hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mindre alkohol og bedre holdninger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Mindre alkohol og bedre holdninger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  23:15:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Promilletesting av sprangryttere under elitestevner og nulltoleranse for røyk og alkohol blant ponnirytterne. Dette er bare noen av tiltakene Norges Rytterforbund har gjort de siste årene for å skape gode holdninger i hestemiljøet.

Her finner du resten av artikkelen.

Så klart har ikke fulle idrettsutdøvere noe å gjøre på banen. De hadde helt klart utgjort en fare både for seg selv, hesten og andre, og en utestengelse av eventuelle fulle ryttere er jeg helt for.

MEN:
Kopi av melding:
Dersom en av dem drikker eller røyker er det rett ut av satsningsgruppa, sier Kloster Aasen.

Dette blir sagt om ponnilandslaget.

At de kan la være å drikke er greit nok, men hvorfor kan de ikke røyke? Man blir verken bedre eller dårligere til å ri av å røyke. Om ponnirytteren velger å røyke, eller drikke på fritiden for den saks skyld, syns jeg ikke rytterforbundet skal legge seg opp i det. Folk som nytter ulike rusmiddel er i de aller, aller fleste tilfeller klar over hvilke følger det kan få.

Folk må få velge selv, men da også ta ansvaret for de valgene de gjør.

Deres synspunkter?

Raving madness suits me fine

Lopke

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  23:21:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig.. ja for et fritt Norge.. røyking er en personsak om man vil eller ikke. Alkohol og kjøring er heller ikke lov pga ulykker, ser ikke helt samme problemet med røyking. Selvfølgelig er det ikke bra og rytterforbundet vil nok bare sette et godt eksempel men det må være måte på. Synes vi nermer os kommunistiske tilstander i Norge... Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  23:27:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Ugh.
Når det kommer til alohol og publikum så syns jeg det skal være lov på vanlige stevner. På utpregede familieshow får arrangøren heller vurdere om det skal være en alkoholfri tribune, hvilket faktisk ikke hadde vært så dumt!

Å ta seg en øl eller to er ikke farlig, og med de prisene OHS praktiserer kan ikke langt større inntak friste noe særlig..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  23:30:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig.. alkoholservering er ikke noen synd. Folk over 18 må klare å styre dette selv. Tror heller ikke noen skal på vorspiel før horseshow :) Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  00:04:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Er ikke de på ponnylandslaget juniorer eller noe? Under 18?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/12/2005 :  00:11:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av lino

Ponniryttere må være under 16, så ja, de har egentlig ikke lov til å hverken drikke eller røyke uansett, etter norsk lov! Og den må jeg si at jeg forventer at norsk rytterforbund skal følge opp. Skal egentlig ikke være nødvendig for dem å ha de reglene de har heller, for det dekkes allerede av loven..

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  00:18:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av lino

Men om de da skulle være 16 (eller eldre, men under 18) har de fortsatt lov til å røyke. De har bare ikke lov til å kjøpe røyk i butikken (eller noe annet sted for den saks skyld). Så etter norske lover, gjør de ikke noe ulovlig.

Jeg forstår Rytterforbundet som sikkert bare vil være et godt eksempel, men det må da være måte på. Skjønner ikke hvordan det at en juniorrytter røyker eller drikker på fritiden kan ha noe som helst med rytterforbundet å gjøre.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  01:16:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er fullstendig enig i at barn på ponnilandslaget ikke skal ha lov til å drikke og røyke. Dette er ikke lov i følge norsk lov, og jeg er nå en av disse som mener at loven er til for å følges.
Batta; det er ikke lov å hverken kjøpe selv eller kjøpe -til- en mindreårig, og siden å stjele også er ulovelig, vet jeg ikke hvordan f.eks. en 14-åring lovelig skal kunne tilegne seg et årsforbruk av røyk?

Ryttere, eller andre idrettsutøvere på landslagsnivå, statuerer et eksempel for andre unge og håpefulle. Det håper jeg de som er i den situasjonen er klar over, ellers kan det etterhvert oppstå situasjoner som ikke er ønskelige, bl.a. iht. alkohol/røyk.

Alkoholservering på ridestevner ser jeg ingen nødvendighet for. Folk må da klare å se et par timers ridestevne uten å måtte ha en øl, en vin, en dram eller lignende.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  01:20:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva er problemet med å ta seg en øl til et ridestevne? Noen liker smaken bedre enn solo..
Man blir ikke full heller. Det er ingen drikketvang. Ser bare ikke problemet i at voksne (og her mener jeg over 18 år) kan ta seg en øl uten at verden går under for andre..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  01:29:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lopke: "Problemet" er at det gjerne finnes en pappa - eller en mamma for den del, som fort kan ta litt mer enn "bare enn øl" mens de ser på datterens ridestevne. Jeg kan neppe tenke meg at det er særlig populært om pappa schnøvler verre osv. for fult publikum.

Å si at man ikke blir full av en øl er helt greit, men det er dessverre ikke realitet for alle at man kan stoppe etter en øl - og her snakker jeg ikke om alkoholikere - men andre som gjerne vil ha en til, og en til, og en til osv.

I tillegg vil det på et ridestevne være en del yngre barn og lignende til stede, og jeg synes iallfall de kan spares for sånt der.

Har man lyst på en øl, funker det fint å ta denne både før og etter ridestevnet - uten at alle ser. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan holde seg til Soloen akkurat den perioden ridestevnet foregår. Drikking på offentlig plass er vel også forbudt.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  01:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: "Problemet" er at det gjerne finnes en pappa - eller en mamma for den del, som fort kan ta litt mer enn "bare enn øl" mens de ser på datterens ridestevne. Jeg kan neppe tenke meg at det er særlig populært om pappa schnøvler verre osv. for fult publikum.

Å si at man ikke blir full av en øl er helt greit, men det er dessverre ikke realitet for alle at man kan stoppe etter en øl - og her snakker jeg ikke om alkoholikere - men andre som gjerne vil ha en til, og en til, og en til osv.

I tillegg vil det på et ridestevne være en del yngre barn og lignende til stede, og jeg synes iallfall de kan spares for sånt der.

Har man lyst på en øl, funker det fint å ta denne både før og etter ridestevnet - uten at alle ser. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan holde seg til Soloen akkurat den perioden ridestevnet foregår. Drikking på offentlig plass er vel også forbudt.

Opprinnelig postet av Formosissima

Drikking på festivaler både natt og dag er også lov.
En rideskole er ikke en offentlig plass.
Når man ikke kan stoppe etter en øl men bare må ha en til og en til så vil jeg våge å mene at man har alkoholproblemer. Dette er et område jeg har personlig kjennskap til.
Å forby alkohol på arrangement, fjerner hverken trangen til å drikke eller forsterker den. Men har noen problemer på dette området skal de nok få det i seg uansett..

Reglene er vel laget mot allmenheten dvs oss som klarer å ta ett glass vin til maten og nyte det. Derfor blir jeg litt irritert når sånne regler skal gjøre oss kriminelle for all slags rart og mene at hvis vi ikke har strenge regler på alkoholområdet blir alle alkoholikere.

Dette mener jeg også mht avgifter på alkohol pg røyk i Norge.
En mer dobbeltmorals regering har jeg neppe opplevd.
Alkohol og røyk er fy fy, men vi vil gjerne ha pengene...(staten)
Etter prisene ble satt ned i Sverige og Danmark, gikk salget faktisk ned?? Men i Norge har vi stadig en tro på at hvis vinmonopolene forsvinner og folk kan skjøpe sprit på shellstasjonen går alt til Hel.. i Norge.
Da hadde vi fått ned smuglerproblemet og hjemmebrendt.

Jeg liker bare ikke den der "bank i knollen" av myndigheter som skal overstyre alt nordmenn gjør...
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  10:33:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg liker bare ikke den der "bank i knollen" av myndigheter som skal overstyre alt nordmenn gjør...

Den er jo grei,er eing i at det har blitt en veldig "barnehage"-mentalitet i Norge,der vi "åpenbart" ikke er i stand til å ta vare på oss selv,så myndighetene ser seg nødt til å overta den rollen...trist og provoserende!

Men ellers må jeg si meg enig i der Formossissima skriver...hva har nå alkohol og ryttersport til felles???
Ser det samme på endel organiserte turer,for voksne over 18,vel og merke.... Der er det drikking opp og i mente,man skulle nesten tro hele poenget med turen var å komme seg frem og tilbake til disse "geniale" festene... Forhåpentligvis er man edru til dagen etter,da man skal ri i terreng på veien tilbake... Hvis ikke,er det ofte bare "morro",og noe man blir mobbet for i noen dager... "kjempe-morsomt"...

Jeg kan ikke på mitt bare liv forstå hvorfor det er et problem at unge ponniryttere under 16 ikke skal få lov til å drikke eller røyke? Det er ikke lov ellers i samfunnet...så hvorfor skulle denne idretten være et unntak? Ponni-landslaget består av ryttere med potansiale,som har et talent...og trenere og andre voksne som skal trene og hjelpe til å støtte opp om disse unge rytterne. Det er ofte snakk om å tillrettelegge alt for dem,så de skal få et best mulig utgangspunk for å komme videre og opp i de høye klassene etterhvert som de utvikler seg videre... De får alle mulige ressurser til å kunne utvikle seg... Da er det vel ikke for mye å be om at de holder seg borte fra alkohol og røyk mens de er innvolert i dette...

Nei,alvorlig talt....dropp barnehage-passen av oss voksne,men pass gjerne ekstra godt på de unge talente vi har innen alle slags idretter...det er ikke alle unge som er det forundt!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/12/2005 :  10:38:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke si meg mer enig Lene.

Jeg er vel en ganske ung ponnirytter. men slutter ikke og feste og drikke litt for det akkurat.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  11:06:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Lene, og mener samtidig at det aldri burde serveres alkohol på stevner der barn deltar, feks klubbstevner. Jeg vet ikke hvor vanlig dette er, men i min rideklubb var det aldri noen som drakk under stevner og jeg hadde aldri hørt om alkoholservering på stevner før.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/12/2005 :  11:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stevner aner jeg ikke om det brukes og serveres. Men travløp.

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  15:16:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg syns heller ikke det bør serveres alkohol på stevner der barn deltar, om stevnearrangøren har lyst til å ha alkohol servering, kan de jo eventuelt ha en "etter-stevne"-fest med aldersgrense 18 år eller liknende... jeg kunne gjerne tatt meg en øl på tribunen under et stevne, og dette ville sikkert ikke noen av barna legge spesielt merke til, men som Formosissima sier, er det stort sett bestandig noen som ikke klarer å ta bare en øl... og å ha en/flere stupfulle foreldre på tribunen er kanskje ikke spesielt artig for rytterne, og er kanskje ikke noe godt forbilde for andre barn som er tilstede... det er desverre ikke alle som klarer å begrense inntaket...

men det med røyking skjønner jeg egentlig ikke... kan nok ha med at jeg røyker selv, og har røkt fast siden jeg var 14, jeg hadde aldri noe problem med å skaffe meg røyk, og det var egentlig ingen som kommenterte det noe spesielt heller... alkohol påvirker balanse, syn, språk, og svært mange sier og gjør ting de ikke ville ha gjort edru som kan være til sjenanse for både andre og dem selv, mens røyking er helt opp til personen selv og det påvirker ikke personen på samme måte som alkohol... ikke sjenerer det ikke andre heller, såfremt man ikke blåser røyk opp i ansiktet på folk, og ikke tvinger dem til å puste inn røyken din...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.