hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mindre alkohol og bedre holdninger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Mindre alkohol og bedre holdninger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lene.

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  10:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns ikke det er riktig å skulle forby alkoholsalg på stevner bare fordi en minoritet av gjestene kan bli beruset. Om man ikke eier så pass selvdisiplin at man klarer å stoppe etter et par øl, så er jeg enig med den som syns at man da har tendenser til et alkoholproblem.
Skal alle lastes fordi noen har et problem?

Det er jo ikke det dette handler om! Hadde det vært snakk om voksne ryttere,og stevner med 18 års grense,skulle jeg vært enig...
Men det dreier seg om unge ryttere under 16,ikke voksne,med eller uten alkohol-problemer.
Vi voksne har diverse barer og utesteder vi kan gå inn på om det er alkohol man vil ha.
Dyr og alkohol har ingenting til felles,heller ikke barn og alkohol/røyk!

Er det så skrekkelig vanskelig å godta at om man tillhører ponnilandslaget,som er en gjeng dyktige idretts-utøvere,så holder man seg på rett side av loven og holder seg unna alkohol/røyk til de er gamle nok?

Kopi av melding:
Folk som nytter ulike rusmiddel er i de aller, aller fleste tilfeller klar over hvilke følger det kan få.

En av følgene her er jo at de mister mulighetene de har fått,og må ut av gruppa... Hvis rytterne vet at dette kan bli en følge,og allikevel velger å overse det...så mener jeg de ikke har noe på ponnilandslaget å gjøre!
Det er et privilegium de har,og da bør de vite å ta vare på den sjangsen...

Gjør de ikke det,og finner at det å kunne røyke eller drikke er viktigere for dem enn å bli værende på landslaget,vil jeg tro der er flere andre talentfulle,unge ryttere som kan ta deres plass.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  10:56:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok, nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene her, men har skummet gjennom.

Jeg vil si at dette med å minske bruk av alkohol og røyking i ryttermiljøet heller er et generelt tiltak for å friske opp inntrykkene ryttersporten gir utad. Uten at jeg selvfølgelig vet at det er det som er målet.. Men for unge, lovende mennesker, som man velger å sponse fordi de skal nå videre, er det viktig å kunne hjelpe dem med å gi noe av den treningsstøtten de trenger, samtidig som man kan benytte sjansen til å bygge opp et sundt og riktig bilde av ryttersporten utad.

Hvor vidt du yter bedre eller dårligere ved å røyke tror jeg ikke har noen ting med saken å gjøre. Men om de ungerytterne oppfordres til å gå forran som sunde og friske forbilder, så tror jeg det vil bygge ryttersportens bilde utad også.

Det er ikke uvanlig at trenere står på både oppvarmingsbaner, sidelinja eller på banen under trening med sneipen i kjeften. Det er antagelig ikke bare jeg som synes det er utrolig harry.. I tillegg til at man skal røyke til hest. Det mer alvorlige jeg har opplevd var under et Elitestevne i sprang hvor to av Norges fremste sprangryttere hadde ridd gjennom sine hester så dårlig i siste klasse, at de hoppet av hesten, tok seg en kald pils hver, og nøyt synes av de siste rytterne i klassen de selv hadde startet, i herlig kveldssol. Dette strider direkte mot reglementet, og burde vært huket tak i av overdommer. Hvor vidt dette på noen måte var skadelig for hesten kan så diskuteres. Antagelig ikke overhode.. Men det skader ryttermiljøet og ryktet det har utad. Hvilke andre idretter røyker man på startstreken, og tar seg en pils for å nyte synet av de siste startende i sin klasse?

Om man skal begynne et sted er det fint å la de som ellers er gode forbilder, altså eliten, til å begynne. Disse kan man også stille litt krav til da man faktisk bruker mye ressurser på å backe dem opp.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  20:34:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ponnyrytterne er under 16 år, dersom de røyker bryter de norsk lov.
Burdd på norsk lov burde være grunn til å kastes av landslaget.

Opprinnelig postet av lino

..Og dersom de sitter på i en bil uten å bruke sikkerhetsselen, bryter de også en av Norges lover, og bør kastes ut av satsningsgruppen de er med i.
For ikke å snakke om at de er forbilder! Vi kan ikke tollerere at forbildene våre setter sine egne liv i fare ved å kjøre uten sikkerhetssele! Vi kan nemlig bli påvirket av "idolene" våre.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  20:36:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tja, min kjære er voksen. Han kan gjerne finne på å bli -veldig- brisen av 3 bokser øl. Min mor er da så vidt jeg vet, voksen, godt oppi 40-årene faktisk. Hun blir mer eller mindre full av så lite. Det er veldig individuelt hva man tåler.

Opprinnelig postet av Formosissima

Da så.. Måtte bare stusse litt på det siden ingen i min omgangskrets er i nærheten av noen rus etter tre øl.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/12/2005 :  20:41:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Tja, min kjære er voksen. Han kan gjerne finne på å bli -veldig- brisen av 3 bokser øl. Min mor er da så vidt jeg vet, voksen, godt oppi 40-årene faktisk. Hun blir mer eller mindre full av så lite. Det er veldig individuelt hva man tåler.

Da så.. Måtte bare stusse litt på det siden ingen i min omgangskrets er i nærheten av noen rus etter tre øl.

Opprinnelig postet av Ullsokken

Tenkte akkurat og si det.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  01:55:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

..så er jeg da sær, og antar at deres omgangskrets -ikke- består av majoriteten av det norske folk.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  10:24:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Herregud.. Jeg tror det er noen her som enten er så tilbakestående at de ikke vil skjønne, eller er så vrange og særegne at de ikke kan skjønne. Tror dere faktisk motivet for NRYF, med Norges idrettsforbund i spissen er å på død og liv være politi for hvorvidt folk bryter loven eller ikke? Jeg tror noen her ser på dette i helt galt perspektiv.

Det er en bigreie at det er jo greit at de unge faktisk er for unge til å nyte både røyk og alkohol. Men tror dere faktisk det er det å være politi som idretten ønsker å gjennomføre?

Isåfall bør dere lese litt mere om dette opplegget. Dette er ikke noe som NRYF alene har gått gjennom, men jeg vil påstå at ryttermiljøet kanskje er blandt de miljøene som bør bli med på dette, da dette er et stort problem, iallfall sett i forhold til annen idrett.

Noen linker som kanskje vinkler saken i et annet perspektiv:

Det er ikke å være politi for hver enkelt utøver det er snakk om å bekjempe. Men å ta et miljø i egne hender og ha målsetninger for hvordan dette miljøet skal være.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 17/12/2005 10:25:59 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 17/12/2005 :  11:21:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Og dersom dere tror man ikke gjør det dårligere som rytter ved å røyke, tar dere feil. Røyk påvirker kroppen og ødelegger den over lang tid, som toppidrettsutøver må man være i topp form!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  18:28:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Herregud.. Jeg tror det er noen her som enten er så tilbakestående at de ikke vil skjønne, eller er så vrange og særegne at de ikke kan skjønne. Tror dere faktisk motivet for NRYF, med Norges idrettsforbund i spissen er å på død og liv være politi for hvorvidt folk bryter loven eller ikke? Jeg tror noen her ser på dette i helt galt perspektiv.

(...)
Opprinnelig postet av spoff

Jeg er kanskje en av disse "noen" du snakker om. I mitt tilfelle så er jeg ikke tilbakestående i det hele tatt, jeg er muligens noe vrang og særegen, og jeg klarer å se hva andre folk ser i Rytterforbundets handling.
Det er bare det at jeg ikke syns noe om at organisasjoner/forbund/staten/diverse skal passe på alt og alle i en hver situasjon. Jeg syns som jeg før har påpekt at folk må få gjøre som de vil, men også ta avsvaret for de valgene de gjør. Da må individet tenke selv, og det kan jo bli en helt ny handling for noen.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  19:53:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ullsokken : Hva med de individene som ikke klarer å ta ansvaret for seg selv? Skal man lukke øynene for dem? Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  20:29:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

..så er jeg da sær, og antar at deres omgangskrets -ikke- består av majoriteten av det norske folk.

jeg syns ikke du er sær i det hele tatt...! jeg mener at om man blir full på tre øl eller ikke kommer helt an på personen og ikke minst dagsformen...
som f.eks meg, på nyttårs aften i fjor, da drakk jeg 1 helflaske med vodka og x-antall tequilashots før jeg ble full, mens andre dager skal d ikke mer en noen pils til før jeg kommer i samme formen... som sagt mener jeg at dette har med dagsformen å gjøre... til jenter har det jo også med menssyklus å gjøre... iallefall har jeg merket at jeg tåler mindre når jeg har mensen enn ellers...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  22:54:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter 1 flaske vodka så ligger jeg på sykehuset... men,
Kan være enig i alkohol kansje ikke har så mye på et norsk stevne å gjøre. Men mest fordi det er Norge. Har bodd de siste 15 årene i Danmark, hvor vi har en mye mer liberal holdning til alkohol. På alle skoler jeg har gått på, og da mener jeg videregårende og handelskole og høyskole har det vært alkoholservering på skolen. Det er ikke unormalt at lærer tar seg en øl i lunsjpausen, og er IKKE beruset av den grunn. I Danmark er det også lov å kjøre bil ette en øl. Vi har verken flere ulykker eller flere alkoholikere av den grunn. Å ta en øl på et stevne er også HELT normalt og på alle de stevner jeg har vært på har jeg ALDRI sett en full person. Det handler litt om å tenke selv og. I Danmark har vi ikke vinmonopoler og brennevin kan kjøpes på den lokale shell eller Rimi. Metanolsaken og smugleing generelt pluss alt det hjemmebrent som blir drukket i Norge har gitt meg et annet syn på streng alkoholpolitik og jeg mener at Norge burde se litt mer på sine naboer før de skjerper reglene.
Ang røyking så burde dette være opp til den enkelte. Selvom det er lov er det ikke røyketvang. De fleste eliteutøvere vet at røyking ikke gir bedre kondis. Og det vet også unge under 16 hvis de er noenlunde oppegående. Derimot tror jeg at alt som ikke er lov, blir mye gøyere.. Kansje derfor Danmark og Sverige invadreres av dritfulle nordmenn år etter år??
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  23:15:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lopke: Så er det også nordmenn som har rykte på seg for å være de eneste som drikker for å drikke da. Andre lands kulturer ser på alkohol som noe skal nytes, den norske kulturen ser på alkohyler som noe som det skal bøttes innpå mest mulig av - og man skal gjerne skryte av det etterpå også ;-)
Det er forskjellen. Hadde den norske kulturen vært annerledes, så hadde jeg kanskje ikke hatt noe problemer med det. Men det er den ikke.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  23:19:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
aha.. har jo lurt en del på dette. tenkte først at nordmenn hadde levn fra det mongolske genet som samer og grønlendere har (indianere og).. de tåler lite alkohol og liker det litt for godt.
Men nå fikk jeg svar. Det er jo bare ekstrem harryfaktor!!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  01:04:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jepp. Det er stusselig. :-s Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.