hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Falabella
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Falabella
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Leanne

Innlegg: 18

Skrevet - 23/06/2003 :  11:47:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt littegrann om denne rasen, og er virkelig nyskjerrig. Er det falabellaer i norge? Er de mulige å få kjøpt? Hvordan blir de brukt?

Asbjørg

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 23/06/2003 :  13:09:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det finnes falabellaer i norge, men jeg kjenner ikke til noen. De er ikke avlet fram for å brukes, kun for å være små... Har hørt om at de blir brukt til å ri på, men de er med sin meget spinkle kroppsbygning ikke beregnet for å hå noen på ryggen. De kan kanskje trekke en LETT vogn? Men om de egentlig er ganske ubrukbare, så er de da søte små hester

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway
Innlegg: 454

Skrevet - 23/06/2003 :  13:11:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes ikke så mange falabellaer i Norge...
Har aldri sett noen som har vert til salgs her på hestemarked.no,men har sett en annonse eller to på www.tv2.no , på annonsemarkedet der..
Hvet at det er en mann på østlandet som avler litt falabellaer ihvertfall... Som sagt så er de mulige å få kjøpt ja

Falabellaer egner seg ikke til ridning,men kan være en fin liten kjørehest for barn.. Noen bruker de også i show el.
Eller en liten koseponni,for små barn, eller selskaps ponni for andre hester eller dyr!!


Gå til toppen av siden

mizz_horzegirl

Innlegg: 21

Skrevet - 24/06/2003 :  23:50:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har oxo sett den annonsen på www.tv2.no hvor det var en falabellahingst til salgs.
Fallabellaer er vel mest egnet som kosehester, maskoter kanskje.
Det er sikkert kult å gå rundt å leie på en fallabella som den var en hund, eller la den kjøre pittesmå (og lette) vogner, men lure litt på om hvem som helst kan sitte å kjøre en sånn vogn???
Oxo kan man jo gå å skryte litt av å ha en sånn morsom, søt liten hest, som sikkert får masse oppmerksomhet!
Men for min egen del holder jeg meg til hester som er litt mer på min størrelse ")

Mizz_horzegirl


Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia
Innlegg: 362

Skrevet - 26/06/2003 :  08:01:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Paa stallen er det en Fallabella. De som kjoopte den angrer veldig paa det... For det foorste er den vanskelig aa ha. Boksdooren maa spesiallages, gjerdene maa laves ned...etc. Desverre tar dette tid aa gjoore, saa naa gaar stortsett ponnien rundt som den vil og lager braak for alle andre... men saa er den jo saa soot at det ikke gaar ann aa bli sur paa den;) hehe...

Planen var at de skulle ta den med paa utstilling. Dessverre er det saa faa Fallabellaer i landet at det er veldig faa utstillinger. Andre alternativet var avl, men det er vist faa som oonsker aa avle paa en fallabella, for som sagt er de ikke saerlig brukbare.

De kan ikke ris paa, og er derfor vanskelig aa trene. Fallabellaen her er blitt veldig overvektig, spesielt siden den kommer seg inn og ut av forrommet selv...

Og saa faar de ikke solgt han igjen heller, for det er veldig faa som oonsker en fallabella. Eneste bruken han har naa er maskot! Han er jo som fallabellaer flest veldig liten og soot, og tiltrekker masse oppmerksomhet. Artig liten fyr...
Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Innlegg: 91

Skrevet - 26/06/2003 :  19:39:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare få sagt at fallabellaer er utrolig søte, men man kan jo ikke bruke de til noe særlig.
Jeg vet at det er en i Valdres (Fagernes) som avler på disse søte, små dyrene...
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway
Innlegg: 2870

Skrevet - 29/07/2003 :  21:49:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Beauty: får ikke solgt falabellaen? jeg har nemlig vært på jakt etter en falabella i årevis, men aldri funnet noen! visst den falabellaen fortsatt er til salgs, kan ikke du høre hvor mye de skal ha for den da ? hadde vært kjempefint!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 29/07/2003 :  23:54:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men Beauty bor vel ikke i Norge, eller hva?

Naboen min, rett over gata, har 4 falabellaer. Jeg bor i Horten (Vestfold). 2 av disse falabellaene er ganske store (ca. 70 cm. i mkh.), men de er helt renrasede, og registrert som falabella. De to andre er vesentlig mindre. Tre av dem har blitt brukt til ridning før, men etter mye om og men så tror jeg det har blitt slutt på det, har ihvertfall ikke sett noe til det i det senere. Det er imidlertid mulig å ri på falabellaer hvis det er snakk om svært små barn.
Kjøring derimot egner de seg svært godt til, så sant det ikke er tung last (bør kjøres av barn).

Men dessverre, jeg tror neppe noen av disse falabellaene er til salgs...

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

colombus

Norway
Innlegg: 277

Skrevet - 30/07/2003 :  17:48:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Har hørt at falabellaer kan trekke 250kg, men vet ikke om det stemmer. Har bare hørt det i en stall jeg red i før.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

PiratMia
» VIP

Innlegg: 13

Skrevet - 06/11/2005 :  15:26:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at det er tre typer miniatyrer.. Shetlandsponni, minishetland og falabella.. jeg tror at minishetland er mitt mellom shetland og falabella.. de er ikke kunstig oppdrettet med masse innavl, tror det er de som kan trekke 3 ganger sin egen vekt og er verdens sterkeste hest (i forhold til str.) falabella er rundt 70cm, og minishetland er 80-90 og shetland er vel maks 107cm... så om man vil ha en minihest så tror jeg at minishetland er lurest... men de tåler likevel ikke sååå mye da.. de stammer fra skotland, siden det er så hardført der, og lite gress så blir hestene små.. minishetland er vel egentlig shetland.. bare små ;)
ERROR: dette inlegget kan være skrevet rett fra levra, selv om levra noen ganger burde holdes for seg selv! Gå til toppen av siden

Eivin

Innlegg: 3

Skrevet - 22/09/2006 :  15:39:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Falabella Har ingenting med ponny å gjøre, faktisk er dette en Hest !!
Ser man på hodet har den tydlige trekk fra araber hesten.

Den nedstammer fra Andalusia hesten og ble innført Til Patagonia av emmigranter. Det sies at Falabellaen kommer fra Argentina, noe som ikke er helt sant. Patagonia strekker seg blant annet inn i Argentina.

Du som dsier at de har ridd på falabellaer ??? Da er det ikke falabella det er snakk om ! De kan kun dra små miniatyr vogner som er spesiallaget.
Og det er innlysende at en hest som veier fra 20-40 kilo ikke kan dra 250 kg.

Julio C. Falabella var mannen som avlet fram den meget motstandsdyktige hesten og gènforandringen gjorde at hesten har den størrelsen den har i dag.

Vi har en rød falabella hingst, 3 år gammel Denne er for salg til rett pris.

Bergen
Gå til toppen av siden

Eivin

Innlegg: 3

Skrevet - 22/09/2006 :  15:42:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.imh.org/imh/bw/fal.html#history Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 22/09/2006 :  17:40:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
har du bilde av falabellaen din?? Gå til toppen av siden

Skogstrollet

Norway
Innlegg: 92

Skrevet - 22/09/2006 :  21:34:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkogstrollet  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkogstrollet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
http://www.imh.org/imh/bw/fal.html#history

Opprinnelig postet av Eivin



Heisann, du er vell ikke faren eller moren til erik som går i 9ene på håstein?!


Catharina & Svarten. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway
Innlegg: 1273

Skrevet - 22/09/2006 :  22:15:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Falabella Har ingenting med ponny å gjøre, faktisk er dette en Hest !!
Ser man på hodet har den tydlige trekk fra araber hesten.

Opprinnelig postet av Eivin



Selv om den trekk fra araberen, er den da langt under grensen for hest...? Såvidt meg bekjent, kan da arabere være både hester og ponnier, med tanke på mankehøyde. Det blir for dumt å kalle de små miniponniene der for hester.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 22/09/2006 :  23:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Falabellaen blir faktisk kategorisert som hest. Ikke pga hodet men pga dens kropsform. dette har jeg alltid hørt. Araberformen på hodet er jo ikke det som indikerer "hest".. Welsh har jo araberhoder?? og det er da ponni. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.