hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Snøsåler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Snøsåler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  22:46:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte at jeg skulle bestille snøsåler til araberen min, men ble veldig usikker på hvilken str. han trenger? Hos Skoies står der at nordlandshest og islandshest trenger str.ponni, trenger kanskje ikke araberen min noe større han heller?
Han bruker str.1 fremme og bak i vanlige sko.

( Tenkte det var raskere og spørre her enn og sende mail til Skoies og spørre ).

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

lucky june

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  08:29:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror jeg bare ville hørt med hovslageren du bruker jeg. de fleste av dem har snøsåler
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  20:10:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vi bruker full på 2er sko og oppover.

Hovslageren må nok skjære litt av snøsålene uansett
Men ponni hørtes jo såå lite ut!?

Therese
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  20:48:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
det er vel bedre å kjøpe for store og så skjære de til enn å måtte bestille nye fordi de andre var for små=)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  20:49:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det var det jeg også syntes, men ble ganske usikker siden der stod at nordlandshester og islandshester trengte ponni.. Men syntes det høres lite ut.
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/01/2006 :  08:58:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Er det noen som har hatt problemer med hovbyll etter bruk av snøsåler?
Er snøsåler de som er formet etter skoen, eller sånn hel plate?
Lurer fordi jeg så et svensk dyrlegeprogram, hvor en hest hadde fått hovbyll etter å ha fått noe mellom hover og snøsålen.
Det er jo ikke lett å gjøre rent under der. Hovslageren i programmet sa at dette var et vanlig problme hos hester med slike såler.

Erfaringer anyone?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  09:49:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Snøsåler er formet etter skoen med kanaler som ligger inntil skoen. Det er ingen problem å gjere reint innunder desse.

Andre såler som er heile skal man ikkje gjere reint innunder da det skal fyllast silikon innunder sålen.

Ellers så vil eg nok anbefale deg Bente å kjøpe i str full. Eg bruker det til str 1 i sko.

Redigert av - Lucinda: den 15/01/2006 09:50:57 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/01/2006 :  09:53:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Snøsåler er formet etter skoen med kanaler som ligger inntil skoen. Det er ingen problem å gjere reint innunder desse.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Hesten jeg rir har snøsåler. Synes det er ganske så kronglete å få ut alt som samler seg under.
Derfor ble jeg litt bekymra når vet og hovslager sa på det programmet at det var "vanlig" at hester fikk hovbyll når de brukte såler

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 16/01/2006 :  10:01:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Snøsåler er jo ikke noe annet enn en gummilist som går langs skoen.....kan ikke samle seg noe der som gir hovbyll, men derimot en hel såle vil gjøre det om den ikke er helt tett. Heldekkende såler skal heller ikke sitte på i lang tid, fordi som de sa på programmet at hestene kan få hovbyll, men også fordi du ikke kan se om det er noe galt under sålen. Kråka kan jo få sykdom som du ikke ser, f.eks sur stråle fordi den ikke får luft. Så heldekkenede såler er kun for en kort periode, tror 2 uker er maks. Så av for å se om alt er bra, og så kan man sette på igjen. Tungvint ja, men heller det enn en skikkelig sjuk hest.
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  10:06:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har brukt snøsåler de siste 15 årene på utallige hester og aldri opplevd at det har vært noe problem. Sålen er jo fri og det skal mye til at stein o.l. setter seg fast innunder så man ikke får det løs.
Det kan nok være mulig m vanlige såler,om det kommer noe inn under dem,men det er jo bare å ha fyllmasse i.
Hovbyll er jo en knusning som ikke blir skåret opp og får utvikle seg videre go det er vel da slik at endel ikke merker at hesten får knusningen når de går m såler...Har ikke hatt noe problem med dette heller her,men andre har kanskje andre erfaringer?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  18:19:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
hm.. mulig det var hele såler det var snakk om i det programmet ja.
De snakka jo på et annet språk (svensk)

LivogZara

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  19:57:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hesten min bruker str 2 i sko,og vil tro han bruker full i snøsåle...men aner ikke...
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  21:24:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hm.. mulig det var hele såler det var snakk om i det programmet ja.
De snakka jo på et annet språk (svensk)

Opprinnelig postet av carambee

de sålene som er formet som en sko heter vel egentlig snowgrip el snowpad, og de som er hele heter såle.
aner ikke om det er det samme i sverige

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 18/01/2006 :  13:11:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Andre såler som er heile skal man ikkje gjere reint innunder da det skal fyllast silikon innunder sålen.

Skal man det? Min hest fikk hovbyll i ene bakhoven i sommer, etter den var behandlet satt hovslageren på såle, men ikke noe silikon inni..

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  13:37:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Skal man det? Min hest fikk hovbyll i ene bakhoven i sommer, etter den var behandlet satt hovslageren på såle, men ikke noe silikon inni..

Opprinnelig postet av Marie & Lipdonn

Om man absolutt må fylle silikon i skal eg ikkje uttale meg om da eg veit for lite om skoing med heile såler. Men hovslageren her bruker i allefall alltid fylle silikon inni når han skor med såler. Det blir på ein måte ei slags pute der da. Som skal være bra for hovspillet og blodsirkulasjonen i forhold til ikkje å fylle inni noko. F.eks for kråka/strålen til hesten som er ei "blodpumpe" for hesten.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 18/01/2006 :  14:46:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest går på tykke plastikksåler, med silikon inni. Dette fordi han har veldig hardt nedslag og har derfor en tendens å bli litt hovøm, så det er et "profylaktisk" tiltak...

Silikonen gir ekstra demping, dessuten er det veldig greit å "fylle opp" noe der slik at det ikke samler seg steiner og dritt under sålen, som er vanskelig å få bort. Jeg tror ikke det er nødvendig med silikon, men det er absolutt en fordel, for det forsterker effekten av sålene, hvertfall i mitt bruk.

En kan også fylle andre ting inni sålen, ull f.eks. Prøvde det tidligere, men da fikk hesten sur stråle pga at ullen trakk til seg fukt og det ble skikkelig rått inni der. Så til nå har jeg ikke funnet er erstatning for silikonen...

Edit for å legge til at grunnen til at hesten din, Marie ikke fikk noe fylt opp inni sålen var nok at hesten din trengte såle av en litt annen grunn. Ved hovbyll trenger hester avlastning ( i form av såle ), men å tette til en betent hov med silikon kan hindre at verken renner/dreneres ut av byllen, etter å ha åpnet opp og skåret rent inni der? Slik tenker jeg det, i hvertfall..

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 18/01/2006 14:53:59 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.