hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Problemhester"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 "Problemhester"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  15:18:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finnes det virkelige problemhester?
Eller finnes det kun "problemhester"?
Er disse såkalte "problemhestene" kun et resultat av mer eller mindre tankeløs håndtering og liten vilje og/ eller evne til å forsøke å forstå hva som beveger seg inne i hodet på disse firbente?
Når alt kommer til alt finnes det virkelig problemhester, eller finnes det egentlig bare hester med problemer tillært og tillagt av mennesker?

Savner en god debatt på dette emnet da jeg har mine meninger rundt dette men få å diskutere med..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  15:45:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det finnes utrolig mange hester med problemer.
Mesteparten av problemene er menneskeskapt.
Andre har sin årsak i fysisk smerte eller ubehandlet sykdom/skade.
Noen få skyldes mental sykdom.

Det er ikke før problemene blir direkte utslagsgivende for menneskers håndtering og omgang med hesten at de blir registrert. Inntil da blir de neglisjert...

Line.

Redigert av - Cowgirlchris den 11/12/2005 01:45:03 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  16:35:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
En eller annen kjent person har uttalt at det ikke finnes problemhester, bare hester med problem. Jeg holder meg til den. :-) Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  17:06:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Enig i det Ellen sier i en av videoene; Det finnes ikke problemhester, bare hester med menneskeproblemer. Eller noe i den duren
Therese
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  17:55:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke før problemene blir direkte utslagsgivende for menneskers håndtering og omgang med hesten at de blir registrert. Inntil da blir de neglisjert...

Ja men i veldig mange tilfeller hvor disse hestene har en oppførsel som for oss mennesker både er uakseptabel og veldig ofte farlig så vil mesteparten av "skylden" bli lagt på hesten.
Man snur problemstillingen på en måte og sier at hesten er gal, ondskapsfull, farlig osv og alt blir lagt opp til at hesten skal forandre atferd mens den som håndterer bare skal "lene seg tilbake" og gjøre småjusteringer ifht. håndteringen osv,
jeg påstår på ingen måte at alle har denne tankegangen.
Men hva med vår egen atferd? Hvor mye er dere bevisst deres egen atferd overfor hesten, i hvilken grad tror dere holdning hos mennesker skaper problemhester.

Jeg stiller bare en masse spørsmål her for å få i gang en skikkelig debatt

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  18:09:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det finnes ikke problemhester, bare hester med menneskeproblemer.

Ikke helt enig...

Størstedelen av hesters problemer er nok menneskeskapte,ja...og der kommer nok også mye helseproblemer i tillegg til div adferdsproblemer...
Men som også Line(Cowgirlchris) er inne på,så finnes det også hester med mentale problemer.
I naturen hadde nok ikke disse hestene overlevd de første timene engang...men ettersom hestenes miljø ikke lengre består av sletter og villmark,så lever endel av disse hestene til voksen alder før det oppdages/slås fast at de ikke er helt som de skal være mentalt...

Har selv vært borti en hoppe som ble født "normal",men fikk en svulst på hjernen som gjorde henne om til en mannevond furie... hesten ble nødslaktet på stallen etter å ha angrepet og skadet eieren sin i luftegården,og etter angrepet "klikket" det totalt for hoppen... Det ble tilkalt en jæger til slutt,ettersom hun ikke ville sleppe noen nært på seg... Denne hesten ble obdusert,og de fant da en svulst på hjernen hennes. Derav de ekstreme forandringene...

Dette vil jeg dog tro er av de sjeldne tillfellene,samme som med hester som har en medfødt sinnslidelse. Stort sett,etter mitt skjønn,er problemene hestene har forårsaket av mennesker på et eller annet plan...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  18:32:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Selfølgelig med unntak, er enig i at det finnes hester som har mentale problemer.
Men har aldri vært borti slike hester, og tror de er ganske så sjelden som du sier selv Lene.

Selv er jeg veldig konsekvent på hvordan jeg oppfører meg rundt hester.
Når jeg holder på med Eikdokka, og også andre hester. Omså hvis jeg bare er inne i gjerdet til hesten til ei venninne, en hest som jeg ikke kommer til å håndtere noe. Men det er en ypperlig mulighet til å trene meg selv på hvordan signaler jeg gir ut.

Har selv en såkalt "problemhest", Vårgò. Fjordhoppe på 11 år som er blitt håndtert lite, og de gangene hun er blitt håndtert har det ikke vært bra behandling.

Først og frems setter jeg rettferdighet mot hesten.. Får vondt inni meg når jeg ser en person slå en hest fordi den ikke gjør som personen vil siden hesten rett og slett ikke forstår!
Selvfølgelig uansett hvis noen slår en hest, men det er den typen jeg får se ofte!

Therese
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  01:18:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva med de daglige "disputtene" man har med sine hester?
Veldig enkelt å si at f.eks treningen var preget av en sprek hest, eller at det ble dårlig med jobbing fordi hesten var "slækk"...
Jeg gjør det selv, men tenker ofte i ettertid( dessverre) at mye av dette dårlige samarbeidet kunne vært hindret ved at jeg hadde gitt min hest mer, i form av korrekt informasjon om hva hva jeg ønsket.
Tar vi for lett på hvordan vi kommuniserer med våre hester?
Gjør du det?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  01:43:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg PRØVER å holde fokus på hesten når jeg håndterer den. Det vil si at jeg ikke står og skravler intenst med andre samtidig som jeg legger på dekken, for eksempel. Det er nesten så jeg forbinder det med vanlig høflighet å ha oppmerksomheten på den jeg omgås. Enten det er hest eller folk... Jeg har faktisk møtt hester som har blitt sure av at de ikke har fått oppmerksomheten til den som holdt på med den... -Litt sånn; Hallo, jeg er her jeg også, altså!

Hver gang jeg er i nærheten av en hest er det en treningssituasjon. Enten det er noe så enkelt som å holde en hest for noen eller å børste min egen. Hva jeg får ut av det blir jo opp til meg.

Noen ganger oppstår det misforståelser imellom meg og hest. Da er det min feil stort sett hver gang at det skjer. Og mitt ansvar å rydde opp i det og få det til å ende på en positiv måte. Det kan være en real utfordring i det.

Enten det er meg eller hesten som er "all over the place" mentalt, så blir det nødvendigvis problemer med kommunikasjonen av det. Både hester og folk er veldig forskjellige der. Jeg merker jeg blir veldig "uff" av å holde på med hest som er ukonsentrert og neglisjerer meg eller er stresset og låst på andre ting mentalt. Det er slett ikke umulig at hester kan føle på samme vis med folk som er likedanne..?

Jeg merker ofte at det er fort gjort å TRO at jeg har gitt klare signaler, mens hesten kanskje klør seg i hodet og lurer på hvilke av signalene jeg gav som var det den skulle reagere på. Stort sett ligger feilen altså hos meg og ikke hos hesten. Ihvertfall så lenge den har hatt fokuset på meg.

Største utfordringen for meg synes å være at jeg ikke skal gå glipp av hestens signaler når jeg rir den. Det er altfor fort gjort å overse de små tegnene, og brått sitter man i en situasjon med en hest som slett ikke er noe hyggelig å sitte på lenger... Jeg har et ok lite småbruk, men føler ingen trang til å se det fra lufta. Og bråstoppen gjør himla vondt!

Men det var kanskje ikke denne typen kommunikasjon du tenkte på?

Hilsen Line.

Redigert av - Cowgirlchris den 11/12/2005 01:44:48 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  03:03:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utrolig givende å ha en debatt med deg som deltager Line, veldig på bølgelengde med deg på denne:

Kopi av melding:
Det er nesten så jeg forbinder det med vanlig høflighet å ha oppmerksomheten på den jeg omgås. Enten det er hest eller folk... Jeg har faktisk møtt hester som har blitt sure av at de ikke har fått oppmerksomheten til den som holdt på med den... -Litt sånn; Hallo, jeg er her jeg også, altså!

Horton dytter om jeg ikke er oppmerksom på ham.

Kopi av melding:
Da er det min feil stort sett hver gang at det skjer. Og mitt ansvar å rydde opp i det og få det til å ende på en positiv måte. Det kan være en real utfordring i det.

Ja ikke sant? Men man må jo faktisk innse denne toveiskommunikasjonen for å få til dette? Hvordan kom du/ dere dit?

Kopi av melding:
Det er slett ikke umulig at hester kan føle på samme vis med folk som er likedanne..?

Nødvendigvis ikke bare vi som blir frustrert

Kopi av melding:
Jeg merker ofte at det er fort gjort å TRO at jeg har gitt klare signaler, mens hesten kanskje klør seg i hodet og lurer på hvilke av signalene jeg gav som var det den skulle reagere på. Stort sett ligger feilen altså hos meg og ikke hos hesten. Ihvertfall så lenge den har hatt fokuset på meg.

Jeg også tror veldig ofte at mine signaler har vært konkrete, men så viser det seg veldig ofte i ettertid at signalene veldig lett har kunnet blitt tolket på flere enn en måte, dermed frustrerende for min hest.

Kopi av melding:
og brått sitter man i en situasjon med en hest som slett ikke er noe hyggelig å sitte på lenger... Jeg har et ok lite småbruk, men føler ingen trang til å se det fra lufta. Og bråstoppen gjør himla vondt!

Men det var kanskje ikke denne typen kommunikasjon du tenkte på?

Jo egentlig tenkte jeg på denne typen av "finkommunikasjon" hvor man overser disse små signalene, eller "glemmer" å gi dem fordi man tror at man har etablert en kontakt og man egentlig sitter og kommuniserer med seg selv

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  11:38:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Så enig, så enig!

Når man holder på med hest, holder man på med HEST!
Tviler ikke på at hester kan bli frustrerte hvis vi ikke har oppmerksomheten på dem.
Vi vet jo selv hvor kjedelig det blir hvis hesten følger med på alt annet enn deg.

Jeg prøver å ha all min oppmerksomhet på hesten jeg holder på med, den fortjener det. Og ikke minst fordi jeg vil få med meg alt hesten sier.

Litt trøtt enda, så kommer nok med litt mere senere

Therese
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  11:51:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Da er det min feil stort sett hver gang at det skjer. Og mitt ansvar å rydde opp i det og få det til å ende på en positiv måte. Det kan være en real utfordring i det.

Ja ikke sant? Men man må jo faktisk innse denne toveiskommunikasjonen for å få til dette? Hvordan kom du/ dere dit?
Opprinnelig postet av Renegate

Oi.. Hvordan kom jeg dit... Hmmm...
Jeg tror vel det startet med et ønske om å forstå.
Og så en massemasse timer med observasjon av hvordan hestene snakket sammen i flokk for å bli kjent med personlighetene og språket.
Og trening på eget kropps-språk.
Nedtoning av signaler for å komme til NØDVENDIG styrke på dem fra meg.Trening på timing og ettergift og klarhet.

For meg har alt startet på bakken. Utfordringen har alltid vært å få ting med opp på hesteryggen. For de utfordringene jeg møter på bakken med en hest vil ALLTID forsterkes når jeg klatrer opp dersom vi ikke har funnet en løsning på det først.
Har jeg en hest som ikke greier konsentrere seg om meg når jeg håndterer den, så vil jeg ikke sette meg opp før det er i orden. Jeg hater å "kjøre radiobil uten ratt"...

Hvis jeg har greid å få en hest til å stole på meg når jeg håndterer den på bakken, og ingenting feiler den fysisk, så vil det være enklere å få kontakt med den også fra hesteryggen. Jeg bruker stemme og samme verbale kommandoer både på bakken og på ryggen av den.
Og første gang jeg klatrer opp prøver jeg å sitte der passiv og kjenne etter om hesten "er med meg". Er den det (ørene sier jo en god del om det), så kan jeg legge ut en tøyle og legge inntil et bein og flytte tyngdepunktet pent og forsiktig inntil hesten foretar seg noe. Gjettet den riktig så får den verbal ros og opphør av signaler. Altså starter jeg opp som om hesten er uinnridd uansett hvor gammel den er og hvor høyt den evt. er utdannet. Da finner jeg ut om hesten har problemer med noe eller viser en uvilje til noe som kan lage et problem for oss samarbeidsmessig.

Jeg kjøper altså ingen hest og drar ut på ridetur dagen etter. Aldri. Hesten får finne seg til rette hos meg i flokken og jeg bruker tid på å etablere et tillitsforhold med den fra bakken der den vet den skal respektere meg og lærer at jeg ikke er urettferdig. Noen hester kommer med ryggsekken full av erfaringer fra urettferdig håndtering, innlærte protestreaksjoner som kommer på et nanosekund uten at du har hatt sjanse til å vise hesten hva du mente engang, og noen hester går i vranglås og truer deg straks du tenker på å be om det minste. Og noen få kjøper slett ikke lederskapet mitt og nekter å tro på et "nei" i fra meg.

Nå høres det ut som jeg alltid har holdt på med hest på dette viset. Men det har jeg ikke. NH var et totalt ukjent begrep for meg inntil for 8,5 år siden. Så og si alt jeg har lært om HEST har kommet etter det. Inntil da hadde det vært mye frustrasjon, ufattelig mange misforståelser, en god del hensiktsløs krangling og mange farlige situasjoner.

Diskutere kan jeg nok fremdeles gjøre med en hest, men nå er jeg klar på hva jeg er ute etter og gjør meg bedre forstått. Så er det opp til meg selv hvordan jeg avslutter diskusjonen... ;-) For siste ordet, det SKAL jeg ha... (hehe) Vanligvis blir det "Takk skal du ha! Det var DET jeg spurte etter!"

Hilsen Line (som skal ut og ta Julebilder i snøen).

Edit; skirveleif.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 11/12/2005 11:56:24 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  12:09:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
føler meg litt liten når jeg skal svare etter å at Line har lagt ut om erfaringene sine men prøver læil...
jeg tror ikke det finnes det vi ofte omtaler som problemhester, i den betydning at de er et problem. men jeg tror så gjerne at det finnes hester med problemer, som er skrevet før.

ofte for min del kan det desverre være lett å overse små signaler fra hesten om at noe kanskje ikke helt stemmer når vi driver med daglig rutiner.
når man trener er det fokus på hest og kun hest. da er det jo i tankene at det målet som er satt for den dagen skal oppnås på best mulig måte, og da er det opp til meg å gjøre det så lett som mulig for hesten å forstå hva jeg vil.

har vært borti en del av de som har falt under kategori problemhest, men det jeg har erfart er at man i første omgang må snu situasjonen og tenke hvordan hesten vil at jeg skal være, ikke hvordan jeg vil at hesten skal være.
(med unntak av en, han var halvt ihjelslått da han kom og ble avlivet etter en mnd)

nå tror jeg at jeg gir meg. høres ut som om jeg er 12 år el no og kom litt ut på vidda...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  13:42:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Du er bare helt utrolig flink å sette ord på ting Line!
Og utrolig dyktig hestedame
Håper jeg også er kommet like langt som du om 7 år. Virkelig noe å se opp til!

Og nok en gang, så utrolig enig! Spesielt dette med siste ordet, det SKAL jeg ha. Og alt må ende positivt og rolig, eller så ser jeg ikke vitsen med med treningsøkta og alt blir "ødelagt".

Hilsen Therese som har vært ute å trent henger med Eikdokka, og sitter nå å gliser fra øre til øre Elsker den hesten!

Therese
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  18:36:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det var alldeles ikke meningen å kvele andre fra å skrive inn!!! Æsj...
Ikke lag noen superdame av meg bare fordi jeg skriver noe. Det blir feil. Jeg gjør masse dumt jeg også, og mine erfaringer er ikke mere verdt enn andres!

Kjør på å skriv inn, da! Pliiis!

Therese; si mere om hengertreningen din, da! Hva jobbet du mede, og hvordan kom dere fram til en god løsning for begge to?

Hilsen en beklemt Line.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  19:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var alldeles ikke meningen å kvele andre fra å skrive inn!!! Æsj...
Ikke lag noen superdame av meg bare fordi jeg skriver noe. Det blir feil. Jeg gjør masse dumt jeg også, og mine erfaringer er ikke mere verdt enn andres!

Kjør på å skriv inn, da! Pliiis!

Therese; si mere om hengertreningen din, da! Hva jobbet du mede, og hvordan kom dere fram til en god løsning for begge to?

Hilsen en beklemt Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

He,he,he...kan nå ikke annet enn å le litt av deg,da Line...
Godt du har beina plantet på jorden,enda noen setter deg høyt på en sidestall... Men du har mye å lære fra deg,og er dyktig på det du gjør,det har du bevist til gangs... Jeg kunne godt tenkt meg på ferie-tur til deg og "hoppelurene",gjerne med medbrakt hest...hehehe...

Tilbake til tema... Jeg for min del prøver være obs på signaler fra hesten,så vel som mitt eget kroppsspåk... Spesielt viktig for min del nå,ettersom jeg jobber endel med en hest som ikke er så flink til dette... Språket har han til gangs,men er ikke alltid like flink til å bruke det...mens andre ganger overdriver han til de grader...
Viktig for meg er også at hesten jeg jobber med,får tillitt til meg...ellers er det ofte vanskelig å holde på fokusen...mange hester med tillitts-problemer går bare og ser etter en utvei uansett hva en gjør...og da er det ikke alltid like enkelt å jobbe med dem. Er tillitten i orden derimot,kan man bruke dette til å gi den belønning via å gi den "fri" ...

Ellers holder jeg på med travere,og av en eller annen grunn blir disse ofte sett på som problem-hester etter endt karriere.... Det er da ingen problem-hest bare fordi den er opplært på en annen måte enn ride-hester? Det er ofte bare å ta tolmodigheten til hjelp,og lære hesten om hva som er forventet av den...ikke værre...
Men man må ha tolmodighet...hester har ikke dårlig tid...det er det kun vi som har..
Derfor blir det ofte også styr med å få hester på hengere f.eks. Vi har et tidsskjema,som vi da skal presse hestene inn i... Ofte er det kun litt tolmodighet og å beregne mye mer tid som skal til...da stresser ikke eier for å nå noe,og man smitter ikke noe stres over på hesten...som i sin tur ofte da går rett innpå.... Og så har man med ett veeeldig god tid...*s*
Samme med omskolering av travere...ta tiden til hjelp......og forklar tydelig hva du vil frem til... Noen ganger må man begynne helt på nytt...hestene forstår rett og slett ikke at om man legger press på bittet,så betyr det stopp... Og hestens natur forteller den å løpe bort fra smerte/press...ergo strie hester... En hest som er lært opp til å vike fra press,vet hva det betyr,men hva med alle dem som rett og slett ikke har lært det? Er det problem-hester da?
Om man ikke snakker fransk,så skjønner man det ikke noe mere om en franskmann blir sint,og kaver seg opp... Nei,man må lære det først...

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.