hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Storm, haggl, regn. Hestene inne. Hva nå?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Storm, haggl, regn. Hestene inne. Hva nå?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 14/12/2005 :  22:53:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita har stått inne i TRE hele dager nå. Ikke rart kanskje? Det haggler, regner og snør annenhver gang. Så blåser det. Gjørmete beiter.
Ikke trivelig.

MEN, det kan fort bli kjedlig og stå inne så lenge om gangen.
Er det noe man kan lage i full fart? En slags leke eller noe som kan aktivisere hesten?

Sånn man får kjøpt på hesteutstyrs butikk er utelukket.

Olithyon

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  22:58:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Vet om en del folk som har kraftfor oppi 1/2 liters brusflasker i plast. Binder de opp i en snor, også kan hesten aktivisere seg med å få det ut=)

-edit- Kålrot i taket? hehe..hørtes festlig ut.. men kjipt om den detter ned da? hvordan fester du den?

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 14/12/2005 23:04:37 Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  23:00:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel en litt fiffig sak er rett og slett og ta en vanlig brusflaske. Så tar du litt tau og binder rundt drikkenden og henger den opp i boksen. Den kan nå fylles opp med mat. Du kan for eksempel gi halvparten av måltidet i flasken. Etterhvert vil hesten lære seg og snu flasken slik at litt av maten faller ut. Etterhvert går det raskere og raskere for hesten og spise innholdet i flasken. Men de fleste hester bruker i vært fall litt mer tid og blir litt mer aktivisert på denne måten.

Hehe, så noen nevnte dette her mens jeg skrev mitt innlegg. Men ville bare nevne at jeg tror det blir vanskeligere for hesten hvis du ikke lager et hull i den. Mindre slit for deg også :P

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum.
Redigert av - Rebekka den 14/12/2005 23:01:55 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  23:01:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hva med å henge opp en kålrot i taket? Kan være morsomt.
Prøvde slik flaske på Cisco, han prøvde i fem minutter også ga han opp. Har sett det på andre ting også, han gir opp så fort han ikke klarer det. Mens andre hester skjønte det med en gang og snurra flaska rundt og rundt så kraftfôret datt ut. Bare å prve seg fram :)a
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  23:20:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bajass er ekspert på brusflaska med kraftfor i og hull midt på Den tømmer han fort selv om den er full av kraftfor Artig å se på hvordan han styrer den med overleppa

Hvordan fester dere tauet i kålrota Tar dere bort skallet Dette må prøves på smarte hesten som digger slike ting som henges opp

Hva med å ha Rosita ute en liten stund selv om været er noe drit for tiden?

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt

Redigert av - Molly den 14/12/2005 23:21:57 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/12/2005 :  10:06:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hva med å ha Rosita ute en liten stund selv om været er noe drit for tiden?
Opprinnelig postet av Molly

Jo, hun har vært ute. Rideturer og en time ute nå og da. Men idag har været blitt bedre. Så håper at hu kan gå ute i vertfall hele dag.

Men denne flaska. hvor stort skal hulle være, og hvor på flaska? Hvor høyt skal den henge.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  11:20:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg lager to hull rett igjennom kålroten, som et kryss gjennom den på en måte. Tar tauet først gjennom det øverste hullet (det som peker mot taket) og ut gjennom bunnen, og så fra den ene siden til den andre. Så henger jeg den opp.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  11:22:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kålrot:

Om det er vokset skall (er på de fleste) er det nok en god ide å ta det av.
Så lager du et hull tvers gjennom midten.Trer tau gjennom,fester "dings" nederst på tau så det ikke glir tilbake,heng opp.
Det varer ikke evig,mrn mye moro så lenge de holder på.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/12/2005 :  11:56:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvor høyt skal slike dingser henge?

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  22:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flasken har jeg brukt å hengt ca 1/2- 1m over gulvet. Kommer ann på hvor stor hesten er! Bare å prøve seg frem
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  07:33:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ikke for å lage skår i gleden, hehe, men; Jeg var på foringsteori på tirsdag, og ble der fortalt at hvis vi hadde slike flasker, baller, eller andre duppedittere med fôr i, som hesten måtte leke med for å få tak i fôret, skulle vi reise rett hjem og ta det ned. Hesten ble bare stressa av at den ikke fikk tak i mer enn ett par pellets om gangen. Da det setter i gang hele fordøyelsen hos hesten, og produksjon av spytt og enzymer som ikke er nødvendig for å spise ett par pellets. Det satte også igang spiserefleksen til hesten. For inni hodet til hesten var det en refleks som sa "spis", og da spiser den. Jeg har lenge vurdert å henge opp ei flaske i boksen til hesten min, men nå ble det ikke aktuelt lenger da, jeg fikk høre at det bare stresser opp hesten. Er jo ganske logisk igrunn. Fra naturen sin side er jo hesten vant til å spise 15-17 timer i døgnet, så blir den putta inn i en boks, hvor den må drive å trykke på ting, eller kaste ting rundt med hodet for å få tak i foret..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  11:26:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Her har vi regn, haggel, vind og gjørme hele vinteren. Men hestene er ute for det. Det må være så mye vind at det er fare på ferde (ting som fyker gjennom lufta og kan treffe dem etc.) før jeg lar mine stå inne. Er det skikkelig striregn og mye vind, kommer de kanskje litt senere ut og litt tidligere inn, men de får uansett noen timer ute. Synest uansett at mine står for mye inne, nå når de står på stall uten løsdrift. Så målet er å få dem på full løsdrift igjen. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  12:03:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Wenche: Var du på det lærlingstreffet på starum? Du hørtes nøyaktig ut som ei på stallen som var der [;] Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  13:39:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel, min hest blir absolutt ikke mer stresset av ting jeg har hengt opp i boksen dens. Vil egentlig påstå at han er blitt mer rolig. Han er nemlig en hest som må ha noe å gjøre på ellers blir han i dårlig humør. I stedet for å prøve og bite tak i meg f.eks. leker han nå heller med de tingene han har.
Det må også nevnes at han pleier og slenge med mulen så de lager merkelige lyder osv, han har nesten sluttet med dette når han kan bruke mulen sin til noe annet.

Men alle hester er individer. Noen vil sikkert kunne bli stressa av dette. Men for min hest funker det utmerket. Han biter ikke like mye i dekkenene sine når han står inne heller.

Men en ting, Wenche du sier hesten er vant til å spise hele tiden. Når den har slike ting og bare får ut litt og litt om gangen bruker den jo lengre tid på og spise, og spiser litt hele tiden. Er ikke det også da ganske naturlig for hesten, ellers bare hiver den i seg foret. Vil gjerne høre deg utdype deg litt mer der. Skjønte ikke helt det siste akkurat.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/12/2005 :  14:57:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Her har vi regn, haggel, vind og gjørme hele vinteren. Men hestene er ute for det. Det må være så mye vind at det er fare på ferde (ting som fyker gjennom lufta og kan treffe dem etc.) før jeg lar mine stå inne.
Opprinnelig postet av Fröya

Netopp. Rosita har stått inne for det heglet isbiter og liten storm. Rosita blir stressa av det, og løper opp hele åkern.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  16:00:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men en ting, Wenche du sier hesten er vant til å spise hele tiden. Når den har slike ting og bare får ut litt og litt om gangen bruker den jo lengre tid på og spise, og spiser litt hele tiden. Er ikke det også da ganske naturlig for hesten, ellers bare hiver den i seg foret. Vil gjerne høre deg utdype deg litt mer der. Skjønte ikke helt det siste akkurat.

Opprinnelig postet av Rebekka

Det jeg mener, er at med en slik leke, så må hesten stå å dille for å få tak i foret, og den får det ikke på en "naturlig" måte. Huff så dårlig jeg er til å forklare hehe.. Men når hestene går ute i det fri, så har de tilgang (hvis de er på ett frodig beite) til maten hele tiden, uten å måtte arbeide og bruke hodet for å få spist. Håper det ble litt klarere, men er så dårlig til å forklare Men er noen forskere i sverige som har forsket på dette, og kommet frem til det resultat at hester (med unntak, slik som din) blir mer stresset av å ha en slik leke. De burde heller få frøhøy eller halm å stå å tygge på.

Kopi av melding:
Wenche: Var du på det lærlingstreffet på starum? Du hørtes nøyaktig ut som ei på stallen som var der [;]

Neida, var ikke det, hehe.. men var på Starum ja! Var teori med Øystein Bakken :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.