hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt med kobber, helt ufarlig eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt med kobber, helt ufarlig eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

oleo

» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  03:15:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
oleo: det er jo kobber i det oxo...er det samme virkningen i et sånt gold medal messing som i de kobber bittene, tenker spesielt på sweet iron med kobberruller for eksempel...?

Opprinnelig postet av kross

Tror ikke rene messingbitt har helt samme virkningen som et sweet-iron bitt, men les litt mer på debatten om skum under generell ridning.
Det er bare å ringe den aktuelle veterinær å høre...hun tenker kun på hestens beste, som om hun kan avverge noen flere hester fra dette så er hun nok bare glad

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Pony Power-R

» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  13:45:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat hvor giftig kobber er, vet jeg ikke. Det er et stoff vi trenger, men samtidig kan være giftig. Når det brukes i bitt, er det alltid sammen med andre metaller, og det er det som er problemet. Da får man en oksidasjonsreaksjon, omtrent som å få et batteri i munnen (eller å ha amalgamfyllinger og tygge på aluminiumsfolie). Oksidasjonsreaksjonen gjør at hesten produserer mye spytt. Mange hevder at hesten produserer mye spytt fordi den liker smaken. Jeg har mer tro på den kjemiske reaksjonen.
De bittene jeg har vært borti med kobber, har alltid hatt deler med andre metaller (som regel jern), og det er da man får oksidasjonen. Sprenger har kobberlegeringer i sine bitt, og hevder at man da ikke får samme reaksjon - det vet jeg ikke.
Jeg vet ikke hvor skadelig det er å gå med kobberbitt, men de aller fleste hestene jeg ser som har det, har kraftige bitt-slitasjer pga av at de har tygget på bittet. Det behøver ikke nødvendigvis være bare pga av kobberet, men kan også komme av at bittet er for langt.
Kobber er et mykt metall, og det gjør at kobberdelen ofte strekker seg. Så kjøper du et bitt i feks 10,5 cm, vil det etterhvert bli lengre.

Kort fortalt vil et bitt med kobberdeler være omtrent som å putte et batteri inn i munnen.

dette sier Ellen F. Schmedling om kobber bitt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.