hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Homofili
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Homofili
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  14:29:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette ble langt om ingenting

Der tar du feil, det ble langt om mye med viktig og ikke minst klokt innhold

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  16:34:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oi, tusen takk for skryt *rødme*
Jeg tror ikke jeg noensinne har skrevet et så langt innlegg, med så mange skrivefeil og halve setninger før da men. Så snille dere som klarte å lese det likevel :-)

Forresten syns jeg sitatet til Per Kristian Foss var ganske kult.
(selvom det kanskje mer enn noe bidro til at en eller annen avis klarte å komme opp med nok en overskrift som innholdt ordet homo).
Jeg føler at tabloidene på mange måter sidestiller homofili og mennesker fra andre nasjoner osv.
Det er jo feks veldig viktig å skrive "mann av utenlandsk opprinnelse mistenkt for konedrap", men er vedkommende norsk skrives det bare "mistanke om konedrap" (og da kommer det ingen lange artikler om stigmatisering, og hva en liten klase forskere mener om noe). Akkurat som det står: "Arve Juritzen inngår homofilt-ekteskap", men jeg er helt sikker på at det ikke kommer til å stå i noen avis noensinne: "Siv Jensen inngår heterofilt-ekteskap", da kommer det nok til å stå "Siv Jensen giftet seg". Da er det ikke lenger den homofiles skyld at "deres legning blir presset på alle og enhver" og akkurat det er det litt viktig å tenke over.

Guro ~spanskeeksamen, muntlig i morra *grue seg*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  16:54:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Guro

¡Que tengas suerte!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  17:05:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Guro

¡Que tengas suerte!

Opprinnelig postet av Lopke

(håper jeg ikke misforsto nå..har bare hatt spansk dette semesteret nemlig..så jeg tror du sier noe ala lykke til, men det kan jo hende jeg bommer veldig)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  17:43:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Si si.. :)
Lykke til.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  19:32:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Phew, jeg har trålet hele debatten og enda ikke funnet mitt argument der - så da kommer det nuh:

Vi bor i "verdens beste land". Vi er svært lite fordomsfulle i forhold til mange andre mindre utviklede land, og det er stort sett "greit" å være homofil i Norge. Vanskelig? Helt sikkert. Men man blir ikke steinet til døde på torget en lørdags formiddag fordi man elsker "feil" person.

De fleste adopsjoner til Norge skjer fra den tredje verden eller ved at man adopterer sin ektefelles barn fra tidligere forhold. Det er svært sjeldent at norskfødte barn adopteres bort til "fremmede". (Dette finnes det dokumentasjon på om noen ikke tror meg, men da må jeg google)

Poenget mitt; de landene som normalt adopterer bort barn til Norge, de har en helt annen religion og kultur enn hva vi har. De er slettes ikke så åpne og lite fordomsfulle som vi er. Selv om vi i Norge ikke bor i et strengt muslimsk land (f.eks) så må vi akseptere at andre gjør det og at deres holdninger er reelle for dem. De aller fleste land adopterer ikke bort barn til par som ikke er gift og har vært det i minimum to år. Dette er strikse regler som man er nødt å følge om man ønsker å adoptere.

Disse landene forstår ikke vår åpenhet, og for dem er homofili en uting. Synd, skam, génfeil - hva vet jeg hva de skylder på. De forstår ikke hvordan vi kan godta slike holdninger og de ønsker ikke å adoptere bort barn til disse landene. Hva vi kan ende opp med er at land som det er vanlig å adoptere barn fra, om man bor i Norge, ikke lenger ønsker å sende barna hit fordi vi nordmenn har de holdningene vi har. Om man prøver å "tvinge dette på dem" - så er vel boikotten et faktum.

Ja, jeg synes homofile bør få adoptere barn, men nei - jeg synes ikke at det bør være en stor kampsak. Ikke ennå. Vi bort i et utviklet land, barna man ønsker å adoptere gjør det ikke. Jeg synes faktisk det er viktigere å respektere de holdningene disse landene har, selv om en selv ikke er enig, fremfor å skulle tre våre meninger nedover hodene på dem for at et hundretalls homofile par skal få adoptere.

Jeg tror ikke verden i sin helhet er klar for det ennå. Norge og de landene vi liker å sammenligne oss med, ja - men ikke de landene adoptivbarna kommer fra.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  19:46:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Phew, jeg har trålet hele debatten og enda ikke funnet mitt argument der - så da kommer det nuh:

Vi bor i "verdens beste land". Vi er svært lite fordomsfulle i forhold til mange andre mindre utviklede land, og det er stort sett "greit" å være homofil i Norge. Vanskelig? Helt sikkert. Men man blir ikke steinet til døde på torget en lørdags formiddag fordi man elsker "feil" person.

De fleste adopsjoner til Norge skjer fra den tredje verden eller ved at man adopterer sin ektefelles barn fra tidligere forhold. Det er svært sjeldent at norskfødte barn adopteres bort til "fremmede". (Dette finnes det dokumentasjon på om noen ikke tror meg, men da må jeg google)

Poenget mitt; de landene som normalt adopterer bort barn til Norge, de har en helt annen religion og kultur enn hva vi har. De er slettes ikke så åpne og lite fordomsfulle som vi er. Selv om vi i Norge ikke bor i et strengt muslimsk land (f.eks) så må vi akseptere at andre gjør det og at deres holdninger er reelle for dem. De aller fleste land adopterer ikke bort barn til par som ikke er gift og har vært det i minimum to år. Dette er strikse regler som man er nødt å følge om man ønsker å adoptere.

Disse landene forstår ikke vår åpenhet, og for dem er homofili en uting. Synd, skam, génfeil - hva vet jeg hva de skylder på. De forstår ikke hvordan vi kan godta slike holdninger og de ønsker ikke å adoptere bort barn til disse landene. Hva vi kan ende opp med er at land som det er vanlig å adoptere barn fra, om man bor i Norge, ikke lenger ønsker å sende barna hit fordi vi nordmenn har de holdningene vi har. Om man prøver å "tvinge dette på dem" - så er vel boikotten et faktum.

Ja, jeg synes homofile bør få adoptere barn, men nei - jeg synes ikke at det bør være en stor kampsak. Ikke ennå. Vi bort i et utviklet land, barna man ønsker å adoptere gjør det ikke. Jeg synes faktisk det er viktigere å respektere de holdningene disse landene har, selv om en selv ikke er enig, fremfor å skulle tre våre meninger nedover hodene på dem for at et hundretalls homofile par skal få adoptere.

Jeg tror ikke verden i sin helhet er klar for det ennå. Norge og de landene vi liker å sammenligne oss med, ja - men ikke de landene adoptivbarna kommer fra.

Opprinnelig postet av Kajsa

Bra skrevet! Det var mye jeg ikke har tengt over der.

Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  19:53:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bakgrunn:

En kjent radioperson i Norge gir råd til de som ringer inn. For
kort tid siden svarte hun en av innringerne, med henvisning til
3. Mosebok 18:22, at homoseksualitet er en vederstyggelighet,
og kan under ingen omstendighet tolereres. Det følgende er et
åpen brev til vedkommende ført i pennen av en GOD borger,
hvis navn er ukjent:

Kjære deg,

Takk for at du gjør så mye for å lære folk opp i Guds bud. Jeg
har lært mye av deg, og jeg prøver å dele disse kunnskapene
med så mange jeg kan. Dersom noen for eksempel prøver å
forsvare homoseksualitet, så minner jeg dem bare om 3.
Mosebok 18:22 der det det står klart og tydelig at homo-
seksualitet er en vederstyggelighet. Så er ikke det mer å snakke
om.

Men nå trenger jeg noen råd om hvordan jeg skal leve etter
Guds bud.

1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer vet jeg at dette
gir en en duft som behager Herren (3.Mosebok 1:9).
Problemet er naboene.

2. Jeg ønsker å selge min datter som slave (2. Mosebok 21:7).
Med det prisnivået vi har i dag, hva mener du er en rett pris?

3. I 3. Mosebok 24:44 står det klart at jeg kan eie både
mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt fra et
naboland. En venn av meg sier at dette gjelder bare for
svensker og finner. Her trenger jeg hjelp. Kan jeg eie en
svenske?

4. Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide
på sabatten. 2.Mosebok 35:2 er helt tydelig på at han
skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?

5. En venn av meg mener at selv om det er en veder-
styggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11:10), så er
homoseksualitet verre. Jeg er uenig. Hvem har rett?

6. I 3.Mosebok 21:20 står det klart at jeg ikke må nærme
meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg må innrømme at
jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt
perfekt, eller kan vi operere med litt slingringsmonn her?

7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper
håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig
en synd ifølge 3. Mosebok 19:27. Hvordan bør de straffes?

8. Jeg har lest i 3.Mosebok 11:7-8 at jeg ikke må røre noen
rester av en død gris fordi det gjør meg uren. Kan jeg
allikevel spille fotball dersom jeg har hansker på?

9. Min onkel har en gård. Han synder mot 3.Mosebok 19:19
fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er
ikke noe bedre fordi hun går med klær som er lagd av to
ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har
også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig
at vi samler hele byen bare for å steine de (3.Mosebok
24:10-16)?
Er det ikke like lett å brenne de til døde i et familieselskap
slik vi
pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger
(3.Mosebok 20:14)?

Jeg vet du har gått i dybden på denne type problemstillinger.
Så jeg er sikker på at du kan hjelpe meg. Takk for at du stadig
minner oss på at Guds ord er evig og uforanderlig.

Kanskje noen som blir støtt nå. Men kunne ikke dy meg.. Det var snakk om religion i starten av tråden..

Redigert av - mint den 19/12/2005 19:57:50 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  20:06:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nå er det jo ikke ulandene som setter reglene ang adopsjon i Norge. Det er den norske regjeringen!! Og de er imot..

Norge er ikke klar for dette.. da hadde det jo vært lov hadde det ikke?
Det er de ferreste adoptivbarn som kommer fra muslimske land som siges å ha den strengeste seksualpolitikken i verden. Jeg ser kun en synder her, og det er Norge. Fordomsfulle, intolerante, kristne, "frie" Norge..
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  20:11:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har i grunnen ikke tenkt på at det eksisterer andre holdninger der man adopterer barn fra. Og det er jo som det nevnes her ganske viktig. Samtidig må det jo kunne gå ann å "spørre høflig" i de land der det er mest liberalt. Og iflg TVNorges program en gang så adopterer jo folk i USA barn fra Russland, noe som for ikke så mange år siden høyst sannsynlig var utenkelig (ref: kalde krigen), så det er iallfall dumt å "ikke framlegge saken" syns jeg. Meget mulig mitt noe infantile syn på dette stammer fra det fakta at jeg aldri har vært noen kløpper i sammfunnsfag.

Mint: artig innlegg.
Vi hadde noe ala det samme i lokalavisa i fjor. Der noen gamliser ble satt skikkelig fast av ungdommer, og ikke minst far til en homofil. Storartet lesing for oss som "så det hele utenfra", men sikkert ikke så gøy for de som stadig møter fordommene. Og sikkert heller ikke så gøy å få slengt i trynet at du har feilet som far når sønnen din er blitt homofil. Jeg er helt overgitt i forhold til hva folk får seg til å uttale.
(Morsom tekst fra boken "unge kvinner" eller noe sånt, som stammer fra 50-60 tallet, der sto det blant annet noe ala "barn må ikke utsettes for psykisk stress når de er små, da dette kan trigge muligheten for å bli lesbisk/homofil", det står ganske masse annet kjekt også i den boka altså;-), men poenget er vel at det ikke er _så_ mange år siden, og derfor syns jeg på mange måter at vi har kommet langt, men ikke langt nok)

~Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  20:12:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Lopke: det er ikke riktig dessverre...

Se på http://www.adopsjon.no/ klikk på "litt om landene vi adopterer fra" (i venstre kolonne). Det står det svart på hvitt at det er landene barna kommer fra som setter reglene for adopsjonsprosessen.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  20:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: det er ikke riktig dessverre...

Se på http://www.adopsjon.no/ klikk på "litt om landene vi adopterer fra" (i venstre kolonne). Det står det svart på hvitt at det er landene barna kommer fra som setter reglene for adopsjonsprosessen.

Hvor står det at homofile par ikke må adoptere?? Det er det debatten handler om, ikke om de må være kristne eller tjene over 350.000 tilsammen. Det var også det jeg mente da jeg skrev at Norge setter disse reglene.. ikke "Kina"..
Fikk sikkert uttrykt meg litt feil her, men men.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  20:30:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Nei, men det var da heller ikke det jeg prøvde å poengtere.
Det er landene barna kommer fra som setter reglene for hvem som skal få adoptere barn. Det står heller ikke på de sidene at homofile par kan få adoptere.

Sakset fra homofil.no:

Kopi av melding:
Fra 1. januar år 2002 får homofile personer i partnerskap rett til stebarnadopsjon. Det vil si at det åpnes for at den ene partner i et registrert partnerskap kan adoptere den annens barn, med mindre barnet er adoptert fra en stat som ikke tillater slik adopsjon.

Det vil si, homofile kan adoptere sin partners barn - men ikke et barn fra et land/stat som ikke tillater slik adopsjon

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  20:34:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil det si at eks. Grete blir gravid med en mann "på byen" hun er gift med Guri. Kan Guri adoptere dette barnet? så de begge blir foreldre?? Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  20:45:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Dersom "mannen på byen" ikke står oppført som far, ja. Men dette har det vært mye diskusjoner om nå, i og med at det viser seg at mange blir nektet denne typen adopsjon.
For å få adoptere partners barn, må man gjennom kontroller av barnevernet og sosialkontor, og likevel får mange avslag med dårlige begrunnelser.her..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.