hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hack eller sidepull??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 hack eller sidepull??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Dikselen

» VIP

Skrevet - 17/12/2005 :  17:18:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det stemmer at hodelaget med "kryss under haka" kalles Bitless Briddle Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/12/2005 :  18:53:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
BTW: enig me dere som bruker nesepus på sidepullen! Sterke saker det der.
Matilda reagerte ik på den før da vi red med den hele tida, men nå i ettertid når jeg tar den på for en liten bitt-pause så hender det hun hovner litt opp på neseryggen (uff, nå høres det ut som jeg bruker den for hardt, men hun hovner bare hun har den på nesten)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 17/12/2005 :  22:34:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal egentlig sidepullen sitte løst rundt nesen, eller tett inntil? og hvor kan man få tak i en sidepull med bred lær"nesereim"?
- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 17/12/2005 :  23:21:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fant min sidepull, med bred nesereim på jarlsberg travbane. jeg ga nesten 900 kr. for den men det var mye p.g.a fargen også!

jeg har sett at de har en til rundt 3-400 kr. på brumby i tønsberg. jeg vil vel tro at det finnes i de fleste hestebutikker. ser oftere de med lær nesereimer enn de med tau!

jeg fester min sånn at den sitter godt inntil, ellers blir den jo dratt rundt! men jeg får rundt 4 fingre mellom! den er altså ikke stram, men den sitter så fast at den ikke blir vridd hit og dit
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  02:11:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har ikke min stram, men heller ikke så løs at den kan vri seg eller snurre rundt.
Therese
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  15:15:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg øønsker meg sidepull eller hack... nå for tida rir jeg bare i grime med tøyler da hesten min er mye lettere å ri med det, enn med bitt... men har perioder der jeg bare bruker grime og der jeg bare bruker bitt da hesten er mye lettere å ri når jeg bytter på....
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  17:32:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har tenkt mye på og variere litt på hesten min, og tenker en del på hacken da..
Men forstår jeg det slik at en ikke bør jobbe hesten i holdning/ettergift og slikt med hacken?
Må bare spørre, for jeg har ikke peiling selv..
Tenker og bare bruke den på skritteturer og slikt, for variasjonens skyld. Han funker helt fint på det bittet jeg har, trivest godt med det, men har lest flere plasser her at det er best om en varierer litt. Så da hadde det vært greit og prøve dette :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  18:11:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men kan godt ri en hest i holdning med hack, men man bør tenke på at den ofte oppfordrer hesten til å knekke på nakken. Så man bør ri med veldig forsiktige hender. Men det ser jeg egentlig bare på som en fordel, da man bør ri med så forsiktige hender til vanlig også Og så har hack ingen sideveis virkning. Men, til turbruk så er hack veldig bra, så lenge man er forsiktig.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  01:05:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Jeg har tenkt mye på og variere litt på hesten min, og tenker en del på hacken da..
Men forstår jeg det slik at en ikke bør jobbe hesten i holdning/ettergift og slikt med hacken?
Må bare spørre, for jeg har ikke peiling selv..
Tenker og bare bruke den på skritteturer og slikt, for variasjonens skyld. Han funker helt fint på det bittet jeg har, trivest godt med det, men har lest flere plasser her at det er best om en varierer litt. Så da hadde det vært greit og prøve dette :o)

Opprinnelig postet av Bente71

Jeg anbefaler deg å bruke hack til tur og ikke jobbing. Da spesielt dressur. Hvis du ved lang tids dressur trening med hack ønsker å benytte trinse igjen kan du fort oppleve at hesten vil gå bak loddplan og man må da starte å plukke opp hesten helt fra bakken med lang hals, som jo er fint, men da ikke av ønskelig grunn. Man skal ha et meget følsomt og godt sete for å ri en hest i riktig stillning i eks volte, hjørner osv med hack pga dens dårlige evne til å gi sideførende.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 19/12/2005 01:06:17 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  08:28:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tusen takk for utfyllende svar, oleo :o)
Jeg kommer ikke til og bruke det i dressuren, tenke egentlig bare på de vanlige skritteturene våre. Han er under en slags rehabilitering for tiden og får kun skritteturer nå. Jobber ikke med holdning og ettergift i det heletatt enda ( han kan det, og kommer til og jobbe litt mer med det når han blir bra nok ).
Men jeg kan jo variere på disse turene også; hack når han skal få helt "fri" på turene og bitt når han skal få jobbe litt :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  08:51:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei Bente!
Hvis du har tenkt å bruke hack til turene dine sammen med hesten din, kunne du jo også vurdert sidepull/bitless bridle. jeg bruker jo begge deler, og både hack og bitless fungerer bra på hesten min. Etter at jeg fikk bitless-hodelaget, så har jeg begynt å foretrekke det. Det er kanskje litt snillere enn hack?

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  10:15:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hallaisen Miriam :o)
Ja det har du sikkert helt rett i, men jeg kjenner ikke til bitless bridle eller sidepullen i det heletatt. Var egentlig derfor jeg tenkte på hacken :o) ( Og så er de jo billigere også.. )

binders

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  22:31:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
er det lov å delta på sprangstevner med sidepull?? :s

Mia

http://www.archi.nimphelos.net
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  00:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er lov. Tror ikke det er noen begrensninger på utstyr i sprang (hesteklasser altså).

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.