hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Eggersmann
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Eggersmann
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mint
» VIP

Skrevet - 31/10/2005 :  14:14:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da havresituasjonen er slik den er i Norge for tiden, blir jeg nå nødt til å finne på andre løsninger når det gjelder foring til hesten min. Har sjekket litt rundt om de forskjellige utenlandske forprodusenter, og har vel landet litt på at jeg ønsker å prøve eggersmann. Noen andre som forer på dette? Hvilke erfaringer har dere med dette foret og hvilken type har dere brukt? Jeg vil ikke bruke havre i det hele tatt i år, og må derfor bruke et komplettfor som ikke krever bruk av havre i tillegg.

Takknemlig for svar!

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  14:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg har bare brukt mais fra Eggersmann.
Og var ikke fornøyd!
Flere svartsvidde flak, og tykke stengler i alle 3 sekkene.
I tillegg var prisen helt vill.
For 3 sekker, altså 45 kg betalte jeg 777 kr.
Har kjøpt mais i Sverige feks, der fikk jeg 35 kg for under 200 kg...
Og det uten svidde flak, og tykke stengler som jeg måtte plukke ut.

Eller fikk jeg noen forprøver på bla muslien fra Eggersmann, men den falt ikke i smak hos araberen min.
Og siden foringa fungerte uten Eggersmann, valgte jeg å fortsette som før.

Dette med foring er jammen ikke enkelt.
Og enda værre blir det jo når forprodusentene selger dårlig for med muggsopp!
Veldig irriterende når man har en forplan som fungerer...

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  15:05:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har også gått over fra havre til mais, kjøper St.Hippolyt sin mais til kr. 180.- ( en sekk veier 15 kg )
Er veldig godt fornøyd med maisen deres :o) 1 kg. mais tilsvarer her 1,5 kg havre.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 31/10/2005 :  15:41:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anettex; hvor i Sverige handlet du mais? Regner med å ta turen over selv, for generelt er billigere der. Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  17:40:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Mint.

Jeg kjøpte hos Lantman ( Sveriges FK ) i Skjelefteå, i Nord-Sverige.
Fant ikke Lantman i Kiruna som blir vår nærmeste by, men har funnet ut at Hippo foder har utsalg der.
Selv med 4 timers kjøring hver vei, så vil det lønne seg om man tar det i forbindelse med en harrytur...

Vet ikke hvor i Sverige du bor Mint, men Hippofoder har mye bra innen hestefor.
Og en mengde forhandlere, bla i Strømstad og Uddevalla.

http://www.svenskafoder.se/

Her er linken.
Med litt klikking får du opp utvalget, og forhandlere.

Dum som jeg var så kjøpte jeg ikke mais på tur hjem fra ferien i år.
For da var jeg fornøyd med havre.
Kjøper også ormekur i Sverige.
Billigere, bedre utvalg og ikke minst ikke 75 kr i honorar til veterinæren for resepten.

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  17:42:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker Ch. Energi, som ikke inneholder havre. Lolita fungerer helt topp på det.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  18:40:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Er storfornøyd med Champion Gull selv.. Ingen havre her heller.
Therese
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  21:15:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt Eggersmann NaturMusli, men jeg synes ikke noe om det. For meg var det 400 kr rett ut av lommen. Merket ikke noe forskjell med eller uten. Fôrer nå med St.Hippolyt (noe jeg er UTROLIG fornøyd med. Hesten elsker det, han har kjempe fin pels og holder formen veldig godt). Vil mye heller anbefale det enn Eggersmann.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 01/11/2005 :  08:52:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anettex; Tusen takk for info! Det burde vel kanskje la seg gjøre å kontakte Myone på Nordby og forsikre seg om at de har mais på lager før en evt tur over. De forhandler jo Hippofoder.

Kristine & Ibrahim K; Er det naturmuslien til Hippolyt du bruker? Jeg har vært inne på tanken å prøve Hippolyt også, men er litt usikker på hvor "komplett" dette foret er. Altså om det er nødvendig å kombinere det med korn (havre). Det er kanskje mulig å bruke mais ved siden? Jeg får kontakte Hippolyt og spørre..
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 01/11/2005 :  08:57:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så er det jo Bailys da. De har en mix som heter All-round Competition mix som er med havre. Den havren er høstet langt unna våre middinfiserte åkre og burde vel være trygg.. Vet at noen av våre kjente konkurranseryttere bruker denne nå i denne sesongen. Huff, blir helt forvirret av alle forprodusentene som lover gull og grønne skoger. Det er jammen ikke lett å velge! Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  09:02:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Her kan du lese mer om St.Hippolyt om du er intressert : http://www.hippolyt.dk
Både Naturmûslien og Hestamixen inneholder maisflag og havreskaldkli. Selv fòrer jeg mais i tillegg til basisfòret jeg gir dem.

Ta en titt inn på denne hjemmesiden, der står mye om de forskjellige fòrtypene. Der er også flere sider hvor du kan lese hva veterinæren sier. Der er også liste over fòrleverandørene i Norge.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 09/11/2005 09:03:04 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  15:06:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
mint: Ja, jeg bruker NaturMuslien :) Jeg ville kontakten dem ja, for å få hjelp ang dette.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  15:30:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Ett forkurs som var her nylig, mente foreholder man ikke skulle fore med utenlandske fortper da de ikke er skapt for hester i norske forhold. og at land som england og nederland er av de mest forurensede landene. Noen synspunkter? Jeg synes det var fornuftig.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  16:24:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har brukt Eggersmann NaturMusli, men jeg synes ikke noe om det. For meg var det 400 kr rett ut av lommen. Merket ikke noe forskjell med eller uten. Fôrer nå med St.Hippolyt (noe jeg er UTROLIG fornøyd med. Hesten elsker det, han har kjempe fin pels og holder formen veldig godt). Vil mye heller anbefale det enn Eggersmann.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Hvor lenge foret du med Eggersmann da? Naturmüslien er uten melasse og kunstige antioxidanter. Spesielt bra for allergiske hester. Men det finnes jo ganske mange andre varianter fra Eggersmann også. Kanskje Naturmüsli ikke var den rette for DIN hest? Selv har jeg veldig gode erfaringer. Samme har mine venner som også bruker det. Hester som spiser dårlig og er tynne, elsker nå maten sin og er blitt i fint hold. Alle har også komentert at pelsen er blitt så bra. Dessuten er Eggersmann tysk. Har hørt at det tyske jordsmonnet er mere likt det norske enn det engelske.
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 01/11/2005 :  17:28:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Har bare brukt zucht musli fra eggersmann, som er oppdrettsfor, men er veldig fornøyd med det. hadde pause fra det en periode, men da jeg begynte på det igjen, så fløy hesten opp i vekt, og har holdt seg der nå mens jeg har brukt det. Vet også en hest som brukte naturmuslien og ble veldig bra av det! Men det er jo svindyrt da...
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  22:32:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Fröya: I samarbeid med hun som forhandler fôret i området hvor jeg bor, kom vi frem til NaturMuslien. Hun tok en titt på hesten pluss daværende fôrplan, og kom frem til dette.

Vel, man kan jo bytte ut ¨NaturMusli¨ med ¨Eggersmann¨. Det er jo ikke sikkert Eggersmann passer for min hest, noe det tydeligvis ikke gjorde. Hesten min har ingen spesielle behov. Han er verken for tynn eller tykk, vanskelig for å legge på seg, spiser dårlig etc, slik at for min del ble det for dyrt å bruke dette fôret. Noe annet hadde vært om jeg hadde en hest med spesielle behov. Da har jo Eggersmann en del fôrtyper tilpasset behovene. To av de på stallen fôrer med Zucht Musli og Senior Musli og de er fornøyde, men de slet også med hester som hadde vanskelig for å legge på seg etc.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.