ballene kostet 25,- pr stk, var på ca 15 kg, og i kvalitet omtrent midt på treet. Men som sagt avhenger det av en del faktorer hvor mye høy som går, og hvor mye kostnadene kommer på!

Vann kan være et stort problem, men det finnes varmekolber å få kjøpt vet jeg. Her hos meg er det både rennende bekker, og et stort vann, samt at det ikke blir så veldig kaldt, så jeg slapp unna bøttevanning heldigvis. Andre har nok mer erfaring enn meg med vann som fryser

Lykke til med utegangen din
Gå til toppen av siden

nibok

Skrevet - 03/05/2004 :  19:44:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utegang er kjempefint! Islandshester klarer seg veldig bra på utegang, også unghester. Dekken behøver du vanligvis ikke tenke på engang, det er best for hesten å gå uten, for da kan den regulere og "ordne" pelsen sin selv. Det er merkbar forskjell i strittingen når det er skikkelig kaldt som når det er litt mildere (f.eks. ikke mer enn -10). -30 går fint, det er ofte ikke så mange dager i slengen heller.

Men du må altså ha et leskur. Kan f.eks. bygges opp med halmballer og presenning til tak, se f.eks. julenr. til Trav- og Galoppnytt. Eller du bygger et helt nytt av tre. Nina74 skrev endel om det.
Det finnes frostfrie drikkekar, men de er forholdsvis kostbare.
Selv løser jeg vannproblemet med å gi vann i bøtter som står innendørs der det ikke fryser riktig så fort. Så har jeg en vannkoker i stallen som jeg koker opp noen runder med vann i 3-4 ganger om dagen så de får lunkent vann. Ofte holder det seg isfritt til neste gang jeg er ute, eller de lager hull på isen selv ved å dytte til bøtta el.l. I stallen har jeg varmekabel langs vannrøret mesteparten av veien, det er nok ganske viktig for at dette er såpass vellykket hos meg. Imidlertid kan krana fryse, men den tiner lett opp igjen hvis den ikke står frosset så lenge.

Det går mye fôr på utegang. Jeg har en voksen, stor new forest-hoppe og en ung shetlandshoppe. De spiser en stor rundballe med surfôr på 14 dager. Hvis en regner at den veier ca. 500 kg, så blir det ca. 35 kg. pr. døgn. Da er de nok i feiteste laget, men jeg tør ikke bruke lenger tid på en rundballe. De får minimalt med kraftfôr ved siden av, så prisen på havre trenger du neppe bry deg om. Jeg gir naturmüsli med litt hvitløk og mineraler i. Jeg gir ca. 350 kr. pr. rundballe, ferdig tilkjørt en om gangen.

Forøvrig har jeg egentlig kjøpt sånne plastremser til å ha foran inngangen til skjulet, for jeg tenkte at det kanskje kunne bli litt lunere der inne da (inngang mot sør og ganske åpent lende), og kanskje også litt varmere, men jeg har ikke fått montert dem ennå.

Lykke til med utegangen din!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.