hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt med kobber, helt ufarlig eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt med kobber, helt ufarlig eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hannev

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  23:30:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Jeg skal prøve et lånt kobberrulle bitt på en av ride hestene i stallen fordi jeg vil se om hun går bedre med det enn det hun har (vanlig trinsebitt). Har fått inntrykket av at kobber gir en søtsmak, er varmere enn stålet, gjør at hesten skummer mer og den får ikke til å bite seg fast i bittet. Men jeg er jammen ikke sikker på om jeg skal investere i et fordi det sies så mye forskjellig om dette bittet. Har tittet på tidligere innlegg her på debatten hvor noen mener at de er "giftig", ikke bra for tannhelsen osv. Er det fakta eller spekulasjoner? Er det noen som har peiling? Hvordan vil et kobberrulle bitt med vektstenger fungere i forhold til D- ringer?
Hesten som jeg ønsker å bytte bitt på henger seg på bittet og kan bli veldig stri og ivrig i fart, spesielt med andre hester. Hun er avdanket traver og har konkurranse innstinktet i seg. Hesten er kun stresset når hun må ligge bak andre. For at du ikke skal tro at jeg sager og river og sliter i tøylene *grøss*, kan jeg fortelle at jeg har en myk hånd og rir med vett. Jeg er fortvilet av å måtte holde igjen med makt når hun henger seg slik på bittet, det er verken behagelig for meg eller hesten. Jeg ønsker å oppnå mer kontroll og er åpen for forslag, også andre typer bitt.

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  23:38:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi er vel forsåvidt flere som ønsker konkrete fakta ifht. dette med kobberbitt.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  23:48:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som kan komme med "kalde fakta" og ikke bare synsinger?

*Intressert*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  00:10:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vel.. Når noe gir fra seg søt smak (noe kobber er kjent for å gjøre), så betyr det at det skjer en kjemiskreaksjon, og at metallet "løses lett opp" av en kjemisk reaksjon. Jeg snakket om dette for endel år siden, med min far, som var kjemiker. Jeg hadde nemlig fått en brosjyre på OHS om dette fantastiske nye bittet, og da han så sette fikk han øynene opp og lurte på om folk i det hele tatt kjente til følgene av dette. Han kjente selvfølgelig ikke til hvordan dette fungerte på hester, men med kjennskap til at dette var skadelig for mennesker, synes han det var rart at noe slikt ble satt inn på markedet.

Jeg kjenner ikke til skadeeffektene av dette, men har liksom skjønt at det neppe er bra at metaller reagerer i hestens munn på denne måten. Jeg har iallfall ingen mening om at dette er spesielt bra, så jeg har valgt å holde avstand. Det finnes så mange andre alternativ..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  00:55:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skal prøve et lånt kobberrulle bitt på en av ride hestene i stallen fordi jeg vil se om hun går bedre med det enn det hun har (vanlig trinsebitt). Har fått inntrykket av at kobber gir en søtsmak, er varmere enn stålet, gjør at hesten skummer mer og den får ikke til å bite seg fast i bittet. Men jeg er jammen ikke sikker på om jeg skal investere i et fordi det sies så mye forskjellig om dette bittet. Har tittet på tidligere innlegg her på debatten hvor noen mener at de er "giftig", ikke bra for tannhelsen osv. Er det fakta eller spekulasjoner? Er det noen som har peiling? Hvordan vil et kobberrulle bitt med vektstenger fungere i forhold til D- ringer?
Hesten som jeg ønsker å bytte bitt på henger seg på bittet og kan bli veldig stri og ivrig i fart, spesielt med andre hester. Hun er avdanket traver og har konkurranse innstinktet i seg. Hesten er kun stresset når hun må ligge bak andre. For at du ikke skal tro at jeg sager og river og sliter i tøylene *grøss*, kan jeg fortelle at jeg har en myk hånd og rir med vett. Jeg er fortvilet av å måtte holde igjen med makt når hun henger seg slik på bittet, det er verken behagelig for meg eller hesten. Jeg ønsker å oppnå mer kontroll og er åpen for forslag, også andre typer bitt.

Opprinnelig postet av hannev

Helt enig med spoff.
Syns du skal lese de siste sidene i debatten om skum under generell ridning. En pågående debatt om nettopp dette temaet. Og hvis noen ønsker å vite fakta om dette bittet så er nå lagt ut to linker til to veterinærer med fordypning tannhelse hos hest...hvor begge forsåvidt er av sammme oppfattning, samt Destriers link til universitetets hjemmesider hvor batteri effekten støtter utsagnet til disse veterinærene. Selv om det ikke står konkret om kobber bitt så ligger det e-mail og telefon nummer. Det er altså fullt mulig å få vite mer om man er interisert. I mellomtiden vil jeg anbefale deg å la være å bruke dette bittet med kobber.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  11:31:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel noe begrenset hvor mye giftstoffer et kobberbitt rekker å gi fra seg vel?
Man lager jo mat i kobbergryter??
Snakker jo her heller ikke om samme levealder som på et menneske?
Og om man lurer på følelsen,legg det i munnen og sug!
Får du elektriske støt,blemmer og byller på tunga er det antagelig ikke spesielt behagelig for hesten heller...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  14:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er vel noe begrenset hvor mye giftstoffer et kobberbitt rekker å gi fra seg vel?
Man lager jo mat i kobbergryter??
Snakker jo her heller ikke om samme levealder som på et menneske?
Og om man lurer på følelsen,legg det i munnen og sug!
Får du elektriske støt,blemmer og byller på tunga er det antagelig ikke spesielt behagelig for hesten heller...

Opprinnelig postet av Kurre

For et glupt innlegg. Unnskyld meg....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  14:50:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis jeg ikke husker helt feil så skal man vel ikke lage f.eks gløgg i kjeler/ gryter av kobber eller med kobberinnhold da man kan bli forgiftet.

Edit(h) måtte være med for å si at det har med lav ph verdi i gløggen å gjøre( kjekt med kvasir søkeside)

Edit igjen for å spørre om noen vet gjennomsnittlig ph verdi på hestens "spytt"? Mener vel selv at den er lav men er ikke 100% sikker.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 19/12/2005 14:58:48 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  16:52:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg og elektrolæreren min har diskutert dette med kopper bitt, og jeg kan si at Jeg tror ikke noe på denne "batterieffekten".

Men at kopper skiller fra seg stoffer som ikke er bra for hesten (eller mennesker) over lengre tid er tenkelig. Og egentlig en fakta for meg.

Kopi av melding:
Noen som kan komme med "kalde fakta" og ikke bare synsinger?

*Intressert*

Kopi av melding:
Vi er vel forsåvidt flere som ønsker konkrete fakta ifht. dette med kobberbitt.

Ja, takk.

Therese
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  19:47:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis jeg ikke husker helt feil så skal man vel ikke lage f.eks gløgg i kjeler/ gryter av kobber eller med kobberinnhold da man kan bli forgiftet.

Edit(h) måtte være med for å si at det har med lav ph verdi i gløggen å gjøre( kjekt med kvasir søkeside)

Edit igjen for å spørre om noen vet gjennomsnittlig ph verdi på hestens "spytt"? Mener vel selv at den er lav men er ikke 100% sikker.

Opprinnelig postet av Renegate

ingen som har ph papir til å sjekke dette da...? jeg har ph-tester for akvarium, men dette er dråper, så da trenger jeg en liten mengde hestespytt i et glass for å få det sjekket, men siden jeg ikke har hest blir det kanskje litt vanskelig...
hmm... kan prøve å fått en av nabohestene til å tilfeldigvis sikle litt i et testglass når de er ute i padocken i morgen... :) ble nysgjerrig selv også... skal prøve å få gjort det i morgen...:)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  20:21:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har selv sånt " gull bitt" til hesten min...og ja jeg stakk tunge bortpå, merket ikke noe svie eller noen ting.smakte bare bitt...vet ikke om jeg tror på de utsagnene som er koppet opp...
alt vi spiser er vel snart giftig oxo...

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  20:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp gjort forsøk med pH på skolen, og menneskespytt er i alle fall tilnærmet helt nøytralt..
- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  22:26:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har selv sånt " gull bitt" til hesten min...og ja jeg stakk tunge bortpå, merket ikke noe svie eller noen ting.smakte bare bitt...vet ikke om jeg tror på de utsagnene som er koppet opp...
alt vi spiser er vel snart giftig oxo...

Opprinnelig postet av kross

Det er forsåvidt litt forskjell på messing og kobber

Svingen

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  22:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hesteraadgivningen.dk/ sier at en moderat arbeidende ridehest trenger ca 170 mg kobber og 500 mg zink daglig. Veterinærhøgskolens sider forteller at et overskudd av kobber fører til opphopning i leveren og eventuelt leversvikt.

Kobber er altså nødvendig for hesten (i riktig forhold til zink), men får den for mye er det giftig og også potenisielt dødelig.

Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt kobber i bitt er giftig er det vel ikke mulig å svare på dette uten at vi vet hvor mye kobber som faktisk avgis i løpet av en rideøkt. Vi må også se det i forhold til mengden kobber og zink i foret.

Jeg trekker dermed tilbake mitt utsagn om at kobberbitt er giftig for hesten, i hvert fall inntil noen kan fortelle oss mengden kobber som avgis i munnen under ridning.

:)

Veni, vidi, visa... Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  22:58:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
oleo: det er jo kobber i det oxo...er det samme virkningen i et sånt gold medal messing som i de kobber bittene, tenker spesielt på sweet iron med kobberruller for eksempel...?
Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  00:49:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten som jeg ønsker å bytte bitt på henger seg på bittet og kan bli veldig stri og ivrig i fart, spesielt med andre hester. Hun er avdanket traver og har konkurranse innstinktet i seg. Hesten er kun stresset når hun må ligge bak andre.

Men hvorfor tror du løsningen ligger i et skifte av bitt? Bør du ikke jobbe med andre ting da - at hun responderer bra med deg uansett andre hester eller ikke?
Har selv en x-traver og vet at det ikke er så lett når de "tenner". Men jeg har heller valgt å jobbe mye fra bakken, vi startet på turer både med/uten hester i bare skritt. Og vi rir bittløst...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.