hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Liten ponni med litt løs mage!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Liten ponni med litt løs mage!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  15:52:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Har en 2-årig nordlandshingst som sliter litt med noe løs mage! Han har ikke akkurat diare, men det er så pass at halen er konstant møkkete (hvis dere skjønner hva jeg mener!)! Jeg begynner å lure litt på om han rett og slett ikke tåler kraftforet, da dette kun er et problem i vinterhalvåret når han fores med høy og kraftfor!

Nå får han 6 kg høy, 1,5 ltr champion oppdrett, salt og yea Sacc pr dag (fordelt på 3 foringer). Han er i godt hold!

Jeg tenkte jeg skulle forsøke å skifte til en annet type kraftfor (tenkte da på evt å prøve Champion ekstrem når dette kommer, da det er mye mindre stivelse i dette)! Men så er jo dette at en unghest bør etter oppskriften ha oppdrettsfor! Hva bør han i såfall få i tillegg?

Må legge til at jeg bor i nord-norge og at det er vanskelig (og dyrt) å få tak i andre sorter enn det felleskjøpet har!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/12/2005 :  17:21:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hør med Felleskjøpet hva oppdretten egentlig inneholder, også kan du fôre med noe tilsvarende, bare at du på en måte blander det selv. Jeg har hatt en hest som ikke tålte noe ferdigfôr som komplett, energi o.l. (fikk fylninger i beina) men som likevel tålte at jeg ga noe det tilsvarende (blanda bygg, havre, vitaminer, salt og kalk) i "rent" fôr.

Vil tro en unghest trenger proteinrikt fôr (f.eks. mais, soya) i tillegg til mineraler (kalk og fosfor i riktig balanse) for å bygge opp masse og skjellett.

Lykke til!

Edit; leif

Redigert av - Anniken B. den 14/12/2005 18:23:20 Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  18:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
det smarteste er vel å finne ut hva det kommer av,men hvis du ikke finner det ut og vil prøve noe annet,så er det noe som heter Animal Biosa som er 'for alt og mot alt.' Jeg har en nordlandshest med løs mage nå,og jeg skal teste ut dette. Biosa er rimelig dyrt; vi betalte 1000,- for 5 liter. Dette skal da blandes ut i vann og melasse,og 'gjære' slik at de melkesyrebakteriene vokser.. Så skal hesten få 1-2 dl av dette hver dag.. Vet ikke om dette fungerer,men kan jo skrive her hvis jeg ser at det hjelper på min nordlandshest. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  21:23:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare et spørsmål ut av det blå; går ut fra at han har fått ormekur? Kan få løs mage dersom ikke.... Billig å gi en til for å sjekke om han blir bedre iallefall...
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  00:11:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Utrolig mange Norlandshester sliter med dårlig mage. Det er veldig nøysomme hester.
Min tåler ikke vanlig kraftfor iallefall, rett og slett for mye proteiner i det. Godt høy kan også være et problem, så min fungerer best på fint høy.
Equilibra er et for min fungerer bra på.
Yea sacc har jeg prøvd på mine med diare og det funket ikke!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Josephine87

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  08:13:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har prøvd Yea Sacc på den ene hesten min og det ser ut til å fungere veldig bra, har 10 dager igjenn av "kuren" så får vi se om det blir enda bedre!

Er verdt å prøve, er ikke dyrt heller..
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  11:07:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Joda, han har fått ormekur!

Han har ikke veldig løs mage, men akkurat så mye at det kommer litt veske, som igjen gjør at halen blir veldig møkkete! Ganske plagsomt...

Hva er det i ferdig for som gjør at noen kan reagere på dette? Kan jeg kutte ut alt kraftfor og kun gi multitilskudd - vil det være nok til å dekke behovet for vitaminer og mineraler? Han er jo ikke akkurat tynn, så jeg tror ikke det ville ført til noe problemer i forhold til holdet hans! Hva bør jeg i såfall gi i tillegg (kalk?)?

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/12/2005 :  13:33:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Du kan godt prøve å kutte alt kraftfôr og gi bare multitilskudd isteden, men det kan hende du må gi en lien neve med noe, bygg f.eks bare for å få ham til å spise det. Det skal dekke alle vitamin og mineralbehov, selv om du ikke gir kraftfôr i tillegg.

Så lenge du fôrer kun med høy er det ikke grunn til å gi annet tilskudd, som f.eks kalk. Jeg har pleid å supplere med kalk til mine hester, men det er fordi at i kraftfôr som byggpellets og havre så er balansen mellom fosfor og kalsium helt feil. Denne balansen skal være minst 2:1 der kalsium er mest, og i disse fôrslagene er fosforinnholdet for høyt. Da gir jeg kalk på sida for å utligne dette. Så lenge du ikke gir kornsorter med høyt fosforinnhold, men bare høy trenger du ikke gi kalk.

Gå til toppen av siden

Winnetou

Skrevet - 20/12/2005 :  16:37:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veninna mi har en litt større hest som har hatt veldig mye mageproblemer. Tror du bør unngå mye protein i foret inkl høyet. Hesten har gått på biola (melkeprodukt) som har virket veldig bra Tror det er lurt å unngå kraftfor så godt som mulig... Du kan heller gi den litt gulrøtter Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  16:44:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært borti mange hester med løs mage pga av dårlig høy, eller mye skifte mellom grovt og mindre grovt høy.. Alt høy er ikke likt, det kommer an på om det er 1 eller 2 slåtten.. Bare et tips, hvis du ikke finner noen løsning! =)
Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 21/12/2005 :  12:06:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Veninna mi har en litt større hest som har hatt veldig mye mageproblemer. Tror du bør unngå mye protein i foret inkl høyet. Hesten har gått på biola (melkeprodukt) som har virket veldig bra Tror det er lurt å unngå kraftfor så godt som mulig... Du kan heller gi den litt gulrøtter

Opprinnelig postet av Winnetou

Gulrøtter har en lakserende effekt, og bør da strengt tatt ikke gis til hester som allerede har løs mage..

Gå til toppen av siden

eple

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  12:15:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite tips som vi har sett at hjelper på noen av hestene som sliter med
løse mager er å fjerne saltstenen og salttilskuddet i maten deres.
Vet ikke hvorfor dette fungerer, men det er verdt et forsøk for dere som har disse problemene.
Prøv å fjern allt av salt i maten 1-2 uker så ser man om det hjelper.
Etter å ha prøvd en rekke ulike tilskudd og smarte tips oppdaget vi dette ved en tilfeldighet.

Det enkleste er ofte det beste

Kristin
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.