hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Problemhester"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 "Problemhester"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lucky june

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  19:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var alldeles ikke meningen å kvele andre fra å skrive inn!!!
Opprinnelig postet av Cowgirlchris

hvis den var ment til meg så var det ikke noe negativt. kunne kanskje virke sånn ser jeg nå...
men du har nok en erfaring med hest som jeg har igjen laangt for å nå.
og jeg beundrer deg for det arbeidet du legger ned i de hestene som kalles "problemhester"
håper jo jeg kommer så langt med tid og stunder. selv her hvor jeg bor går det i ku og sau...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  19:19:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hva med vår egen atferd? Hvor mye er dere bevisst deres egen atferd overfor hesten, i hvilken grad tror dere holdning hos mennesker skaper problemhester
.

Et lite apropos til dette...
Jobbet med en hest som hadde et heller alvorlig problem... Han var en hest som pratet med store bokstaver,og nok sikkert kunne virke skremmende på enkelte... Dette resulterte i at han ble korrigert hver gang han ga beskjed om noe,om han la på ørene,løftet foten,om han i det hele tatt var ivrig etter å komme seg ut...
Og resultatet her ble at han sluttet å advare...noe som kan bli veldig farlig for dem som skal håndtere ham...

Så at vår adferd kan ødelegge en hest om man ikke er litt obs på det...? Jo,så absolutt...dessverre...Så er det opp til andre som tør ta på seg dette prosjektet med "problem-hesten" om den noengang kan fungere normalt igjen...og det er ikke mye fair ovenfor en i utangspunktet helt grei hest,som snakket med litt for store bokstaver,men egentlig var snill som dagen var lang...den gang...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  21:07:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Therese; si mere om hengertreningen din, da! Hva jobbet du mede, og hvordan kom dere fram til en god løsning for begge to?

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Eikdokka kan dette med henger, hun er ikke redd nå lenger men kvier seg litt. Hun var med i henger som tippet når hun var føll, og i tillegg er det vel den naturlige klaustrofobien som slår litt inn.

Uansett, i alle år har Eikdokka vært "sta" med henger og Magne (han som eier henne) setta bare tauet i hengeren gikk bak henne og inn gikk hun. Ikke noe tegn til redsel eller at hun virkelig ikke ville dette, hun bare tusler rett på når hun kjenner tauet på rumpa. Hun skjønner at hun må inn da så da er det greit liksom. Greit nok, hun gikk på hengeren men jeg var ikke fornøyd. Jeg ville at Eikdokka skulle gå inn fordi jeg spurte pent og ikke fordi at jeg sa "NÅ går du på henger" (tau bak rumpa). Derfor tok jeg fatt hengeren i fjord sommer.. Magne sa bare at Eikdokka var sånn og at vi alltid ville være nødt til å bruke tauet. Men jeg så mer i Eikdokka enn som så

Alt gikk etter planen den sommeren og Eikdokka går nå på med hjelp av bare vanlig grime og leietau. Når vi trener går hun også løs på, Og det varmer i hjertet!

Dagens trening gikk utrolig bra til tross for litt tung start, jeg ble plutselig litt usikker når jeg stod der inni hengeren med Eikdokka parkert på lemmen. Men så fort jeg klarte å samle tankene og kroppen litt så gikk hun på som bare hjuling! Hun står også løs mens jeg går ut bak og lukker lemmen. Og avslutninga var så flott, jeg rygget henne halvveis ut og ba om å komme frem igjen. Og det gjorde hun også. Da slutta jeg av og klarte ikke gjøre annet enn å smile, for det var akkurat som hun leste tankene mine. Hun gjorde akkurat som jeg ville, og hun gjorde det med masse lyst også. Til sammen gikk hun kanskje på og av hengern seks ganger. Seks ganger er ikke "overload" for Eikdokka, men jeg har lært det på den vanskelige måten. Jeg har presset henne for hardt før, men man lærer av sine feil.

Når jeg kan se at det stråler selvtillit og lyst-til-mer av Eikdokka er jeg så fornøyd som jeg kan bli Ble langt dette og litt mye historie men følte det måtte bli med, kanskje flere som har henger treninger å fortelle om?

Therese
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  21:25:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Så kjempekoselig å lese Therese Jeg kan ikke annet enn å smile av innlegget ditt, veldig koselig!
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  22:24:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjempebra jobba! skulle ha trent på henger selv, ho som hadde juni før meg hadde juni og to hester til på vanlig dobbelthenger. snøen hadde lagt seg på veien, men her var det ikke snakk om å skulle bruke hodet eller skaffe seg ekstraarbeid. hun kjørte i vei på sommerdekk, noe som selvsagt resulterte i grøfta. kan selv tenke hvilken situasjon det ble med tre løse hester på hengeren.
tilbake til trening...har desverre ikke henger selv og jeg har ikke råd til å betale kr 400,- i døgnet for å trene.
istede trener vi på å gå i smale ganger/"avlukkere" som gjerne ser litt skumle ut.
ikke helt det samme men gir da litt trening. og det har hjulpet med å få henne på henger.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  17:28:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Så flott at det er flere som har lyst til å trene henger!
Og takk både Helle og Lucky, er ganske fornøyd med hvordan hengertreninga har gått. Eikdokka har gått noen steg tilbake etter 1/2 år med ingen henger derfor tar vi det opp igjen.

Vi pleier å la "venner og kjente" låne hengeren gratis hvis det er kun hengertrening de skal bruke den til, så fremt ingen andre skal låne den da

Det var kjempesmart å trene smale ganger/"avlukkere" lucky june! Tror nok vi også må gjøre det når vi finner oss en egnet treningsplass til dette.

Therese
Gå til toppen av siden

Chilla_elsker

Skrevet - 21/12/2005 :  18:14:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChilla_elsker  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det finnes utrolig mange hester med problemer.
Mesteparten av problemene er menneskeskapt.
Andre har sin årsak i fysisk smerte eller ubehandlet sykdom/skade.
Noen få skyldes mental sykdom.

Jeg tror ikke hester opprinnelig er såkalte "Problemhester".
Enig i at problemene stort sett er menneskeskapt. En annen sak er jo om hester kalles "Problemhester" om de er skadet. Da har de en skade. Skaden er ikke fra "den opprinnelige hesten". Skaden er noe som har kommet etterpå.
Hester i seg selv kan ikke være "Problemhester". (Tror jeg...)

Hest er best!
Lev livet mens du kan...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.