hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stakkars hest.. =(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Stakkars hest.. =(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Andrea & Daytona

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 18/12/2005 :  00:12:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
En dag i høst var jed å red på en stall, der jeg aldri hadde vært før, og dette stede så ut til å være ganske bra. Helt til:
Vi trente sprang, og da en av elevene (som visstnok red der fast) skulle hoppe en okser, ta en ganske skarp sving og hoppe en rekk (i gallopp) så nektet hesten å hoppe fordi den kom for raskt på hindret og red utenfor. Rytteren prøvde igjen, men flere ganger refruserte den. Da rytteren tok svingen i trav og kom fint på hinderet hoppet hesten som ingen ting. Men ridelæreren insisterte på at hun skulle ri hesten over hinderet i gallopp. ha hun ikke greide det, satte han seg opp selv og omtrent banket hesten over hinderet! når hesten refruserte (det var ikke for at den var vrang, men den klarte virkelig ikke å hoppe i den vinkelen den kom fra) tok han pisken og BANKET den bokstavelig talt med håndtaket. Altså han snudde pisken og reipet over bakparten på hesten flere ganger med skaftet. Han red også hesten opp mot veggen flere ganger, i stor fart så hesten traff veggen med siden fordi den ikke klarte å stoppe og sagde den kraftig. Og hesten ble jo redd, og prøvde å oppføre seg, men han ble virkelig banket likevell. det var ikke alle gangene rideinstruktøren hadde en grunn en gang, til å sette den på plass. Jeg har aldri før sett et så kraftig sinne, og som appåtil fikk utløp på hesten. Det var helt forferdelig. Men hesten hoppet ikke, for den klarte det som sakt ikke, og de gangene han hoppet fikk han også skikkelig bank og ble sagd og ridd i veggen. Og imens satt resten av elevene (inkludert meg) og så på. Samtidig som hele timen som vi hadde betalt 150 kr for gikk bort på "hvordan lære å BANKE en hest"... Dit skal jeg aldri mer! Stakkars hest!!

Hva synes dere jeg burde ha gjort? Hvordan kan folk få seg til å la slike kraftig agresivitet få utløp på en hest som fra starten av prøvde å gjøre det rette?? Blir helt fortvilet, jeg...

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 18/12/2005 :  00:18:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde protestert, og sagt dette var dyremishandling! Og hadde ikke instruktøren hørt etter hadde jeg gått av hesten jeg red og gått ut i protest!!!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 18/12/2005 :  00:35:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig. Jeg hadde reagert!!!! prøvd å stoppe det. Eller hadde jeg hatt mobilen med hadde jeg filmet det og gått videre med det. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway
Innlegg: 2870

Skrevet - 18/12/2005 :  01:29:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Enige med de andre to! Hadde ALDRI gjort som denne instruktøren sa, hadde gått rett av og gitt streng beskjed om at dette er jeg ikke med på, og at hvis jeg hadde sett noe slikt igjen, så hadde jeg anmeldt vedkommende.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54


Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Tone_

Innlegg: 1197

Skrevet - 18/12/2005 :  11:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff...det finnes noen utrolig brutale instruktører! Dette minnet om en spranginstruktør jeg red for for mange år siden. Han banket hester på den måten du beskriver her... tvang små, redde skolehester over høye hidre og i vinkler soom var så og si fysisk umulige. Og pisken smalt som bare det... Hadde jeg hatt mer erfaring og kunnskaper den gang hadde jeg sagt min mening om denne behndlingen.. Synes også at du skal gjøre det! Ingen bør ha lov å behandle hester på den måten..
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

lucky june

Norway
Innlegg: 1561

Skrevet - 18/12/2005 :  11:39:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hadde reagert!! har heldigvis aldri sett noe sånn når jeg har vært på sprangtrening. hadde jeg gjort det hadde nok hodet begynt å lyse rødt...
selv om hesten hadde gitt grunn for å bli satt på plass så er det andre måter enn å snu pisken å banke løs.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway
Innlegg: 2272

Skrevet - 18/12/2005 :  11:43:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er det ikke noe sted man kan melde i fra om sånt?
Så de får byttet instruktør!!
Ikke rart det er mange som ikke skulle ha hatt hest om de blir lært opp til dette!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 18/12/2005 :  11:57:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Jah, men så har det seg slik at jeg ikke rir der fast (heldighvis). Men fy f*** dere skulle sett den måten hen banket den på. Helr forferdelig... Eller, dere burde være glad for at dere ikke så det...
Jeg ville si i fra men syntes jeg hadde litt for lite kunnskap og erfaring innen ridning til å si noe. Så jeg holdt kjeft... Jeg håprt virkelig ikke at han banker dem slik til vanelig, for da ligger han tynt an... Noen kommer nok til å ta fatt i dette en gang.. Skal muligens tilbake dit en gang, for å hente noe jeg glemte der, og får se om han såkalt "rir" da.
Skjønner ikke at det er mulig! En mann med en slik ukontrolert aggresjon skulle ha holdt seg langt unna alt som heter ridning!!
Og dyr generellt!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway
Innlegg: 1561

Skrevet - 18/12/2005 :  15:09:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg ville si i fra men syntes jeg hadde litt for lite kunnskap og erfaring innen ridning til å si noe. Så jeg holdt kjeft...
Opprinnelig postet av Andrea & Daytona


man trenger ikke så mye kunnskap innen ridning for å skjønne at måten han håndterte hesten på var feil
håper noen tar tak i dette av de som rir fast på den stallen.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway
Innlegg: 2077

Skrevet - 18/12/2005 :  23:34:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Spør hvorfor! Spør og grav og få svar på nøyaktig hvorfor h*n gjør det. Da får du kanskje et svar som kan virke fornuftig, eller et svar som er helt på viddene. La h*n forklare deg hva som gjør at h*n må reagere på den måten h*n gjør. Det er ikke sikkert det hjelper, men det kan være at h*n selv begynner å tenke over hva h*n gjør. Dessuten synes jeg alltid det er greit å vite hvorfor noen gjør det med hest. De har somregel en grunn, og det er det man lærer av. Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway
Innlegg: 1871

Skrevet - 26/12/2005 :  21:38:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
huffa meg.. vært borti litt av det samme på <Stallnavn slettet av MIX>! bare at der var jenta som rei veldig usikker og klarte ikke å ri hesten godt nok overhinderet så den refuserte. ridelæreren ga da streng beskjed om å piske hesten flere ganger! dette gjenntok seg om og om igjen! ridelæreren sa "hvis du ikke banker den hesten nå, så banker jeg deg!!" de holdt på kjempe lenge og når jenta endelig klarte å få hesten over hinderet, ville ridelærern at hun skulle hoppe det en gang til! da var rytteren så utslitt at hun såvidt klarte og sitte og dette gikk selvfølgelig skeis. Teit måte å avslutte på.

må bare si at det ikke er så lett å si i mot rideinstrukøren med flere års erfaring, og du bare har 4-5 år.




Gå til toppen av siden

Kurre

Norway
Innlegg: 2073

Skrevet - 27/12/2005 :  12:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke å si imot å stille et høflig spørsmål om hvorfor han velger å løse problemet på den måten...Dere er jo på rideskolen for å lære og skal man lære må man stille spørsmål.

Vi får håpe vedkommende hadde et engangstifelle av mannlig pms,eller en ualminnelig dårlig dag...
Høres ikke bra ut.

(Synes det er så festlig st denne ligger på "problematferd"...ikke bare hester,nå også mennesker.. hva hadde han sagt om han visste han ble diskutert under rubrikken problematferd...he he... )

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway
Innlegg: 191

Skrevet - 27/12/2005 :  12:29:50  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
heil forferdelig alså... eg steller sjøl ei fjorhoppe såm har prøblemer og er litt redd hinder... men eg bruker aldrig pisk på hu når eg prøver og få ho til og hoppe........ det gjer det berre verre .....så då lar eg ho gjerseg kjent med hinderet.......DEN MANNE SKO IKKJE VORE RIDEINSTRUKTØR..... Sei til nokon som du vett kan ordna opp i detta kordan han behandla hesten.... eg var på eit sprang stevne (berre såg på) og der var det nåken rutterar så piska hestane sine over hindera.og sagde hesten i munnen...og viss hesten refulserte.og stoppa rett framfor hinderet piska dei di så og forventa at dei sko hppa over 1 meter høge hinder i stileståande.. men det var jo og mången så var skikelig flinke og ri og då men det du var vitne til var jo enda verre ..... off det gjer meg så sint at nåken er sånn med hestar..... Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 27/12/2005 :  12:41:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
SI IFRA!! Jeg ville ikke ha sittet og sett på noe sånt... Du burde si ifra til noen, og kanskje bytte instruktør.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Innlegg: 858

Skrevet - 27/12/2005 :  14:23:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde aldri sittet rolig å sett på slikt. Jeg vet med meg selv at jeg ville reagert helt impulsivt og fått en reaksjon.
Jeg syns du skal skrive et brev til ledelsen i stallen jeg, be de gjøre noe med saken, ellers så går du ut i offentligheten med navn og bilde....
Folk må få vite om slike ting..
Desverre er dette hverdagen til mange hester..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway
Innlegg: 1871

Skrevet - 27/12/2005 :  14:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Særlig ille er det siden det er en lærer. De lærer folk å behandle hestene på denne måten. Huff, du burde sende en klage sånn så vedkommende får sparken.



Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.