hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips til foring av hestene mine...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tips til foring av hestene mine...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  09:47:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ser det er mange som gir gode råd ang. foring...og som sikkert sitter på mye kunnskap om dette :) Så nå tenkte jeg å spørre pent om dere kunne sagt hva dere ville gitt mine hester....

Hest nr 1:
Haflingervallak på 3 år. Stor og litt kraftig. Brukes ikke mye, pga alderen, men han er ridehesten min. Nå etter nyttår som han blir fire, regner jeg med å begynne mer trening hvor jeg krever litt av han.

Hest nr 2:
Haflingervallak på 2 år. Stor, men litt edlere type og ikke tykk. Har hatt litt løs mage den siste tiden... Brukes minimalt, da han har et tidligere brukket ben og kun er selskapshest.

Hva ville dere fora disse hestene med? :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 07/12/2005 :  10:06:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Haflingere er hester som utvikles relativt sent, så jeg ville nok gitt disse gutta oppdrett enda. Evt litt havre, betfôr eller bygg i tillegg til den eldste for å få litt mer energi.
Nå er de jo også hardføre hester som kanskje ikke trenger så mye karftfôr, og da spørs det om de får nok vitaminer gjennom oppdretten. Jeg ville gitt litt oppdrett, og vitaminer på siden. Godt og nok grovfôr er uansett det viktigste!

Du skriver at den yngste har litt problemer med løs mage. Det går an å gi biola i fôret (hoppa mi eeeelsket biola med bringebær! ) eller annet som stabiliserer tarmfloraen, equilibra (dyrt) eller noe som heter yea-sacc fra FK. Yea-sacc har jeg bare sett positive virkninger på, og ikke er det spesielt dyrt heller. Equilibra har jeg mindre erfaring med, har sett på forumet her at mange er fornøyde med det, men det er som sagt dyrt..
Han kan også ha problemer med tennene dersom han alltid er løs i magen, har du sjekka dem? Eller kanskje han får noe nå han ikke tåler..?

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  11:49:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ja, har sjekka tennene... Han har nettopp hatt en tannfellingsperiode, så trodde det var derfor. Men det begynner å drøye litt nå...:( Han er ikke løs hele tida, men av og til.. Så lenge han er i fin form ellers, sa dyrlegen at det ikke er unormalt med litt løs mage, men at jeg skulle følge med. Det er ikke sånn at det renner, men mer som kudritt...

Snakka med FK, og de mente at Oppdrett var et for kraftig kraftfor for haflingere! Fordi de la på seg av ingenting...så de mente komplett var bedre...? Har fora med komplett fra jeg fikk de i feb. til for ca en mnd siden, da jeg gikk over til bygg og kli.

Fikk nemlig tips av ei jeg kjenner som også har haflingere om å kutte ut kraftforblandinger, og heller fore med bygg og kli (mye pga han minste som har magetrøbbel, men også fordi han eldste blir litt sprø av for mye havre)... De får også vitaminene til felleskjøpet.

Ellers får de 8-10 kg høy hver, fordelt på 2-3 kg morgen, 2-3 kg middag og ca 4 på kvelden.

Skal jammen prøve Biola! *ut og kjøpe* Men hvor mye skal jeg gi?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 07/12/2005 :  11:54:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Biola kan bli litt dyrt i lengden, jeg ga det i ca en ukes tid da hesten min fikk litt løs mage av fôrbytte. Jeg ga ca en liter pr dag, fordelt på morgen og kveld.
Hvis det drøyer over tid ville jeg heller gitt yea-sacc eller liknende.

Kli kan også virke avførende, prøv å ta av klien og se om det blir bedre. Det er strengt tatt ikke så mye de trenger i kli uansett..

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.