hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nordlandshest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 nordlandshest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  11:09:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Nope mine:

Tristan (heter egentlig sæther svarten) er etter Silja 267 og Stokka Robin

Katinka er etter Monark og Sabrina

Epona er etter Katinka og thingstad gorm
Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  07:51:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Nordlandshester er kjempeflott hester synes jeg. Selvom de er små(i forhold til meg på 168) så er det en rase jeg trives kjempegodt med. De kan brukes til alt, de er rask og kjappe i svingene :) de er smarte osv.
Det er hvertfall min erfaring med rasen
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  17:11:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Supre allroundpånniser!

Hadde en Nordlandshest på fôr fra han var 5 til han fylte 7 (jeg var 13-14), og jeg har aldri lært så mye av en hest i hele mitt liv. Tror også dette kommer til å være den hesten som har betydd mest for meg noen gang=)

Vi var begge ganske unge og uerfarne da jeg fikk ham på fôr, men etter halvannet år gikk han feilfritt 80 cm sprang, og kunne øvelser opp til Lb dressur! Han er i tillegg en kjempefin tur og kjørehest, veldig følsom og lærenem, og han var også veldig stø på foten. Jeg red ham på slakke tøyler opp i gjennom svabergene på fjellet, og han fant alltid den beste stien, under noen busker osv...=)

Nordlandshesten er virkelig en super rase!!
Gå til toppen av siden

millapus

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:28:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nordlandshester er kjempesupre!
har selv en på helfor som jeg elsker over alt på jord.
det som er kjekt med nordlandshester er jo at de lærer fort,lever lenge,kan brukes til alt og er noen suverene venner

Elsker Sylvester over alt på jord!Han er verdens beste gutt! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/01/2006 :  01:58:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørte her forleden en interessant - og trolig - teori om hvorfor en del folk oppfatter nl-hestene som "sta, egne, trege" osv.
Det er fordi de er en naturrase, som folk ikke har kunstig påvirket i særlig lang tid. De har dermed beholdt sine naturlige instinkter, og siden de er en rase som har overlevd i meget barske omgivelser, har de bevart noen egenskaper som vi som omgår dem må forstå.
I dyp snø må de vurdere om en fare er reell før de begynner å løpe, for et unødig løp kan tappe dem for livsvikige krefter. Altså må de FØRST undersøke saken - og de blir/er "egenrådige - dvs. de vil undersøke saken SELV først.
Nl-hester er derfor HELT avhengige av en eier de stoler på, før de setter av gårde. Har de det - er de utrolig kjappe og greie å ha med å gjøre - som de aller fleste nl-hester ER.
Men man kan vel tro at nl-hester som får mye tid for seg selv, "faller tilbake til naturen" og blir "egne og sta" (etter folks oppfatning) - de vil selv ta sine avgjørelser om hvor fort de behøver å bevege seg.
En nl-hest som har lært seg å stole på folk, vil bli de beste kamerater man kan tenke seg - en hest som vil gjøre ALT for deg!
Har selv en sånn hest. Hun er "jenta mi" - og når jeg sier det til henne, klør henne litt på manken, så gjør hun ALT for meg.
Gå til toppen av siden

nordlyng

» VIP

Skrevet - 23/01/2006 :  23:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Hei.

Driver med avl på nordlands/lyngs-hest. Har for tiden ti stk n/l-hest og alle er fantastiske hester på hver sin måte.

De fungerer godt i flokk. Er sosiale og venlige vesener og snille og letthåndterbare i alle situasjoner.

De er også alle barfottrimma og fungerer godt med det.

De eneste situasjonene der eg har sett stahet i desse hestene har vert godt begrunna.

En gang redda den gode staheten til desse hestene meg fra å få en diger planke i hodet. Ene hesten som alltid var lydig og snill røska plutselig meg og tauet til seg da eg sa vi skulle gå og akkurat da eg skulle til å kjefte på han dundra en diger planke i bakken bak meg. Hadde ikkje vert godt å få den i hodet.

Så ofte er nok det som blir betegna som stahet bare inteligens. For det tør eg påstå at dette nok er noen av verdens smarteste hester.

Mvh Dagmar Vigdis.
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 24/01/2006 :  18:16:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vokst opp så og si med lyngshester, utrolig flotte dyr, og veldig greie å ha med å gjøre:-)
Kan brukes til alt , rir nå en lyngshest på 18-19 som holder seg godt, som ung var han utrolig rask og hoppa lett over en meter.. men den tid er da forbi;-) men er veldig fin som dressurhest starta LB med han i sommer :-)

Ellers har vi en lyngshest på gården , en blanding(araber-lyngs) og en artig annen sak med endel lyngs i seg.. (De to sistnevnte er da ikke vår forårsakelse, men de forrige eierne)

Men FLOTTE dyr!

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  17:37:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
har lyngshest selv som jeg har hatt de siste snart 12 årene, og har ikke vært borti mer allsidig hest! har forøvrig vært borti flere lyngshester, og rett og slett elsker denne lille stødige, litt småsære, fantastisk snille hesterasen! Gå til toppen av siden

RIP ROMEO

Skrevet - 08/02/2006 :  17:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. om nordlandshest er ponnirase. N/L er ikke ponni i den forstand. Ikke en gang en godt trent ponni kunne bært en mann på 100 kg., men det kan altså nordlandshestene. Det samme gjelder islandshester. Disse små hestene er mye mer kompakte og robuste enn det som er vanlig, med god beinkvalitet.
Min nordlandshest kommer til å bli rundt 143 og jeg selv er 177. Tidligere red jeg en valakk på 134. Det viktigste når man rir disse små hestene er balanse og kordinasjon. Og det gjelder jo riding generelt også.
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2006 :  01:53:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
helt enig med at staheten er intelligens!!har opplevd mange episoder der go gutten min har vært "sta" med god grunn f.eks når vi rir i fjellet så vet eg at viss han ikke vil gå over en mark el så er det fordi han vet at der er det for bløtt og han kommer til å sige langt nedi,og ute på veien så merker han lenge før meg viss det kommer folk eller fugler ol som lett får meg til å kveppe om eg ikke hadde merket det på han.
tror eg helt ærrlig kan si at han aldri er "sta og egen" uten en god grunn!han er verdens beste go gutt og gjør alt han får beskjed om så sant han ikke vet at det ikke er så lurt...

nordlandshester er verdens besteste golligste hester=)

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 09/02/2006 :  14:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Nei jeg aaner ikke.. Har hørt at NL er hester i mindre str. rett og slett. derfor telles de som hester.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Har hørt noe lignende jeg også... Det samme med Både IslandsHEST og FjordHEST...
Men, ikke vet jeg....

Opprinnelig postet av Roxira

De kalles hest fordi de er så sterke og kan bære voksne mennesker, men har ponni størrelse.
Gå til toppen av siden

Rystad

Skrevet - 23/02/2006 :  14:51:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har nettopp kjøpt meg en n/l, og lurte på om der er et form for register man kan sjekke opp linjene på? Vallak, så ingenting å avle på, men nysgjerrig...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/02/2006 :  15:03:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!
Har nettopp kjøpt meg en n/l, og lurte på om der er et form for register man kan sjekke opp linjene på? Vallak, så ingenting å avle på, men nysgjerrig...

Opprinnelig postet av Rystad

Gå inn på www.nhest.no , og så kommer du til en side der det står "stambok". Trukk der så kommer det opp ei ny rute der du kan velge hvilken rase det er, og søke på navnet.
Om han er registrert så står han der

Gå til toppen av siden

Rystad

Skrevet - 24/02/2006 :  14:27:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hei!

Opprinnelig postet av Rystad

Gå inn på www.nhest.no , og så kommer du til en side der det står "stambok". Trukk der så kommer det opp ei ny rute der du kan velge hvilken rase det er, og søke på navnet.
Om han er registrert så står han der

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Tusen takk! Så mye klokere... hi hi
Gå til toppen av siden

mina_bella

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  11:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg elsker nordlandshester
Jeg har et føll som heter Epona. Siden jeg har vokst fra shettisen min skal jeg ha Epona, og når hun blir eldre skal hun brukes til ridning og kjøring. Vi har lært Epona å liggeHun el sølvsvart, og det er en kjempefin farge (svart hest med hvit man og hale)

hilsen mina bella og epona
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.76 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.