hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hack eller sidepull??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 hack eller sidepull??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

binders

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  19:45:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
Hva anbefaler dere? Hackamore eller Sidepull??
Har sett på noen internasjonale stevner at noen har ridd med hackamore, er det lov i alle klasser? er det lov å ri med hack/sidepull på stevner?

Mia

http://www.archi.nimphelos.net

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  19:52:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
det er litt forskjellig. i dressur er det ikke lov. sprang er det lov.Western er det lov til hesten er 6 år tror jeg? er ikke helt sikker..
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/12/2005 :  00:23:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal du bruke hack eller sidepull?
Disse to er ganske forskjellige, og begge er sterke på nesa.
Sidepull er egentlig bare et utdanningshjelpemiddel, noen advarer mot å bruke det utenfor inngjerding (jeg er ikke enig der da)

Hack brukes jo i sprang og terrengbitt, er lite brukt i dressur pga dens funsjon (kan ikke ta ledene tøyletak fx.)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  00:36:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker kun sidepull(med pus) på hesten min. Grunnen er at han har hatt store tannproblemer som har medført til at han fungerer svært dårlig på bitt. Har så vidt begynt å venne han til bitt igjen nå, etter å ha ordnet opp i tennene hans(4 ganger hos hestetannlege).
Det som er ganske spesielt er å se hvor kraftig han reagerer på bitt i munnen, selv om han nå skal være bra. Han tygger og gaper. Blitt bedre men for hver ny situasjon han blir utsatt for med bitt i munnen reagerer han på samme måte. Så at bitt har plaget han veldig tidligere er helt tydelig(han pleide også å løpe ut).
På sidepull fungerer han helt supert. Jeg har ingen problemer med å ri han hverken på tur eller på banen med undervisning i dressur. Han tar nå naturlig kontakt med tøylen og samler seg, også når jeg går lange tøyler.
Hack er vel kanskje et litt kraftigere redskap(har hørt at om man tar "for hardt" i tøylene kan man faktisk brekke nesa på hesten), det kommer selvfølgelig an på hvor lange parer-stengene er også. Jo kortere jo mildere. Den virker ikke sideveis som sidepullen gjør.
Jeg synes ihvertfall det fungerer veldig fint med sidepull for mitt bruk. Jeg er heller ikke "hard i hånden" - og han responderer like fint med vanlig grime(og taugrime) som har blitt et nødvendig alternativ i perioder før han ble bra..
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  01:42:45  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg er for begge deler, men til sitt bruk. Sidepull til trening, da dressur for min del, hack på tur ol. Uansett vil det alltid være en stor fordel om hesten har fortrolighet med et bitt i munnen. Jeg oppnår en helt annen kontakt i dressuren med trinse enn med noen av de andre alternativene. Det er mer følsomt med trinse og er man en følsom rytter så vil jeg si det er det beste. Men som Dikselen sier, alt må være i orden i munnen. Sidepull er best ved sideførende, hack er mere rett frem og tilbake førende og egner seg best uten arbeid. Dessuten har hesten lett for å bli ¨liggende¨i tøylen med hack. Man skal være like følsom med alt man har tøyler i, men det er lett for uerfarne ryttere og bli harde på hånda av å ri lenge med hack/sidepull. Noen bruker også bittless bridle, som er mildt og rolig rundt hestens hode, men under dressur blir signalerne for lite presise og altfor treige. Når jeg rir/ går lange tøyler så er hesten min avhengig av en strax ettergift i det hun stiller seg riktig.
Dette er vanskelig med bittless. Tur derimot, helt supert.

Ikke så lett dette...det er jo også regler i henhold til KR for de som ønsker å starte og da kan det lønne seg å ha en hest som er vandt til å jobbe med trinse. Noen hester trenger lang tid på å venne seg til et type bitt. Prøv, test og se.... Er munnen i orden og man får riktig bitt, med tilpasset hodelag og snille hender så tror jeg de fleste hester kan akseptere bitt, vertfall under trening, så kan man putle rundt på tur o.l med hack, sidepull og bittless. Har man ingen ønsker om å starte så kan man bruke disse typer hodelag til all trening, men da til det som egner seg best...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  10:26:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg rir med sidepull både på tur og trening. Rir så og si bare med sidepull... liker ikke så godt hack, hesten min reagerer veldig på det.

og er enig med de andre her: hvorfor enten eller, ikke både og?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  14:52:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
noen advarer mot å bruke det utenfor inngjerding

Opprinnelig postet av carambee

hvorfor det?

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  19:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

hvorfor det?

Opprinnelig postet av mariie.

Det lurer jeg på og. Har man god komunikasjon med hesten er det ikke farlig å ri med sidepull. Kontrollen skal jo ikke sitte i hodelaget uansett.
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  19:15:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

hvorfor det?

Det lurer jeg på og. Har man god komunikasjon med hesten er det ikke farlig å ri med sidepull. Kontrollen skal jo ikke sitte i hodelaget uansett.

Opprinnelig postet av BabyLunah

enig, kunne aldri tenkt meg å ridd ut med en hest jeg måtte bruke bittet for og kontrollere. kan fort bli skummelt..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/12/2005 :  21:18:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

hvorfor det?

Opprinnelig postet av BabyLunah

enig, kunne aldri tenkt meg å ridd ut med en hest jeg måtte bruke bittet for og kontrollere. kan fort bli skummelt..

JA, hvorfor? Jeg har ridd på tur med sidepull selv. Red kun på sidepull på tur når Matilda nettopp var innridd, lenge før hun fikk noe bitt i munnen.

Jeg bare nevnte det, siden dt faktisk er folk som mener det kun skal brukes i innlæringsfasen, og kunn på inngjerdet område.
Mener selv at du kan ha like mye kontroll med sidepull som med bitt.. Alt kommer jo an på treningen

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  00:19:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
OT: Sidepull; er det sånn et hodelag med remmer som går i kryss under hestens hake/kjeve? Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  00:34:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT: Sidepull; er det sånn et hodelag med remmer som går i kryss under hestens hake/kjeve?

Opprinnelig postet av batta

nei, det ser ut som et vanlig hodelag, uten bitt.
her:
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/4413.jpg

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  00:36:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ahh...noen som vet hva det heter, det som jeg beskrev, da? Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  01:04:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
nei.. husker jeg har sett det. men husker ikke hva det heter..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  10:54:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Bitless bridle?
Ikke vet jeg.

Jeg kan i allefall anbefale Side-pull, den har fungert kjempeflott på begge mine på tur.
Bra resultater også når jeg trente i noen uker med sidepull for å trene inn stemme kommandoer fra ryggen, for så å vidreføre dette med bitt i stede for side-pull. (hest som har vært ridd "feil".)

Therese
Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 17/12/2005 :  11:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir for det meste med sidepull. og da rir vi travintervaller, full galopp, klatreturer i vanskelig terreng osv. hesten svarer akkurat likt som med et bitt. mange spør hvordan jeg tør å ri med sidepull på han, fordi han er traver og kan bli ivrig. men den dagen jeg må bruke et bitt som graver seg ned i gommene hans for å klare å stoppe han, den dagen skal jeg slutte å ri...

jeg bruker den mildeste sidepullen med bred reim over nesa, og jeg har en stor saueskinnspus over den (blir mye mobba for det) for at det skal bli mindre sjans for trykk og gnag..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.